door willem.w May 22, 2014 om 15:05
Geldzaken & recht

Incasso van Alektum

ik krijg vandaag een brief van alektum incasso of ik even 121.70 over wil maken, mijn schuld aan premium plus international AG, ik ken heel het bedriijf of instelling niet,weet niet eens wat het is ? dit lijkt mij iets van oplichting? hebben jullie vaker van dit gehoord en hebben jullie een oplossing hiervoor.

B.V.D

6142 37 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - May 22, 2014 om 15:11
937 Antwoorden / 2 Vragen

Een google sessie levert mij dit bedrijf op

swissdermocare

Misschien ooit een "proefpakket" besteld waarbij een vervolgzending kwam?

jantje7
door jantje7 - May 22, 2014 om 15:12
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Lees hier de diverse raadgevingen.

KLIK HIER

wi
door willem.w - May 22, 2014 om 15:19
6 Antwoorden / 1 Vragen

dank je, maar ik ken heel het bedrijf niet en zeker dat ik daar niks besteld heb!!

diumenge
door diumenge - May 22, 2014 om 15:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ook geen gratis proefpakketje?

wi
door willem.w - May 22, 2014 om 15:31
6 Antwoorden / 1 Vragen

nee helemaal niks zou nie weten wat??? want het meeste van die zooi die ze verkopen werkt toch niet.

zoekster
door zoekster - May 22, 2014 om 15:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=willem.w schreef op donderdag 22 mei 2014, 15:31]nee helemaal niks zou nie weten wat??? want het meeste van die zooi die ze verkopen werkt toch niet.

Stuur Alektum een mail met dat u nooit wat bij dat bedrijf heeft gekocht en ook niet heeft ontvangen en dat A. moet bewijzen dat dat wel het geval is.
Er zijn 2 betalingsmogelijkheden via Ideal en via automatische incasso. Dus op de een of andere manier zouden ze dan uw bankrekeningnummer moeten hebben. Als ze dat al niet hebben, dan kunt u daar ook niet hebben besteld.

wi
door willem.w - May 22, 2014 om 15:49
6 Antwoorden / 1 Vragen

dank je, goed idee zal ik eens doen, mijn banknummer hebben ze niet en er zit een acceptgirokaart bij.

zoekster
door zoekster - May 22, 2014 om 15:51
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hoewel, misschien moet u het maar niet via uw email doen, want dan hebben ze ook uw email adres. En als het goed is hebben ze dat nu nog niet. U moet ze in ieder geval geen gegevens van uzelf geven die ze nu nog niet hebben. Dan maar een briefje. Geen handtekening zetten. Wel het dossiernummer.

wi
door willem.w - May 22, 2014 om 15:53
6 Antwoorden / 1 Vragen

idd dat is ook weer waar staat een adres op dus zal een brief schrijven, bedankt

tenormin
door tenormin - May 22, 2014 om 15:54
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 22 mei 2014, 15:51]Hoewel, misschien moet u het maar niet via uw email doen, want dan hebben ze ook uw email adres. En als het goed is hebben ze dat nu nog niet. U moet ze in ieder geval geen gegevens van uzelf geven die ze nu nog niet hebben. Dan maar een briefje. Geen handtekening zetten. Wel het dossiernummer.

Ja, je zal me niet net voor zijn. ? Wilde ik ook schrijven: geen email. Vraag me af of naam en adres wel op accept giro staat.

wi
door willem.w - May 22, 2014 om 15:56
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 22 mei 2014, 15:54][quote=zoekster schreef op donderdag 22 mei 2014, 15:51]Hoewel, misschien moet u het maar niet via uw email doen, want dan hebben ze ook uw email adres. En als het goed is hebben ze dat nu nog niet. U moet ze in ieder geval geen gegevens van uzelf geven die ze nu nog niet hebben. Dan maar een briefje. Geen handtekening zetten. Wel het dossiernummer.

Ja, je zal me niet net voor zijn. ? Wilde ik ook schrijven: geen email. Vraag me af of naam en adres wel op accept giro staat.

er staat een postbusnummer op.

ko
door koningsjpc - May 23, 2014 om 11:22
68 Antwoorden / 4 Vragen

Laat ze, om te beginnen, eerst een kopie-factuur en ev. ontvangstbevestiging,opsturen, zodat U weet, waar ze over praten.
Bij dergelijke bedragen wordt meestal bij ontvangst van de zending, een handtekening van de ontvanger gevraagd.

ta
door tar - May 23, 2014 om 11:41
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 22 mei 2014, 15:51]Hoewel, misschien moet u het maar niet via uw email doen, want dan hebben ze ook uw email adres. En als het goed is hebben ze dat nu nog niet. U moet ze in ieder geval geen gegevens van uzelf geven die ze nu nog niet hebben. Dan maar een briefje. Geen handtekening zetten. Wel het dossiernummer.
Beste Zoekster,

Wat maakt het uit dat een bedrijf een (gratis) email-account van je heeft?

