Fc
door Fcdeen Jan 18, 2020 om 23:30
Geldzaken & recht

Huurtoeslag

Beste lezers,

Vorig jaar werd mij door de belastingdienst bekend gemaakt dat ik €2500 van mijn ontvangen huurtoeslag moest terugbetalen. Verontwaardigd toch in termijnen laten terugbetalen, maar naar wat onderzoek bleek dat er niet naar het bijzondere vermogen van mijn toenmalige vriendin werd gekeken. Dit was het smartengeld dat zij ontvangen had na haar ongeval. Helaas had ik te laat tegenbericht gegeven (na 6 weken) en moest het totale bedrag terugbetaald worden.
Terwijl zij een fout hebben gemaakt, ben ik hiervan de dupe geworden. Ik had misschien eerder moeten reageren, maar dat neemt toch niet weg dat ik recht had op het ontvangen huurtoeslag? De belastingdienst heb ik vervolgens een paar keer gebeld hierover, maar volgens hun is te laat gewoon te laat..
Valt hier wat aan te doen? Alvast bedankt!

2670 9 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jan 18, 2020 om 23:41
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ben hier erg somber over, gezien het geval van de mevrouw in de uitzending. Ook smartengeld valt onder inkomen, voor hen uiteraard. (Kom er maar in tijger1). Maar dat u de huurtoeslag moet terugbetalen staat als een paal boven hun water, helaas.

tijger1
door tijger1 Jan 19, 2020 om 00:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij de dame in de uitzending was het een hele andere kwestie. Daar ging het erover dat de huurtoeslag NA dat jaar met een groter vermogen niet herleefde.

tijger1
door tijger1 - Jan 18, 2020 om 23:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zij hebben helemaal geen fout gemaakt, maar u had een verzoek moeten indienen om het bijzonder vermogen niet mee te laten tellen bij het vermogen. De afdeling toeslagen kan aan de stand van het vermogen niet zien, waar dat vermogen uit bestaat.

Maar u kunt alsnog schriftelijk, dus niet met een telefoontje, verzoeken om ambtshalve alsnog dat vermogen apart te houden voor de huurtoeslag, als het werkelijk om smartegeld gaat.

Als u dat niet zelf kunt, kunt u naar het Juridisch Loket gaan in uw gemeente om u te laten helpen, of een belastingconsulent inschakelen.

Dit is hetformulier.
https://download.belastingdienst.nl/toeslagen/docs/verz_bij_verm_toesl_tg2551z6fol.pdf

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 19, 2020 om 02:18
16867 Antwoorden / 202 Vragen

U reageert m.i. nadat u de uitzending heeft gezien op Kassa vanavond.
Het is voor u dan een kwestie om na te gaan, gelet op het gegeven dat u het over uw ex heeft en die migelijk niet meer bij u woonachtig is, nu wel weer recht heeft op huurtoeslag. In dat geval dan weer aanvragen.

En tevens verwijs ik u naar hetgeen @TIJGER1 ook al aangeeft m.b.t. alsnog verzoeken van om ambtshalve te corrigeren.
Er is geen fout gemaakt door de Belastingdienst omdat men daar in andere woorden gezegd niet helderziende is.

fi
door fisbel - Jan 19, 2020 om 02:58
851 Antwoorden / 3 Vragen

Tijger1 schreef:
Maar u kunt alsnog schriftelijk, dus niet met een telefoontje, verzoeken om ambtshalve alsnog dat vermogen apart te houden voor de huurtoeslag, als het werkelijk om smartegeld gaat.

De ambtshalve termijn van 5 jaar geldt uitsluitend voor toeslagen als er een nieuw feit is. Bijvoorbeeld als de huurverhogingen niet zijn doorgegeven. Particuliere verhuurders geven veelal deze verhogingen niet door aan de Belastingdienst, zoals woningbouwverenigingen dat wel doen. In deze situatie heb ik meerdere malen tot 5 jaar terug nog met succes voor cliënten een ambtshalve verzoek toeslagen ingediend.

Als er geen nieuw feit is geldt dat er geen bezwaar of herzieningsverzoek meer kan worden ingediend als de beschikking definitief is. (+ 6 weken)

Het bezwaar zal worden afgewezen. In mijn bezit is een brief van de Belastingdienst met een afwijzing van het herzieningsverzoek. Tegen de beslissing van de inspecteur kon overigens nog wel bezwaar gemaakt worden. Dit is niet gebeurd. FCDeen zou het advies van Tijger1 kunnen opvolgen met als motto: Niet geschoten - altijd mis.

Geciteerd uit de brief van de inspecteur:
Op .......(datum) hebben wij uw verzoek tot herziening van de definitieve berekening van uw huurtoeslag over .... (jaar) ontvangen. Wijwijzen uw verzoek af.

