il
door ilvangeel Nov 10, 2003 om 16:11
Geldzaken & recht

Incassobureau

Begin augustus heeft mijn broer zijn tele2-kaart opgewaardeerd met 10 euro. De betaling van deze 10 euro geschiedt achteraf volgens de algemene voorwaarden van Tele2. Aangezien mijn broer enigzins verstrooid is hij vergeten deze rekening te betalen. Deze week ontving hij een rekening van maar liefst 60,40 euro van Intrum Justitia. Mijn broer nam contact met hen op en hem werd verteld dat hij verschillende betaalherinneringen heeft gehad. Deze hebben wij echter niet ontvangen. Mijn vraag is of deze kosten niet disproportioneel zijn en of wij kunnen bewijzen dat wij die herinneringen nooit hebben ontvangen.
De hoofdsom bedroeg 10,00, de rechte 0,07, de incassokosten 27,30, de informatiekosten (?) 15,00 en de BTW 8,04 euro.

929 4 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ma
door markvs - Apr 16, 2004 om 11:56
5 Antwoorden / 0 Vragen
0

U geeft aan in uw bericht dat u nooit brieven en aanmaningen (van Intrum Justitia) heeft ontvangen. U zou eventueel kopieen kunnen opvragen, maar in een procedure geef ik u weinig kans. Rechters horen namelijk vaker dat iemand geen post heeft ontvangen... Ik wil hiermee overigens niet zeggen dat dat in uw geval wel zo is, maar dit terzijde. De tweede vraag ging over de kosten. Met een hoofdsom van 10 euro zijn de maximale incassokosten € 34,00. Als het incassobureau dus minder in rekening brengt, is dat toegestaan. Dat zij btw in rekening brengen vind ik echter wel vreemd. Indien Tele2 bijvoorbeeld een BV is (hetgeen ik vermoed), dan mag het incassobureau de btw helemaal niet bij uw broer in rekening brengen. Daarnaast is de rente wel verschuldigd en de informatiekosten ook, mits (!) het hier gaat om inlichtingen uit de gemeentelijke basisadministratie. Zomaar informatiekosten in rekening brengen is namelijk niet toegestaan. Betaal in ieder geval de hoofdsom, rente en incassokosten en informeer bij het incassobureau omtrent de andere bedragen.

w.
door w.linders - Apr 16, 2004 om 11:56
9 Antwoorden / 0 Vragen
0

Als zij niet kunnen bewijzen dat ze die brieven verstuurd hebben kunnen ze ook die extra kosten niet rekenen. Tenzij er in de algemene regelementen staat dat betaling binnen x dagen moet geschieden

yp
door ypereinders - Apr 16, 2004 om 11:56
3 Antwoorden / 0 Vragen
0

De kosten zoals incassokosten en informatiekosten zijn vooreerst niet verschuldigd Je kan volstaan met het betalen van de hoofdsom en de rente. Wanneer men de kosten wil verhalen zal men zich eerst tot de rechtbank sector kanton moeten wenden Gelet op de jurisprudentie zullen deze kosten, wanneer slechts een keer is aangemaand, niet worden toegewezen.

il
door iljamb - Apr 16, 2004 om 11:56
3 Antwoorden / 0 Vragen
0

Voor de (buitengerechterlijke)incassokosten kan Tele2 slechts de daadwerkelijk gaamkte kosten rekenen. Er is welliswaar een convenant met de Consumentenbond (niet heel erg slim, maar ja) dat een percentage en minimumbedrag vastlegt.
Deze daadwerkelijk gemaakte kosten kunnen echter pas in rekening worden gebracht NADAT er een herrinnering en aanmaning zijn verstuurd. Voor de kosten mag uiteraard BTW worden gerekend, het bureau dat de incasso op zich neemt is immers BTW plichtig.
Voor de bepaling van de daadwerkelijke kosten is het goed een specificatie te vragen. Deze dient kosteloos verstrekt te worden (Rapport Voorwerk II). Wanneer deze niet wordt verstrekt is het mogelijk een schatting te maken. Voor bedrijven als Intrum Justitia kunnen die werken met een geautomatiseerd systeem kunnen deze eigenlijk nooit hoger uitvallen dan €5,- voor de eerste twee brieven. Bel daarom ook nooit: dit zijn wel hoge kosten. Ook staat er niet vast wat er is besproken, tenzij je een opname maakt (ja, dit is toegestaan er is hier sprake van een vrij bewijs).
Tot slot: betaal de hoofdsom zo snel mogenlijk aan het bedrijf (niet het incassobureau) en maak €5,- over aan het incassobureau. Willen ze meer, dan kunnen ze altijd een procesrisico lopen. Maar aangezien hun winstkansen erg klein zijn en de proceskosten nimmer terugverdiend worden zullen zij hiervan af zien.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Be
Benni - Sep 17, 2024 om 13:25
Huishouden & energie

Moet een winkel je ook helpen als de garantie verlopen is

Hallo,

Wij hebben een plisségordijn gekocht bij Kwantum. Die hield ons lang aan het lijntje wat betreft reparatie. Toen kwam de aap uit de mouw: de garantie was verlopen (met 3 maanden). Maar dat was nog niet alles. Toen we vroegen of er een (uiteraard betaalde) monteur kon komen, werd dit geweigerd. De monteur repareert "immers" enkel binnen de garantietermijn?

Wij vinden d ... Lees meer

S.
S.Lander - Aug 5, 2024 om 15:09
Winkels & webshops
Berkenbosch Mode

Berkenbosch Mode

Goedendag,

Ik heb bij een webshop winkel 3 jurkjes besteld. De jurkjes heb ik ontvangen. 2 van de 3 jurkjes wijken sterk af qua kleur en 1 jurkje is echt totaal een andere kleur. Namelijk zwart i.p.v. salie groen. Nu wil ik de jurkjes retourneren. Via de mail krijg ik antwoord dat ze de jurkjes niet terug willen nemen, want afgeprijsde artikelen nemen ze niet terug. Wel krijg een 25% ko ... Lees meer

Ed
Edith vL - Sep 17, 2024 om 10:26
Vrije tijd & tuin

Electrische fiets gewonnen; 11 maanden later nog niet in huis

Mijn man heeft medio oktober 2023 met een winactie van Esso een elektrische fiets van Bayck gewonnen. We zouden binnen 2 weken gebeld worden voor het maken van een afspraak om de fiets te leveren. Dit gebeurde niet. 
Nadien is meer dan eens contact geweest met Bayck en Esso. Er zijn zelfs 2 data geweest waarop ze de fiets zouden bezorgen, maar die afspraken zijn op het laatste moment afgezeg ... Lees meer