sanvw
door sanvw Apr 26, 2005 om 15:01
Geldzaken & recht

Hypotheek

Ik heb heel erg weinig verstand van hypotheken, nou heb ik een paar vraagjes voor als ik een eerste hypotheek ga afsluiten.

Waar kan ik deze het beste afsluiten, iemand goeie ervaringen met een bepaald instantie?

Als ik een eerste hyp afsluit is het dan verstandig om deze op 2 lonen te baseren of op 1 loon, bijvoorbeeld alleen van mijn partner(met het risico dan een lagere hypotheek te krijgen)?

Wat zijn 'normale' rentepercentages voor een eerste hyp? en wat voor soort zou verstandig zijn tijdens deze economische toestand in Nederland?

Bij voorbaat dank

Grz san

589 3 Rapporteer

wo
door wolkie - Apr 26, 2005 om 15:12
49 Antwoorden / 4 Vragen

Ik had ook weinig verstand van hypotheken maar heb me laten informeren bij Alpha Hypotheken. En dat was echt top. Daar zitten mensen met verstand van zaken en ze hebben ons echt top geholpen. Geen idee waar je woont maar ze zitten op diversen plekken in het land. Kijk anders even op www.alphahypoteken.nl

ju
door juppie - Apr 26, 2005 om 15:20
16 Antwoorden / 2 Vragen

Beste San,

Ter voorbereiding vind ik de uitgave van Vereniging  Eigen Huis inzake het afsluiten van een hypotheek een goed begin.

Voor jezelf dien je eerst te bepalen hoeveel zekerheid je wil hebben. Zekerheid kost geld. De "mooiste" berekeningen geven de minste zekerheid. Wees kritisch.

Splist de hypotheek op in delen. Kies al of neit via een adviseur voor de goedkoopste geldverstrekker. Kies daarnaast voor de aflossing de beste verzekeraar (behalve bij de spaarhypotheek. Dan kun je niet kiezen).

Een rentevasteperiode van 6 jaar is vrij safe. Stijgt de rente na 6 jaren dan kun je altijd een kortere rentevasteperiode kiezen met lagere rente.

Kun je op basis van 2 lonen de hypotheek net krijgen wees dan kritisich en speel op safe. Of neem een lange rentevaste periode om schommelingen te vermijden, of koop het huis niet.

Normale rentepercentages zijn bijvoorbeeld 5 jaar vast tegen 3,75 a 4% nominaal per jaar. Kijk echter niet alleen naar rente. Een tientje korting op een polis geeft dubbel zoveel voordeel dan 0,1% korting op een hypotheek van een ton.

De beste adviseur blijft het intermediair, liefst diegene die een belang bij je heeft. Bijvoorbeeld je assurantieadviseur. Tevens hebben grote ketens vaak hele goede arangementen.

Lest best. Teken noooit direct een offerte. Neem hem mee naar huis. Lees hem drie keer door. Slaap er een nachtje of en beslis dan.

brynnar
door brynnar - Apr 27, 2005 om 10:03
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste San,

E.e.a. hangt helemaal af van je persoonlijke wensen. Allereerst raad ik
je aan om een vorm van samenleven (samenlevingscontract of huwelijk) af
te sluiten met je partner, indien je dit nog niet gedaan hebt.

Indien je een hypotheek op basis van 1 salaris afsluit krijg je logischerwijs minder dan op basis van 2 salarissen.

Er zijn honderden verschillende varianten op hyptheken, aflossingsvrij,
waarbij je alleen rente betaalt, spaarhypotheek, beleggingshypotheken,
hybride vormen, etc. etc. Beleggingshypotheken zijn riskant, het kan
heel positief uitpakken, maar ook heel negatief.

Het beste dat je kunt doen is bij 2 of 3 verschillende
tussenpersonen/banken je in laten lichten over de mogelijkheden en kun
je met je partner alle mogelijkheden tegen elkaar afzetten, wat het
meest interessant is. Bij voorkeur informeren bij verschillende
instanties, bv eerst bij een bank, dan bij een hypotheekadviseur en
tenslotte bij een fnancieel adviseur. Aan de hand van je financiele
situatie en je wensen kunnen zij het beste op-maat advies geven. Zorg
ervoor dat je niet meer dan 3-4 offertes hebt, anders zie de door de
bomen het bos niet meer.

Let op bij het afsluiten dat je geen schulden hebt, die bij het BKR
staan aangemeld. Ook een eenvoudig doorlopend krediet kun je het beste
opheffen, ook al sta je niet rood. Dit wordt namelijk vaak ook bij het
BKR gemeld als zijnde schuld.

De rentestanden zijn nog betrekkelijk laag. Als je een hyptheek 5 jaar
vastzet betaal je momenteel tussen 3.4% en 3.8%. Voor 10 jaar vast ligt
dit tussen de 3.9% en 4.3%. Persoonlijk raad ik aan om nu op 10 jaar
vast te zetten, na de rentevaste periode wordt namelijk de rente
opnieuw vastgesteld en die zal waarschijnlijk (gezien de huidige stand)
aanmerkelijk hoger zijn over 5 jaar.

Brynnar