Re
door Revnannings May 10, 2020 om 16:13
Geldzaken & recht

Kan ik mijn geld terugkrijgen bij een juwelier als ik de ring nog niet bezit?

Ik heb een ring gekocht voor mijn vriend. Wist alleen zijn maat niet dus ben later met hem heen geweest. De juwelier heeft besteld en hij zou binnen 2 weken er zijn. Dit was 27 maart. Nu wacht ik elke keer al 3/4 weken en dan ga ik weer heen en is hij er nog steeds niet. En ik heb ook het gevoel alsof hij hem dan elke keer niet besteld want hij weet er al door niks van af.. nu ben ik er eigenlijk klaar mee en wil ik gewoon mijn geld terug om dan ergens anders een ring te kopen die ik meteen heb, maar dat wil hij niet, hij wil alleen een tegoedbon geven. Heb ik recht op mijn geld terug?
Groetjes Jennifer

3817 7 Rapporteer

ne
door neodutchio - May 10, 2020 om 16:43
5152 Antwoorden / 12 Vragen

U zal de verkoper in gebreke moeten stellen en eenmalig een ultimatum kunnen geven. Als die tijd verstreken is kunt u het geld terug eisen of terug halen via een incassobureau.

Maar wat geeft de verkoper aan als reden dat het zo lang duurt?

mi
door miennaamishaaz - May 10, 2020 om 17:11
725 Antwoorden / 1 Vragen

Was de Juwelier waar u gekocht heeft een Fysieke winkel, of een online site?

edrick3
door edrick3 May 10, 2020 om 17:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wat denk je?
TS schrijft: ben later met hem heen geweest.

edrick3
door edrick3 - May 10, 2020 om 17:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lees de info hier eens.
Suc6

Ka
door Kassagebruiker - May 10, 2020 om 17:35
683 Antwoorden / 5 Vragen

In de opening staat: "Wist alleen zijn maat niet dus ben later met hem heen geweest."
Ik begrijp hieruit dat dit een "steenen" juwelier is.

Ergo, dit is een aankoop die normaal niet geannuleerd kan worden, zeker als het een speciale op maat bestelling betreft.
Vraag de verkoper naar de bestelstatus en wanneer de ring verwacht wordt
Mede omdat dit geen internet aankoop is bent u als koper afhankelijk van de goodwill van de verkoper OF hij de ring terugneemt/ of afbesteld als dit nog kan, maar hij is niet verplicht u geld retour te geven of een tegoedbon te geven. Hij kan u ook aan de aankoop houden. mits onder billijke termijn.

deexpert
door deexpert May 11, 2020 om 11:17
104 Antwoorden / 2 Vragen

Juwelier moet dan wel eerst leveren.

rj
door rjw - May 10, 2020 om 21:23
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Door de corona-problematiek zijn er wel meer leveringen waarvan de levertijden erg onduidelijk zijn. Als de leverancier van de juwelier stil ligt (of niet op volle capaciteit draait) kan het allemaal langer duren.

mo
door mof - May 11, 2020 om 12:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Normaalgesproken wordt iets van dertig dagen als redelijke wachttijd geaccepteerd. Wanneer de juwelier niets kan of wil zeggen waar de ring blijft dan kunt u de koop ontbinden en uw geld terugvragen. Met een tegoedbon hoeft u geen genoegen te nemen.

ha
door harmsen - May 11, 2020 om 12:45
22 Antwoorden / 9 Vragen

Waarom heb je geen bestaande ring gekocht en die (groter of kleiner) laten (ver)maken door de juwelier?