su
door sunstar Dec 8, 2009 om 16:51
Geldzaken & recht

Huisbaas

mag mijn huisbaas zomaar de huur verhogen .ik woon al jaren samen met mijn moeder op dezelfde adres nu is zei per aug 2009 in de verzorging opgenomen .nu heb ik een vreselijke achterstallig onderhoud .oa electra wat niet aan de norm voldoet en houtrot en geen centraal verwarming en in het huis alles enkel glas .Nu wil mijn huisbaas een nieuw contract geven en ook met een verhoging van 200 euro.mag dat zomaar

8061 31 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 8, 2009 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,Nee dat mag niet voor dit volgende jaar geloof ik 3% niet meer.Dus 200euro dat slaat nergens op.Zeker wanneer je zoveel achterstallig onderhoud hebt.Als ze je huis hebben gerenoveerd met dubbelglas iso ed dan kan er een huursverhoging inzitten.Maar is hier geen sprake van.Groeten mhofman.

ve
door verwijderd - Dec 8, 2009 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is een huurcommisie die hier voor u kan uizoeken i.v.m punten of u huur verhoogt mag of te wel omlaag.
Lees hier maar eens...
Valerius

ve
door verwijderd - Dec 8, 2009 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sunstar,

Stond het huurcontract op beider naam? Van jouw moeder en jij samen? Of had alleen moeder een huurcontract en wil de eigenaar u wel als nieuwe huurder nemen en dus een nieuw contract afsluiten?

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 8, 2009 om 17:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

De wetgeving over huur
Wellicht heb je iets aan deze info.
Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Dec 8, 2009 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op dinsdag 8 dec 2009, 17:41: Sunstar,

Stond het huurcontract op beider naam? Van jouw moeder en jij samen? Of had alleen moeder een huurcontract en wil de eigenaar u wel als nieuwe huurder nemen en dus een nieuw contract afsluiten?

Vladja

de huur stond op mijn moeders naam enwij hebben een brief opgesteld dat de voorletter en rekening nummer verandering door gegeven en daar hebben ze ook bericht met aanpassing gestuurd goedgekeurd.Ik woon al die tijd samen met mijn moeder en staat als samenwoonend bij de gemeente en belasting

ve
door verwijderd - Dec 8, 2009 om 18:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het vrijkomen van huurwoningen mag er huurharmonisatie plaatsvinden, dat is: aanpassing van de huurprijs van oudere woningen aan het huurpeil van nieuwe. Uw moeder heeft waarschijnlijk vele jaren in de woning gewoond. Daarbij is de huur in die periode slechts verhoogd met de wettelijk vastgestelde huurverhoging. Nu het huurcontract be-eindigd is, mag de huur aangepast worden aan het hedendaagse niveau.

Wanneer een woning wordt geharmoniseerd, dan wordt de huurprijs na huuropzegging met een bepaald bedrag verhoogd. Dit is geen vast bedrag en de verhoging kan op elk moment van het jaar plaatsvinden. Huurharmonisatie staat geheel los van de jaarlijkse huurverhoging per 1 juli. Het resultaat van huurharmonisatie is dat twee gelijke woningen een verschillende huurprijs kunnen hebben.

Omdat het huurcontract alleen op naam van uw moeder stond en u op het contract geen medehuurder was, gaat er voor u een nieuw huurcontract in en dus huurharmonisatie. Het feit dat u op dat adres staat ingeschreven bij de gemeente en voor de belastingen maakt u nog geen medehuurder. Wilt u daar blijven wonen, dan zult u dat moeten accepteren.

Een ander verhaal is het achterstallige onderhoud. Na het wederzijds tekenen van het huurcontract, kunt u daartegen pas actie ondernemen.

