Ro
door Rob_Kassa Dec 29, 2015 om 08:30
Geldzaken & recht

Hypotheek Piepsysteem

Volgens het piepsysteem heb ik de ABN AMRO bank verzocht de renteopslag te schrappen. Piepen werkt niet!


 


Met een bericht wat lijkt op het bericht uit de voorbeeldbrief heb ik de ABN AMRO verzocht de renteopslag van de bovenste tariefklasse te verwijderen.  De door mij bijgeleverde voorbeeldberekening, welke de bank ook kan uitvoeren omdat de polissen waar het over gaat verpand zijn, toont aan dat deze opslag ten onrechte wordt toegepast. Op basis van de bedragen van hypotheek, WOZ en poliswaarden (december 2014) komt het berekende risico onder 85% van de WOZ-waarde. Volgens de voorwaarden van de ABN AMRO bank is op dit risico (tot 85%) de bovenste risico tariefklasse NIET van toepassing.  Deze opslag is trouwens de laatste jaren opgelopen tot 0,6 %. De bank weigert echter de opslag te verwijderen en levert als commentaar "Dit is onder de aandacht bij ABN AMRO. Op dit moment worden deze verzoeken niet goedgekeurd met als uitzondering bankspaarhypotheken".

Mij ontgaat de logica van deze uitspraak in samenhang met de door de bank opgestelde voorwaarden totaal en dus heb ik mijn vraag nogmaals gesteld. Hierop ontving ik het volgende antwoord. "Dit onderwerp is onder de aandacht bij ABN-Amro maar op dit moment worden deze verzoeken niet goedgekeurd. Uw polissen worden dus niet meegenomen in de bepaling van de risicoklasse en u zal dus niet in aanmerking komen voor een verlaging van de risico opslag."

Conclusie, ondanks het verpanden van polissen weigert de bank de waarde hiervan mee te nemen in het bepalen van het risico.  Lekker makkelijk.  De rente staat nu op 3% waarvan dus 0,6% renteopslag van de bovenste tariefklasse is.  20% van de door mij betaalde rente is dus onterechte risicodekking.  Omdat dit, zoals de bank het zelf zegt, onder haar aandacht gebeurd, is dit dus directe diefstal.  Waarom zijn mijn polissen (welke trouwens woekerpolissen zijn) dan verpand? Koppel ze los!


 


Het piepsysteem werkt dus niet. Jammer! Je kan namelijk nergens je recht halen.  Diefstal!


 

1881 3 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2015 om 10:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

En wat voor polissen hebt u dan? En zijn die nu nog niet "ontwoekerd"?

Ro
door Rob_Kassa Dec 30, 2015 om 13:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hi Tiger1, het zijn 2 spaar/beleg polissen.  Zij zijn niet "ontwoekerd".  Het is voor deze case van het piepsysteem ook niet zo relevant omdat het hier gaat om de huidige waarde.  Deze huidige waarde is inderdaad veel lager dan dat deze zou zijn zoals besproken bij het verkoopgesprek 20 jaar geleden. 

De ABN AMRO bank kan dit allemaal geen moer schelen.  Ook met een polis die eigenlijk een veel te lage dagwaarde heeft weigeren zij die waarde mee te nemen in de afweging van het risico.  Ik begrijp het ook niet.

ha
door hafra Feb 13, 2016 om 19:49
Antwoorden / Vragen

kan ik de voorbeeldbrief voor risico opslag nog downloade

sw
door swat1500 - Dec 30, 2015 om 00:12
3795 Antwoorden / 0 Vragen
0

Een woekerpolis is een risico volle polis waarvan de opbrengst alles behalve zeker is. De bank kan er dus niet zeker van zijn dat de polis inderdaad die opbrengst gaat krijgen die ervan verwacht wordt en weet dus niet zeker of daarmee de hypotheek afgelost kan worden. Kennelijk wordt om die reden de opslag gehandhaafd.
Wellicht kunt u gaan klagen bij het Kifid.

Ro
door Rob_Kassa Dec 30, 2015 om 13:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hi SWAT1500, het gaat hier om de huidige (gerapporteerde) waarde van de polissen en niet om een verwachting.

De hypotheek min de huidige waarde van de polissen is kleiner dan 85% van de huidige hypotheek.

Een klacht bij het Kifid zou kunnen maar ik reageer nu eerst op het piepsysteem.

abnamro
door abnamro - Jan 8, 2016 om 13:55
142 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste Rob,

 

Je bericht over de brief die je hebt gestuurd om de risico-opslag te schrappen heb ik gelezen. Ik kan me voorstellen dat je baalt wanneer in jouw situatie de risico-opslag niet wordt verlaagd of verwijderd.

 

Er bestaan standaardbrieven die klanten kunnen insturen naar ons met dit verzoek. Dit betekent echter niet direct dat iedereen recht heeft op verlaging van de risico-opslag, alleen omdat het gevraagd wordt.

 

 

Iedere aanvraag wordt apart beoordeeld. Ik kijk graag voor je na of in jouw situatie de beoordeling goed is uitgevoerd en waarop de afwijzing is gedaan. Zou je daarom jouw telefoonnummer kunnen sturen naar webcare@nl.abnamro.com Ik hoor dan ook graag op welke dagen en tijdstippen je het beste bereikbaar bent. In het onderwerp van de e-mail kan je aangeven ‘Kassa Vara – Risico-opslag – 16004’.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare
Mw. E. Van der Molen

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

wi
witteke - May 16, 2024 om 12:47
Geldzaken & recht

Sns 2008 afschrift

Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden

En we gaan er echt ge ... Lees meer

ja
janarents - May 15, 2024 om 13:23
Winkels & webshops

Schoenen niet ontvangen van zalando

wij hebben 2 paar schoenen besteld  bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging  was de postbode al weg  zonder  dat er is getekent  voor ontvangst Lees meer

da
dameshoed - May 16, 2024 om 09:59
Huishouden & energie

Aanmaning

Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123) Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was. ... Lees meer