au
door audi2.3 Jan 27, 2014 om 23:29
Geldzaken & recht

Incasso Lindorff ivm doorlopend krediet Wehkamp

Wehkamp heeft Lindotff incasso opdracht gegeven om te incasseren over een bedrag van plusminus 2900,-, maar nu te betalen 5964,11.

Er staat in de brief, dat als ik niks met hun regel dan gaat het naar een gerechtsdeurwaarder en dan zal ik voor het kantongerecht me moeten verantwoorden.

Nu wil ik best een afspraak met hun maken, maar er zijn nog meerdere schuldeisers in de wachtrij en ik heb al met Max. loonbeslag op mijn WAO. Dus kan ik geen betalingsregeling met hun afspreken tot dat er weer geld ter aflossing beschikbaar is.

Omdat ik hier emotioneel erg onder te lijden heb, heeft een vriend me aangeboden, het destijds openstaande bedrag 2900,- me te willen voorschieten, zodat ik het bedrag dat ik destijds dan moest betalen, in 1 keer kan aflossen. Als ik dit doe, kan ik dan eisen de opgelopen incassokosten niet meer te hoeven betalen? Of heeft u nog tips voor mij hoe ik dit als beste zou kunnen aanpakken. Want stel dat ze niet het voorstel willen accepteren, wat moet ik dan doen?

Mij is verteld als je bereid te betalen,dat ze normaal wel op een voorstel zullen ingaan,want dat geld hebben ze dan met zekerheid,terwijl als ze niet instemmen misschien nog jaren moeten wachten,voordat er betalingsregelingen kunnen worden getroffen!
Het klinkt geloofwaardig,maar is dit in werkelijkheid ook het geval? Want die vriend wilt zeker weten dat ik ermee geholpen ben!

Vriendelijke groet
Elroy

7238 15 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 27, 2014 om 23:37
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Hier kom je niet meer uit zonder schuldhulpverlening.

Ga naar je gemeente toe, afdeling schuldhulpverlening, maar zo snel mogelijk een afspraak, neem al je papieren die van belang zijn qua inkomsten en uitgaven, schulden, enz. mee.

En doe dit snel, wan je schulden lopen nu alleen maar op, en om alle schuldeisers voor akkoord te krijgen wordt met de dag moeilijker die je wacht. Ga bij voorkeur niet in zee met een particuliere schuldhulpverlener, daar zit nogal wat kaf tussen het koren. En daar wordt je uiteindelijk niet beter van.

mahadma
door mahadma - Jan 28, 2014 om 00:15
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Omdat ik hier emotioneel erg onder te lijden heb, heeft een vriend me aangeboden, het destijds openstaande bedrag 2900,- me te willen voorschieten, zodat ik het bedrag dat ik destijds dan moest betalen, in 1 keer kan aflossen. Als ik dit doe, kan ik dan eisen de opgelopen incassokosten niet meer te hoeven betalen?

Er zijn inmiddels zoveel kosten bijgekomen, dat er niet meer over het destijds openstaande bedrag € 2.900 gesproken zal kunnen worden. Als je alleen een WAO hebt met wat toeslagen en maximaal loonbeslag heb zou je als je € 50 per maand zou betalen aan deze schuld er nog minimaal 120 maanden over doen.

Raap al je moed op, en ga naar je gemeente met je ordner vol en ga aan de slag. Als het lukt ben je over 36 maanden schuldvrij .............

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Jan 28, 2014 om 13:02
355 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=audi2.3 schreef op maandag 27 jan 2014, 23:29]Wehkamp heeft Lindotff incasso opdracht gegeven om te incasseren over een bedrag van plusminus 2900,-, maar nu te betalen 5964,11.

Er staat in de brief, dat als ik niks met hun regel dan gaat het naar een gerechtsdeurwaarder en dan zal ik voor het kantongerecht me moeten verantwoorden.

Nu wil ik best een afspraak met hun maken, maar er zijn nog meerdere schuldeisers in de wachtrij en ik heb al met Max. loonbeslag op mijn WAO. Dus kan ik geen betalingsregeling met hun afspreken tot dat er weer geld ter aflossing beschikbaar is.

Omdat ik hier emotioneel erg onder te lijden heb, heeft een vriend me aangeboden, het destijds openstaande bedrag 2900,- me te willen voorschieten, zodat ik het bedrag dat ik destijds dan moest betalen, in 1 keer kan aflossen. Als ik dit doe, kan ik dan eisen de opgelopen incassokosten niet meer te hoeven betalen?

