ge
door geld als water Feb 21, 2024 om 08:00
Geldzaken & recht

Jaarafrekening Vitens inschatting verbruik?

ik heb recent jaarafrekening vitens ontvangen.

de tarieven zijn mi.v. 1-1-24 gestegen.

ik heb geen slimme watermeter (weet ook niet of die bestaan)  de meterstanden moet ik zelf aflezen en doorgeven.

i.v.m gewijzigde tarieven heb ik mijn meterstand op 1-1-204 opgenomen.  ik kon deze toen nergens bij Vitens kwijt.  ik had een opnamenummer anders kon ik geen stand doorgeven.

nu zijn er op de jaarrekening correct twee hoeveelheden vernoemd met elk hun eigen tarief.  aangezien Vitens niet over de meterstand beschikt op 1-1 hebben ze dit ingeschat.  In mijn geval betreft dit 7m3 minder dan mijn opname. die 7 m3verschil zit nu bij het hogere tarief. Al met al geen groot onoverkomenlijk verschil, klein bier  en inderdaad je kunt er net aan biertje mee kopen.  Ik heb getracht hoe ze dan tot deze meterstand gekomen zijn hun inschatting.  Als ik zelf een liniear verbuik zou hebben.( het verbruik gemiddeld in de zomer is hoger dan in de winger)  ofwel elk dag over de periode dan kom ik tot minder verbruik dan vitenst uitgaat in de duurdere periode. Ik heb het ze in Whatsapp bevraagd maar tot op heden geen enkele reactie op de whattsapp.  Ik vraag mij af hebben meer mensen de ervaring dat de afrekening bij Vitens wel heel erg in het voordeel van Vitens wordt ingeschat.   Krijg namelijk de indruk dat geld als water willen verdienen....

2530 9 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Feb 21, 2024 om 09:07
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien brengt deze link meer duidelijkheid.

https://www.vitens.nl/Service/Geldzaken

Mabelle
door Mabelle - Feb 21, 2024 om 09:16
427 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt bij alle waterleveranciers maar 1x per jaar (+ als je verhuist voor de eindstand) de stand doorgeven. En vanzelfsprekend zullen zij er wel voor zorgen dat ze de voor hun meest gunstige schatting in rekening brengen.;-))
Blijft vreemd dat energiebedrijven wel verplicht zijn (als de klanten geen slimme meter hebben) de tussenstand te noteren als de klant dat uit eigen beweging doorgeeft. Diezelfde verplichting zou wat mij betreft ook moeten gelden bij waterleveranciers. Maar als die verplichting er zou zijn of komen, dan worden de extra manuren natuurlijk wel doorberekend naar de klanten, dus of we er onderaan de streep wijzer van zouden worden, betwijfel ik ten zeerste.

Op de site van Vitens staat er het volgende over

Kan ik mijn meterstand op een ander moment doorgeven?
Nee. Wij hebben ruim 5 miljoen klanten. Als we van al deze klanten tegelijk de meterstand krijgen, kunnen we niet verzekeren dat u op tijd uw jaarafrekening krijgt. Daarom is de datum waarop u de meterstand moet doorgeven bepaald door ons en gekoppeld aan postcoderegio's. Zo kunnen wij er voor zorgen dat wij de meterstandenoproepen niet allemaal tegelijk hoeven te versturen.
https://www.vitens.nl/Service/Veelgestelde-vragen

(Die 5 miljoen klanten klopt niet echt, het gaat om 2.5 miljoen huishoudens. Dat er dan toevallig gemiddeld 2 mensen wonen, doet er niet toe.)

wi
door wilhelmina59 - Feb 21, 2024 om 09:18
516 Antwoorden / 0 Vragen

Water wordt per  m3 berekend.
Kosten 1 m3 water is €1,13 exclusief belastingen. En dat wil u over het verbruik, de 7m3, op jaarbasis uitgerekend krijgen wat hoger is dan de overige 63m3?
Gebruik gezin is  zo rond de 70m3 per jaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 21, 2024 om 09:42
16861 Antwoorden / 202 Vragen

U geeft aan dat het een inschatting is en dat betekent 'simpelweg'dat u toch wel op gegeven moment een goede afrekening zult ontvangen. Verder gelet op uw vraag: vioor water bij vitens geldt een vast tarief per kuub. Hetgeen u noemt als lineair kunt u wel zelf deels in de hand hebben door bijv. het aanshaffen van een regentom waarin u regenwater opvangt en dat benut. Nog beter is een grotere tank zoals bijv. al in Groningen wordt gepropageerd en bijv. in Belgi":e al redelijk normaal is: een ondertgrondsewtank waarin het regenwater wordt verzameld en benut kan worden voor doorpoelen van toilet en was. Dat laatste betekent an wel een nadere investering doch wordt er al in veel plaatsen subsidie voor gegeven. Als hiervoor al gezegd, een regenton, gekoppeld aan de helewaterafvoer van dak zal al verschil maken.

ne
door neodutchio - Feb 21, 2024 om 09:47
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Schatten gebeurd al zo lang als dat meters bestaan en dat schatten is door de ervaring redelijk correct. Een schatting is op basis van een gemiddelde. U ligt iets onder het gemiddelde, anderen zitten daar weer boven.

Van het prijsverschil kunt u inderdaad een biertje halen, in de supermarkt. Want meer is dat verschil niet.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 21, 2024 om 11:33
2069 Antwoorden / Vragen

Grappig hoe iets "klein bier" kan zijn maar dat Vitens daar dan wel "geld als water" aan zou moeten verdienen. Natuurlijk verschillen schatting en meting, dat zit in de aard van "schatten".

mo
door mof - Feb 21, 2024 om 12:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Geld als water verdienen? U zegt net zelf dat u daar net aan een biertje van kunt kopen, van het verschil ... op een jaarafrekening ... Vitens zal net als bijvoorbeeld energiemaatschappijen met dagwaarden voor verbruik rekenen: energiemaatschappijen houden gemiddelde verbruiken van grote groepen huishoudens per dag bij en bereken op basis daarvan een gewogen gemiddelde over de periode dat geen meetgegevens beschikbaar zijn.

Janzegt
door Janzegt - Feb 21, 2024 om 13:57
127 Antwoorden / Vragen

Drinkwater maatschappijen hebben op veel plaatsen in hun distributienetwerk watermeters zitten die de doorstroming meten. Hierdoor kan met zien wat de verbruiken zijn per uur/dag/maand/jaar per regio. En die regio's zijn relatief klein. Op deze manier kan met lekkages detecteren, maar weet met ook de gebruiken per dag. Daarnaast geven deze meters ook nog eens de actuele dagtemperatuur door. Hierdoor kunnen ze heel goed de actuele verbruiken inschatten. Deze inschattingen worden gebruikt om geschatte stand op 1 januari te bepalen. En ja, het kan zijn dat dit de ene keer net negatief uitvalt en de andere keer iets positiefs. Ik weet niet hoeveel m3 u verbruikt op jaarbasis en daarom is het moeilijk om te zeggen of 7m3 een groot of klein verschil is. Maar de watermaatschappij wordt hier niet rijk van, want zoals gezegd, zij weten het exacte verbruik van de regio's dus hun totaal is 0.

clio23
door clio23 - Feb 21, 2024 om 17:09
49 Antwoorden / 0 Vragen

Als jij je standen doorgeeft op het moment dat ze erom vragen hoeft er ook niet geschat te worden. In mijn PC- gebied wordt eind augustus om deze stand gevraagd, afrekening komt een maand later en in september en oktober betaal je niets. Alleen als je moet bijbetalen, dan betaal je in oktober alleen de bijbetaling.