Gewoon even een gratis nieuw email-account aanmaken op b.v. Hotmail.com en dan is er niets aan de hand.

Een (onaangetekende) brief sturen bewijst helemaal niets als de firma hier vervolgens niet op reageert.

Je blijft dan als consument juridisch in gebreke...

zoekster
door zoekster - May 23, 2014 om 12:32
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tar schreef op vrijdag 23 mei 2014, 11:41][quote=zoekster schreef op donderdag 22 mei 2014, 15:51]Hoewel, misschien moet u het maar niet via uw email doen, want dan hebben ze ook uw email adres. En als het goed is hebben ze dat nu nog niet. U moet ze in ieder geval geen gegevens van uzelf geven die ze nu nog niet hebben. Dan maar een briefje. Geen handtekening zetten. Wel het dossiernummer.
Beste Zoekster,

Wat maakt het uit dat een bedrijf een (gratis) email-account van je heeft?

Gewoon even een gratis nieuw email-account aanmaken op b.v. Hotmail.com en dan is er niets aan de hand.

Een (onaangetekende) brief sturen bewijst helemaal niets als de firma hier vervolgens niet op reageert.

Je blijft dan als consument juridisch in gebreke...

Beste Tar,

Bij de aanmelding van het bedrijf waar Alektum voor int (swissdermocare), moet je een emailadres opgeven. Als ze dat al niet kunnen presenteren, heb je al bewijs dat je nooit de persoon kunt zijn die de bestelling heeft gedaan. Ik ken Alektum heel goed van de andere proefpakketten en ze schuwen niet om verkregen informatie gewoon te gebruiken als nieuw 'bewijs'.

Het is alleen maar om Alektum er even op te wijzen dat ze met de verkeerde van doen hebben, dat je een briefje stuurt Anders blijven ze maar doorgaan. Op zich hebben ze helemaal geen zaak, want geen bewijs van inschrijving/gemaakte overeenkomst, noch bewijs van ontvangst van het pakket door de vraagsteller.

Als je een email stuurt en het bedrijf reageert niet, dan heb je ook geen enkel juridisch bewijs. Een aangetekende brief kost 7,50. Ben je mal, alleen maar om te zeggen dat ze geen zaak hebben?

Jouw kennende zul je daar wel weer tegenin gaan, maar ik heb vandaag verder geen tijd voor je.

Toedeloe!

ka
door karel-k - May 23, 2014 om 12:32
1 Antwoorden / 0 Vragen

Kreeg ooit ook zo,n rekening met precies het zelfde bedrag.
via een mailadres van mij gereageerd, nooit meer iets van gehoord.

Had ook nooit iets besteld, maar wel eens een vragenlijst van een ander bedrijf op internet ingevuld.

Zo komen ze aan je adres.

valerius-2
door valerius-2 - May 23, 2014 om 12:41
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Gewoon niet op reageren zonder dat zij met gegevens te voorschijn komen..

zo
door zoeker - May 23, 2014 om 12:50
78 Antwoorden / 3 Vragen

Als je Googled op Alektum en oa op Klacht.nl kijkt, zie je dat Alektum heel wat zaken doet met dubieuze bedrijven en daar (onterechte) incassobrieven voor verstuurt.

Ik zou Alektum dus maar vragen om bewijsmateriaal en evt even een klacht op Klacht.nl zetten, want daar is het percentage opgelost 100% zie ik. Ze reageren dan vanzelf bij Alektum.
http://www.klacht.nl/alektum-incasso/

Succes!

wi
door willem.w - May 23, 2014 om 12:54
6 Antwoorden / 1 Vragen

heb al een brief gestuurd met de vraag of ze wat meer informatie willen sturen over het desbetreffende bedrijf daar ik het bedrijf helemaal niet ken en als ik maandag og dinsdag niks gehoord heb kan ik nog een mailtje sturen.

bedankt voor alle reacties.

joost12
door joost12 - May 23, 2014 om 15:21
52 Antwoorden / 0 Vragen

ga na de politie en doe aangiften, en vraag hun verder wat je moet doen, dit is mij ook overkomen, wel een ander bedrijf hoor en een aantal jaren geleden

na dat ik aangiften had gedaan, hebben wij naar het incasso bedrijf een aangetekende brief gestuurd met hier in vermeld dat we aangiften hadden gedaan bij de politie, nooi meer wat van ze gehoord

ik zou zeer niet betalen

1paul
door 1paul - May 23, 2014 om 17:34
3155 Antwoorden / 0 Vragen

u hoeft niets van u te laten horen, sterker, ik raad u dit ten zeerste af, als u niets besteld heeft en u heeft iets ontvangen mag u dit gewoon zonder te betalen houden...

