Jo
door Johan Brugge Feb 5, 2022 om 21:19
Geldzaken & recht

ING geld automaat betaald niet uit

Ik wilde 500 euro opnemen bij de Geldmaat automaat op de Portlandsebaan in Rhoon. Netje nummers ingevuld enzovoorts. Alles ging normaal totdat het klepje waar het geld uit moest komen niet open ging.

Gelijk Geldmaat alarmlijn gebeld, maar moest het verder met ING regelen. Er waren veel storingen na oud-en-nieuw dus ik was niet de enige met dat probleem. ING alarmlijn gebeld, moest wachten tot na weekend. Daarna op de maandag klantenservice gebeld maar moest wachten tot 3 werkdagen waren verstreken. Inmiddels was mijn geld door ING afgeschreven terwijl ik niets had ontvangen.

Tijdens het lange wachten Geldmaat gebeld, en de medewerkster bevestigde dat de automaat niet had uitbetaald (er stond niets in de Log van de automaat op het moment dat het geld door ING was afgeschreven als transactie). ING start een onderzoek en komt met de conclusie: we kunnen geen storing vinden, dus automaat moet hebben uitbetaald, u krijgt uw geld niet terug. Ik nogmaals Geldmaat gebeld, waar de bevestiging dat er geen 500 euro door de automaat is uitbetaald.

Zijn ze bij de ING nu gewoon te beroerd om zelf even te bellen naar Geldmaat en naar de Log van de automaat te vragen?

Nu moet ik de direktie berichten, kan 6 weken. Heb nu wel gelijk aangifte gedaan bij de politie. Of ik nu bestolen wordt door een mens of door een bank als de ING maakt mij niet uit, ik wil mijn geld terug hebben. Ik heb niets te verbergen, zij wel.

Hoe kan ik voorzeker mijn geld terug krijgen als zij dat blijven weigeren, ondanks dat Geldmaat het bevestigd?

7637 17 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 5, 2022 om 21:22
11553 Antwoorden / 51 Vragen

U zult linksom of rechtsom uw versie moeten bewijzen. Dàt is waar het om draait.

koekeloer
door koekeloer Feb 8, 2022 om 16:27
562 Antwoorden / 18 Vragen

Hij heeft toch bewijs van geldmaat.

tenormin
door tenormin - Feb 5, 2022 om 21:39
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Zou ik ook bloedlink van worden. Dat je moet bewijzen dat er geen €500,00 uitkwam. Niet alleen dat maar ook razend.
Die banken nemen ons steeds meer in de tang. Zal wel weer het geijkte antwoord komen: dat de gleuf was afgeplakt. Dus een ander achter U het geld wel heeft kunnen incasseren. Goed/of kwaadwillig. Bewijs het maar. Onmogelijk. Banken zijn tegenwoordig, zeker via Geldmaat, totaal niet elastisch meer. Ik hoop dat u het terug krijgt, maar wel met een hard hoofd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 5, 2022 om 21:58
2080 Antwoorden / Vragen

In iedere automaat zit een camera en ze kunnen van seconde tot seconde zien wat er daadwerkelijk is gebeurd.

tenormin
door tenormin Feb 5, 2022 om 22:15
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Kan wel zijn, maar zoals ik al heel lang hoor (en zie): Banken zijn ziende blind en horende doof. Ze hebben helemaal geen zin in "wat er daadwerkelijk gebeurd". De eisen van, in dit geval, ING bank worden alsmaar krankzinniger. Als een Nederlander in b.v. Amerika iets wil wijzigen: dan kan dat niet, anders dan zich op een kantoor van de ING te melden. Noch met DigiD of wat anders: je moet persoonlijk komen.
te zot voor woorden. Zoals ook dit onderwerp: je moet het zelf bewijzen. Hoe dan?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 5, 2022 om 21:56
2080 Antwoorden / Vragen

Ik heb nog geen jaar geleden een vergelijkbare discussie met ING gehad, dus ook automaat in storing, geen geld en claim afgewezen en pas na aandringen ging men over tot nader onderzoek, als je er verbaal over de telefoon niet uitkomt heb je ook te horen gekregen hoe je schriftelijk in beroep kunt en zou ik daar maar gebruik van maken. De politie heeft hier helemaal niets mee te maken en gaat ook niets doen.

re
door redshy - Feb 5, 2022 om 22:08
8 Antwoorden / 0 Vragen

Hangen er camera's?

marita5
door marita5 - Feb 5, 2022 om 22:15
11522 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jan Brugge ,

Plaats een klacht op klachtenkompas , daar reageert ING , klik op de rode regels .

