Ma
door Maros Jun 9, 2017 om 20:24
Geldzaken & recht

Kinderbijslag

Mijn zoon is 16. Hij wordt eind september 17. Hij gaat naar het HBO. Wat blijkt, kinderbijslag komt te vervallen wanneer je naar het HBO gaat. Daarnaast dient er 2000 euro collegegeld te worden voldaan.

Wanneer hij naar MBO zou gaan dan blijft kinderbijslag bestaan tot 18 jaar en wordt lesgeld door overheid betaald.

Mijns inziens komt het neer op discriminatie dat de Kinderbijslag wordt stopgezet op 17 jarige leeftijd voor HBO-ers en niet voor MBO-ers? Ik overweeg om hiermee naar de rechter te stappen. Hoe denken jullie hierover?

9704 19 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jun 9, 2017 om 20:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Informeer je eens wat beter, kan je gang naar de rechter overslaan.

Dus ga naar duo.nl en dan naar 'Student hbo of universiteit'. Daar staat alles, ook dat er geen minimum leeftijd is voor studiefinanciering.

Ma
door Maros Jun 10, 2017 om 11:32
Antwoorden / 1 Vragen

Kinderbijslag is een gift waar een kind recht op heeft tot 18 jaar. Studiefinanciering is een LENING.

Volgens mij zit daar verschil tussen of ben ik niet goed geïnformeerd ??

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2017 om 11:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een kind heeft geen recht op kinderbijslag. Zijn ouder of verzorger heeft eventuelel recht op kinderbijslag.

Laat hem nog een jaar VWO doen. Dan is het "probleem" opgelost.

diumenge
door diumenge Jun 10, 2017 om 21:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En het zou wel eerlijk zijn als snelle leerlingen HBO-onderwijs mogen volgen en nog kinderbijslag ontvangen (die ze niet hoeven terug te betalen), en minder snelle leerlingen het met een lening moeten doen?

ne
door neodutchio - Jun 9, 2017 om 20:58
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Kinderbijslag stopt, maar wel eens gedacht aan studiefinanciering. Deze vraag is hier al eerder gestelt met dat als antwoord. Men kan voor studenten onder de 18 jaar gewoon studiefinanciering aanvragen.

Dus geen discriminatie, u kunt nou eenmaal niet van 2 walletjes eten.

En collegegeld moet iedere student betalen, ongeacht de leeftijd.

Ma
door Maros Jun 10, 2017 om 11:34
Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij komt mijn vraag niet over. Een kind heeft recht op kinderbijslag (lees gift) tot 18 jaar.

Iedereen begint over recht op studiefinanciering maar die twee moet je los zien van elkaar. De ene is een gift en de ander een lening.

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2017 om 11:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u een laag inkomen hebt, krijgt hij ook nog een aanvullende beurs.

ne
door neodutchio Jun 10, 2017 om 12:03
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Is uw kind 16 of 17 jaar? Dan kan de kinderbijslag stoppen als

  • uw kind recht heeft op studiefinanciering. Ook als uw kind een studievoorschot kan aanvragen maar hiervan afziet, krijgt u geen kinderbijslag. U krijgt dan ook geen kindgebonden budget meer.
  • Start uw kind na de zomervakantie met een opleiding waarvoor uw kind studiefinanciering kan krijgen? Dan stopt de kinderbijslag met ingang van het 4e kwartaal. De laatste kinderbijslag ontvangt u dan na afloop van het 3e kwartaal.
Het gaat dus niet om een gift of een lening, u mag niet van 2 walletjes eten. Uw zoon heeft recht op studiefinanciering en dan vervalt de kinderbijslag.

Dus nee, een kind tot 18 jaar heeft niet automatisch recht op kinderbijslag.

Pe
door Peter.reintjes Jun 12, 2017 om 16:24
1 Antwoorden / Vragen

Als het inkomen van de ouders tehoog is moet wel de studiefinanciering terug betaald worden, is een lening.
Kinderbijslag houd je.

fi
door fisbel - Jun 9, 2017 om 21:01
851 Antwoorden / 3 Vragen

De rechter zal zich aan de wet houden. Lees hier

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2017 om 21:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt groot gelijk. Pure discriminatie. Sleep ze voor het gerecht. :-(((

Het wordt steeds gekker in dit land. Overal wordt het woord discriminatie tegen aan gesmeten.

