kamphuysen
door kamphuysen Sep 22, 2011 om 13:26
Geldzaken & recht

IDENTITEITS KAART BLIJFT GRATIS !

Categorie:Geldzaken & Recht -

Overheid/gemeenten

De Overheid denkt alleen aan zich zelf..! Stormloop
De afgelopen tijd was er een stormloop op de gratis ID-kaarten, die eerder nog zo'n 43 euro kostten. Gemeenten moesten op een dag vaak net zoveel aanvragen verwerken als er normaal gesproken in een week tijd op hun bordje kwamen. Hoeveel geld de gemeenten door de gratis kaarten zijn misgelopen, kon de VNG niet zeggen. Hoe dan ook willen de gemeenten deze kosten gerepareerd zien, zei de VNG-woordvoerder.

Geen leges

Op 9 september stelde de Hoge Raad dat er geen leges meer mogen worden gevraagd. De juridische grondslag was er niet en de dienst die werd verleend, was volgens het orgaan niet genoeg om het geld zonder die juridische grondslag toch te vragen. Donner wil de wet daarop aanpassen, zodat er gewoon weer voor een ID-kaart betaald moet worden, net als dat bijvoorbeeld voor een rijbewijs het geval is.
Inwoners van Den Haag hoeven de komende tijd niets te betalen voor een nieuwe ID-kaart. Zolang wettelijk niet vaststaat dat er betaald moet worden, brengt de gemeente geen geld in rekening. Dat zei D66-wethouder Ingrid van Engelshoven (Dienstverlening) donderdag. Hagenaars die een ID-kaart aanvragen, krijgen wel een brief mee van de gemeente. Daarin staat dat later mogelijk alsnog een rekening volgt. Dat zou gebeuren als het parlement eventueeel instemt met het wetsontwerp dat minister Piet Hein Donner heeft ingediend, het is dus nog helemaal niet zeker of het arrest van de Hoge Raad der Nederlanden hiermee van de tafel is..

Maw alle aanvragers van een NIK nederlandse identiteitskaart Moeten een Bezwaar/Klacht indienen tegen het betalen van de Leges van 45.00 euro!

2202 46 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Sep 22, 2011 om 13:32
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Er is inderdaad net een wetsontwerp ingediend wat de heer Donner met terugwerkende kracht wil laten ingaan als dat t.z.t. aangenomen wordt - m.i.v. aanvraag datum 22 september 2011.

Als nu bij gemeenten wel betaald moet worden lijkt het mij logisch dat er onmiddellijk bezwaar gemaakt moet worden omdat nu geldt dat de ID kaart gratis verstrekt wordt.

Ik heb het geluk dat mijn verlopen paspoort gratis vervangen is door een ID kaart.

kamphuysen
door kamphuysen - Sep 22, 2011 om 13:38
252 Antwoorden / 68 Vragen

Hoe kan de Heer Donner mij laten betalen, wat eerst gratis is, terwijl U als Kamer/volksvertegenwoordiging daar nog geen fiat voor heeft gegeven? Laat staan dat het door de eerste Kamer heen is en het nieuwe ''wetje'' van de heer Donner in de staats courant heeft gestaan??
Kunt U dat mij laten weten?
Gaarne vernemende

Mvrgr

Deze bovenstaande vraag verzonden aan de Fracties in de Tweede Kamer die NU zop druk bezig zijn met kissebissen en elkaar te maat nemen! Maar de gewone werkende nederlander zomaar in de kou zetten met die NIK kaart!
zie onder staande e mail adressen! als u zich geroepen voelt dan zou het kunnen helpen als u ook een verzoek schrijft aan de leden der staten generaal.

vvdvoorlichting@tweedekamer.nl

pvda_voorlichting@tweedekamer.nl

pvv.publiek@tweedekamer.nl

cda.publieksvoorlichting@tweedekamer.nl

kamer@sp.nl

D66@tweedekamer.nl

GroenLinks@tweedekamer.nl

christenunie@tweedekamer.nl

fractie@partijvoordedieren.nl

sgp@tweedekamer.nl

hilly
door hilly - Sep 22, 2011 om 13:49
37 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo, ik heb even gewacht tot de stormloop op de GRATIS ID-kaarten was geluwd,maar wat ik nu lees is toch niet te geloven dat er nu met ingang van vandaag 22 sept 2011 weer betaald moet worden voor de kaart.
Als het andersom zou zijn dan gaat het LANG duren voordat het rond is en ik vind dit niet kloppen.
Als ik nu een ID-kaart wil bestellen moet ik het dubbele betalen omdat er in 2005 bij mij is ingebroken en ik geen oude kaart kan overleggen.(aangifte gedaan)
Ik wacht nog maar even af hoe dit afloopt.

tdehond
door tdehond - Sep 22, 2011 om 14:27
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=hilly schreef op donderdag 22 sep 2011, 13:49]Hallo, ik heb even gewacht tot de stormloop op de GRATIS ID-kaarten was geluwd,maar wat ik nu lees is toch niet te geloven dat er nu met ingang van vandaag 22 sept 2011 weer betaald moet worden voor de kaart.
Als het andersom zou zijn dan gaat het LANG duren voordat het rond is en ik vind dit niet kloppen.
Als ik nu een ID-kaart wil bestellen moet ik het dubbele betalen omdat er in 2005 bij mij is ingebroken en ik geen oude kaart kan overleggen.(aangifte gedaan)
Ik wacht nog maar even af hoe dit afloopt.

Ik denk dat de boete gisteren ook nog betaald had moeten worden omdat u oude kaart niet kunt overleggen. Bizar overigens dat iemand die bestolen is boete moet betalen.