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/ing-bank/details?companyId=a06c231f-e7ca-45fe-9097-be7089b0f732

Lees ook hier ,

https://www.ing.nl/de-ing/klachten/index.html

Jo
door Johan Brugge - Feb 5, 2022 om 22:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reacties tot zover.

Ik ben er zeker razend over, want het geeft mij het gevoel dat ze denken dat ik de boel wil afleggen.

En het is zo simpel. Geldmaat houdt een log bij per automaat, en de medewerkers van Geldmaat bevestigen dat er geen geld uit de automaat is gekomen.

Ik ben dus vooral razend op ING, omdat ze niet eens de moeite hebben genomen om zelf die medewerkers te bellen die het kunnen bevestigen.

Ze kunnen de log gewoon opvragen en zien dat ik de waarheid vertel. Zo simpel.

En inderdaad, er is een camera en ik heb de ING uitdrukkelijk verteld dat ze daar gebruik van mogen/kunnen maken.

Ik heb inmiddels mijn rechtsbijstand verzekering ingelicht maar zal zeker dit ook plaatsen op klachtenkompas. Het is toch te gek dat dit zomaar kan. Pppfffttt, weg 500 euro, ze hebben nooit bestaan. Gewoon van de rekening gehaald door ING.

tenormin
door tenormin Feb 5, 2022 om 23:50
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@johan bruuge, hoop dat u ergens komt met uw klacht. Mijn ervaringen met ING zijn: Chinese muur. Je praat ertegen maar antwoorden: negatief. Hoop dat u enig succes kunt boeken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 6, 2022 om 01:39
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Johan,

Helaas is geld pinnen uit een geldautomaat geheel voor eigen risico......

Zie het krantenartikel.....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 6, 2022 om 02:50
16875 Antwoorden / 202 Vragen

In uw situatie lijkt het mij toch zinvol dat u www.kifid.nl hierover benadert.

Bijzonder opovallend is dat kennelijk een medewerkster die u aan de telefoon kreeg op dat moment bevestigde dat de automaat niet had uitbetaald!.

En het is ook 'Geldmaat'die u naar mijn mening primair dient aan te spreken als verantwoordelijke voor het apparaat. En herhaald, bij Geldmaat bevestigt men uw versie en als u dat niet schriftelijk heeft, probeer dat dan wel zo snel als het kan te krijgen.

Het is dan wel merkwaardig dat uw geld dan wel bij de Ing Bank is afgeschreven. .

ro
door ronny530 - Feb 6, 2022 om 08:35
2787 Antwoorden / 41 Vragen

Geldmaat is verantwoordelijk voor de pinautomaten en als aantoonbaar is dat de geldmaat het bedrag niet uitbetaald heeft zal Geldmaat bij uw bank de transactie ongedaan moeten maken. Geld opnames worden als zijnde reservering op een tussenrekening geparkeerd en dat maakt dat het opgenomen bedrag wel als zijnde afgeschreven zichtbaar is maar later ook weer op de rekening teruggestort kan zijn. Op uw bankafschriften of online kunt u de transacties controleren en als blijkt dat het bedrag na een paar dagen als gedane transactie geboekt staat dan gaat de bank er van uit dat het bedrag ook uitgekeerd is. M.i. ligt de fout niet bij uw bank maar bij Geldmaat die de pinautomaten voor meerdere banken beheerd en Geldmaat is dan uw eerste aanspreekpunt.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 6, 2022 om 11:07
7199 Antwoorden / 3 Vragen
john devries
door john devries - Feb 7, 2022 om 10:56
219 Antwoorden / Vragen

Als het inderdaad een geregistreerde storing is geweest ,krijg je je geld na verloop van tijd wel terug. Er is een dergelijk gevalletje bij meester  Visser behandeld en daar werd de klant in het ongelijk gesteld ,omdat er volgens de logregistratie uitbetaald was. De klant had niet lang genoeg gewacht op uitbetaling.