laat ze maar vorderingen sturen en al van dat andere gedoe, laat u hierdoor niet bang maken dit is precies hun taktiek, als het er op aan komt en zij dagen u voor de rechter, wat niet gebeurt, dan hoeft u maar 1 vraag te stellen, laat mij zien waar ik getekend heb?

vx
door vxmiss - May 23, 2014 om 18:03
1 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf een (hogere) rekening van alektrum gehad in 2013.
Niet betalen en melding doen bij de politie, politie onder neem pas iets bij voldoende meldingen...helaas dus een vrijbrief voor dit soort lui die goed gelovigen geld afhandig maken. Niet intrappen.
Zelf alektrum (niet aangetekend) brief retour gezonden, (hierbij opgelet geen verdere persoonlijke info aan hun te verstrekken) dat ik hun poging tot oplichting bij de politie heb gemeld....nooit meer iets gehoord..

czar
door czar - May 23, 2014 om 21:18
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Niet reageren en niet betalen.
Gewoon bij het oud papier. En de volgende envelop met hetzelfde logo gewoon niet openen, meteen bij het oud papier.
Incassobureaus hebben net zoveel rechten als u en ik. U kunt morgen ook een incassobureau starten.

Desnoods stappen ze naar de rechter, dan wordt u keurig uitgenodigd door de deurwaarder en kunt u zonder advocaat gehakt van ze maken. Zover komt het zelden.
Gewoon niet bang laten maken en gewoon niet reageren, op geen enkele manier.
Reageert u wel, dan weten ze i.i.g. dat het adres dus klopte, dus niet doen!

En geloof me, ik heb ervaring, zelfs als de vordering wel terecht was.
(Oeps, daar ga ik nog reacties op krijgen :-))

endemion
door endemion - May 23, 2014 om 21:19
237 Antwoorden / 3 Vragen

Er wordt hier een aantal keer aangeraden om een aangetekende brief te sturen. Echter is dat behoorlijk prijzig (nog duurder dan een pakketje versturen, vreemd). Een alternatief is het sturen van een fax dat levert ook een ontvangstbevestiging op. En ik snap dat mensen doorgaans geen fax apparaat hebben staan maar je kunt dus ook online faxen versturen. Vaak bieden sites ook aan een x aantal per dag gratis te versturen.

joost12
door joost12 - May 23, 2014 om 21:35
52 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=czar schreef op vrijdag 23 mei 2014, 21:18]
Niet reageren en niet betalen.
Gewoon bij het oud papier. En de volgende envelop met hetzelfde logo gewoon niet openen, meteen bij het oud papier.
Incassobureaus hebben net zoveel rechten als u en ik. U kunt morgen ook een incassobureau starten.

Desnoods stappen ze naar de rechter, dan wordt u keurig uitgenodigd door de deurwaarder en kunt u zonder advocaat gehakt van ze maken. Zover komt het zelden.
Gewoon niet bang laten maken en gewoon niet reageren, op geen enkele manier.
Reageert u wel, dan weten ze i.i.g. dat het adres dus klopte, dus niet doen!

En geloof me, ik heb ervaring, zelfs als de vordering wel terecht was.
(Oeps, daar ga ik nog reacties op krijgen :-))

ik zou het zeer zeker niet bij het oud papier doen, goed bewaren tot dat je weet dat je naar 1 jaar niks meer hoort van ze!

joost12
door joost12 - May 23, 2014 om 21:37
52 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=endemion schreef op vrijdag 23 mei 2014, 21:19]Er wordt hier een aantal keer aangeraden om een aangetekende brief te sturen. Echter is dat behoorlijk prijzig (nog duurder dan een pakketje versturen, vreemd). Een alternatief is het sturen van een fax dat levert ook een ontvangstbevestiging op. En ik snap dat mensen doorgaans geen fax apparaat hebben staan maar je kunt dus ook online faxen versturen. Vaak bieden sites ook aan een x aantal per dag gratis te versturen.

ook al is een brief aan getekend sturen duur, nooit faxen want dan krijg je steeds faxen terug, en kunnen ze toch zeggen dat ze hem niet hebben gekregen, bij een aangetekende brief MOETEN ze tekenen voor ontvangst dat is het beste bewijs die je kunt hebben

tenormin
door tenormin - May 23, 2014 om 21:48
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=joost12 schreef op vrijdag 23 mei 2014, 21:37

bij een aangetekende brief MOETEN ze tekenen voor ontvangst dat is het beste bewijs die je kunt hebben

Ja, als men de brief accepteert moeten ze tekenen echter, schimmige incasso bureaus nemen die vaak niet aan en komen dan weer terug op uw bordje.

joost12
door joost12 - May 23, 2014 om 21:58
52 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 23 mei 2014, 21:48][quote=joost12 schreef op vrijdag 23 mei 2014, 21:37

bij een aangetekende brief MOETEN ze tekenen voor ontvangst dat is het beste bewijs die je kunt hebben

