papadiva
door papadiva Mar 24, 2007 om 00:38
Geldzaken & recht

Jackpot staatsloterij

waarschijnlijk al veel vaker gesteld, maar ik ben net nieuw hier :
waarom komt het nog steeds voor dat de jackpot van de staatsloterij wordt getrokken op een lotnummer dat niet is gevallen ?
vooralsnog vind ik dit, zolang ik geen bevredigend antwoord krijg, een schaamteloze vorm van geldklopperij van deze organisatie

7552 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 00:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@papadiva

Vooralsnog vind ik het schaamteloos om een organisatie te betichten van geldklopperij als je zelf niet op de hoogte bent van de ins and outs, maar dit terzijde.

Nu het antwoord, je kunt loten kopen met of zonder jackpot, dit is geheel vrijblijvend. Dus als de jackpot valt op een lotnummer waarop niet is betaald voor de jackpot dan valt de jackpot niet. Deze jackpot, met een verhoging, gaat dan door naar de volgende trekking.

Je zou wel kunnen stellen, net zo lang nummers trekken totdat de jackpot is gevallen, maar dan is toch het idee van een jackpot weg, dan is het gewoon een hoofdprijs geworden.

Koop eens een lot, ondervinding is de beste leermeester.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 08:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou niet achterdochtig behoeven te zijn want het geld blijft beschikbaar voor een eventuele winnaar.

Als de jackpot een limiet heeft bereikt gaat hij er gegarandeerd uit. Dus trekken ze loten totdat hij gevallen is en mogen wij er vanuit gaan dat hij echt gevallen is.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 09:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste papadiva,

De jackpot is een lokkertje... Dat blijkt alleen al uit het feit dat deze niet maandelijks valt. Hoe groter deze "suikerpot" hoe meer vliegen erop af komen. Er is gekozen voor deze constructie opdat de jackpot kan groeien naar (voor mij althans) astronomische hoogte, maar er toch ook weer maandelijks een kans blijft dat ‘ie er wel uit gaat. Dit is het spel, dat zijn de spelregels, aan u (ons) om te beslissen of we aan dat spel wel/ niet mee willen doen. En: "geldklopperij"? De jackpotwinnaars zullen daar duidelijk anders over denken... Natuurlijk komt er meer geld binnen dan dat er wordt uitgekeerd, dat is nu net het hele "nut" van deze vorm van kansspellen.

IJzerbroot

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

geen goed antwoord : loterij organisaties zijn sowieso schaamteloos, de een is iets schaamtelozer dan de andere, en ze hebben alle dezelfde ins en outs, maar dit terzijde ... alle loterijdeelnemers moeten iedere maand ook alle prijzen kunnen winnen omdat ze daar ook iedere maand voor betalen. zo simpel zou het moeten zijn, niet meer, niet minder.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

kijk, dat bedoel ik : ze zouden eigenlijk alleen loten moeten trekken die ook daarwerkelijk verkocht zijn en ook al die loten recht moeten geven op een prijs. stel je voor zeg, dat is bijvoorbeeld net zoiets als wanneer de postcodeloterij een postcode 'trekt' waar geen mensen wonen, dat is toch net zo schaamteloos ?

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt het dat pavadia een volstrekt onleesbaar lettertype gebruikt of ligt dat aan mijn pc, de vraag was wel normaal leesbaar maar de reakties van hem/haar niet?

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@dah johanpc,

Het ligt NIET aan jouw computer!

Collegiale groet, Read2.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

uuh, zou het komen omdat ik mijn volg-antwoorden eerst in microsoft Word opstel en dan kopiëer naar dit forum ? btw, dit antwoord heb ik direct hier ingetypt, zou dus leesbaar moeten zijn, klopt dit ? nogmaals, ik ben nieuw hier dus sorry voor evettuele ongemakken ...