Daarvoor moet u zijn bij de huurcommissie, zie de verwijzing van Valerius.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 9, 2009 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

De meesten adviseren jou om je klacht voor te leggen aan de huur-
commissie....heb je heel weinig aan....Mijn advies zou zijn ga infor-
matie vragen aan een juridisch loket bij jou in de buurt....

ve
door verwijderd - Dec 9, 2009 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Harmonisatie mag bij een nieuw contract. Alleen niet onbeperkt. De verhuurder is dus gebonden aan de wettelijke regels van maximaal redelijke huurprijs. Deze is gebaseerd op de woningwaardering en kan door jezelf worden berekend. Kijk op www.huurcommissie.nl/Huurprijscheck.
Daarnaast is het op basis van achterstallig onderhoud mogelijk bezwaar te maken bij de huurcommissie. Die stuurt een buitendienstambtenaar die een rapport opmaakt over de staat van de woning, en met name de punten die onderhoud nodig hebben. Op basis van dat rapport kan de huurcommissie uitspraak doen over de hoogte van de huurprijs. Eventueel kan de aanpassing van de huurprijs worden bevroren totdat alle gebreken zijn verholpen.
Het Buro voor Rechtshulp vermeldt over het medehuurderschap het volgende:
Vaak komt het voor dat kinderen, die nog bij hun ouders inwonen, medehuurder willen worden. Zo willen ze voorkomen dat zij de woning moeten verlaten als de ouders gaan verhuizen of komen te overlijden. Dit is echter niet eenvoudig. De kantonrechter gaat er namelijk vanuit dat er bij ouders en kinderen sprake is van een aflopende samenlevingssituatie. Het is immers gebruikelijk dat kinderen op een gegeven moment het ouderlijk huis verlaten om zelfstandig te gaan wonen. Alleen in heel bijzondere situaties kunnen ook kinderen medehuurder worden van de ouder(s). Dit kan bijvoorbeeld als een kind nadat het zelfstandig is geworden toch besluit bij de ouders te blijven wonen. In de regel wordt dit pas aangenomen als het kind na het bereiken van het 35ste levensjaar nog steeds thuis woont. Ook in een situatie, waarin het kind na vertrek uit het ouderlijk huis daar later definitief terugkeert, kan het mogelijk zijn om medehuurder te worden. Wanneer echter een kind bij zijn ouders intrekt om hen te verzorgen in afwachting van plaatsing in een verzorgingstehuis ontstaat er in beginsel geen duurzame gemeenschappelijke huishouding. Het is dan in principe niet mogelijk om medehuurder te worden.
Ik weet niet of dit nog voor jou kan gelden, omdat je moeder inmiddels uit huis is.
Succes!

ve
door verwijderd - Dec 9, 2009 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Super antwoord en heel goed uitgelegd!!!!!!

ve
door verwijderd - Dec 9, 2009 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ppeewwee,

De verhuurder is op de hoogte van het feit dat moeder het huis uit is naar een veraorgingstehuis. Daardoor is het geheel onmogelijk om nu nog te proberen medehuurder te worden.

De verhuurder is niet gebonden aan "wettelijke regels van maximaal redelijke huurprijs." als de woning bij oplevering (einde huurcontract) in een inmiddels geliberaliseerd gebied ligt Dat geldt met name voor woningen, die langdurig (vele jaren achter elkaar) bewoond zijn geweest door een vaste huurder

Van Postbus 51:
Bij huurliberalisatie heeft de verhuurder meer vrijheid om de huurprijs en de huurverhoging van een woning te bepalen. Het puntenstelsel, de maximale huurprijsgrenzen en de maximale huurverhoging gelden namelijk niet voor geliberaliseerde huurovereenkomsten.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 9, 2009 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt meteen bij de woonbond informeren, geen 0900 nummer maar een gewoon nummer.
http://www.woonbond.nl/
zij kunnen zeker antwoord op je vragen geven.
Volgens mij is er ook een in plaats stelling mogelijk.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2009 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Rogerr,

Wat bedoel je met in :" in plaats stelling mogelijk " ??

ve
door verwijderd - Dec 9, 2009 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Vladja,

Indeplaatsstelling

Bij huur van middenstandsbedrijfsruimte is het mogelijk om het huurcontract aan je opvolger over te dragen door middel van een ‘indeplaatsstelling’. Je opvolger neemt dan jouw plaats als huurder in, met alle daar aan verbonden rechten en plichten. Klik hier voor meer informatie. Van een indeplaatsstelling kan alleen sprake zijn als je opvolger jouw bedrijf in het pand voortzet. Verkoop je je bedrijf maar wil je opvolger een geheel andersoortig bedrijf in het pand starten, dan is een indeplaatsstelling dus niet mogelijk.