Ja, als men de brief accepteert moeten ze tekenen echter, schimmige incasso bureaus nemen die vaak niet aan en komen dan weer terug op uw bordje.

dat is dat precies het bewijs dat je nodig hebt en daarmee kan je naar de politie toe, als ze die niet aan nemen zal je ook niet veel mee van ze horen

czar
door czar - May 23, 2014 om 22:28
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=joost12 schreef op vrijdag 23 mei 2014, 21:35]
ik zou het zeer zeker niet bij het oud papier doen, goed bewaren tot dat je weet dat je naar 1 jaar niks meer hoort van ze!

Beste Joost, je hebt een punt.
Bewaren is beter, maar nooit reageren!!

Bewaren is handig zodat je later nog kunt beslissen er iets mee te doen.
In 99% van de gevallen zal dat niet het geval zijn. Laat hen maar bewijzen dat jij iets hebt besteld, dus ik zou het eigenlijk nog niet eens gebruiken in een rechtbank, want dan wist je er toch iets van. Gewoon nooit iets ontvangen en dus nooit reageren, op geen enkele manier.

ta
door tar - May 24, 2014 om 11:47
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 23 mei 2014, 12:32][quote=tar schreef op vrijdag 23 mei 2014, 11:41][quote=zoekster schreef op donderdag 22 mei 2014, 15:51]Hoewel, misschien moet u het maar niet via uw email doen, want dan hebben ze ook uw email adres. En als het goed is hebben ze dat nu nog niet. U moet ze in ieder geval geen gegevens van uzelf geven die ze nu nog niet hebben. Dan maar een briefje. Geen handtekening zetten. Wel het dossiernummer.
Beste Zoekster,

Wat maakt het uit dat een bedrijf een (gratis) email-account van je heeft?

Gewoon even een gratis nieuw email-account aanmaken op b.v. Hotmail.com en dan is er niets aan de hand.

Een (onaangetekende) brief sturen bewijst helemaal niets als de firma hier vervolgens niet op reageert.

Je blijft dan als consument juridisch in gebreke...

Beste Tar,

Bij de aanmelding van het bedrijf waar Alektum voor int (swissdermocare), moet je een emailadres opgeven. Als ze dat al niet kunnen presenteren, heb je al bewijs dat je nooit de persoon kunt zijn die de bestelling heeft gedaan. Ik ken Alektum heel goed van de andere proefpakketten en ze schuwen niet om verkregen informatie gewoon te gebruiken als nieuw 'bewijs'.

Het is alleen maar om Alektum er even op te wijzen dat ze met de verkeerde van doen hebben, dat je een briefje stuurt Anders blijven ze maar doorgaan. Op zich hebben ze helemaal geen zaak, want geen bewijs van inschrijving/gemaakte overeenkomst, noch bewijs van ontvangst van het pakket door de vraagsteller.

Als je een email stuurt en het bedrijf reageert niet, dan heb je ook geen enkel juridisch bewijs. Een aangetekende brief kost 7,50. Ben je mal, alleen maar om te zeggen dat ze geen zaak hebben?

Jouw kennende zul je daar wel weer tegenin gaan, maar ik heb vandaag verder geen tijd voor je.

Toedeloe!
Beste Zoekster,

Ik ga er niet tegenin; ik kijk altijd slechts en alleen wat de juiste en degelijkste juridische weg is!

Feit: u weet kennelijk meer van dit (malafide?) bedrijf dan ik.

Echter, een rechter accepteert tegenwoordig gewoon een (naar het juiste adres) verstuurde email(s), zolang je deze email maar wel in je verzonden-inbox hebt/laat staan en een papieren afdruk kunt overhandigen.

Ik kies voor een email omdat dit veel goedkoper en makkelijker is dan een (aangetekende) brief en tegenwoordig net zoveel juridische bewijskracht heeft.

Een proefpakket en/of andere goederen kunnen ook, buiten uw medeweten om door een ander naar uw adres worden verstuurd en door een transporteur worden afgegeven aan een derde die de bestelling onderschept...

Ik veel (grote) steden wordt dit op grote schaal gedaan en dan wordt niet reageren, omdat jijzelf geen bestelling hebt gedaan gezien als verwijtbare nalatigheid.

Uit praktijkervaring blijkt dat een rechter het je zal verwijten als je niet reageert op een (onterechte) aanmaning tot betaling.

Uiteraard nooit en te nimmer je personalia of andere (voor het bedrijf) onbekende gegevens vermelden bij een email-correspondentie met een (malafide?) bedrijf.