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

is dit antwoord nu wel leesbaar ?

geen goed antwoord : loterij organisaties zijn sowieso schaamteloos, de een is iets schaamtelozer dan de andere, en ze hebben alle dezelfde ins en outs, maar dit terzijde ... alle loterijdeelnemers moeten iedere maand ook alle prijzen kunnen winnen omdat ze daar ook iedere maand voor betalen. zo simpel zou het moeten zijn, niet meer, niet minder.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

De jackpot wordt getrokken uit alle lotnummers. Dus ook de onverkochte loten en de verkochte loten zonder jackpot dingen mee.  Zie http://www.staatsloterij.nl/informatie/deelnemersreglement/index.jsp

Omdat maandelijks niet alle loten worden verkocht en omdat niet iedereen een lot met jackpot koopt kan het dus zijn dat de jackpot niet valt.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

ook hier : is dit nu wel leesbaar ?

kijk, dat bedoel ik : ze zouden eigenlijk alleen loten moeten trekken die ook daarwerkelijk verkocht zijn en ook al die loten recht moeten geven op een prijs. stel je voor zeg, dat is bijvoorbeeld net zoiets als wanneer de postcodeloterij een postcode 'trekt' waar geen mensen wonen, dat is toch net zo schaamteloos ?

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag papadiva,

Dit komt inderdaad omdat je je antwoord of reactie eerst in word uittikt en copieëert naar kassa. Via word kan het wel, maar dan zou je lettergrootte 9 moeten gebruiken. Uiteraard is het veel makkelijker om alles direct in het kassaveld te tikken.

Groetjes, Read2.

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan het begin van de 18de eeuw bestond er een wirwar aan loterijen. Er waren stadsloterijen en loterijen georganiseerd door de kerk. Nederland had financiële problemen en greep deze wirwar aan om zelf een loterij op te richten. Zo werd in 1726 de generaliteitsloterij opgericht. De voornaamste rede was de financiële positie van de Staten Generaal van de Republiek der zeven provinciën.

Uit de rede van de oprichting blijkt dat het de staat te doen was om geld binnen te halen. In 1848 wordt de generaliteitsloterij vervangen door de staatsloterij met nog steeds het doel de staatskas te spekken. Dit is tot op heden nog zo.

Bij de staatsloterij hebben we gewoon te maken met een kansspel. En een consequentie van een kansspel is dat je ook niet kan winnen.

In de algemene voorwaarden staat duidelijk hoe het gaat met de jackpot. Het staat u dus vrij om wel of niet een staatslot te kopen en om wel of niet een staatslot met jackpot te kopen. Hoewel als u een staatslot zonder jackpot koopt u wel een kans loopt dat de jackpot op uw lotnummer valt en wilt u dit risico lopen voor € 1,00 meer.

Als ik een spelletje "mens erger je niet" ga spelen lees ik ook eerst de spelregels door. Bij "mens erger je niet" gaat het om het spel en niet om de knikkers. En bij de loterijen gaat het wel om de knikkers. Rede temeer om de algemene voorwaarden door te lezen. Aan de andere kant  kunnen loterijen ook om het spel gaan. Bij mij wordt het lot maandelijks per post toegestuurd en dan leg ik de "6 miljoen" op een veilige plek. Ik ben ook altijd blij dat, als de jackpot niet op mijn lot is gevallen, hij helemaal niet gevallen is. Heb ik de volgende maand kans op een nog groter bedrag.

U kunt het een schaamteloze  vorm van geldklopperij noemen, maar u kunt het ook anders bekijken. Doordat 50% van de bevolking meespeelt met de staatsloterij wordt de staatskas op vrijwillige basis gevuld. Zonder staatsloterij zou het geld ergens anders vandaan moeten komen. Dit zou dan m.i. gebeuren door een verplichte belastingverhoging. Nu heeft u de keus wel of niet meespelen.  Als u meespeelt spekt u net als een groot deel van de bevolking vrijwillig de staatskas. Als u niet meespeelt wint u iedere maand € 13,50 en doordat veel mensen wel me spelen, betaalt u minder belasting.

