mathijs_b
door mathijs_b Jun 22, 2017 om 22:25
Geldzaken & recht

ING vraagt Trusteer te verwijderen. Is dit te vertrouwen?

Ik kreeg een mail van ING dat ik het beveiligingsprogramma Trusteer moet verwijderen.
Is dit vertrouwd of een truuk van internetcriminelen om in te kunnen breken in mijn computer?
Verder moet ik volgens de mail voor € 60 per jaar een andere beveiliging bij ING kopen.
Moet ik dit serieus nemen???  Indien dit juist is, naar welke bank kan ik dan het beste overstappen?

11470 11 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jun 22, 2017 om 22:33
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mathijs-B ,

Deze vraag is al eerder gesteld , lees hier de gegeven antwoorden .

https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/beveiliging-tele-bankieren?id=591011

gerbera
door gerbera - Jun 22, 2017 om 22:47
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Al eerder is aangegeven dat u zelf verantwoordelijk bent voor de beveiliging van uw computer. de Bank, welke dan ook, zal u geen beveiliging opdringen.
Verder moet ik volgens de mail voor € 60 per jaar een andere beveiliging bij ING kopen.
Dergelijke berichten zal u nooit, per e-mail, van de bank ontvangen.
Wat let u om bij de ING te informeren.

ne
door neodutchio - Jun 22, 2017 om 22:57
5152 Antwoorden / 12 Vragen

ING stopt met de gratis beveiliging. U bent vrij in het zoeken naar eigen beveilingssoftware. U kunt gebruik maken van het aanbod van de ING, maar is niet verplicht.

Cookies
door Cookies Jun 22, 2017 om 23:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Die eigen beveiliging had hij toch al nodig, ook met Trusteer.

Cookies
door Cookies - Jun 22, 2017 om 23:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je MOET helemaal geen andere beveiliging bij de ING kopen. Zo staat het ook niet in de mail. Het is slechts een advies. Je MOET gewoon lezen wat er staat, niet meer dan dat.

Naar een andere bank overstappen? Hoezo? Die hebben ook geen GRATIS beveiliging voor je.

edrick3
door edrick3 - Jun 23, 2017 om 10:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Vraag 1: ja
Vraag 2: nee; je MOET geen andere beveiliging kopen. Kan ook gratis.
vraag 3: je hoeft niet over te stappen.

jv
door jvanderjagt - Jun 23, 2017 om 13:43
3 Antwoorden / 0 Vragen

Logisch, deze verandering. Trusteer maakt je PC en Laptop aanzienlijk langzamer én liet zich niet of nauwelijks verwijderen.

Trap niet in het nieuwe beveilingssysteem van de ING. Wanneer je een goede virusscanner hebt, Eset bijvoorbeeld, ben je voldoende beveiligd.

ge
door gewicht - Jun 23, 2017 om 14:00
170 Antwoorden / 1 Vragen

Ook op de site van de ING bank is dit bericht te lezen. Als alternatief biedt de bank aan om via de rentepunten winkel Hitman pro te instaleren voor als ik mij niet vergis € 12,50 voor een jaar. Kan volgens de ING gewoon naast je normale beveiliging.
Dus niets verdachts aan.
Zie ook het antwoord van Edrick3.

Joke-Sk
door Joke-Sk - Jun 23, 2017 om 14:16
16 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien dat het niet verdacht is maar is het wel een echt mailtje van ING?

Raar dat er van alles wat van je geeist wordt pr email.

Zelf hebben we nog nooit dit soort mailjes van ING gehad. Kan dit niet een phising-mailtje, of iets dergelijks, zijn?