Met vriendelijke groet,

Tar

ta
door tar - May 24, 2014 om 12:06
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=joost12 schreef op vrijdag 23 mei 2014, 21:37]ook al is een brief aan getekend sturen duur, nooit faxen want dan krijg je steeds faxen terug, en kunnen ze toch zeggen dat ze hem niet hebben gekregen, bij een aangetekende brief MOETEN ze tekenen voor ontvangst dat is het beste bewijs die je kunt hebben
Beste Joost,

Een verstuurde email -en elektronisch bewaard- zodat je later nog een afdruk kunt maken als bewijs, en het liefst een antwoord op je bericht van de eisende partij, wordt tegenwoordig gezien als voldoende bewijs dat je hebt gereageerd en juridisch voldaan hebt aan je wettelijke plicht.

Verder is het veel goedkoper en veel makkelijker om een (tijdelijke) niet reagerende eisende partij te "bombarderen" met e-mails.

Als je b.v. 10 keer dezelfde email op 10 verschillende dagen verstuurt, zal de eisende partij nooit kunnen beweren dat zijn deze email nooit hebben ontvangen zonder zelf nalatig te zijn geweest.

Groet,

Tar

joost12
door joost12 - May 24, 2014 om 14:33
52 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=czar schreef op vrijdag 23 mei 2014, 22:28][quote=joost12 schreef op vrijdag 23 mei 2014, 21:35]
ik zou het zeer zeker niet bij het oud papier doen, goed bewaren tot dat je weet dat je naar 1 jaar niks meer hoort van ze!

Beste Joost, je hebt een punt.
Bewaren is beter, maar nooit reageren!!

Bewaren is handig zodat je later nog kunt beslissen er iets mee te doen.
In 99% van de gevallen zal dat niet het geval zijn. Laat hen maar bewijzen dat jij iets hebt besteld, dus ik zou het eigenlijk nog niet eens gebruiken in een rechtbank, want dan wist je er toch iets van. Gewoon nooit iets ontvangen en dus nooit reageren, op geen enkele manier.

Beste Czar

als je google op "alektum incasso" dan zie je dat het wel een incasso buro is, dus zal Willem nog wel meer hiervan krijgen, deze mensen zijn uit op geld, denk dat er nu een paar aanmaningen gaan volgen en de prijs zal wel behoorlijk op lopen, kan ook zijn dat Willem de eerste paar aanmaningen niet krijgt en in eens een derde en laatste aanmaning krijgt in de bus,

Ik heb in de familie ook iets gehad van oplichting, dus weet er best veel van.

Als je de aanmaningen ziet krijg je het wel even benauwd dan kan jou gevoel zegen van betalen die hap want het loopt aardig op. Het incasso buro zal blijven proberen, ook al reageer je niet terug. Daarom is het zo belangrijk om een aangetekende brief te sturen naar hun adres, dat kan je vinden of op de incasso brief of even google, niet via de e-mail wat terug sturen. Als je dit hebt gedaan dan gelijk aangiften doen bij de politie, klopt dat zij niet gelijk wat kunnen doen want er moeten nog meer mensen aangiften hebben gedaan. Maar zo sta je veel sterker.

En dan even zoeken als je het nog kan vinden waar je jou e-mail heb achter gelaten op wat voor een site, bij ons was het voor "gratis en vrij blijvend aanmelden" voor thuiswerk, gelukkig had deze persoon alles uit geprint van wat hij had gedaan, ja als je werk zoekt meld je jezelf overal en als het gratis is dan is het natuurlijk helemaal prachtig, totdat je de derde en laatste aanmaning op de mat krijgt dan schrik je.

joost12
door joost12 - May 24, 2014 om 14:38
52 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tar schreef op zaterdag 24 mei 2014, 12:06][quote=joost12 schreef op vrijdag 23 mei 2014, 21:37]ook al is een brief aan getekend sturen duur, nooit faxen want dan krijg je steeds faxen terug, en kunnen ze toch zeggen dat ze hem niet hebben gekregen, bij een aangetekende brief MOETEN ze tekenen voor ontvangst dat is het beste bewijs die je kunt hebben
Beste Joost,

Een verstuurde email -en elektronisch bewaard- zodat je later nog een afdruk kunt maken als bewijs, en het liefst een antwoord op je bericht van de eisende partij, wordt tegenwoordig gezien als voldoende bewijs dat je hebt gereageerd en juridisch voldaan hebt aan je wettelijke plicht.

Verder is het veel goedkoper en veel makkelijker om een (tijdelijke) niet reagerende eisende partij te "bombarderen" met e-mails.

Als je b.v. 10 keer dezelfde email op 10 verschillende dagen verstuurt, zal de eisende partij nooit kunnen beweren dat zijn deze email nooit hebben ontvangen zonder zelf nalatig te zijn geweest.