Als u nu zou moeten betalen voor ID kaart dan onmiddellijk bezwaar maken omdat dit niet terecht is zolang deze wet van Donner niet aangenomen is.

toolboy
door toolboy - Sep 22, 2011 om 17:46
965 Antwoorden / 40 Vragen

Volgens mij kan deze spoedwet met terugwerkende kracht alsnog worden aangenomen.Maar dit klopt van geen kanten.,Omdat er een stormloop was werden we gevraagd om even te wachten met aanvragen.
En ondertussen zagen ze(regeerders) het probleem in en onder druk van de gemeente`s wordt het weer teruggedraaid.
Stel dat dit er doorkomt dan mag ik toch aannemen dat die terugwerkende kracht al meteen na de uitspraak ingaat.

robtien
door robtien - Sep 22, 2011 om 18:05
269 Antwoorden / 10 Vragen

ik heb vandaag gewoon moeten betalen voor een ID-card voor beide kids onder de 14 jaar maar ook voor mijn zoon van 15 jaar.
en tegen mijn werd verteld u kunt beter even wachten met de aanschaf van een nieuwe id-card aangezien die nog 3 maand geldig is en er nu zo'n stormloop op de gratis id-card is ik kreeg wel een formuliertje mee om bezwaar in te dienen zodat ik het geld terug kan krijgen misschien. daar geloof ik ook even niet in het blijft namelijk overheid en die bezuinigen graag en het geld moet toch ook ergens vandaan komen?. echter vind ik iets wat we moeten hebben moeten we ook nog voor betalen dus hoe duur het ook gemaakt word maakt niet uit we moeten het toch hebben en dus kopen vind het van te zotte dat iets wat je verplicht moet hebben ook nog is voor moet betalen ook!.

en daarbij ik zie de overhied er nog wel voor aan hoor om al die gratis id-carden die versterkt zijn dat daarvoor betaald moet gaan worden als nog ik verwacht nog wel dat die wet er door heen komt.

tdehond
door tdehond - Sep 22, 2011 om 19:02
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=robtien schreef op donderdag 22 sep 2011, 18:05]ik heb vandaag gewoon moeten betalen voor een ID-card voor beide kids onder de 14 jaar maar ook voor mijn zoon van 15 jaar.

Begin met bezwaar te maken tegen deze betaling omdat dit voorbarig ingevoerd is. De wet is immers nog niet aangenomen.

kamphuysen
door kamphuysen - Sep 22, 2011 om 21:42
252 Antwoorden / 68 Vragen

ARTIKEL 61

De KNB heeft tot taak de bevordering van een goede beroepsuitoefening door de leden en van hun vakbekwaamheid. Haar taak omvat mede de zorg voor de eer en het aanzien van het notarisambt.
Bij verordening worden beroeps- en gedragsregels van de leden van de KNB vastgesteld. Tevens kunnen bij verordening regels worden gesteld betreffende de bevordering van de vakbekwaamheid van de leden en de kwaliteit van de beroepsuitoefening.

'Het betreft hier de behartiging van de publieke belangen die met de uitoefening van het notarisambt gemoeid zijn. (...) Het voeren van een direct of indirect vestigingsbeleid behoort niet tot de bevoegdheid van de broederschap. (...) Voorkomen moet worden dat door middel van verordeningen de toegang tot het notarisambt anders zou worden verzwaard dan met het oog op de kwaliteit van de notariële dienstverlening nodig is.' (MvT II, 23 706, nr. 3, p. 11)

harrie
door harrie - Sep 23, 2011 om 07:52
765 Antwoorden / 36 Vragen

Laten we wel even realistisch zijn........

GRATIS bestaat niet !!!

Deze kosten worden altijd links of rechtsom op de belastingbetaler verhaald. Wie zou het anders moeten betalen?

Ex-Haagsche Harrie

kamphuysen
door kamphuysen - Sep 23, 2011 om 08:35
252 Antwoorden / 68 Vragen

[quote=harrie schreef op vrijdag 23 sep 2011, 07:52]Laten we wel even realistisch zijn........

GRATIS bestaat niet !!!

Deze kosten worden altijd links of rechtsom op de belastingbetaler verhaald. Wie zou het anders moeten betalen?

Ex-Haagsche Harrie

Kletsmeijer, die Haagse Harrie........zal waarschijnlijk zelf ook de hele dag van alles beloven en s,avonds dat weer zijn vergeten?

De uitspraak Hoge Raad is duidelijk, burgers behoeven NIET te betalen, wat er nu gebeurd is via de steeg van het Binnenhof de burger dat wel te laten doen, maw dat is onwettig want er is geen grondslag voor! Vooralsnog geldt de regel eerst een wet en dan uitvoeren, hier is dat andersom (donner)

harrie
door harrie - Sep 23, 2011 om 09:08
765 Antwoorden / 36 Vragen

kamphuysenvrijdag 23 sep 2011, 08:35

Wat kletsmeijer ??????

Hoe worden de kosten dan verrekend?
Reken het eens voor......

Ex-Haagsche Harrie

stacey
door stacey - Sep 23, 2011 om 09:16
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=harrie schreef op vrijdag 23 sep 2011, 07:52]Laten we wel even realistisch zijn........

GRATIS bestaat niet !!!

Deze kosten worden altijd links of rechtsom op de belastingbetaler verhaald. Wie zou het anders moeten betalen?
Ex-Haagsche Harrie

Ze moeten de kosten gewoon aftrekken van de storting naar de Grieken ;-)
Dat waren tenslotte ook al onze centen.....

Dubbel Genaaid houd beter denken ze vast in Den Haag

tdehond
door tdehond - Sep 23, 2011 om 09:22
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=harrie schreef op vrijdag 23 sep 2011, 07:52]Laten we wel even realistisch zijn........

GRATIS bestaat niet !!!

Deze kosten worden altijd links of rechtsom op de belastingbetaler verhaald. Wie zou het anders moeten betalen?