Dat het bedrag zo hoog opgelopen is, lijkt me niet te kloppen. Je kunt niet eisen dat er geen rente en incassokosten hoeven te worden betaald, als je vriend het oorspronkelijke bedrag betaalt. Daar heeft de schuldeiser gewoon recht op.
Maar het bedrag van ruim €5.000 kan niet kloppen. Google op incassokosten e.d. en/of bel met het Juridisch Loket.
Ook als je in de schuldhulpverlening komt, lijkt het mij van belang dat de te betalen schulden gewoon kloppen en niet zomaar een eind omhoog geduwd zijn door een incassobureau.

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2014 om 13:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ha nu niet zelf aan dat incassobureau iets betalen, als u dat al zou kunnen, want dat bedrag gaat niet van de schuld af, maar alleen maar van de kosten. Nog even afgezien van het feit of die kosten wel kloppen.

Volg dus bovenstaand advies van Mahadma op om al uw schulden re regelen via de schuldhulpverlening.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Jan 28, 2014 om 13:48
355 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 28 jan 2014, 13:12]Ha nu niet zelf aan dat incassobureau iets betalen, als u dat al zou kunnen, want dat bedrag gaat niet van de schuld af, maar alleen maar van de kosten.

Het oorspronkelijke bedrag direct aan Wehkamp zelf en de juiste incassokosten aan Lindorff.
Correspondeer dat wel duidelijk aan beiden.

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2014 om 14:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts heeft nog meer schuldeisers waarvan de schuld nog openstaat en al loonbeslag. Dus beter voor alles wat regelen. Dat is drie jaar op een houtje bijten, maar wellicht kan die vriend dan tijdens die periode af en toe bij dringende zaken wat bijschieten.

Is voor de Ts nuttiger.

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Jan 28, 2014 om 14:19
174 Antwoorden / 1 Vragen

Ga in ieder geval zo snel mogelijk naar de afdeling schuldhulpverlening van je gemeente. Daarnaast is het van belang om nu zelf geen regeling proberen te treffen welke je toch niet na kunt komen, laat alles over aan je schuldhulpverlener zodra je er een hebt. Ik moet wel zeggen dat er in de meeste gemeenten een wachtlijst voor de hulpverlening is. Mocht je in de gemeente Nijmegen wonen dan zou ik je gratis verder kunnen helpen om je papieren in orde te maken voor de aanvraag schuldhulpverlening.

bl
door bloem2004 - Jan 28, 2014 om 14:35
37 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Audi,

Volg het advies van Mahadma !
En.. ga niet lenen van uw vriend. Hij zal dit niet van u terugbetaald kunnen
krijgen omdat u al zoveel andere schuldeisers heeft. Dit wilt u vast niet
laten gebeuren.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Jan 28, 2014 om 16:39
355 Antwoorden / 1 Vragen

Ook al gaat TS de schuldhulpverlening in, accepteer niet klakkeloos dat bedrag van bijna €6000. Ik betwijfel of de gemeentelijke schuldhulpverlening zover gaat om uit te zoeken of dat bedrag wel klopt.
Een bedrag dat sowieso hoger wordt als het naar een deurwaarder gaat.
Ik weet niet wat wijsheid is: wel/niet het incassobureau op de hoogte brengen van een mogelijk schuldsaneringstraject.

mahadma
door mahadma - Jan 28, 2014 om 16:46
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Of de schuldberekening van het doodlopend krediet goed of fout is, doet nu niet terzake, TS kan het niet betalen. Ik hoop dat vraagsteller inmiddels bij de gemeente is geweest en neem maar aan dat ze niet klakkeloos alles aannemen, papieren zijn absoluut noodzakelijk en worden nageplozen. Het incassoburo voorlopig effe met rust laten.

betifleda
door betifleda - Jan 29, 2014 om 17:30
11 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=audi2.3 schreef op maandag 27 jan 2014, 23:29]Wehkamp heeft Lindotff incasso opdracht gegeven om te incasseren over een bedrag van plusminus 2900,-, maar nu te betalen 5964,11.

Er staat in de brief, dat als ik niks met hun regel dan gaat het naar een gerechtsdeurwaarder en dan zal ik voor het kantongerecht me moeten verantwoorden.

Nu wil ik best een afspraak met hun maken, maar er zijn nog meerdere schuldeisers in de wachtrij en ik heb al met Max. loonbeslag op mijn WAO. Dus kan ik geen betalingsregeling met hun afspreken tot dat er weer geld ter aflossing beschikbaar is.