Als u u was zou ik dan ook maar gaan procederen dat uw 17-jarige zoon pas op zijn achttiende zelf een zorgverzekering mag afsluiten en dat hij nu zomaar gratis verzekerd is.

En vergeet niet, niet alleen de kinderbijslag komt te vervallen, maar ook het kindgebonden budget.

Hij mag wel studiefinanciering lenen tegen 0 procent rente. En als u een laag inkomen hebt, krijgt hij ook nog een aanvullende beurs.

Ma
door Maros Jun 10, 2017 om 11:38
Antwoorden / 1 Vragen

Wat een onzin. Je had net zo goed kunnen reageren dat je van de muziek van K3 houdt. Daar heb ik ook niets aan.

Het gaat om het principe dat je een recht hebt op een gift tot 18 jaar vanuit de overheid en je nu kunt lenen. Die 0% interesseert me niet. Ook de zorgverzekering niet.

Het is ongelijke behandeling. Want ik begrijp dat je allergisch bent voor het woord discriminatie......oh sorry zeg ik het weer.

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2017 om 11:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Omdat het geen discriminatie is. En het zijn ook geen gelijke gevallen, dat is het verschil.

Ma
door Maros Jun 10, 2017 om 12:48
Antwoorden / 1 Vragen

Ieder kind van 17 is gelijk voor mij. En ik stampvoet niet, ik verwacht gewoon normale reacties. Wat is er trouwens onfatsoenlijk wat ik heb gezegd?

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2017 om 13:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

MBO is niet gelijk aan HBO. En u verwacht alleen maar reacties die met u meehuilen.

Ma
door Maros Jun 10, 2017 om 17:31
Antwoorden / 1 Vragen

Ehm nee die verwacht ik niet, maar ik verwacht gewoon normale reacties. Geen vergelijking met zorgverzekering etc. Maar is goed hoor, je standpunt is duidelijk.

johanv1100
door johanv1100 Jun 12, 2017 om 12:55
63 Antwoorden / Vragen

Beste Don Quichotte Er wordt wat afgediscrimineerd in dit land,terwijl het in dit geval toch in een wet vastgesteld door gekozen volksvertegenwoordigers. En helaas zo'n wet kan wel eens verkeerd voor je uitvallen.Een gang naar de rechter is in dit geval zinloos. Dat geld kun je beter besteden aan de studie van je zoon.

marita5
door marita5 - Jun 9, 2017 om 21:12
11517 Antwoorden / 15 Vragen
Ma
door Maros Jun 10, 2017 om 12:49
Antwoorden / 1 Vragen

Info had ik al tot me genomen, maar bedankt voor de normale reactie.

marita5
door marita5 Jun 10, 2017 om 12:50
11517 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

aurora1
door aurora1 - Jun 9, 2017 om 21:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe ik erover denk: dat u allerhande domme kreten slaakt zonder u eerst te informeren en dat u het woord discriminatie zoals velen ten onrechte en ongepast gebruikt.
Maar u kunt altijd nog zo slim zijn om naar de rechter te stappen.

Ma
door Maros Jun 10, 2017 om 11:41
Antwoorden / 1 Vragen

Domme kreten?
Reageer nou gewoon op de vraag. Het gaat om ongelijke behandeling van kids van 17.

Je krijgt normaliter een gift per kwartaal genaamd Kinderbijslag. Nu krijgt het kind de mogelijkheid een lening (lees studiefinanciering) aan te gaan.

Kortom, kromme situatie toch?

ha
door halex - Jun 9, 2017 om 21:26
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Lekker naar de rechter gaan. Heeft die man of vrouw ook eens een hilarische zaak. Weet u wat ook discriminatie is? Dat je de HAVO in vijf jaar kan doen, maar dat je voor 't VWO verplicht minstens zes jaar op school moet zitten. Daar zou de regering eens wat aan moeten doen!
U kunt uw zoon anders toch gewoon naar het MBO sturen. Om gezinseconomische redenen. Kan hij daarna altijd nog kijken of het HBO ook nog wat is.

Ma
door Maros Jun 10, 2017 om 11:44
Antwoorden / 1 Vragen

Wat een ontzettend goede tip, bedankt.