Ex-Haagsche Harrie

Laten we even realistisch zijn. De noodwet van Donner is nog niet aangenomen. Er wordt dus onrechtmatig door sommige gemeenten geld gevorderd voor het verstrekken van de ID kaart.

robtien
door robtien - Sep 23, 2011 om 12:26
269 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=tdehond schreef op donderdag 22 sep 2011, 19:02][quote=robtien schreef op donderdag 22 sep 2011, 18:05]ik heb vandaag gewoon moeten betalen voor een ID-card voor beide kids onder de 14 jaar maar ook voor mijn zoon van 15 jaar.
Begin met bezwaar te maken tegen deze betaling omdat dit voorbarig ingevoerd is. De wet is immers nog niet aangenomen.

ik heb de bezwaarformulieren meegekregen van de gemeente en ingeleverd.
maar betwijfel of we het terug zullen krijgen maar niet geprobeerd is altijd nee.

alleen de zon gaat voor niks op en het regent voor niks!
maar het zal idd wel via een weg binnen komen het geld hetmoet immers ergens van bekostigt worden.

tdehond
door tdehond - Sep 23, 2011 om 12:35
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=robtien schreef op vrijdag 23 sep 2011, 12:26][quote=tdehond schreef op donderdag 22 sep 2011, 19:02][quote=robtien schreef op donderdag 22 sep 2011, 18:05]ik heb vandaag gewoon moeten betalen voor een ID-card voor beide kids onder de 14 jaar maar ook voor mijn zoon van 15 jaar.
Begin met bezwaar te maken tegen deze betaling omdat dit voorbarig ingevoerd is. De wet is immers nog niet aangenomen.

ik heb de bezwaarformulieren meegekregen van de gemeente en ingeleverd.
maar betwijfel of we het terug zullen krijgen maar niet geprobeerd is altijd nee.
.
Als de tweede kamer de uitspraak van de Hoge Raad respecteert neemt deze de noodwet niet aan. U heeft dan recht op het geld terug.
Blijft dat het op dit moment onrechtmatig is dat u geld moest betalen voor de ID kaart.

De enige manier waarop u recht van spreken heeft is bezwaar maken tegen deze onterechte betaling die uw gemeente van u geëist heeft.

De kosten van de ID kaart zouden m.i. prima bekostigd kunnen worden uit de hoge bijdrage die u jaarlijks in de vorm van gemeentelijke belasting schenkt aan de gemeente. Daar wordt m.i. een behoorlijk deel van over de balk gegooid in mega prestige projecten.

robtien
door robtien - Sep 23, 2011 om 12:52
269 Antwoorden / 10 Vragen

bezwaar maken valt idd altijd te proberen.
we betalen idd ook erg veel aan gemeentelijke belastingen.
het zou idd beter besteed kunnen worden aan de id-kaarten.
dan aan andere rare projecten waar niemand weet van heeft of nut aan heeft.

pe
door petrov_1 - Sep 26, 2011 om 12:00
42 Antwoorden / 0 Vragen

Normaal duurt een wetswijziging maanden zo niet jaren !
Maar als het bij de overheid om centen gaat binnen enkel dagen, kots!

tdehond
door tdehond - Sep 26, 2011 om 12:26
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=petrov schreef op maandag 26 sep 2011, 12:00]Normaal duurt een wetswijziging maanden zo niet jaren !
Maar als het bij de overheid om centen gaat binnen enkel dagen, kots!

De wet is nog niet ingevoerd. Ik vind de vorderingen van diverse gemeenten voorbarig omdat deze wet nog niet is aangenomen door de kamers.

De gemeente waar ik woon gooit m.i. aardig wat geld over de balk ( bromscooters en segways voor stadswachten aandschaffen b.v.) terwijl de stad klein genoeg is om per fiets het werk te doen. En dan heb ik het nog niet over geldverslindende prestige projecten waarbij scheppen geld weggegooid worden door vertragingen, wijzigingen in de bouwplannen etc waardoor miljoenen in rook op gaat.

M.i. zou er geld voldoende beschikbaar kunnen zijn voor gratis ID kaarten voor de inwoners.

kamphuysen
door kamphuysen - Sep 26, 2011 om 12:53
252 Antwoorden / 68 Vragen

Wij hebben voor het gemak en voor de duidelijkheid even een berichjte gezonden aan onze gemeente, er blijkt uit het antwoord dat, al is de ''reparatie wet van Heer Donner nog helemaal niet aangenomen door het Parlement er gewoon toch voorbij wordt gelopen aan de gedane uitspraak van de Hoge Raad, nu moet dus het ""Parlement (de tweede en de eerste kamer gaan beslissen en dat kan zo maar een jaar gaan duren, , hoop dat die toch wel ''normaal'' zullen gaan doen (doe toch es normaal man) en de uitspraak van de Hoge Raad zullen gaan respecteren, want eens beloofd is altijd beloofd. Wat zeggen de politieke partijen hiervan? en wat gaan zij beslissen? in het voordeel of het nadeel van de burgers?

hieronder het antwoord van de Gemeente (stad van 40.000 inwoners..

Geachte Mevrouw/Mijnheer ,

De Nederlandse identiteitskaart was tijdelijk gratis.

Met ingang van donderdag 22 september jl. moeten er weer leges betaald worden bij de aanvraag van een identiteitskaart.

De regering dient een wetsvoorstel in bij de Tweede Kamer waarin een wettelijke grondslag"" wordt gecreëerd"" voor de heffing van leges voor de identiteitskaart.

Indien de wet door het parlement "" wordt aanvaard"" , zal deze met terugwerkende kracht in werking treden met ingang van 22 september 2011.

Dit betekent dat u bij aanvraag de leges (€43,50) voor de identiteitskaart aan de publieksbalie moet betalen.

Aan haar wordt gevraagd om haar (bank)rekeningnummer te laten noteren.

Mocht de wet niet ....door het parlement worden aanvaard, dan worden de betaalde leges automatisch op haar rekening teruggestort.

Met vriendelijke groeten,

Publiekszaken & Communicatie

Gemeente (even weggewerkt ivm prive
Raadhuis Dorpshuis Stadhuis
Gemeente
Postbus
tel. (algemeen)

tdehond
door tdehond - Sep 26, 2011 om 13:22
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ kamphuysen

Ik zou - als gedupeerde inwoner - toch officieel bezwaar maken tegen deze m.i. voorbarige heffing. Dit om te voorkomen dat over b.v. een jaar - mochten de kamers de uitspraak van de hoge raad respecteren - deze wet niet aangenomen worden, alleen het bedrag wordt terug betaald aan de inwoners die bezwaar gemaakt hebben tegen deze voorbarige heffing.

rj
door rjw - Sep 26, 2011 om 13:44
3298 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tdehond schreef op maandag 26 sep 2011, 12:26][quote=petrov schreef op maandag 26 sep 2011, 12:00]Normaal duurt een wetswijziging maanden zo niet jaren !
Maar als het bij de overheid om centen gaat binnen enkel dagen, kots!