Volgens mij gaat dit niet op bij overdragen huurwoning aan "nieuwe"bewoner

groetjes

Turfie

ve
door verwijderd - Dec 9, 2009 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

turfie schreef op woensdag 9 dec 2009, 16:28: @Vladja,

Indeplaatsstelling

Bij huur van middenstandsbedrijfsruimte is het mogelijk om het huurcontract aan je opvolger over te dragen door middel van een ‘indeplaatsstelling’. Je opvolger neemt dan jouw plaats als huurder in, met alle daar aan verbonden rechten en plichten. Klik hier voor meer informatie. Van een indeplaatsstelling kan alleen sprake zijn als je opvolger jouw bedrijf in het pand voortzet. Verkoop je je bedrijf maar wil je opvolger een geheel andersoortig bedrijf in het pand starten, dan is een indeplaatsstelling dus niet mogelijk.

Even een rectificatie op mijzelf naar wat doorzoeken kwam ik dit hiet tegen.

Hoe kom ik onder mijn huurcontract uit?
Dit zijn de drie opties om onder je huurcontract uit te komen

•andere huurder vinden
•contract opzeggen
•regeling treffen met verhuurder.

Andere huurder vinden

Je kunt zorgen dat iemand anders jouw contract overneemt. Dit heet indeplaatsstelling. De inhoud van de verbintenis verandert niet. Ook de looptijd van het contract blijft hetzelfde. Stel, na drie jaar besluit je te stoppen met huren. De looptijd van het contract was vijf jaar. De nieuwe huurder die jij gevonden hebt, heeft dus sowieso een contract voor de overgebleven twee jaar. Eventuele opties, voor bijvoorbeeld nog eens vijf jaar huren, blijven ook bestaan. De huurprijs blijft ook hetzelfde. De verhuurder is verplicht om de nieuwe huurder te accepteren. Er zijn twee uitzonderingen hierop. De eerste uitzondering is als de verhuurder kan aantonen dat de mensen die jouw contract overnemen geen goede huurders zijn. Je bent geen goede huurder als je bijvoorbeeld aantoonbaar regelmatig achterblijft met betalingen. De tweede uitzondering is als de eigenaar het pand dringend voor zichzelf, voor de echtgeno(o)t(e) of voor de (pleeg)kinderen nodig heeft. Als hij wil renoveren of als hij het pand een andere bestemming wil geven, kan dit ook dringend genoeg zijn. Bij beide uitzonderingen bepaalt de Kantonrechter of de huurovereenkomst beëindigd mag worden.

