Ro
door RobTimmermans Mar 2, 2018 om 20:56
Geldzaken & recht

Jaaropgave bank niet gemaakt op peildatum belastingdienst

Ik zie op mijn jaaropgave van de ABNAMRO de saldi op mijn rekeningen van de datum 30-12-2016.
Ik heb echter 31-12-2016 online betalingen gedaan waardoor het saldo op 31-12-2016 behoorlijk lager is dan op de jaaropgave staat aangegeven.
De vooringevulde belasting aangifte gaat nu uit van het saldo van de jaaropgave van de bank op 30-12 waardoor ik meer belasting over het spaargeld moet betalen.
Dit moet toch foutief zijn ?

7968 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 2, 2018 om 21:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat kunt u toch zelf wijzigen? Zijn die betalingen als u inlogt er wel af op de 31 ste?

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 2, 2018 om 21:09
7210 Antwoorden / 3 Vragen

31-12-2016 viel op een zaterdag en dan wordt de betaling in januari 2017 verwerkt.

getty
door getty - Mar 2, 2018 om 21:11
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit saldo is correct. De verwerking is na 31-12 geweest, wat u had kunnen weten.

tijger1
door tijger1 - Mar 2, 2018 om 21:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je bijvoorbeeld op een zaterdag van je ING rekening iets overmaakt naar een andere ING rekening, gaat het meteen van je rekening af en staat het bij die ander erbij.

Betaal je naar een rekening bij ern andere bank, gaat het wel van je eigen rekening af.

Dus het is simpel, gewoon in de aangifte wijzigen.

aurora1
door aurora1 - Mar 2, 2018 om 23:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Controleer uw rekening voor de stand van zaken op de 31e en als die anders is kunt u het bedrag in uw aangifte aanpassen.

edrick3
door edrick3 - Mar 3, 2018 om 11:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Voor het bepalen van de belasting die je moet betalen over je vermogen, bepaalt de Belastingdienst op de peildatum de waarde van je bezittingen. De peildatum is altijd op 1 januari van het jaar waarover je belastingaangifte doet.

Ter info: https://informatie.spaarrente.nl/peildatum-belastingdienst

En je kunt zélf de vooringevulde aangifte wijzigen indien nodig.

ro
door ron503 - Mar 3, 2018 om 13:08
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Alle betalingen die in het weekend worden gedaan worden pas op de eerst volgende werkdag uitgevoerd. Ze zijn wel zichtbaar op uw rekening account maar het zijn gereserveerde bedragen. 1 januari viel op een zondag en toen waren de bedragen nog niet afgeschreven maar stonden gereserveerd voor maandag 2 januari. U dacht slim te zijn om voor de peildatum online aankopen te gaan doen om zo onder de heffing uit te komen maar u was te laat met uitgeven want als u op zeg 29 december 2016 de aankopen had gedaan was het saldo beduidend lager geweest.

Ge
door Genee - Mar 3, 2018 om 14:53
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt het natuurlijk op uw aangiftebiljet corrigeren, veel kans dat u niet gecontroleerd wordt, maar mocht dat wel gebeuren zal de belastingdienst, denk ik, naar de valutadatum van de afschrijvingen kijken.

abnamro
door abnamro - Mar 7, 2018 om 11:41
142 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Robtimmermans2,

Goed dat je het vraagt als je twijfels hebt over het eindsaldo op het Financieel Jaaroverzicht. Ik geef je hier graag uitleg over.

Op het Financieel Jaaroverzicht over 2016 is het eindsaldo gebasseerd om de gegevens van vrijdag 30 december. Dit komt omdat het boekjaar van de bank op de laatste werkdag van het jaar om 22.00 uur wordt gesloten. Als er tussen vrijdag 30 december 2016, om 22.00 uur en 31 december 2016 om 00.00 uur nog transacties op de rekening hebben plaatsgevonden, kan je dit verrekenen met het eindsaldo op het Financieel Jaaroverzicht. Het daadwerkelijke eindsaldo van 31 december kan je dan ook opgeven tijdens het opgeven van de Inkomstenbelasting.