Ik zou toch eerst eens met ING klantenservice contact opnemen om te zien/horen hoe het nu precies met dit mailtje zit.

edrick3
door edrick3 Jun 23, 2017 om 14:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Eerdere reacties gelezen? Op de site van ING gekeken? Blijkbaar zelf geen Trusteer van ING en dus geen mailtje daarover gehad. Is GEEN phishingmail.

tijger1
door tijger1 Jun 23, 2017 om 14:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt ook helemaal niets geëist.

mathijs_b
door mathijs_b Jun 23, 2017 om 14:26
641 Antwoorden / 77 Vragen

Hoe dan ook, ik vind het erg amateuristisch van ING.

edrick3
door edrick3 Jun 23, 2017 om 15:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hoe dan ook, ik vind het erg amateuristisch van ING. Hoezo? Kwestie van goed de toegezonden info lezen. En/of op de site van ING kijken.

frits
door frits Jun 23, 2017 om 17:36
146 Antwoorden / 5 Vragen

zo'n mailtje heb ik ooit ook gehad, en heb helemaal niks of ooit gehad bij ING, trap er niet in ! Krijg ook vaker mail van ABN AMRO, zelfde verhaal.

edrick3
door edrick3 Jun 23, 2017 om 17:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@frits, ja, er is phishingmail, maar niet ALLE mail is dit. In dit geval is het een gewoon mailtje van ING.

ge
door gewicht Jun 24, 2017 om 11:19
170 Antwoorden / 1 Vragen

Frits, phishing is mail maar niet alle mail is phishing.

Men hoeft alleen maar het bericht goed te lezen, hooguit kan je twijfelen of de door ING aanbevolen beveiliging overweg kan met de beveiliging die je zelf al hebt geïnstaleerd. Hierbij ga ik uit van het feit dat beveiliging tegenwoordig een must is dus elke verstandige pc gebruiker die al heeft.  Als Hitman-Pro er zonder al te veel problemen bij kan voor € 12,50 waarom dan niet doen?
Een voordeel is in elk geval wel dat als je het advies van ING volgt en er wordt fraude gepleegd op je rekening
de ING je niet kan verwijten dat je de pc niet goed beveiligd hebt.

audb
door audb - Jun 23, 2017 om 14:57
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Dit komt van ING zelf en verklaart ook waarom ze vragen om het te verwijderen https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankieren/5bs-van-veilig-bankieren/beveilig-uw-apparatuur/ibm-security-trusteer-rapport.html

ING ondersteund deze gewoon niet meer en daarom geven ze het advies om een andere te installeren.

Helaas bestaat er geen virus-checker die 100% goed veilig is u zult altijd zelf goed moeten opletten of uw computer up-to-date is zowel de update`s van windows als uw virus-checker moeten liefst iederedag ge-update worden.

Voor internet bankieren zijn er genoeg programma`s te vinden zoals http://files.avast.com/iavs9x/avast_internet_security_setup_offline.exe en  http://www.avg.com/eu-en/download-file-dm-triisc of http://products.kaspersky-labs.com/english/homeuser/kis2017/kis17.0.0.611abcen_11884.exe deze drie worden door veel computer bladeren en websites als een van de betere zoniet de beste bestempeld.

En nogmaals laat ze het liefst automatisch up-daten het gebeurt zelfs dat er meerdere keren per dag een update plaats vind.

1paul
door 1paul - Jun 23, 2017 om 16:14
3148 Antwoorden / 0 Vragen

.....

Sp
door Spota - Jun 23, 2017 om 21:39
2 Antwoorden / Vragen

Trusteer werd destijds zelf gratis aangeboden door ING dit werd geadvisseerd om te worden  geëinstaleerd boven op je eigen virus beveiliging  dit om frauduleus betalingsverkeer te bestrijden want mocht het u overkomen dan was ING bereid uw geld terug te boeken want u had immers het Trusteer beveiligingsprogramma extra op uw computer gezet.
Als alle  banken nu eens als service naar de klanten toe gratis een extra beveiligingsprogramma aanbieden i.p.v. er geld voor te vragen immers hebben wij de klanten toen het niet best ging met de banken en deze dreigden om te vallen overeind gehouden.