Groet,

Tar

Beste Tar

het is nog steeds "goedkoper" en verstandiger om een aangetekende brief te sturen, omdat er voor getekend moet worden, daar komen ze nooit onderuit. in de elektronische wereld ken er alles gebeuren met jou mails, je kan er wel 100 versturen maar als het een goed incasso buro is blijven ook zij hun aanmaningen sturen, dat slipje dat je de brief heb aangetekend is beter bewijs, ook al is het prijzig

czar
door czar - May 24, 2014 om 22:58
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=joost12 schreef op zaterdag 24 mei 2014, 14:33]
als je google op "alektum incasso" dan zie je dat het wel een incasso buro is, dus zal Willem nog wel meer hiervan krijgen, deze mensen zijn uit op geld, denk dat er nu een paar aanmaningen gaan volgen en de prijs zal wel behoorlijk op lopen, kan ook zijn dat Willem de eerste paar aanmaningen niet krijgt en in eens een derde en laatste aanmaning krijgt in de bus,

Beste Joost,
Ik heb nooit beweerd dat Alektum geen incassobureau is, alleen dat incassobureaus nul-komma-nul meer rechten hebben als jij en ik. Ik kan morgen een incassobureau starten, wat adressen van internet plukken en daar verzonnen vorderingen naartoe sturen. Ook kan ik de vorderingen flink opschroeven als er niet wordt betaald en dreigen met een stap naar de rechter.

TS geeft aan dat hij het bedrijf dat de vordering neerlegt helemaal niet kent.
Nou, dan is er toch niets aan de hand. Misschien heeft een buurtgenoot een hekel aan TS en zijn gegevens doorgegeven aan dat bedrijf bij een telefonische bestelling. Let wel, als je ongevraagd iets wordt toegestuurd, dan mag je het gewoon houden en hoef je er niet voor te betalen. Maar TS zegt het bedrijf niet eens te kennen, dus zal er ook niets zijn toegestuurd.

Waarom zou TS moeten bewijzen dat de vordering onterecht is?
Geef uw adres en ik stuur u morgen 30 vorderingen toe die onterecht zijn.
Gaat u dan 30 aangetekende brieven sturen? En wat als die alle 30 worden geweigerd?
Dat kost u iets van 375 euro en u heeft nog niets in handen, want ze komen allemaal retour.

Kortom, als je zeker weet dat het niet klopt, dan gewoon niet reageren. De vordering zal aangetoond moeten worden door de partij die de vordering doet, ongeacht of die een incassobureau inhuurt of niet. Soms worden vorderingen overigens ook doorverkocht aan incassobureaus, dan wordt het incassobureau de vorderende partij en moeten zij het gaan aantonen.

En zoals gezegd: ik heb veel ervaring met incassobureaus en ik reageer zelden, zelfs als de vordering wel terecht was (en dat is niet zo netjes van mij).
Ik heb ook de andere kant meegemaakt: klanten die hun rekeningen niet betaalden. Wij huurden dan ook een incassobureau in. Als de klant nergens op reageert gaat het gewoon terug naar de opdrachtgever met de mededeling dat de klant nergens op reageert. De opdrachtgever, in dit geval wij dus, mag dan overwegen een rechtszaak te starten. Dat doe je niet voor 122 euro, want de kosten zijn hoger en het risico is groot dat je van een kale kip plukt. Daarbij zal een rechter maar een heel klein deel van de kosten van een advocaat toewijzen als je wint. En hoe hoog de opgelopen kosten voor incasso ook zijn opgevoerd, als het alleen uit brieven bestond, dan kent een rechter nooit veel meer dan 35 euro aan incassokosten toe.

[quote=joost12 schreef op zaterdag 24 mei 2014, 14:33]
Ik heb in de familie ook iets gehad van oplichting, dus weet er best veel van.
Als je de aanmaningen ziet krijg je het wel even benauwd dan kan jou gevoel zegen van betalen die hap want het loopt aardig op.

Nou, zoveel ervaring heb je kennelijk niet, want je geeft het verkeerde advies.
Dat je je even in je kuif gepikt voelt als je een stevige brief van een incassobureau krijgt kan ik me voorstellen, maar het advies blijft: niet reageren!
Was die brief van het incassobureau overigens wel aangetekend?
Ik denk het niet, want dat zijn ook voor hen hoge kosten. Dus hoe toont het incassobureau dan aan dat hun brieven wel aankomen? Ik heb nooit iets ontvangen!
En je niet bang laten maken door wie dan ook. Misschien zijn ze wel uit op je gegevens. Misschien vraagt het incassobureau wel even een kopietje van je paspoort om het op te lossen. Misschien zijn ze al tevreden met je adres-gegevens.

Wat je wel zou kunnen doen is de volgende brieven van het incassobureau ongeopend als onbestelbaar terug in de brievenbus gooien. Desnoods kan dat met de eerste ook wel door er een briefje bij in te doen dat je het per abuis hebt geopend, maar niet de geadresseerde was.