In het besluit op de huurtoeslag is in artikel 2c Lid 1 het volgende vermeld:
Een verzoek als bedoeld in de artikelen 2, eerste lid, 2a, eerste lid, en2b, eerste lid, kan worden gedaan tot het tijdstip dat de toekenning van de huurtoeslag over het desbetreffende berekeningsjaar onherroepelijk is geworden. Aangezien de definitieve toekenning huurtoeslag .... (jaar) op .............(datum) onherroepelijk is geworden bent u te laat met uw verzoek om rekening te houden met een bijzonder inkomen. Daarom wijzen wij uw verzoek af.

tijger1
door tijger1 Jan 19, 2020 om 09:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet dat je officieel niet meer in bezwaar kunt gaan, als er geen nieuw feit is, maar ik heb het twee jaar geleden op die manier wel voor kennissen voor elkaar gekregen.

Zij hadden verzuimd een afkoop pensioen aan te laten merken als bijzonder inkomen.

Dus zoals u schrijft: Niet geschoten is altijd mis.

ro
door ron503 - Jan 19, 2020 om 09:37
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vrees ook dat de terugbetaling terecht is geweest. De dienst toeslagen hanteerd het verzamelinkomen dus het inkomen van u en van uw toenmalige vriendin worden bij elkaar opgeteld, met twee inkomens is de inkomensgrens zo bereikt en heeft u geen recht meer op huurtoeslag. Als u wijzigingen in het inkomen niet aan de dienst toeslagen doorgeeft blijft de huurtoeslag in stand omdat het een voorschot betreft en pas als alle inkomensgegevens bekend zijn definitief berekend wordt. De belastingdienst vraagd op 1 januari de bankrekening gegevens op en mede op basis van die gegevens wordt het jaarinkomen bepaald en dat jaarinkomen wordt met de dienst toeslagen gedeeld en als blijkt dat het inkomen te hoog is geweest dan volgt een terugbetaling voor dat toeslagjaar.

fi
door fisbel - Jan 19, 2020 om 12:59
851 Antwoorden / 3 Vragen

@Ron503:
Het gaat hier niet om overschrijding van het inkomen, maar overschrijding van de vermogensgrens.
In mijn vorige reactie schreef ik over een herzieningsverzoek dat afgewezen werd. Twee jaar daarvoor was het verzoek: ik heb bijzonder inkomen al afgewezen. Want: te laat ingediend. Op beide verzoeken is dus negatief gereageerd.

Tijger1 adviseert om het formulier: verzoek bijzonder vermogen toeslagen in te dienen. Dit is broertje/zusje van het verzoek: bijzondere situatie huurtoeslag.

Astrid
door Astrid - Feb 10, 2020 om 12:57
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb hetzelfde probleem. Door ontslag een ontslagvergoeding gekregen en daardoor is mijn inkomen boven de inkomensgrens voor huurtoeslag gekomen in dat jaar, als gevolg dat ik mijn huurtoeslag kon terug betalen.

Omdat mijn huur nu boven de huurgrens is en ik 1 jaar geen huurtoeslag heb gekregen (moest terugbetalen), krijg ik nu geen huurtoeslag meer.

Mijn huur is ruim 800 euro en mijn inkomen rond de 1400 euro.

Mijn vermogen is onder de huurgrens.

Bezwaar heb ik gelijk ingediend en is afgewezen :-(

Sociale huurwoning is op dit moment nog niet te krijgen, ik sta 10 jaar hiervoor ingeschreven.

Wat kan ik nog meer doen?

tijger1
door tijger1 Feb 10, 2020 om 13:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt een ontslagvergoeding gekregen, waardoor uw inkomen te hoog was.

Ik weet niet waar u bezwaar tegen u gediend hebt, maar dat moet in ieder geval zijn tegen het jaar waarin u die ontslagvergoeding hebt gehad.

Dat inkomen moet als bijzonder inkomen worden aangemerkt.

Als u daar tegen bezwaar gemaakt hebt, en dat zou zijn afgewezen, moet u in beroep gaan.

Voor het jaar daarna, hebt u in ieder geval recht op huurtoeslag wegens herleving van het recht op huurtoeslag. En als u daar bezwaar tegen gemaakt hebt en dat zou ook zijn afgewezen. Dan ook daar tegen in beroep gaan.

Laat u daarbij helpen. Ga naar het Juridisch Loket in uw woonplaats.

tijger1
door tijger1 Feb 10, 2020 om 13:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees ook hier de toelichting van de belastingdient over verworven recht.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huur-en-servicekosten/huurtoeslag-en-verworven-recht Dus twee verschillende bezwaarschriften, want er zijn twee verschillende jaren en redenen.

panter22
door panter22 Feb 10, 2020 om 14:43
6599 Antwoorden / Vragen

Helaas is een transitievermogen, geen bijzonder vermogen. Of er moet intussen iets gewijzigd zijn.
Info:

me
door mer284el - Feb 10, 2020 om 13:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Op internet kun je een formulier downlaoden voor aan te geven dat je extra inkomen hebt gekregen, ik zou dat als nog doen, de belastingdienst geeft zelf aan dat je tot 5 jaar terug je belastingaangifte kunt aanpassen.