nogmaals groetjes

Turfie

ve
door verwijderd - Dec 9, 2009 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Indeplaatsstelling is hier niet van toepassing.
Wel kan de huurcommissie (ook achteraf) kijken of de harmonisatie terecht is doorgevoerd. Een eventueel (wat dat betreft heb je gelijk Vladja) ook of de liberalisatie terecht is doorgevoerd. Dat moet in ieder geval aan de huurcommissie gevraagd worden binnen zes maanden na de ingangsdatum van het huurcontract.
Dus naar de huurcommissie om:
- te zien of de liberalisatie voor deze woning wel terecht is (áls er al sprake is van liberalisatie),
- de aanvangshuurprijs te laten vaststellen.
Kan in één procedure.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 01:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius schreef op dinsdag 8 dec 2009, 17:38: Er is een huurcommisie die hier voor u kan uizoeken i.v.m punten of u huur verhoogt mag of te wel omlaag.
Lees hier maar eens...
Valerius
Ja, wat ik mis in dit antwoord is dat de huisbaas dit (helaas) mag.
Ik adviseer haar om gebruik te maken van, wat bijna in iedere gemeente tegenwoordig aanwezig is, het rechtbijstandsloket. Veelal hebben zij standaard brieven waarmee divers gereedschap wordt aangeboden om de huisbaas op te manen om zijn standpunt(en) t.o. van een nieuwe huurprijs te onderbouwen.Ik hoop dat er voor augustus 2009 ook diverse brieven i.z. het achterstallig onderhoud o.i.d. in de richting van de huisbaas in gezonden. Misschien zijn die brieven zelfs ondertekent door de dochter. Misschien heeft de huisbaas op één van die verzoeken ronduit een antwoord aan de verzoekster (dochter) gezonden. Kleine zaken waarmee een dossier kan worden onderbouwd en wellicht rechten aan kan worden ontleend.
De tweede stap is dan hetgeen in het antwoord van ppeewwee is gegeven.
Bedenk wel dat effectief deze maand nog meer weinig werkdagen heeft, m.a.w probeer afspraken met de hulp verlenende instellingen (telefonisch) voor de komende week te maken en gebruik de voorliggende dagen voor het bijeen zoeken van een dossier.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gezien de maatschappelijke situatie ingeschat door de huisbaas,
Daarbij lijkt het erop alsof U niet als de "allerhelderste" inschat wordt.
Als ik U was zou ik uw moeder niet zomaar laten verdwijnen naar een zorg instelling. ` Een asiel`
Ten eerste mist ze daardoor de aandacht waardoor er geestelijke en lichamelijke verwaarlozing ontstaat.
Dit wordt aangemerkt als verwaarlozing en nalatigheid.
De Nederlandse wet eeuwen geleden gebaseerd (nu nog) op
de bijbelse principes : Eert uw vader en moeder opdat uw dagen verlengt worden.
Die geld als zodanig dat als uw moeder komt te overlijden U geen dubbeltje extra krijgt van welke uitkeringsinstantie dan ook.
Mocht geld niet het allerbelangrijkste vinden zoals ik.
Dan bent U haar gezelschap nog kwijt. en rest eenzaamheid.
Laat je nix wijs maken door hen die het zo goed met je voor hebben.
Doktoren hoofdverpleegsters enz ze gaan allemaal voor hun baantje,
Het is geteisem en jou vinden ze het sukkeltje. Net als die huisbaas.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met zijn zovelen op een kamer terwijl iedereen wettelijk recht heeft op een eigen kamer in een verzorgings tehuis. Bezuinigingen op personeel.
Voor zogenaamd eficienter werken. Een wachtrij van drie uur voor de WC
Besmettingshaarden van allerlij ziektekiemen waardoor het personeel (voor zichzelf) isolatie maatregelen neemt
Dat is het teken / signaal dat het allemaal niet deugd.
het is wel het argument om er onderuit te komen.
organiseer het zelf wees sterk, sterkte !

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Morgen wordt het allemaal beter of anders volgende week.
Dat is het zorg zoethoudertje. Trap er niet in.!
En anders paaien ze je met gezelligheid gebaseerd op maatschappelijk normaal meedoen in de situatie zoals iedereen dat doet.
Geestelijke verzetjes. (verkocht als aandacht) enz enz Hoever moet je nog zakken.?

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jserle: volgens mij ging de vraag over een huurverhoging, niet over de kwaliteit van zorginstellingen.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat klopt dat, lijkt erop. Heeft met elkaar te maken.
Die huisbaas is blijkbaar slimmer dan de vraagsteller.
Hij anticipeert op een erfenis de slechterik. De geldwolf.
(Net gelezen over die phissingmails "u heeft een prijs gewonnen" .+ Naïviteit.)
Elkaar ongerust maken doodpesten voor de hoofdprijs?
ik dacht dat de VARA nog enigzinds solidair sociaal was?

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ jserle:
"jserle donderdag 10 dec 2009, 11:57

Gezien de maatschappelijke situatie ingeschat door de huisbaas,
Daarbij lijkt het erop alsof U niet als de "allerhelderste" inschat wordt."
en
"Elkaar ongerust maken doodpesten voor de hoofdprijs?
ik dacht dat de VARA nog enigzinds solidair sociaal was?"

Volgens mij ben jij nu ook niet echt helder.....
De vraag was of een verhuurder een huurverhoging van €200,- mocht doorvoeren als harmonisatie.
En jij hebt het over doktoren en hoofdverpleegsters die geteisem zijn, over een wachtrij van drie uur voor de WC, over besmettingshaarden van allerlei ziektekiemen, over geestelijke verzetjes (verkocht als aandacht), en over "hij anticipeert op een erfenis de slechterik. De geldwolf."
Kun je er zelf nog enig touwtje aan vastknopen......????

