Ru
door Rudyblok Nov 20, 2019 om 17:40
Geldzaken & recht

Incasso ondanks intrekking

Ik heb al lange tijd problemen met een bedrijf die zijn zaakjes niet netjes regelt.
Ik wil daarom van de automatische incasso af en betalen via acceptemail (mogelijkheid is er).

In oktober heb ik een rode kaart uitgestuurd om de AI in te trekken en de machtiging te beëindigen.
Het bedrijf geeft echter aan dat incasso verplicht is bij hun en niet anders mogelijk is, maar hun website vertelt anders zoals bovengenoemd.
Bij het nalezen van de Algemene voorwaarden vind ik niks terug over een verplichting, alleen dat we telefonisch of schriftelijk de machtiging kunnen activeren voor de AI.

Helaas blijven ze incasseren ondanks de ingetrokken machtiging en geven aan dat hun niks doen met de rode kaart.
Wat zou ik hieraan kunnen doen daar hun niet meewerken en zich niet houden aan de rode kaart ingetrokken machtiging?
De bank kon mij hier helaas niet mee verder helpen behalve handmatig blokkeren in de incasso instellingen.

2516 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 20, 2019 om 17:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Telefonisch een incassomachtiging afgeven, mag niet.

Als u de incassomachtiging intrekt, en het bedrijf houdt zich daar niet aan, kunt u twee dingen doen. Zoals gezegd de incasso blokkeren, maar u kunt ook, als zij weer incasseren bij uw bank een melding maken van onterechte incasso.

De bank vraagt dan bij dat bedrijf de incassomachtiging op, en als ze die niet (meer) hebben, kunnen ze een boete krijgen

Ru
door Rudyblok - Nov 20, 2019 om 18:01
8 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt voor uw reactie.

Dit staat in de AV:
Tenzij tussen de Klant en ziggo anders is overeengekomen, vindt betaling van alle verschuldigde vergoedingen plaats door automatische incasso van de door de Klant opgegeven bankrekening, waarvoor de Klant ziggo mondeling, via Mijn Ziggo of schriftelijk heeft gemachtigd

Helaas na meerdere terugboekingen en weigeringen blijven de incassos doorgaan.
Abn controleert niet of er een machtiging is en neemt ook geen contact op na meerdere stornaties.

Probleem is als hij wordt gestorneerd er extra kosten bijkomen omdat de incasso is mislukt en hun dit geld kost wat ze weer op ons verhalen

diumenge
door diumenge - Nov 20, 2019 om 18:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waar staat op de website van Ziggo dan dat je per acceptmail kan betalen? Ik zie wel andere mogelijkheden, zoals via iDEAL of gewoon overmaken.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/abonnement/factuur/betalen/

Ru
door Rudyblok - Nov 20, 2019 om 18:27
8 Antwoorden / 6 Vragen

Ideal is de nieuwe acceptemail (oude acceptgiro).
Zelf wijzigen kan niet doordat ze dit hebben geblokkeerd in mijn ziggo alleen customer service kan dit doen maar duiken weg onder het verhaal incasso is verplicht en gaan door ondanks intrekking.

Op radar vond ik deze informatie: Ik beweer ook niet dat je niet via ideal kunt betalen, maar aut. incasso omzetten in betaling met ideal via 'mijn ziggo' gaat niet. Dat moet je of telefonisch of via webcare regelen.

Donuts
door Donuts - Nov 20, 2019 om 18:47
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Probeer het probleem op te lossen met hulp van webcare op Ziggo Community  https://community.ziggo.nl/

Ru
door Rudyblok Nov 20, 2019 om 18:53
8 Antwoorden / 6 Vragen

Helaas ben ik al sinds september/oktober bezig met de klantenservice om dit in orde te krijgen maar ze duiken onder andere verhalen.
Klachtenafdeling heeft vorige maand contact gehad en was het opgelost maar deze maand gebeurt het gewoon weer. Ben een beetje einde raad na al mijn bedenkbare opties die mogelijk waren.

Donuts
door Donuts Nov 20, 2019 om 19:06
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Excuus, ik bedoel met hulp van één van de moderators van de Community.

diumenge
door diumenge - Nov 20, 2019 om 18:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wanneer de incassso machtiging is ingetrokken is Ziggo fout bezig, dus dan daarover maar een contact opnemen met de Betaalvereniging Nederland.

