Et
door Et020 Apr 7, 2022 om 09:44
Geldzaken & recht

Kan je een vergoeding van je bank eisen, na maandelijkse storingen?

Vrijwel alle ing gebruikers is het niet ontgaan, de storingen van de afgelopen 12 maanden lopen hoog op! Storingen websites over goten met boze ing gebruikers.. vrijwel elke maand(soms meerdere keren per maand) storingen bij ing en is internet bankieren niet mogelijk..  vaak loopt dit op van 12 tot 16 uur niet kunnen bankieren.. maar de service kosten zijn ze snel mee en word ook steeds duurder! Wat kan je tegen je bank beginnen? Behalve dan overstappen..

5978 14 Rapporteer

Topantwoord

ju
door juliomariner - Apr 7, 2022 om 09:49
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Toch overstappen. Ik zit zelf bij de Rabobank  deze heeft bijna nooit storingen en als er toch een storing is duurt het niet zo lang.
Ook bij andere banken behalve ING hoor je weinig over storingen.
Overstappen is trouwens helemaal niet zo ingewikkeld

Gr
door Grunn1 - Apr 7, 2022 om 10:10
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik zit ook bij de Ing maar vaak storingen, nee. In de afgelopen 12 maanden 1 grote app storing van een paar uur maar verder nooit. Pinnen lukt altijd en als er al eens een kleine storing in de app is dan is dat hooguit een kwartier en zolang kan ik wel wachten.
Bij alle banken komen storingen voor en gemiddeld genomen bij de ene echt niet meer dan bij de andere.

Ik herken dan ook zeker niet je verhaal. Negatieve uitingen zie je altijd en overal en overdrijven kan men dan ook vaak als de beste maar gaat iets goed dan hoor je de miljoenen gebruikers niet.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 7, 2022 om 10:11
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Eisden kan altijd, of het succes heeft is dan de vraag. U zou kunnen overstappen maar ook bij andere banken zijn problemen geweest en kunnen die ook voorkomen. Indien u door de storingen aantoonbaar sprake is geweest van schade voor u kunt u op basis van wanprestatie een in gebreke stelling proberen en schadeloosvergoeding vorderen.

Zie daarvoor http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html en deze info https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en kunt u bij www.juridischloket.nl een voorbeldbrief vinden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 7, 2022 om 11:15
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte ET020,

Het antwoord op uw vraag is : zo veel mogelijk contant betalen en belangrijke vaste lasten per automatische incasso.

Helaas is onze samenleving steeds meer aangewezen op internet bankieren.

Hierdoor hebben de liberale banken steeds meer macht gekregen.

De overheid moet deze macht breken en een Nationale Bank oprichten.

De Sociale Verzekerings Bank zou deze taak kunnen opnemen.

Je burgerservicenummer wordt dan je bankrekeningnummer.

ne
door neodutchio Apr 7, 2022 om 11:37
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Om contant te kunnen betalen zal je geld moeten afhalen. Lastig als er storingen zijn. En met die nationale bank moet u eens stoppen. Al vaker is u uitlegt waarom dat niet kan en hoeveel geld het vroeger gekost heeft. En je BSN nummer als rekeningnummer, hoe komt u er op. Enig idee op hoeveel plekken dit nummer af te lezen is? Zeer fraudegevoelig.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 7, 2022 om 11:56
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Hoe komt u erbij, dat het BSN nummer als bankrekeningnummer fraudegevoelig is?

Kunt u dit onderbouwen?

Het is juist goed werkend als men nog recht heeft op toeslagen.

Met je paspoort kun je dan ook geld opnemen aan het loket van de Nationale Bank.....

ne
door neodutchio Apr 7, 2022 om 12:51
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Amsterdammer, voordat u zaken gaat roepen, verdiep u dan eerst in de materie en zeg geen dingen die alleen u goed zou kunnen uitkomen. Tot voor kort was het BTW nummer van kleine ondernemers gelijk aan je BSN nummer. Dat was in strijd met de AVG en moest afgeschaft worden. En vervolgens gaat u zeggen dat het dan wel als rekeningnummer kan.

Recht hebben op toeslagen heeft niets te maken met een BSN nummer. En met een paspoort geld opnemen kon vroeger misschien nog, maar zo moeilijk is het niet om te knoeien met paspoorten. Rambam heeft daar al eens een mooie uitzending over gemaakt. Iemand zonder rijbewijs huurde een auto met andermans rijbewijs en naar Engeland vliegen met andermans paspoort ging met slechts 1 strubbeling op 4 controles.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 7, 2022 om 18:46
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

U "vergelijkt appels met peren" : geld opnemen aan het loket bij een bank is toch iets anders dan reizen met een vals paspoort.

Heeft u trouwens de link van dat betreffende programma van "Rambam"? ;ik kan mij die aflevering niet herinneren.......

Omdat de belastingdienst kan meekijken bij een Nationale Bank kunnen zwart geld en criminele praktijken ook worden aangepakt.

ju
door juliomariner Apr 8, 2022 om 12:32
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Ik raad u een emigratie naar Noord Korea of Cuba aan. Daar wordt ook alles door de overheid geregeld.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 8, 2022 om 12:41
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Juliomariner,

Vindt u het normaal om ieder jaar extra te betalen voor uw betaalrekening?

Vindt u het ook normaal om extra te betalen voor het opnemen van uw eigen contant geld?

va
door vanlotjegetikt - Apr 7, 2022 om 11:25
809 Antwoorden / Vragen

Herken dit verhaal niet, heb al jaren ING en ergens half jaar geleden een storing voor het laatst.

tenormin
door tenormin Apr 7, 2022 om 12:26
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, een half jaar geleden? Ik heb er een paar dagen geleden een vraag over gesteld hier. Toen had de ING een fikse storing waardoor de WBV geen huur konden afschrijven bij de huurders. Dat heeft 4 dagen geduurd. Dus geen kleine storing.

