go
door gocohe Aug 11, 2008 om 23:07
Geldzaken & recht

Hypotheekofferte door hypotheekverstrekker in fotokopie? Vragen omtrent voorwaarden!

Wij, echtpaar zonder kinderen, eigen huis, overwaarde ca.Euro 200.000.--. Wij willen een hypotheek van Euro 10.000.-- opnemen en hebben hiervoor via tussenpersoon offerte aangevraagd. Offerte gekregen, maar niet in origineel van de Hypotheekverstrekker, alleen in fotokopie. Dit was nog nooit het geval! Mijn man in de Vut, ik werk nog.De tussenpersoon had 2 model werkgeversverklaringen voor het aanvragen van een hypotheek met NHG bijgevoegd. Wij hebben nooit NHG nodig gehad, ooit aangevraagd of dergl.! Daar zijn wij het dus niet mee eens. Bovendien moeten wij allebei een actueel overzicht van onze in de toekomst (nadat wij 65 jaar zijn)te verwachten pensioenen bezorgen. Wij moeten allebei een werkgeversverklaring laten invullen. Voor een deel van de bestaande hypotheek hebben wij een levensverzekering afgesloten, toen wij 20 jaar geleden het huis kochten, zodat als wij het mogen beleven, dit bedrag over enkele jaren ineens afgelost zal worden.(euro 25.000). Tot nu toe werden door de hypotheekverstrekker nooit zulke , voor ons gevoel extreme voorwaarden gesteld , juist omdat het maar om een bedrag van Euro 10.000 gaat! Wij hadden destijds een behoorlijk eigenkapitaal ingebracht bij de koop van ons huis, later laten moderniseren en daarvoor onze hypotheek verhoogd om Euro 25.000.-- Ook toen werden geen voorwaarden gesteld zoals boven beschreven, omdat de  overwaarde van het pand in verhouding behoorlijk hoog was en is. De maandelijkse aflossing is laag en door ons zo gepland,dat deze altijd ook voor 1 persoon alleen te dragen zal zijn!Kan iemand advies geven, hoe wij dit het beste kunnen aanpakken!

Alvast bedankt!

Gocohe

196 1 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Aug 12, 2008 om 09:05
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Werkgeversverklaringen en overzichten van inkomen zijn tegenwoordig zeer gebruikelijk. De bank moet immers weten of u op dit moment en in de toekomst nog wel aan verplichtingen kunt voldoen. En daar zijn de afgelopen 20 jaar wel wat regels voor gekomen.

Uw opmerking over een fotokopie van de offerte kan ik niet plaatsen. Tegenwoordig verstrekken de meeste geldverstrekkers de offerte per e-mail. Daar is niets mis mee en scheelt in de tijd.

U bent niet verplicht om een lening met NHG aan te gaan. Er zitten echter wel voordelen aan. De rente is namelijk per definitie lager. En als u deze lening ook gebruikt voor de verbetering van de eigen woning, dan is de provisie ook nog een fiscaal aftrekbaar. NHG werkt dus in uw voordeel. Zie dat dus niet als een last.