Lees dit ook eens door: https://www.betaalvereniging.nl/wat-te-doen-bij-een-onterechte-incasso/

panter22
door panter22 - Nov 20, 2019 om 20:54
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent overeengekomen dat de betalingen aan Ziggo via automatische incasso gaan.
Ziggo gaat er niet mee akkoord dat je voortaan per acceptgiro wilt betalen.
Je kunt niet eenzijdig de voorwaarden wijzigen.
Je zult automatisch moeten blijven betalen.

Ru
door Rudyblok Nov 21, 2019 om 08:12
8 Antwoorden / 6 Vragen

Hierboven staat een deel van de Algemene voorwaarden. Nergens staat beschreven dat incasso verplicht is in de hele voorwaarden niet.

Ziggo bied zelf de optie om ook via ideal te betalen dus het is niet eenzijdig wijzigen maar wil wat hun aanbieden maar ze komen zelf hun eigen mogelijkheiden/afspraken niet na.

panter22
door panter22 Nov 21, 2019 om 08:20
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je dit al geprobeerd? Uit de link van Diumenge:

Betaal snel en handig via iDEAL. Op een werkdag voor 16.00 uur, verwerkt je bank de betaling dezelfde werkdag nog.

Hoe werkt het?

  1. Log in op Mijn Ziggo.
  2. Klik bij Status op de knop iDEAL betalen en volg de stappen.

Ru
door Rudyblok Nov 21, 2019 om 08:26
8 Antwoorden / 6 Vragen

Die mogelijkheid krijg ik pas als ik de factuur weiger in de incasso aangezien ze niet meer mogen incasseren door ingetrokken machtiging (houden ze zich niet aan)

Ze weigeren hem om te zetten naar ideal betaling en schuilen achter de verplichte incasso maar in de AV staat niks over verplicht.
Andere mensen hebben deze mogelijkheid om kunnen laten zetten zonder problemen en nu werken ze tegen.

panter22
door panter22 Nov 21, 2019 om 08:38
6599 Antwoorden / Vragen

Het gaat er om wat je in het contract met Ziggo hebt afgesproken.
Daarin staat dat je automatisch betaalt elke maand.
Dat er andere mogelijkheden zijn om te betalen, staat dan wel in de AV, maar dat heb je niet met Ziggo afgesproken.
En als je dat niet via mijn Ziggo kunt wijzigen en Ziggo wil niet meewerken aan ideal betaling elke maand, dan blijft het zoals jullie hebben afgesproken.Het is een afspraak die je gemaakt hebt voor de duur van het contract. Bij het afsluiten van een nieuw contract, kun je wel afspreken met ideal betalen.
Neem een andere provider als je contract afgelopen is.

Th
door Thijs124 - Nov 20, 2019 om 21:18
289 Antwoorden / Vragen

Dan maar naar een andere bedrijf. Daar wil je toch geen zaken mee doen. Ik wil alleen met automatische incasso. Die kun je tenminste altijd nog  56 dagen terugdraaien. Bij Ideal gaat dat niet. Dat is definitief, net als overmaken. Dus voor mij nooit op die manier. Iedereen zijn eigen voorkeur. Als iemand het niet op jouw manier wil stuur je ze toch het bos in.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 21, 2019 om 10:03
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zie eventueel nog deze: https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/rechten-en-plichten-providers  en/of deze waar u ook melding kunt doen van uw ervarin met Ziggo/Vodafone in deze: https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/een-klacht-over-mijn-telecomaanbieder

Daarnaast uiteraard: de onterechte incasso steeds direct storneren en het genoemde bedrag wel terstond zelf betalen.

gerbera
door gerbera - Nov 21, 2019 om 11:29
7372 Antwoorden / 14 Vragen

U zal eerst met ZIGGO overeen moeten komen dat u op een andere wijze wilt betalen alvorens de incasso te blokkeren bij uw bank. U voorkomt tot die tijd dat u als wanbetaler te boek komt te staan. Pas als alles geregeld is kunt u tot blokkering over gaan, is overigens het enige wat de bank kan adviseren. Als Ziggo niet mee wilt werken aan een andere betalingswijze, terwijl dat wel mogelijk is, kunt u een klacht indienen. Gebruik daarvoor de linken van @heeremietkreeft.