Gr
door Grunn1 Apr 7, 2022 om 13:14
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Die storing heeft geen 4 dagen geduurd. Het was een storing van een halve dag en als net op dat moment automatische incasso's gepland staan dan gaan die niet door.

Het is aan de WBV om ze opnieuw in te dienen en dat kost tijd omdat dat nou net niet in het geautomatiseerde systeem van de WBV zit.

tenormin
door tenormin Apr 7, 2022 om 13:22
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@grunn1, laat ik het dan zo stellen: het heeft 4 dagen geduurd voordat de huur kon worden afgeschreven. Volgens mijn WBV 's mededeling aan de huurders.

Gr
door Grunn1 Apr 7, 2022 om 14:02
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Maar dat komt niet door de ing. Na de storing zal een automatische incasso opnieuw moeten worden ingediend. En dit is ook vaak het probleem van negatieve reviews, de storing van de Ing duurde 12 uur daarna werkt alles weer. Als derden dan niet opnieuw aktie ondernemen wordt er negatief gereageerd naar de Ing terwijl de WBV 3 dagen wacht.

sira
door sira - Apr 7, 2022 om 11:31
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Bent u soms ondernemer? Dan kan ik mij voorstellen dat er dagelijks, wekelijks of maandelijks vele facturen betaald moeten worden en dat u iedere storing opmerkt, maar als u particulier bent is het wel heel toevallig dat u net gaat bankieren als er een storing is.

ne
door neodutchio - Apr 7, 2022 om 11:37
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Een vergoeding kan je eisen als je aantoonbare financiële schade hebt. Ik zou niet weten wat de schade is als je een rekening een dag later zou betalen.

Thecla58
door Thecla58 - Apr 7, 2022 om 13:36
862 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben een ing-gebruiker (zelfs nog van toen het nog Postbank was) en IK heb niet of nauwelijks last gehad van storingen.

Je zou inderdaad over kunnen stappen, maar zoals gezegd is het overstappen niet zo moeilijk. Echter... er komt natuurlijk veel meer bij kijken. Je moet alle instanties en weet ik wat nog meer vertellen dat je een andere bank ehbt. Stel, ik zeg stel, dat je een bedrijf hebt... dan moet je ook je postpapier e.d. aanpassen.
Enne... je kunt iets eisen, maar ik denk dat je bot zult vangen want hé... IT en zo is nog altijd mensenwerk en tja... storingen zullen er altijd zijn en komen.

@Sira
Het is denk ik niet meer dan een mededeling geweest van je wbv dat ze (wellicht) eenmalig de huur later af heeft kunnen schrijven.

ne
door neodutchio Apr 7, 2022 om 13:45
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Banken moeten meewerken aan de overstapservice. 13 maanden lang worden automatisch de bedrijven aangeschreven die incasseren. Alleen de bedrijven die storten zal je zelf moeten aanschrijven.

panter22
door panter22 - Apr 7, 2022 om 13:46
6599 Antwoorden / Vragen

Er is vandaag een grote storing geweest bij de ING.
https://allestoringen.nl/storing/ing/
Maar wat voor last heb je er van.  De meeste zaken gaan via automatische overschrijving.
Je hoeft toch niet de hele dag te bankieren.

gerbera
door gerbera - Apr 7, 2022 om 14:49
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Vrijwel alle ing gebruikers is het niet ontgaan,

Heb ik blijkbaar iets gemist, de keren dat ik de afgelopen 12 maanden problemen heb gehad zijn op 1 hand te  tellen en dan hou ik nog aardig wat vingers over. Zou er misschien wat mis zijn met uw computer of app dat u blijkbaar meerdere keren per maand problemen heeft.

ro
door ronny530 - Apr 7, 2022 om 17:30
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Ik behoor dan niet tot de 'vrijwel alle boze gebruikers' van ING internetbankieren want ik herken het probleem niet, maar terzijde. Op uw vraag of u een vergoeding kunt eisen omdat u wel servicekosten betaalt terwijl u niet van de dienst gebruik kunt maken zou het antwoord ja moeten zijn maar die vergoeding geldt enkel dat deel van de uren of dagen dat u niet van de dienst gebruik heeft kunnen maken. Als de servicekosten zeg 10 euro op maandbasis zijn is dat 33 cent per dag is 1,37 cent per uur en het is aan u om het bedrag dat u vanwege een storing teveel heeft betaald terug te gaan eisen. Als u vanwege de storingen naar een andere bank overstapt dan gaat de ING zich niet achter de oren krabben en de dienst verbeteren dus lost de storingen ook niet op. Overstappen naar een bank die nooit geen storingen zal hebben blijft koffiedik kijken want nu zijn er volgens u veel storingen bij de ING maar bij alle andere banken kunnen ook storingen optreden en dan wordt u weer boos en stapt weer naar de volgende bank over.

mahadma
door mahadma - Apr 7, 2022 om 19:57
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Welke schade heeft u?

john devries
door john devries - Apr 8, 2022 om 12:29
219 Antwoorden / Vragen

Niets en denk dat het wel een beetje meevalt met de storingen. Ik heb er tot nog toe geen hinderlijk last van gehad.

mo
door mof - Apr 8, 2022 om 17:55
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nou, ik zit ook bij ING en mij zijn die storingen niet opgevallen, althans niet als heel bijzonder ernstig of veel.
als u door de storingen kosten heeft moeten maken of inkomsten niet ontvangen heeft, betaling te laat konden doorgaan etc, en u schade heeft opgelopen, dan kunt u een vergoeding eisen. U moet dan wel met afdoende bewijs komen.