Voor het Fiancieel Jaaroverzicht over 2017 geldt hetzelfde. Oudjaar viel op zondag. Daardoor is het boekjaar van 2017 gesloten op vrijdag 29 december om 22.00 uur.

Mocht de Belastingdienst aangeven dat het saldo afwijkt van het saldo dat de bank heeft doorgegeven, dan kan je een rekeningafschrift gebruiken om aan te tonen dat er op de laatste dag van het jaar nog een wijziging in het saldo is geweest.

Mocht je hier nog meer vragen over hebben, hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

ABN AMRO Webcare

Mw. E. Van der Molen

Ge
door Genee Mar 7, 2018 om 12:14
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Toch wel erg dat je in deze hightech tijd zelf nog wijzigingen aan moet brengen in het jaaroverzicht.
Kan de computer die de jaaroverzichten maakt niet gewoon het saldo op 31 december uitprinten, ik kan dat zelf toch ook uitprinten.
Dat uw boekjaar op een andere datum sluit daar heeft de klant geen boodschap aan.
Eigenlijk is het ook nog eens foute informatie die de bank geeft, het is dus niet het saldo van 31 december zoals vermeldt wordt maar voor 2017 het saldo op 29 december.

abnamro
door abnamro Mar 9, 2018 om 10:05
142 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Robtimmermans2,

Ik kan begrijpen dat je het jammer vind dat je jouw jaaroverzicht moet controleren.

Klopt, je kan deze zelf wel printen maar ons boekjaar sloot op vrijdag 29 decmber om 22.00 uur.

Vandaar dat je zelf jouw transacties tussen vrijdag 29 december en zondag 31 decmber moet controleren.

Deze vermelding is gebasseerd op het boekjaar 2017 en kan dus afwijken van jouw saldo op 31 december 2017.

Deze kan je zelf aanpassen in de aangifte mocht dit nodig zijn.

Ik ga ervan uit dat we jou voldoende geinformeerd hebben.

Mocht je hier nog meer vragen over hebben, hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

ABN AMRO Webcare

B.Verdouw

Ro
door RobTimmermans Mar 18, 2018 om 13:36
Antwoorden / 1 Vragen

Beste ABNAMRO, bedankt voor het antwoord.

Ik ben voldoende geinformeerd en ga op mijn aangifte de gegevens aanpassen.

Wat voor iedereen wel een aandachtspunt is:

Het bedrag wat ik van de ABNAMRO naar een andere financiele instelling had overgemaakt was daar wel bijgeboekt en op de jaaropgave aangegeven. Als ik dit niet had gezien had ik over dit bedrag dus dubbel belasting betaald !

Misschien is het mogelijk om op het jaaroverzicht te vermelden op welke boekdatum het overzicht gemaakt is, en als dit afwijkt van 31 dec te vermelden dat eventuele financiele transacties niet verwerkt zijn. Als ik het bedrag niet van maar naar de ABNAMRO had overgemaakt had ik te weinig belasting betaald, en was dus mogelijk strafbaar.

abnamro
door abnamro Mar 21, 2018 om 12:41
142 Antwoorden / 0 Vragen

Graag gedaan Robtimmermans2.

Ik zet je bericht als suggestie/tip door naar de betreffende afdeling. Bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,

ABN AMRO Webcare

Dhr. J van Vloten

lo
door lovewinnie - Mar 9, 2018 om 10:21
1210 Antwoorden / 1 Vragen

31dec 2016 was zaterdag. 30 dec wordt dan aangehouden als peildatum. Daarna werd niks meer verwerkt en dat is dus de rede. Had u  29 betaling gedaan was hij wel nog verwerkt

tijger1
door tijger1 Mar 9, 2018 om 12:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is onjuist.

ma
door malhy2 - Mar 19, 2018 om 02:17
309 Antwoorden / 13 Vragen

Saldo op 1-1-2017 is van belang.