Omdat ik hier emotioneel erg onder te lijden heb, heeft een vriend me aangeboden, het destijds openstaande bedrag 2900,- me te willen voorschieten, zodat ik het bedrag dat ik destijds dan moest betalen, in 1 keer kan aflossen. Als ik dit doe, kan ik dan eisen de opgelopen incassokosten niet meer te hoeven betalen? Of heeft u nog tips voor mij hoe ik dit als beste zou kunnen aanpakken. Want stel dat ze niet het voorstel willen accepteren, wat moet ik dan doen?

Mij is verteld als je bereid te betalen,dat ze normaal wel op een voorstel zullen ingaan,want dat geld hebben ze dan met zekerheid,terwijl als ze niet instemmen misschien nog jaren moeten wachten,voordat er betalingsregelingen kunnen worden getroffen!
Het klinkt geloofwaardig,maar is dit in werkelijkheid ook het geval? Want die vriend wilt zeker weten dat ik ermee geholpen ben!

Vriendelijke groet
Elroy

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 29, 2014 om 18:15
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Stuur een briefje dat er reeds loonbeslag is gelegd en dat ze achteraan mogen sluiten.
Via een Deurwaarder is dus niets meer te halen en ze maken als ze niet luisteren meer kosten dus verspillen ze veel geld.
Ga niet elders lenen want dan verplaats je alleen je schulden dus vertel ze van het loonbeslag en dat betalen van dit bedrag onmogelijk is.

ju
door justice4all - Jan 29, 2014 om 20:02
41 Antwoorden / 0 Vragen

U hoeft helemaal geen incassokosten te betalen!

U heeft het immers over een doorlopen krediet bij Wehkamp.

De Wet op het consumentenkrediet (Wck) bepaalt dat het niet is toegestaan. Het wel doorberekenen van incassokosten in dit soort zaken is feitelijk oplichting.

Maak uitsluitend de € 2900 over naar Wehkamp en verwijs voor het restant naar de Wck.

zie ook hier.

alfatrion
door alfatrion - Jan 29, 2014 om 21:58
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kom zo snel niet in de Wck tegen dat incassokosten verboden zijn. Schuldbemiddeling is verboden (art. 47 lid 1 Wck), maar incassohandelingen beslaan m.i. meer dan enkel het treffen van een betalingsregeling.

cb
door cbo - Jan 31, 2014 om 09:16
31 Antwoorden / 1 Vragen

In artikel 34 Wck is bepaald dat er in alle gevallen waarin de WCK van toepassing is (dus ook voor een doorlopend krediet van Wehkamp) geen overige kosten dan kredietvergoeding in rekening gebracht mag worden.

Artikel 34 WCK:

Het is de kredietgever en de leverancier verboden enige andere vorm van kredietvergoeding te bedingen, in rekening te brengen of te aanvaarden dan:

a. een vergoeding welke verschuldigd is bij afwikkeling overeenkomstig de betalingsregeling van de transactie;

b. een vergoeding die verschuldigd wordt ingeval de kredietnemer, na ingebrekestelling, nalatig blijft in zijn verplichting tot betaling ingevolge de transactie;

c. een vergoeding die verschuldigd wordt indien de kredietnemer vervroegd aflost

Mijn verwachting is dat er hier niet gesproken wordt over incassokosten, maar over de kredietvergoeding. Sommige vorderingen blijven een lange tijd onbetaald, maar de kredietvergoeding is aanzienlijk hoog, namelijk 15% (opgebouwd uit 3% wettelijk + 12% krediet).

Een vordering van € 2900 kan op deze wijze al gauw oplopen tot het genoemde bedrag als deze een tijdje onbetaald is gelaten.

Hoe lang geleden is deze vordering ontstaan?
Mijn verwachting is dat deze vordering niet 3 maanden oud is, maar al geruime tijd bestaat.

Ik zou inderdaad net als de voorgaande reacties al aangeven contact opzoeken met een schuldhulpinstantie, wanneer u namelijk deze vordering al dan niet betaald zijn er nog meer schuldeisers.

@Alfatrion - Artikel 47 en 48 WCK hebben betrekking op de kredieten die gefaciliteerd worden door schuldhulpinstanties zelf, dit houdt in alle gevallen waarin een schuldhulpinstantie een "krediet" verleend om de vorderingen van de schuldeisers af te kopen en er een schuld onstaat bij de schuldhulpinstantie. Vorderingen met een WCK kunnen prima binnen een schuldhulpbemiddeling vallen, dat is geen probleem.

Zodra een vordering via een deurwaarder geincasseerd wordt en er een gerechtelijke procedure opgestart wordt is de kans erg groot dat uw vordering alleen maar hoger wordt en daarmee eveneens uw problemen.

Kortom, zoek hulp met uw schulden en de afhandeling daarvan!!