Ti
door Tinman Jan 9, 2020 om 21:21
Geldzaken & recht

Hypotheek bij meerdere banken mogelijk?

Wij hebben een hypotheek in 2 delen bij de Rabobank. Bij het grootste deel (2/3) vervalt de rentevaste periode. Bij het kleinere deel (1/3) staat de rente nog vast t/m 2030. We zouden nou graag dit grootste deel bij een andere hypotheekverstrekker willen onderbrengen, om te kunnen profiteren van een lagere rente dan de Rabobank biedt. De totale lening (van beide hypotheekdelen) is ongeveer 56% van de verwachtte verkoopwaarde.

Kan dat zonder problemen?

6561 8 Rapporteer

Ta
door Tarzanhond - Jan 9, 2020 om 21:28
15 Antwoorden / 4 Vragen

Als een hypotheek afloopt staat het vrij om daar naar toe te gaan en een andere hypotheeknemer te kiezen.
Maar waarom overleg u niet eerst voordat u gaat praten met een ander.
Want oversluiten kost geld b.v. omdat de boel opnieuw moet worden getaxeerd.

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2020 om 22:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat kan zonder problemen, maar daar zijn wel flinke kosten aan verbonden.

Ten eerste advieskosten, taxatiekosten, en kosten voor de notaris.

Dus het is de vraag of dat renteverschilletje al die kosten goedmaakt.

me
door mein33 - Jan 10, 2020 om 10:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het pand dient als onderpand voor de leningen en een bank zal niet snel dat onderpand met een ander willen delen.
Om precies te weten wat er wel en vooral niet kan, zult u toch echt met beide banken in overleg moeten.

U zou kunnen overwegen om een nieuwe (volledige) hypotheek af te sluiten door ook de hypotheek met de looptijd tot 2030 in te lossen.
Hier zijn dan wel kosten aan verbonden, maar mogelijk worden die gecompenseerd door een (veel) lagere rentevergoeding voor de nieuwe hypotheek.

tijger1
door tijger1 Jan 10, 2020 om 12:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan flinke boetebetalen voor dat ene stuk.

mo
door mof - Jan 10, 2020 om 13:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In principe kan dat, alleen heeft het wel te maken met dw afsprken die u met de rabobank heeft gemaakt.
u kunt altijdeen deel aflossen met geld dat u uit een andere hypotheek ontvangt.
kan wel een boete opleveren, natuurlijk.

V7
door V73 - Jan 10, 2020 om 13:45
1 Antwoorden / Vragen

Dit kan niet zomaar.

Uw nieuwe bank zal niet het recht van eerste hypotheek hebben maar het recht van tweede hypotheek. Ze zijn dus de tweede in de rij, heel veel banken nemen hier geen genoegen mee en doen geen tweede hypotheken. Bij degene die het wel doen is de vraag welke renteopslag ze hiervoor rekenen.

Daarnaast verwacht ik dat de restschuld van de lening die u bij de  Rabobank heeft, lager zal zijn dan de waarde die het recht van hypotheek vertegenwoordigt. Rabobank zal het recht hebben om alle schulden en achterstanden op het recht van hypotheek te verhalen. Dit maakt het voor de andere bank ook minder aantrekkelijk.

 Advies, neem contact op met een onafhankelijke hypotheekadviseur en laat u voorlichten.

1paul
door 1paul - Jan 10, 2020 om 14:12
3147 Antwoorden / 0 Vragen

ja. in verreweg de meeste gevallen, bij voldoende inkomen kan dit.

jo
door jorisw - Jan 10, 2020 om 19:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als hypotheekgever geef je hypotheek op een onroerengoed aan de hypotheekhouder. De hypotheek is een onderpand voor de geldlening. Het kan erg complex worden als de hypotheek door meerdere hypotheekhouders moet worden gedeeld.

Voorbeeld:
Als een hypotheekhouder 100% heeft is het simpel: er volgt een executieverkoop en de schade wordt zoveel mogelijk beperkt door de opbrengst. Vrij simpel.

Maar nu geef je 50% aan hypotheekhouder A en 50% aan hypotheekhouder B. Je komt je betalingsverplichtingen een hypotheekhouder B niet na. Hoe ga je dat oplossen? Hypotheekhouder B zou dan een executieverkoop van een half huis moeten gaan doen, of A overtuigen mee te doen.

Ja
door JanNimwegen - Jan 10, 2020 om 19:08
7 Antwoorden / Vragen

Lekker die verschillende antwoorden, allemaal "in het vak"?

In theorie zou het kunnen, maar in de praktijk niet.
Er is geen enkele bank, die bereid is als 2e hypotheekhouder op te treden, dus je zit vast aan één bank.
Een houder van een 2e hypotheek meer risico dan die van de eerste, dus al het al zou kunnen zal de rente ook een stuk hoger zijn.

Daarnaast is op basis van de door jou vermelde gegevens niet mogelijk om te zeggen of het wel interessant is naar een lagere rente te swichen,
om welke aflossingsvormen gaat het?