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

jserie

Jij stelt :Hij anticipeert op een erfenis de slechterik. De geldwolf.

Maurits (vraagsteller) stelt: nu heb ik een vreselijke achterstallig onderhoud .oa electra wat niet aan de norm voldoet en houtrot en geen centraal verwarming en in het huis alles enkel glas

Nou daar zal wel een "vette erfenis" te halen zijn voor een huisbaas, die geen erfgenaam is van iemand, die nog niet overleden is.

Ga ergens anders onzin verkopen.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat niet is kan nog komen.
De huurder heeft dan toch geld zat.?
Wat ik zo oneerlijk vind dat men altijd de zwakkeren pakt.

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Henk2401vp,

Ja, wat ik mis in dit antwoord is dat de huisbaas dit (helaas) mag.

Alle antwoorden overgeslagen over huurharmonisatie en huurliberalisatie???

Bij huurliberalisatie heb je helemaal niets met het puntensysteem te maken. Maar als je het beter weet dan de voor lichting van de overheid via Postbus 51, dan ben een roepende in de woestijn.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 10, 2009 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

`k heb zelf ook met diverse soorten huizbazen te maken gehad.
corporaties , huisjes melkers enz.
De gladjanussen proberen zoveel mogelijk winst of eer naar zich toe te trekken.

ve
door verwijderd - Dec 11, 2009 om 17:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

jserle schreef op donderdag 10 dec 2009, 12:06: Met zijn zovelen op een kamer terwijl iedereen wettelijk recht heeft op een eigen kamer in een verzorgings tehuis. Bezuinigingen op personeel.
Voor zogenaamd eficienter werken. Een wachtrij van drie uur voor de WC
Besmettingshaarden van allerlij ziektekiemen waardoor het personeel (voor zichzelf) isolatie maatregelen neemt
Dat is het teken / signaal dat het allemaal niet deugd.
het is wel het argument om er onderuit te komen.
organiseer het zelf wees sterk, sterkte !
Jserie
Ik zou niet graag bij deze vraagstelling gesoufleert worden door jserle, er wordt gevraagd "wat kan ik doen" en het antwoord is dan "niet in een tehuis" terecht komen. 10 punten voor jserle die echt de weg kwijt is.

ve
door verwijderd - Dec 11, 2009 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

jserle schreef op donderdag 10 dec 2009, 12:43: Dat klopt dat, lijkt erop. Heeft met elkaar te maken.
Die huisbaas is blijkbaar slimmer dan de vraagsteller.
Hij anticipeert op een erfenis de slechterik. De geldwolf.
(Net gelezen over die phissingmails "u heeft een prijs gewonnen" .+ Naïviteit.)
Elkaar ongerust maken doodpesten voor de hoofdprijs?
ik dacht dat de VARA nog enigzinds solidair sociaal was?
En weer 10 punten voor jserle!!

ve
door verwijderd - Dec 11, 2009 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

jserle schreef op donderdag 10 dec 2009, 13:08:
De huurder heeft dan toch geld zat.? Wat ik zo oneerlijk vind dat men altijd de zwakkeren pakt.
En nu staat ze op 30 punten. Elke huisbaas is een geldwolf en aan de reden dat iemand een tehuis in moet, ga gewoon voorbij. Want de vraag om hulp om in een huis te kunnen blijven is alleen al het toppunt van onmenselijkheid in de richting van de moeder. Deze Vara-klanten moegen toch niet geholpen worden!

ve
door verwijderd - Dec 11, 2009 om 18:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik ga niet in op de vraag wie de weg kwijt is.
De situatie is :
Eerst woon je met zijn tweeen dan `verdwijnd` er iemand
en dan moet je meer huur betalen.
Je zou juist minder huur moeten betalen.
Het huis wordt minder intensief gebruikt.

Conclusie de moeder werd tot dan toe nog voor vol aangezien.
De achterblijver niet.
hier is sprake van misbruik van zwakke momenten van een persoon.

ve
door verwijderd - Dec 11, 2009 om 18:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het woord Vara-klanten krijg ik een unheimlich gevoel.
Marcel van Dam : "U bent een minderwaardig mens"