Discriminatie staat trouwens ook voor rechtsongelijkheid. Kortom het ene kind heeft recht op Kinderbijslag en het andere niet. Dat is rechtsongelijkheid.

Wanneer je niets zinnigs te melden hebt dan gewoon lekker in de tuin gaan zitten en een biertje pakken joh.

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2017 om 11:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt wel onfatsoenlijk om u heen stampvoeten, maar dat helpt niets. Ga naar de rechter en knok het daar uit.

Cookies
door Cookies - Jun 9, 2017 om 21:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik vind het ook discriminatie dat je voor een 17 jarige geen kinderopvang toeslag meer ontvangt. Maar ja, dat kun je verwachten met zo'n kabinet. Volgende keer allemaal SP stemmen.:-)

getty
door getty - Jun 9, 2017 om 22:10
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Hier is in kassa tv ook een keer aandacht aan besteed, gebruik even de zoekfunctie om dit terug te kijken.

Ma
door Maros Jun 10, 2017 om 11:45
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de link. Ik kon het niet vinden namelijk. Maar ik ga zeker zoeken.

Gr
door Grunn1 - Jun 10, 2017 om 00:13
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Kijk eerst eens wat wel en geen discriminatie is.

Ma
door Maros Jun 10, 2017 om 11:45
Antwoorden / 1 Vragen

Done

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 10, 2017 om 00:38
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik roep.het hier veelvuldig.
Hele kinderbijslag afschaffen. Als.je kinderen neemt is dat jouw keuze, hoeft de belastingbetaler niet aan mee te sponsoren.
Bij mensen die genoeg geld hebben is dit geen probleem. Bij mensen met minder geld wordt de bijslag niet gebruikt waarvoor het bedoeld is ,dus stoppen.
Welk land ter wereld kent deze idiiote regels, dat zullen er weinig​.zijn.

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2017 om 09:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn juist heel veel landen met die idiote regels. In het "paradijs" ten oosten van ons is de KB ook nog veel hoger.:-))

jo
door jorisw Jun 10, 2017 om 10:11
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn bijna geen westerse landen te vinden waar geen vorm van kinderbijslag is. Maar ik snap het wel, schelden en schijten op je eigen land is veel leuker.

Ma
door Maros Jun 10, 2017 om 12:01
Antwoorden / 1 Vragen

He goed punt zeg AFSCHAFFEN. Daar stel ik echt de vraag voor. Prettig leven verder.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 10, 2017 om 12:58
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Maros, dank u zeer. Ik draag graag bij aan uw financiele geluk. Ik.ben overigens wel voor de WW, bijstand.e.d. daar betaal ik met liefde aan mee. U weet al 17 jaar dat een kind en zijn of haar studie geld gaat kosten. Goed geanticipeerd :-(

zoekster1
door zoekster1 Jun 10, 2017 om 13:16
1583 Antwoorden / 3 Vragen

@diewilik, neem ook even verantwoordelijkheid voor je eigen commentaar. Dat er weinig landen zijn 'met die idiote regels' klopt voor geen hol. Wel anderen afkraken, maar zelf niet even sorry kunnen zeggen. Stoer!

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 10, 2017 om 14:51
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Zoekstrer,
Hoezo afkraken, ik geef mijn visie op de kinderbijslag, punt!
Dat er meer landen zijn waar dit betaald wordt weet ik, maar totaal gezien is de kinderbijslag in een minderheid van de landen beschikbaar.
En ja, ik vind dat je als ouder je verantwoordelijkheid moet nemen als je kinderen hebt, dus sparen voor de studie, helpen bij aankoop van een woning enz. Ik begrijp dat dit niet voor iedereen lukt maar de kinderbijslag zou niet de redder in nood moeten zijn.
Maar je zal nog wel gepikeerd zijn omdat ik je laatst op je hoopgevende advies aansprak, ik ben deze topics blijven volgen maar niemamd heeft zich teruggemeld met je aangedragen oplossing, dat zal nog steeds wel pijn doen.
En ik neem altijd de volle verantwoordelijkheid voor mijn reacties, nu dus ook.

Ma
door Maros Jun 10, 2017 om 17:36
Antwoorden / 1 Vragen

@diewilik
ik heb geanticipeerd. Ik kan het betalen en daar ben ik blij om. Het gaat niet om het feit of ik het kan betalen, maar verplaats je eens in een gezin, laagopgeleid waarvan het kind goed kan leren. Deze ouders moeten het dan met 100 euro per maand (netto, iets naar boven afgerond) minder doen. Dit is voor sommigen niet te missen.

het gaat dus niet specifiek over mijzelf maar om het principe gift wordt een lening.