De wet is nog niet ingevoerd. Ik vind de vorderingen van diverse gemeenten voorbarig omdat deze wet nog niet is aangenomen door de kamers.

De gemeente waar ik woon gooit m.i. aardig wat geld over de balk ( bromscooters en segways voor stadswachten aandschaffen b.v.) terwijl de stad klein genoeg is om per fiets het werk te doen. En dan heb ik het nog niet over geldverslindende prestige projecten waarbij scheppen geld weggegooid worden door vertragingen, wijzigingen in de bouwplannen etc waardoor miljoenen in rook op gaat.

M.i. zou er geld voldoende beschikbaar kunnen zijn voor gratis ID kaarten voor de inwoners.

Om te kunnen beoordelen of de voorbeelden die jij noemt inderdaad weggegooid geld is of niet heb je veel meer informatie nodig. Bijvoorbeeld een nieuw gemeentehuis wordt vaak een prestigeobject genoemd, terwijl het best wel zo kan zijn dat het termijn veel goedkoper is dan een oud gebouw onderhouden en verbouwen.

tdehond
door tdehond - Sep 26, 2011 om 14:13
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=rjw schreef op maandag 26 sep 2011, 13:44][quote=tdehond schreef op maandag 26 sep 2011, 12:26][quote=petrov schreef op maandag 26 sep 2011, 12:00]Normaal duurt een wetswijziging maanden zo niet jaren !
Maar als het bij de overheid om centen gaat binnen enkel dagen, kots!

De wet is nog niet ingevoerd. Ik vind de vorderingen van diverse gemeenten voorbarig omdat deze wet nog niet is aangenomen door de kamers.

De gemeente waar ik woon gooit m.i. aardig wat geld over de balk ( bromscooters en segways voor stadswachten aandschaffen b.v.) terwijl de stad klein genoeg is om per fiets het werk te doen. En dan heb ik het nog niet over geldverslindende prestige projecten waarbij scheppen geld weggegooid worden door vertragingen, wijzigingen in de bouwplannen etc waardoor miljoenen in rook op gaat.

M.i. zou er geld voldoende beschikbaar kunnen zijn voor gratis ID kaarten voor de inwoners.

Om te kunnen beoordelen of de voorbeelden die jij noemt inderdaad weggegooid geld is of niet heb je veel meer informatie nodig. Bijvoorbeeld een nieuw gemeentehuis wordt vaak een prestigeobject genoemd, terwijl het best wel zo kan zijn dat het termijn veel goedkoper is dan een oud gebouw onderhouden en verbouwen.

Het prestige object stadkantoor is een doorn in het oog van diverse bewoners. De gemeente durft het echter niet aan om een referendum te houden en dan noem ik maar 1 v.d. diverse geldverslindende projecten waarvan het einde van de tegenvallers nog niet in zicht is.

kamphuysen
door kamphuysen - Sep 26, 2011 om 15:33
252 Antwoorden / 68 Vragen

maandag 26 september 2011 | 07:12

Foto: ANP
ZEVENBERGEN - Mensen die zich tussen 9 en 21 september hebben gemeld bij het loket van de gemeente Moerdijk voor een gratis identiteitskaart maar die gevraagd zijn om na 11 oktober terug te komen moeten hun id-kaart alsnog gratis krijgen.
Dat is de mening van het CDA.

Door een rechterlijke uitspraak was de identiteitskaart vanaf 9 september gratis verkrijgbaar. Inmiddels heeft het kabinet een wetsvoorstel ingediend bij de Tweede Kamer die het heffen van leges voor een identiteitskaart toch mogelijk maakt. Als de wet wordt aangenomen moet er met terugwerkende kracht vanaf 22 september weer voor de id-kaart betaald worden.

Een bepaalde groep mensen is daarvan de dupe, schrijft het CDA in een brief aan het college van B en W.

"Tussen 9 en 21 september was de identiteitskaart gratis. Om de stormloop van aanvragen in te dammen, stelde het ministerie van Binnenlandse Zaken voor eerst alleen urgente aanvragen te behandelen. Was er geen hoge prioriteit dan kon je na 11 oktober terugkomen voor een gratis identiteitskaart."

Het CDA vermoedt dat ook in de gemeente Moerdijk mensen zijn gevraagd na 11 oktober terug te komen vanwege de drukte bij het gemeentelijk loket.

De Christendemocraten vragen zich af of het college bereid is deze groep mensen alsnog een gratis id te verstrekken.

"Vanuit de gedachte dat de burger ervan uit mag gaan dat de overheid betrouwbaar is, pleit het CDA Moerdijk hier uitdrukkelijk voor." Doorsturen Afdrukken Reageren (0)

kamphuysen
door kamphuysen - Sep 26, 2011 om 15:40
252 Antwoorden / 68 Vragen

En nog weer andere Meningen met het commentaar van de geplaagde nederlanders die het ook niet meer snappen..ja wel dat ze gepakt worden. Maar wie doet er wat aan?

Gepubliceerd: 22-09-2011 Gemeente Hoorn

HOORN Met ingang van donderdag 22 september 2011 is de Nederlandse identiteitskaart niet meer gratis. Op woensdag 21 september 2011 heeft de regering hiervoor een wetsvoorstel ingediend bij de tweede kamer.

Door een uitspraak van de hoge raad was de Nederlandse identiteitskaart sinds 9 september 2011 gratis. Dit verandert nu. Op woensdagavond 21 september 2011 is de gemeente Hoorn geïnformeerd over dit wetsvoorstel. ‘Ik vind het erg vervelend dat er weer een wijziging is. Ik kan me voorstellen dat het verwarrend is voor de inwoners. Het is heel vervelend dat we pas zo laat hierover zijn geïnformeerd.’, aldus wethouder Peter Westenberg.

De onderstaande vragen en antwoorden maken duidelijk wat dit voor de inwoners van Hoorn betekent.

