ko
door koni8685 Jun 30, 2014 om 12:33
Geldzaken & recht

Jaarafrekening stookkosten

eind 2013 werden in ons complex (80 huur en 35 koopappartementen) de meterstanden opgenomen. We betalen per maand E 70,00 voorschot. Het was altijd gebruikelijk dat de huurders voor 01 juli de eindafrekening krijgen. Nu 30 juni heeft nog niemand iets gehoord. Zijn de wettelijke regels gewijzigd?

4045 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jun 30, 2014 om 12:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

koni8685,

Daar zijn geen wettelijke regels voor (dacht ik).
Al eens bij de verhuurder geïnformeerd naar de stand van zaken?
Lijkt me toch het handigste.

Met vr.gr.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jun 30, 2014 om 12:37
937 Antwoorden / 2 Vragen

Heeft u al gevraagd waar het aan kon liggen, misschien hebben ze het drukker en duurt het een paar dagen langer.

tenormin
door tenormin - Jun 30, 2014 om 14:03
16880 Antwoorden / 108 Vragen

Volgens mij is het (bijna) overal. Bij ons was (is) het excuus dat ze aan het reorganiseren zijn, volgens mededelingen bord in de centrale hal en dat er voor 1 Juli de afrekening zal volgen. Dat is morgen, dus of ik heb vanmiddag post of ze zijn te veel te laat. Hier normaal is het eind April begin Mei.

tijger1
door tijger1 - Jun 30, 2014 om 14:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat het nu langer duurt komt misschien door de Warmtewet die per 1 januari is ingegaan. Dat heeft nogal wat consequenties voor de berekening.

Lees bijvoorbeeld hier.

mo
door monica010 - Jun 30, 2014 om 21:08
71 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, die regels zijn niet gewijzigd. Hieronder lid 2 van artikel 259 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek:
[quote]De verhuurder verstrekt de huurder elk jaar, uiterlijk zes maanden na het verstrijken van een kalenderjaar, een naar de soort uitgesplitst overzicht van de in dat kalenderjaar in rekening gebrachte servicekosten, met vermelding van de wijze van berekening daarvan. Indien aan de verhuurder kosten in rekening worden gebracht die niet een kalenderjaar betreffen, maar een andere periode van twaalf maanden, die een boekjaar vormt en in het verstreken kalenderjaar eindigt, neemt de verhuurder de kosten over die andere periode in het overzicht van dat verstreken kalenderjaar op.
Volgens de wet moet je de jaarafrekening dus op 1 juli gehad hebben. Ik zou er eens achteraan bellen. Als de verhuurder het echt weigert (er zijn verhuurders die er niet aan doen, maar ik begrijp dat u vroeger wel afrekeningen kreeg), dan kunt u hiervoor naar de huurcommissie.

tijger1
door tijger1 - Jun 30, 2014 om 21:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat artikel gast over de servicekosten, niet over de stookkosten.

En dan de huurcommissie, duurt dus minstens zes weken, schiet niet echt op.

alfatrion
door alfatrion - Jun 30, 2014 om 22:19
1659 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft recht op een juiste en volledige afrekening binnen een redelijke termijn: nadat uw netbeheerder uw verhuizing heeft verwerkt; nadat uw overstap naar een andere leverancier is verwerkt; of na de afrekenmaand. Hierop geldt een bovengrens van acht weken.

alfatrion
door alfatrion - Jun 30, 2014 om 22:24
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De bovenstaande regels zijn als u direct afneemt van een nutsbedrijf. Als u de stookkosten via de servicekosten betaald dan gelden deze niet. In het geval van huur kan er van beiden sprake zijn.