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2017 om 17:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@maros. Maar dan eens even verder rekenen over dat andere laagopgeleide gezin. (Waarom dat trouwens een laag inkomen zou hebben, ontgaat mij) Maar als dat gezin dan zo'n laag inkomen heeft, KRIJGT de student ook nog een aanvullende beurs.

jo
door jorisw - Jun 10, 2017 om 10:10
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Gefeliciteerd met je zoon. Geweldig toch dat hij al op z'n 17e naar het HBO mag.

Ma
door Maros Jun 10, 2017 om 11:46
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel, eindelijk een vriendelijke reactie.

edrick3
door edrick3 - Jun 10, 2017 om 10:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen
Ma
door Maros Jun 10, 2017 om 11:54
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je. Had ik nog niet gevonden inderdaad. Blijft nog wel staan waarom die mevrouw in het ongelijk is gesteld.

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2017 om 13:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar even lezen, want zo staat het in de wet.

mariodings
door mariodings - Jun 10, 2017 om 10:49
40 Antwoorden / 3 Vragen

Gefeliciteerd met de behaalde prestatie van uw kind.

Ik schat de kans op succes bij de rechter erg laag in. U loopt dan ook nog het risico van het betalen van de proceskosten.
Daarnaast zult u, gezien uw inkomen, geen rechtsbijstand krijgen.

En toch, ondanks de grote bekken van eerdere reageerders en goedbedoelde verwijzingen van anderen, heeft u wel een punt. Desondanks zou ik genieten van het feest en gewoon die aanvullende lening aanvragen.

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2017 om 11:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kind moet die lening aanvragen, niet de ouder.

Ma
door Maros Jun 10, 2017 om 11:57
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt Mariodings. Inderdaad aparte reacties hier. Ik heb de link van de eerdere uitzending gezien maar dat was een promo voor de SP. Ik ga kijken wat ik doe, bedankt voor de goede en gedegen reactie.

ou
door oudewouter - Jun 10, 2017 om 12:49
52 Antwoorden / Vragen

Carola  :   Allemaal SP stemmen. Ik neem even aan dat dit sarcastisch bedoeld was toch?   Aan die Sinterklazen met hun loze beloften hebben we geen behoefte toch?

Cookies
door Cookies Jun 10, 2017 om 13:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je aanname is helemaal correct.

jo
door jorisw Jun 10, 2017 om 13:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoho, het zijn geen Sinterklazen bij de SP want ze laten "de rijken" flink meebetalen aan alles. Ze zeggen alleen niet dat "de rijken" iedereen is die meer dan 30.000 euro per jaar verdient.... Dus ook als die hardwerkende Nederlandse leerkrachten en verpleegkundigen waar ze zo voor op komen....

me
door mein33 - Jun 10, 2017 om 14:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@maros,

Als u het stopzetten van de "Fokpremie" echt gaat aanvechten bij een rechtbank, hetgeen ik zeer betwijfel, vergeet dan vooral niet dit alleen te doen omdat u zich "gediscrimineerd" voelt. De rechterlijke macht is nogal gevoelig voor dit soort opmerkingen.
Andere, wel gegronde redenen voor het aangaan van deze rechtzaak hoeft u niet in te brengen, daar zou u zich alleen maar mee in een zwakkere positie manouvreren.
Wordt u niet in het gelijk gesteld door een lagere rechtbank dan kunt u eventueel nog door procederen tot aan de Hoge Raad.
Maar, alvorens u deze stap naar de rechter gaat zetten, zou ik u aanraden om u eens goed op de hoogte te stellen van de geldenden "spelregels" die van toepassing zijn op de 'kinderbijslaguitkering' en uw positie in deze nogeens heel goed te overwegen, u zou zich daarmee nl. een hoop ongenoegen en kosten kunnen besparen.
Aangezien de soep ook niet zo heet wordt genuttigd als het wordt opgediend, zal bij u de druk in de ketel inmiddels ook wel enigzins zijn afgenomen, althans dat mag ik toch hopen.