Ik heb de identiteitskaart al aangevraagd, moet ik ook betalen?
Iedereen die van 9 september 2011 tot en met 21 september 2011 een identiteitskaart heeft aangevraagd bij de gemeente, hoeft daar niet voor te betalen. Ook als de identiteitskaart nog niet is geleverd.

Ik heb voor 9 september 2011 een identiteitskaart aangevraagd, krijg ik mijn geld evengoed terug?
Alle mensen die op tijd bezwaar hebben gemaakt, krijgen de betaalde kosten teruggestort. Het gaat hierbij alleen om de betaalde leges voor de identiteitskaart voor personen vanaf 13 jaar en 6 maanden. Wie een identiteitskaart heeft aangevraagd, maar nog geen bezwaar heeft gemaakt, kan dit alsnog doen tot uiterlijk 6 weken nadat de aanvraag was gedaan. Als die termijn is verlopen kan geen bezwaar meer worden gemaakt. Het kan enkele maanden duren voordat bezwaarmakers hun geld terug krijgen.

Hoe kan het dat ik met ingang van 22 september 2011 moet betalen voor een identiteitskaart?
De regering heeft woensdag 21 september 2011 een wetsvoorstel ingediend bij de tweede kamer. Hiermee is het wettelijk verplicht voor gemeenten om weer kosten te rekenen voor de Nederlandse identiteitskaart. Het parlement heeft de wet nu nog niet aangenomen. Maar in speciale gevallen zoals deze, is het mogelijk om een wet die nog niet is vastgesteld al wel te laten gelden.

Wat gebeurt er als ik met ingang van 22 september 2011 een identiteitskaart aanvraag?
Dan moet u meteen bij de aanvraag de kosten van de identiteitskaart betalen. Medewerkers aan de balie registreren uw bankrekeningnummer. Mocht het parlement de wet niet vaststellen, dan betaalt de gemeente Hoorn uw geld terug.

Kan ik bezwaar maken tegen de kosten van de identiteitskaart?
Ja, dat kan.

Wat gebeurt er als het parlement de wet niet vaststelt?
Iedereen die met ingang van 22 september 2011 een identiteitskaart aanvraagt en dus heeft betaald, krijgt zijn geld terug als het parlement de wet niet vaststelt.

Hoe zit het met de identiteitskaart voor kinderen jonger dan 13 jaar en 6 maanden?
De uitspraak en het ingediende wetsvoorstel gaan niet over de identiteitskaart voor kinderen. Daar verandert nu niets. De kosten voor een identiteitskaart voor kinderen jonger dan 13 jaar en 6 maanden bedragen 9,10 euro. Omdat de gemeente rekening houdt met een mogelijke uitspraak van de rechter voor deze groep, kunnen zij bij de aanvraag een bezwaarformulier invullen.

Reacties

--------------------------------------------------------------------------------

1 t/m 10 van 19 Vorige - 1 - 2 -Volgende Sebas 24-09-2011 22:30:42

--------------------------------------------------------------------------------
@NN. Inderdaad, ik bedoelde Piet-Hein, de broer van de geniale schaker en columnist Jan-Hein. Excuses aan de familie Donner...
nomen nescio 24-09-2011 19:44:07

--------------------------------------------------------------------------------
Nu maar hopen dat de Kamers dit wetsvoorstel ”afschieten” en de ID-kaart gratis wordt. Dus voor de zekerheid wel bezwaar maken tegen de leges, anders ben je dat geld zeker kwijt.
robbie. 24-09-2011 19:30:10

--------------------------------------------------------------------------------
Donner heeft het wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd. Daarna moet het worden aangenomen en weer later gepubliceerd in de Staatscourant.
Pas wanneer het is gepubliceerd in de Staatscourant is een wet wettelijk. Eerder niet.

Tot zo lang mag de Gemeente Hoorn mijn insziens geen leges in rekening brengen.
okkie 24-09-2011 18:56:38

--------------------------------------------------------------------------------
ik betaal liever ook niet, laten ze een gulden middenweg zoeken bv 20 euro, duur genoeg toch?heb dat onding een keer moeten laten zien, verder nooit.
nomen nescio 24-09-2011 16:30:08

--------------------------------------------------------------------------------
Dank voor je complimentje @plies. Dat doet een mens goed.
Hoewel we ”even” afdwalen, de vader van minister Donner (broer van de schaker), was ook ooit minister van Justitie en later lid van de Hoge Raad.
plies 24-09-2011 15:48:24

--------------------------------------------------------------------------------
Hij blijft scherp die NN, moet ook wel als ”politieagent”
plies 24-09-2011 15:43:37

--------------------------------------------------------------------------------
@ Ach Sebas, als dit witte boorden kabinet struikeld komt er wel een anders welke de boel (burgers)belazerd zoals altijd. Jongerius van de FNV zal daar dan ook wel deel van uitmaken, ;-( die deal heeft zij al gemaakt door het pensioen accoord te promoten.
nomen nescio 24-09-2011 13:14:58

--------------------------------------------------------------------------------
Schaakmat! @Sebas. Jan-Hein Donner was grootmeester schaken, overigens wel familie van de door jou bedoelde minister Piet-Hein Donner
Sebas 24-09-2011 09:59:24

--------------------------------------------------------------------------------
Met dank aan Jan-Hein Donner, de minister van ”ik ben niet van deze wereld” zaken. Hopelijk gaat de landelijke VVD hier inderdaad tegenin. De advocaat die dit mogelijk maakte is ook raadslid en statenlid namens de VVD. Waarom zei Geert Wilders hier niets over? ”Minister Donner, doe toch eens normaal man. Gewoon gratis, die ID-kaart!”
plies 23-09-2011 23:15:06

--------------------------------------------------------------------------------
Wat een hufters de gasten in de politiek, maling aan de burgers en aan de wet en gewoon de wet veranderen, vuile beerputgangers. Wat was een kreet van de VVD voor de verkiezingen nig eens: de burger betaald genoeg belasting, de overheid moet er beter mee omgaan. De volksverlakkers.

tdehond
door tdehond - Sep 27, 2011 om 09:12
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Pv.dA zoekt al weer naar een compromis door de "houdbaarheid" van de ID kaart te willen verlengen naar 10 jaar.
klik

Ik ben benieuwd welke partij wel de uitspraak van de hoge raad respectecteert en onvoorwaardelijk tegen deze "noodwet" zal stemmen.

birdies
door birdies - Sep 27, 2011 om 10:39
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=tdehond schreef op dinsdag 27 sep 2011, 09:12]Pv.dA zoekt al weer naar een compromis door de "houdbaarheid" van de ID kaart te willen verlengen naar 10 jaar.