Geloof me, de soep wordt nooit zo heet gegeten als zij wordt opgediend.
Stel, je wordt aangeklaagd (kans bijna nihil in dit geval) en stel ze hebben een bandopname dat je toch echt iets besteld hebt en dat blijkt echt jouw stem te zijn, of die van je echtgenoot, dan nog kun je het voor aanvang van zo'n civiele zaak gewoon schikken. Dan nog hoef je niet het volle pond te betalen, want alle vorderingen van incassokosten en advocaatkosten worden toch nooit toegewezen.
Kortom, niet bang zijn en zeker geen gegevens verstrekken, op wat voor manier ook, als je zeker weet dat je er nooit iets besteld hebt.

@Tar: dus ook je e-mail adres niet.
Als je een webbased e-mail adres aanmaakt, neem dan ook meteen een VPN-account zodat ze je IP-adres niet kunnen achterhalen of gebruik een openbare proxy (die zijn er niet veel meer).
Maar ja, ga je inhoudelijk reageren op de ontvangen brief, dan weten ze dus je woonadres al.

joost12
door joost12 - May 24, 2014 om 23:08
52 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=czar schreef op zaterdag 24 mei 2014, 22:58][quote=joost12 schreef op zaterdag 24 mei 2014, 14:33]
als je google op "alektum incasso" dan zie je dat het wel een incasso buro is, dus zal Willem nog wel meer hiervan krijgen, deze mensen zijn uit op geld, denk dat er nu een paar aanmaningen gaan volgen en de prijs zal wel behoorlijk op lopen, kan ook zijn dat Willem de eerste paar aanmaningen niet krijgt en in eens een derde en laatste aanmaning krijgt in de bus,

Beste Joost,
Ik heb nooit beweerd dat Alektum geen incassobureau is, alleen dat incassobureaus nul-komma-nul meer rechten hebben als jij en ik. Ik kan morgen een incassobureau starten, wat adressen van internet plukken en daar verzonnen vorderingen naartoe sturen. Ook kan ik de vorderingen flink opschroeven als er niet wordt betaald en dreigen met een stap naar de rechter.

TS geeft aan dat hij het bedrijf dat de vordering neerlegt helemaal niet kent.
Nou, dan is er toch niets aan de hand. Misschien heeft een buurtgenoot een hekel aan TS en zijn gegevens doorgegeven aan dat bedrijf bij een telefonische bestelling. Let wel, als je ongevraagd iets wordt toegestuurd, dan mag je het gewoon houden en hoef je er niet voor te betalen. Maar TS zegt het bedrijf niet eens te kennen, dus zal er ook niets zijn toegestuurd.

Waarom zou TS moeten bewijzen dat de vordering onterecht is?
Geef uw adres en ik stuur u morgen 30 vorderingen toe die onterecht zijn.
Gaat u dan 30 aangetekende brieven sturen? En wat als die alle 30 worden geweigerd?
Dat kost u iets van 375 euro en u heeft nog niets in handen, want ze komen allemaal retour.

Kortom, als je zeker weet dat het niet klopt, dan gewoon niet reageren. De vordering zal aangetoond moeten worden door de partij die de vordering doet, ongeacht of die een incassobureau inhuurt of niet. Soms worden vorderingen overigens ook doorverkocht aan incassobureaus, dan wordt het incassobureau de vorderende partij en moeten zij het gaan aantonen.

En zoals gezegd: ik heb veel ervaring met incassobureaus en ik reageer zelden, zelfs als de vordering wel terecht was (en dat is niet zo netjes van mij).
Ik heb ook de andere kant meegemaakt: klanten die hun rekeningen niet betaalden. Wij huurden dan ook een incassobureau in. Als de klant nergens op reageert gaat het gewoon terug naar de opdrachtgever met de mededeling dat de klant nergens op reageert. De opdrachtgever, in dit geval wij dus, mag dan overwegen een rechtszaak te starten. Dat doe je niet voor 122 euro, want de kosten zijn hoger en het risico is groot dat je van een kale kip plukt. Daarbij zal een rechter maar een heel klein deel van de kosten van een advocaat toewijzen als je wint. En hoe hoog de opgelopen kosten voor incasso ook zijn opgevoerd, als het alleen uit brieven bestond, dan kent een rechter nooit veel meer dan 35 euro aan incassokosten toe.

[quote=joost12 schreef op zaterdag 24 mei 2014, 14:33]
Ik heb in de familie ook iets gehad van oplichting, dus weet er best veel van.
Als je de aanmaningen ziet krijg je het wel even benauwd dan kan jou gevoel zegen van betalen die hap want het loopt aardig op.