mo
door mof - Feb 7, 2022 om 11:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In ieder geval een schriftelijke bevestiging van Geldmaat danwel de mondelinge bevestiging opnemen. Dan de ING daarmee confronteren en dreigen met de rechter. Aangifte bij de politie doet niet veel want de ING heeft u formeel niet bestolen: zij kijken in hun log bestanden en concluderen dat aan u is uitbetaald. Daarmee is het slechts een civiele procedure enb geen strafzaak.

ha
door harrybre - Feb 7, 2022 om 11:17
240 Antwoorden / Vragen

Dit is dan ook een van de redenen, waarom ik geldautomaten vermijdt en liefst pint als betaling.

lm
door lmusters - Feb 7, 2022 om 12:15
2 Antwoorden / 8 Vragen

In Nederland wordt met geld omgaan in z'n algemeenheid gevaarlijk. Soms ben ik bang om op dat gebied nog iets te doen wat digitaal werkt, want als er ook maar enigszins iets fout gaat kun je naar je centjes fluiten. Door de belastingdienst worden we al jaren belazerd (denk aan de 4% regeling in box 3 en de toeslagen affaire) en banken, die doen daar niet voor onder. Iemand die een briefje van 500 euro wil wisselen omdat (dit wettig betaalmiddel) nergens meer geaccepteerd wordt (ook bij sommige banken niet) wordt door de banken als een mogelijke crimineel weggezet. Belachelijk gewoon. Hoe deze instanties tegenwoordig met de mensen omgaan, dat is crimineel want wat ze doen daar is maar 1 woord voor... STELEN van de mensen. Raar dat ons politieapparaat zich daar kennelijk niets van aantrekt (waar hebben we die ook al weer voor?). Ik hoop Johan dat het je lukt om je geld terug te krijgen, moeite moet je er sowieso al teveel voor doen. Houdt ons Nederlanders in ieder geval op de hoogte (bedankt daarvoor).

lemmy
door lemmy - Feb 7, 2022 om 13:07
42 Antwoorden / 1 Vragen

Vreemd dat een medewerker van Geldmaat aangeeft dat de automaat het geld niet heeft uitgegeven, terwijl ING in feite stelt dat dit wel het geval is geweest. Een dergelijke klacht hoort overigens door uw bank onderzocht en opgelost te worden. In dit geval ING dus, Geldmaat staat hier verder buiten.

Bij een dergelijke klacht start de bank een onderzoek naar (o.m.) de logrol van de automaat. De data op die log is ook van doorslaggevend belang. Als, zoals u stelt, het geld niet is uitgenomen, is dat op de log te zien. En als iemand van Geldmaat dat zou hebben gezien, is dat ook zichtbaar voor uw bank. De bank vraagt namelijk dezelfde log op.

Uit uw bericht maak ik op dat de klacht al is behandeld door uw bank en dat deze is afgewezen. Dit moet dan ook schriftelijk aan u zijn bevestigd met een toelichting waarom uw bank niet overgaat tot een vergoeding. Het lijkt mij sterk dat dit gemotiveerd of verwoord is als "we kunnen geen storing vinden, dus automaat moet hebben uitbetaald, u krijgt uw geld niet terug." Het gaat er namelijk niet om of er een storing is geweest, maar wat de logging 'vertelt' wat er tijdens de opname is gebeurd. Het lijkt er sterk op dat volgens de logging het geld daadwerkelijk is uitgegeven en in dat geval gaat een bank (inderdaad) niet over tot een vergoeding.

De verwijzing naar een camera door andere reageerder(s) gaat niet op. Die legt niet vast of en hoeveel biljetten iemand daadwerkelijk uitneemt. De bewijslast in dit soort kwestie ligt overigens bij uw bank. En zoals gezegd is de logging doorslaggevend. Als u het niet eens bent, ligt het op uw weg tegenbewijs te leveren. En dat is op zich logisch, anders kan iedereen na een opname immers beweren niks of te weinig te hebben gekregen.

Succes!

bvdsteeg
door bvdsteeg - Feb 7, 2022 om 13:35
13 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien is het handig om daarne gedlijk een klein bedrag opnemen. Komt het grote bedrag eruit, dan is er iets mis met de geldautomaat.
Het blijven machines. Gelijk bellen met Geldmaat. Die kunnen het een en ander controleren.

India3737
door India3737 - Feb 7, 2022 om 15:20
2 Antwoorden / Vragen

Heel simpel, boven iedere geldautomaat hangt een camera gewoon even kijken of jij wel of niet geld uit de automaat haalt!!!