Belachelijk plan. Alsof de pasfoto na 10 jaar nog maar een beetje lijkt op de werkelijkheid. Haal dan die pasfoto er maar af, want dat slaat nergens op.

harrie
door harrie - Sep 27, 2011 om 11:29
765 Antwoorden / 36 Vragen

@ kamphuysen.

Veel blabla, maar geef eens een echt antwoord op mijn vraag d.d. vrijdag 23 sep 2011, 09:08.
Graag zonder dooddoeners, als weer ergens op bezuinigen.....

Want Jan Modaal / Henk & Ingrid / Ahmed & Fatima krijgen direct of indirect toch de rekening.
Of geloof je nog steeds in gratis......

Ex-Haagsche Harrie

tdehond
door tdehond - Sep 27, 2011 om 11:37
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=harrie schreef op dinsdag 27 sep 2011, 11:29]@ kamphuysen.

Veel blabla, maar geef eens een echt antwoord op mijn vraag d.d. vrijdag 23 sep 2011, 09:08.
Graag zonder dooddoeners, als weer ergens op bezuinigen.....

Want Jan Modaal / Henk & Ingrid / Ahmed & Fatima krijgen direct of indirect toch de rekening.
Of geloof je nog steeds in gratis......

Ex-Haagsche Harrie

De heer Donner gelooft niet in gratis en weet onmiddellijk een noodwet te maken.
M.i. kunnen ID kaarten gratis verstrekt worden als gemeenten zorgvuldiger met gemeenschapsgelden geïnd via de gemeentelijke belasting zorgvuldiger zou uitgeven.

Een alternatief zou m.i. kunnen zijn: identificatie met rijbewijs overal te gebruiken. In mijn geval had ik dan nu geen gratis ID kaart hoeven aan te vragen ter vervanging van mijn verlopen paspoort.
Dat had kosten voor de gemeente kunnen schelen ( mijn kaart is gratis verstrekt).

kamphuysen
door kamphuysen - Sep 27, 2011 om 12:39
252 Antwoorden / 68 Vragen

[quote=harrie schreef op dinsdag 27 sep 2011, 11:29]@ kamphuysen.

Veel blabla, maar geef eens een echt antwoord op mijn vraag d.d. vrijdag 23 sep 2011, 09:08.
Graag zonder dooddoeners, als weer ergens op bezuinigen.....

Want Jan Modaal / Henk & Ingrid / Ahmed & Fatima krijgen direct of indirect toch de rekening.
Of geloof je nog steeds in gratis......

Ex-Haagsche Harrie

Waarom denk je dat, dat de ''rekening wordt doorbelast naar henk en fatima en ahmed en ingrid? zo werkt het niet, want niet iedere nederlander zit er op te wachten, het gaat om het principe een uitspraak van een rechter wordt om zeep geholpen door willekeur want het komt de overheid eventjes niet goed uit, als het tegenovergestelde zou zijn gebeurd wat dan? dan had je de overheid niet gehoord hierbij is dus duidelijk dat het rijk alleen aan zich zelf denkt en de burgers kunnen stikken van hen..en wat bedoel je met je schofferende opmerking blah bla, ik geef alleen maar de werkelijkheid aan en niets anders dan dat..ik verzin dit allemaal niet dat is jouw eigen overheid harrie ben je ex of ga je ex weet niet wat maar nu weet je het dus...

harrie
door harrie - Sep 27, 2011 om 14:53
765 Antwoorden / 36 Vragen

@ kamphuysen dinsdag 27 sep 2011, 12:39

"Waarom denk je dat, dat de ''rekening wordt doorbelast naar henk en fatima en ahmed en ingrid? zo werkt het niet, want niet iedere nederlander zit er op te wachten,"

Heel simpel omdat de kosten betaald moeten worden, zelfs een ambtenaar werkt niet gratis.
De gemeenten zullen de kosten moeten verhalen op de inwoners. Dat kan door minder subsidie voor de bibliotheek, sociale werkplaats etc, bezuinigen op WMO en andere vangnetten, het gat in de bestrating bij u voor de deur laten zitten, plantsoenen laten verwilderen, verkeersonveilige situaties laten bestaan, verhoging van andere leges en de OZB en niet te vergeten de hondenbelasting.
Wat die mega-projecten betreft, die zijn meestal (op wat langere termijn) winstgevend voor een gemeente.
Wel kan een gemeente de toeristenbelasting verhogen, alleen snijden ze daarmee zichzelf in de vingers en die van de burgers.

Ex-Haagsche Harrie

rest volgt

harrie
door harrie - Sep 27, 2011 om 15:15
765 Antwoorden / 36 Vragen

@ kamphuysen dinsdag 27 sep 2011, 12:39

"het gaat om het principe een uitspraak van een rechter wordt om zeep geholpen door willekeur want het komt de overheid eventjes niet goed uit, als het tegenovergestelde zou zijn gebeurd wat dan? dan had je de overheid niet gehoord hierbij is dus duidelijk dat het rijk alleen aan zich zelf denkt en de burgers kunnen stikken van hen.."

Het was dus een wet met een "weeffoutje". De Hoge Raad beoordeelde deze kwestie naar de letter van de wet en niet naar de geest van de wet.
Reparatie is dus het beste en die terugwerkende kracht werd op tijd bekend gemaakt..... Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.