succes louisa2

ve
door verwijderd - Mar 24, 2007 om 23:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat een fantastisch verhaal, louisa2 !
de geschiedenis van de 'generaliteitsloterij' is mij min of meer bekend, en de argumenten daaromheen interesseren mij helemaal niets. de reden van mijn vraag/klacht is heel simpel : wanneer ik aan een loterij meedoe verlang ik dat ik een eerlijke kans maak om te winnen. en dat is hier in bepaald opzicht niet het geval. iedere maand zal in principe de prijs vallen op een lotnummer, ook de jackpot. echter, vaak is het zo dat de jackpot valt op een lotnummer dat niet is verkocht. wanneer ik ervoor zou kiezen om nooit meer deel te nemen aan de staatsloterij is mij de kans dus ontnomen om die jackpot te winnen en zijn die extra euro's gewoon een vorm van geldklopperij. de loterijdeelnemers zetten dus in op een prijs die niet iedere maand valt, en dat is onjuist.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2007 om 00:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik met mijn verhaal geprobeerd heb duidelijk te maken is dat u een keus heeft. Het meespelen in de staatsloterij is op vrijwillige basis.  Zoals in de voorwaarden en uit het antwoord van Oehoe blijkt wordt er als een bepaald maximum is bereikt of als de jackpot er na zes trekkingen nog niet uit is net zolang doorgetrokken tot dat de jackpot er wel uit is.  De jackpot wordt vroeger of later uitgekeerd. Het is uw goed recht om het niet eens te zijn met de voorwaarden van de staatsloterij en ik begrijp uw standpunt. Maar nogmaals het meespelen in de staatsloterij is een recht en geen plicht. Als u de kans om miljonair te worden wil benutten dan zal u zich neer moeten leggen bij de voorwaarden. Een klein rekensommetje; Maandelijks worden er 5 miljoen loten aangemaakt. De kans dat u de jackpot wint is dus 1 op 5 miljoen. Oftewel een kans van 0,0000002. Als u deze kans wilt lopen dan moet u gewoon meespelen.

nogmaals succes louisa2

ve
door verwijderd - Mar 25, 2007 om 01:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik kan dat rekensommetje nog iets enerverender maken : stel, die 5.000.000 loten per maand zijn bijna alle met jackpot; en wanneer die jackpot vier maanden achtereen op een nummer valt dat niet eens is verkocht, dan zijn er 20.000.000 loterijdeelnemers voor datzelfde aantal euro's opgelicht. dat argument van 'een keus maken' is sinds de invoering van de jackpot allang niet meer relevant.
wat ik met mijn verhaal probeer duidelijk te maken is dat de spelregels op dit punt gewoon fout zijn, omdat het in wezen gaat om oplichting.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2015 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk kijk: deze vraag stelde ik al in 2007.
Weliswaar ging het destijds om de Jackpot die niet niet iedere maand werd gewonnen, maar hetzelfde gaat natuurlijk ook op voor alle andere loten, nl dat er lotnummers worden getrokken die niet eens verkocht zijn.
Hier de URL van dat Kassa bericht:
http://kassa.vara.nl/actueel/consumentennieuws/artikel/nieuws/staatsloterij-schuldig-aan-misleiding/?utm_medium=email&vHash=c749c73j

En daar is nu eindelijk een uitspraak over; nu nog die vermaledijde Jackpot!
Want ik blijf het zeggen: ook de Jackpot zou elke maand moeten vallen op wél verkochte loten!

ve
door verwijderd - Jan 30, 2015 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

.....En daar is nu eindelijk een uitspraak over; nu nog die vermaledijde Jackpot!.....

Wie weet....
Je moet wel véél geduld hebben.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2015 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

papadiva schreef op zaterdag 24 mrt 2007, 00:38: waarschijnlijk al veel vaker gesteld, maar ik ben net nieuw hier :waarom komt het nog steeds voor dat de jackpot van de staatsloterij wordt getrokken op een lotnummer dat niet is gevallen ?vooralsnog vind ik dit, zolang ik geen bevredigend antwoord krijg, een schaamteloze vorm van geldklopperij van deze organisatie

Helemaal mee eens sinds ik dat te weten ben gekomen speel ik daar om al niet meer mee.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2015 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat gedoe is zo afgelopen als niemand meer loten koopt. Het is toch niet verplicht?