Nou, zoveel ervaring heb je kennelijk niet, want je geeft het verkeerde advies.
Dat je je even in je kuif gepikt voelt als je een stevige brief van een incassobureau krijgt kan ik me voorstellen, maar het advies blijft: niet reageren!
Was die brief van het incassobureau overigens wel aangetekend?
Ik denk het niet, want dat zijn ook voor hen hoge kosten. Dus hoe toont het incassobureau dan aan dat hun brieven wel aankomen? Ik heb nooit iets ontvangen!
En je niet bang laten maken door wie dan ook. Misschien zijn ze wel uit op je gegevens. Misschien vraagt het incassobureau wel even een kopietje van je paspoort om het op te lossen. Misschien zijn ze al tevreden met je adres-gegevens.

Wat je wel zou kunnen doen is de volgende brieven van het incassobureau ongeopend als onbestelbaar terug in de brievenbus gooien. Desnoods kan dat met de eerste ook wel door er een briefje bij in te doen dat je het per abuis hebt geopend, maar niet de geadresseerde was.

Geloof me, de soep wordt nooit zo heet gegeten als zij wordt opgediend.
Stel, je wordt aangeklaagd (kans bijna nihil in dit geval) en stel ze hebben een bandopname dat je toch echt iets besteld hebt en dat blijkt echt jouw stem te zijn, of die van je echtgenoot, dan nog kun je het voor aanvang van zo'n civiele zaak gewoon schikken. Dan nog hoef je niet het volle pond te betalen, want alle vorderingen van incassokosten en advocaatkosten worden toch nooit toegewezen.
Kortom, niet bang zijn en zeker geen gegevens verstrekken, op wat voor manier ook, als je zeker weet dat je er nooit iets besteld hebt.

@Tar: dus ook je e-mail adres niet.
Als je een webbased e-mail adres aanmaakt, neem dan ook meteen een VPN-account zodat ze je IP-adres niet kunnen achterhalen of gebruik een openbare proxy (die zijn er niet veel meer).
Maar ja, ga je inhoudelijk reageren op de ontvangen brief, dan weten ze dus je woonadres al.

beste Czar

mijn advies kwam van de politie, vandaar dat wij dit zo gedaan hebben, kennelijk heeft het wel gewerkt, bij andere niet want die hebben eerst betaald

tenormin
door tenormin - May 24, 2014 om 23:18
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ga helemaal me met czar's antwoord. Als je van niets weet en je krijgt een incasso bureau op je dak, kan het niet kloppen. Tegenwoordig worden oude adressen opgekocht en dan zogenaamde incasso vorderingen geëist. Lucratief vaak omdat men bang is. Ik ben de tel kwijtgeraakt met zulke brieven en, belangrijker, nooit ook maar op de een of andere manier gereageerd, wat een prima oplossing is: zij bluffen en ik heb niets te verbergen. Dus ergens op ingaan dat je van niets weet is eigenlijk al te veel moeite.

czar
door czar - May 25, 2014 om 00:12
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=joost12 schreef op zaterdag 24 mei 2014, 23:08]
mijn advies kwam van de politie, vandaar dat wij dit zo gedaan hebben, kennelijk heeft het wel gewerkt, bij andere niet want die hebben eerst betaald

De politie? Toe maar weer.
Die wijzen liever alles af dan dat ze een aangifte opnemen.

Er zijn overigens ook best goede incassobureaus, maar er zit een zooi schorum tussen.
Mag ik een goede noemen zonder reclame te maken, waarbij ik zelf dus werd gevorderd?
Vesting Finance. Waarom een goede? Omdat je anoniem kunt reageren op hun website op basis van een code in de brief die je krijgt. En als de vordering dan terecht is, dan kun je dat zomaar doen.
Weten ze wel dat je de brief hebt ontvangen, maar in dit geval net weer niet mijn adres (van overleden vader). Feitelijk werd vader gevorderd, maar ik was de erfgenaam. En ik kreeg keurig antwoord.

Verder zit er een hoop schorum dat zich incassobureau noemt.
TS heeft niks besteld, dus waarom zou hij ook maar 1 woord wijden aan een verdediging?
En al helemaal geen aangetekende brief. Wat kost dat tegenwoordig? 12,50 euro of zo?
Die kojo's knijpen hun handen al dicht bij een e-mailtje, dat moet je dus ook niet versturen.

czar
door czar - May 25, 2014 om 00:22
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 24 mei 2014, 23:18]Dus ergens op ingaan dat je van niets weet is eigenlijk al te veel moeite.

Blij te horen dat we op 1 lijn zitten.
Het gaat me niet om de moeite, gewoon om de onrechtvaardigheid als je van niets weet.
Sommige mensen zullen denken: waar rook is, is vuur.
Helaas, oplichters maken van die angst al gebruik.

U bent de tel kwijt geraakt, ik heb ze nooit geteld :-)
Ik heb er volgens mij nog een paar ongeopend liggen (van de afgelopen maanden).
En nee, ik reageer er totaal niet op.