Ex-Haagsche Harrie

harrie
door harrie - Sep 27, 2011 om 15:56
765 Antwoorden / 36 Vragen

@kamphuysen dinsdag 27 sep 2011, 12:39

"en wat bedoel je met je schofferende opmerking blah bla, ik geef alleen maar de werkelijkheid aan en niets anders dan dat..ik verzin dit allemaal niet dat is jouw eigen overheid harrie ben je ex of ga je ex weet niet wat maar nu weet je het dus..."

Over schofferend gesproken, mijn bla bla opmerking sloeg op het klakkeloos copieren van reactie's uit een krant (wegener?) Dit zonder eigen inbreng en visie.
Hoe kan ik je schofferen met bla-bla als je kort daarvoor dit schreef.

"Kletsmeijer, die Haagse Harrie........zal waarschijnlijk zelf ook de hele dag van alles beloven en s,avonds dat weer zijn vergeten?"

Weet je wel hoe de uitdrukking kletsmeijer is ontstaan? Ik hoop het niet, want anders zou het heel triest voor je zijn.

Hermann Göring de grote baas van de Luftwaffe, bralde aan het begin van WOII
"Als er maar 1 Engels vliegtuig boven Berlijn komt, mogen ze mij Meijer noemen"
( Joodse naam)

Wat dat ex betreft, na 35 jaar in Den Haag gewoond te hebben ben ik verhuisd naar ZW-NL.

Salut Ex-Haagsche Harrie

kamphuysen
door kamphuysen - Sep 27, 2011 om 16:37
252 Antwoorden / 68 Vragen

Beste Reageerder Haagse Harry, wil geen stennis met je maken, het gaat gewoon om een man een man een woord een woord, regering beloofd wat, grote aanplakbiljetten in de hal van gemeentehuis kom het is gratis, en nu weer andere tegenovergestelde mening, heel gek allemaal. Toch?

kamphuysen
door kamphuysen - Sep 27, 2011 om 16:42
252 Antwoorden / 68 Vragen

kletsmeijer
1) Leuteraar
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/kl

birdies
door birdies - Sep 27, 2011 om 17:39
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Je topictitel moet nu veranderd worden in: Identiteitskaart gaat definitief weer geld kosten.

Meer info: Nu.nl

harrie
door harrie - Sep 27, 2011 om 23:30
765 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=kamphuysen schreef op dinsdag 27 sep 2011, 16:37]Beste Reageerder Haagse Harry, wil geen stennis met je maken, het gaat gewoon om een man een man een woord een woord, regering beloofd wat, grote aanplakbiljetten in de hal van gemeentehuis kom het is gratis, en nu weer andere tegenovergestelde mening, heel gek allemaal. Toch?

De regering heeft NIETS beloofd. Ze hebben alleen een proces verloren door een (schrijf)foutje in de wet.
Dat gaan ze nu dus corrigeren met terugwerkende kracht vanaf het moment van bekendmaking.

O ja het woord kletsmeijer bestaat niet in het Nederlands.......
Wel kletsmeier. (bron Dikke van Dale)
Maar ach, iedereen kan wel eens een foutje maken, zelfs de regering.

Salut, Ex-Haagsche Harrie

by
door bytheway - Sep 28, 2011 om 02:54
32 Antwoorden / 0 Vragen

De reparatie van de wet is een feit, De Tweede Kamer der Staten-Generaal is, op enkele paratijen na, akkoord gegaan met de 'Spoedwet' van de minsiter van Binnenlandse Zaken.

De duur van 10 jaar zal wel voorlopig een utopie blijven, dit moet op Europees niveau worden geregeld, net zoals het rijbewijs.

nb
door nbw - Sep 28, 2011 om 03:06
521 Antwoorden / 24 Vragen

Weet je wat nog veel belangrijker is dan een terecht gratis ID is dat overheden en ambtenaren wettelijk vervolg kunnen worden voor hun beleid en beslissing.Want dat kan tot nu toe niet en van die vrijheid wordt in deze wereld heel graag gebruik van gemaakt. Immers je bent afhankelijk. Ik woon samen met broer in eigen gebouwde 2 onder 1 kap woning op een gemeente grens. Exact dezelfde woning maar ik betaal 1500 euro pj meer aan gemeentelasten dan mijn keihard lachende broer.Ook qua leges en kosten van ID kaarten-rijbewijzen-paspoorten leef ik duurder omdat de grens nu eenmaal grens is. Klagen is zinloos.Het zei zo.

Ik moest rijbewijs ophalen bij mijn gemeente. Parkeer 10 minuten betaald nabij het huis. Kom binnen trek een nummer en maar 1 voor me. Zie een straat van balies leeg en waar ik moet zijn wordt ,ik ben na hem, al geholpen. Achter die balie zie ik een leuk gesprek tussen 2 collega`s plaatsvinden. Tegelijkertijd zie ik ambtenaren deuren openen en weer dichtdoen. Ik denk opschieten want parkeermeter loop zo af. En u raad het al het duurde en duurde en het geklep ging door. Ik heb nog gevraagd en gezegd kunt u mij niet helpen mijn meter is al verlopen. Resultaat een parkeerboete en afschietneigingen.

kamphuysen
door kamphuysen - Sep 28, 2011 om 08:01
252 Antwoorden / 68 Vragen

[quote=meesteres freya schreef op woensdag 28 sep 2011, 02:54]De reparatie van de wet is een feit, De Tweede Kamer der Staten-Generaal is, op enkele paratijen na, akkoord gegaan met de 'Spoedwet' van de minsiter van Binnenlandse Zaken.

De duur van 10 jaar zal wel voorlopig een utopie blijven, dit moet op Europees niveau worden geregeld, net zoals het rijbewijs.

Hoezo Europa? Een andermaal niet te vergelijke kwestie oa in Frankrijk is het rijbewijs levenslang geldig, en je hebt er automatisch een motor rijbewijs bij en dat voor GRATIS!

kamphuysen
door kamphuysen - Sep 28, 2011 om 09:05
252 Antwoorden / 68 Vragen

[quote=birdies schreef op dinsdag 27 sep 2011, 17:39]Je topictitel moet nu veranderd worden in: Identiteitskaart gaat definitief weer geld kosten.

Meer info: Nu.nl

Teruggave leges identiteitskaart wel degelijk mogelijk

HEERHUGOWAARD 9 september 2011 – De Stichting Meldpunt Collectief Onrecht (SMCO) is vandaag een collectieve actie gestart om de door de gemeenten geïnde leges voor identiteitskaarten terug te vorderen. Dit naar aanleiding van de uitspraak van de Hoge Raad van vrijdag 9 september 2011 dat gemeenten geen leges mogen heffen bij het verstrekken van een identiteitskaart. De uitlating van de persraadsheer Marc Fierstra dat “afgesloten zaken niet worden heropend” en mensen dus geen restitutie krijgen, is naar het oordeel van SMCO onjuist. Er was, volgens SMCO, immers nooit enige rechtsgrond om leges te heffen.

Op vrijdag 9 september 2011 heeft de Hoge Raad bepaald dat gemeenten geen geld mogen vragen voor het verstrekken van een identiteitskaart (ID-kaart). Volgens de Hoge Raad is de geldende identificatieplicht voor de meeste mensen de enige reden om een identiteitskaart aan te vragen. Het belang van de overheid bij de kaart is daarmee groter dan het belang van de burger, aldus de Hoge Raad. De identiteitskaart dient dus gratis te zijn.

Deze uitspraak is met terugwerkende kracht van toepassing vanaf 17 juni 2004 tot heden. De persraadsheer van de Hoge Raad, Marc Fierstra, is van mening dat “afgesloten zaken niet worden heropend” en mensen dus geen recht op teruggave hebben, als zij in het verleden geen bezwaar tegen de leges hebben gemaakt. Naar het oordeel van SMCO was er echter nooit enige rechtsgrond om de leges te heffen en is de veronderstelling van de persraadsheer dan ook onjuist.

Daarom start SMCO vandaag een collectieve actie, waar iedereen die na 17 juni 2004 een identiteitskaart heeft aangeschaft zich via www.collectiefonrecht.nl aan kan melden om de leges én de wettelijke rente terug te vorderen.

Er is nog Hoop ook de Eerste kamer weigert onder de druk van Min.Donner haast te gaan maken lees ik nu in de Telegraaf en andere media...

hennymost
door hennymost - Oct 7, 2011 om 23:40
13 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 23 sep 2011, 09:16][quote=harrie schreef op vrijdag 23 sep 2011, 07:52]Laten we wel even realistisch zijn........

GRATIS bestaat niet !!!

Deze kosten worden altijd links of rechtsom op de belastingbetaler verhaald. Wie zou het anders moeten betalen?
Ex-Haagsche Harrie

Ze moeten de kosten gewoon aftrekken van de storting naar de Grieken ;-)
Dat waren tenslotte ook al onze centen.....

Dubbel Genaaid houd beter denken ze vast in Den Haag

lees: http://kassa.vara.nl/discussies/discussie/cpagina/0/?vHash=c749c73j&cHash=bc45f20b5c02db541c28b54affae4aec&tx_varakassavraagenbeantwoord%5Buid%5D=544613&cHash=52f29a85ec

hennymost
door hennymost - Oct 8, 2011 om 13:57
13 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tdehond schreef op vrijdag 23 sep 2011, 09:22][quote=harrie schreef op vrijdag 23 sep 2011, 07:52]Laten we wel even realistisch zijn........

GRATIS bestaat niet !!!

Deze kosten worden altijd links of rechtsom op de belastingbetaler verhaald. Wie zou het anders moeten betalen?

Ex-Haagsche Harrie

Laten we even realistisch zijn. De noodwet van Donner is nog niet aangenomen. Er wordt dus onrechtmatig door sommige gemeenten geld gevorderd voor het verstrekken van de ID kaart.

Ik heb vd week bericht vd gemeente gehad, dat ik mijn €43,- binnen 4 weken terug gestort krijg.

tdehond
door tdehond - Oct 8, 2011 om 14:25
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@hennymost
Op welke datum heeft u de ID kaart aangevraagd?

Op 22 september ging de noodwet met terugwerkende kracht in had de heer D. bedacht in het kader van het plukze beleid.
Eerder aangevraagde IDkaarten horen dus nog gratis verstrekt te worden.

hennymost
door hennymost - Oct 8, 2011 om 17:01
13 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tdehond schreef op zaterdag 8 okt 2011, 14:25]@hennymost
Op welke datum heeft u de ID kaart aangevraagd?

Op 22 september ging de noodwet met terugwerkende kracht in had de heer D. bedacht in het kader van het plukze beleid.
Eerder aangevraagde IDkaarten horen dus nog gratis verstrekt te worden.

maand of 3/4 terug

tdehond
door tdehond - Oct 8, 2011 om 17:37
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=hennymost schreef op zaterdag 8 okt 2011, 17:01][quote=tdehond schreef op zaterdag 8 okt 2011, 14:25]@hennymost
Op welke datum heeft u de ID kaart aangevraagd?

Op 22 september ging de noodwet met terugwerkende kracht in had de heer D. bedacht in het kader van het plukze beleid.
Eerder aangevraagde IDkaarten horen dus nog gratis verstrekt te worden.

maand of 3/4 terug

dus betaalt uw gemeente keurig het bedrag terug. Pluim voor uw gemeente.

hennymost
door hennymost - Oct 8, 2011 om 18:23
13 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tdehond schreef op zaterdag 8 okt 2011, 17:37][quote=hennymost schreef op zaterdag 8 okt 2011, 17:01][quote=tdehond schreef op zaterdag 8 okt 2011, 14:25]@hennymost
Op welke datum heeft u de ID kaart aangevraagd?

Op 22 september ging de noodwet met terugwerkende kracht in had de heer D. bedacht in het kader van het plukze beleid.
Eerder aangevraagde IDkaarten horen dus nog gratis verstrekt te worden.

maand of 3/4 terug

dus betaalt uw gemeente keurig het bedrag terug. Pluim voor uw gemeente.

Zeker, dit is een sociale gemeente.
BV: invalidekaart is ook gratis, terwijl je in bv: in delft €75,- betaald
Maaaaaaaaaarrrrrrrrr, hoelang dat nog duurt weet niemand.