En de opmerking "discriminatie" kunt u een volgende keer beter vervangen door "dat vindt ik niet eerlijk" of "dat vindt ik onredelijk" o.i.d.  ;-))

Ma
door Maros Jun 10, 2017 om 17:39
Antwoorden / 1 Vragen

Rechtsongelijkheid dan als het woord zo gevoelig ligt. Maar in de Europese wet staat dit hier gelijk aan.

wel mooi verwoord overigens. De rechtsgang is trouwens een overweging he. Inmiddels heb ik jurisprudentie gelezen die eigenlijk al aantonen dat dit geen zin heeft. Het is aan de Tweede Kamer.

bedankt voor de genomen moeite in ieder geval.

tijger1
door tijger1 Jun 10, 2017 om 17:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@maros Maar het is ook geen rechtsongelijkheid, want een MBO is niet gelijk aan het HBO. U vindt het niet eerlijk, dat is alles.

me
door mein33 Jun 10, 2017 om 17:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het is aan de Tweede Kamer.

@maros,

Het onderwerp komt niet zomaar op de agenda van Tweede Kamer en het zal u sieren als u de moeite zou nemen om "alle" politieke partijen hieromtrend aan te schrijven.
Mocht(en) er één of meerdere partij(en) zijn die hier op z'n minst aandacht aan wil(len) schenken dan is er al iets gewonnen.
Persoonlijk zult u er niets wijzer meer van worden, maar naar de toekomst gericht weet je het maar nooit.

Ma
door Maros Jun 10, 2017 om 19:57
Antwoorden / 1 Vragen

@mein33
Helemaal eens. Rechter ben ik al vanaf gestapt inderdaad. Ik ga de moeite zeker nemen om dit onder de aandacht te brengen bij de partijen. Goede tip

ma
door malie - Jun 14, 2017 om 13:46
29 Antwoorden / 3 Vragen

Het verbaast mij telkens weer hoe hier gereageerd wordt op een normaal gestelde vraag. Binnen de kortste keren gaat het niet meer over de vraag zelf, maar eerder over wie er nou gelijk heeft en welke woorden er niet of wel gebruikt "mogen" worden. Té kinderachtig voor woorden als je het mij vraagt. Discussies uitlokken kan iedereen en het komt mij voor dat hier meerdere mensen daar graag een dagtaak van maken. Weet je het antwoord niet, reageer dan niet aub. Mensen stellen hier een vraag om hulp te krijgen bij iets waar ze zelf niet uitkomen. Het is een HULPvraag. Dus help of doe niks. Dat maakt de sfeer meteen wat vriendelijker lijkt me.
Zo....dat moest mij eens even van het hart.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2017 om 17:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ malie

ma
door malie Jun 15, 2017 om 00:03
29 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt Tijger dat je even precies duidelijk maakt waar ik het over heb.

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2017 om 17:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ malie.

Er werd geen hulpvraag gesteld. Er werd gevraagd: "Hoe denken jullie hierover?".

En uit de reacties blijkt hoe er over wordt gedacht.

me
door mein33 - Jun 15, 2017 om 11:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dus help of doe niks.

@malie,

Er wordt dus wel geholpen !!
Iemand wijzen op een ongepaste opmerking/aantijging of woordmisbruik is ook "helpen".
Betrokkene zal zich hierdoor, althans dat mag ik hopen, een volgende keer eerst eens nader bedenken alvorens allerlei ongepaste kreten te gebruiken.

ma
door malie Jun 15, 2017 om 23:57
29 Antwoorden / 3 Vragen

mein33  het is maar wat je onder "helpen" verstaat....
Bovendien lees ik in de reacties (en niet alleen in dit bericht) heel wat meer ongepaste kreten, dan in het bericht van TS. Enfin.....weer een nieuwe discussie over allerlei bijzaken.

tijger1
door tijger1 Jun 16, 2017 om 08:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@malie. En die discussie begon u dus.

ma
door malie Jun 16, 2017 om 10:54
29 Antwoorden / 3 Vragen

En dáár is het beschuldigende vingertje van Tijger weer....Je hebt gelijk Tijger, zoals altijd.
Het enige wat ik nog wil zeggen is, dat mijn bericht niet speciaal op dit topic sloeg, maar in het algemeen. Met excuses aan TS.  Dat daar dan weer een nieuwe discussie over ontstaat......tsja...

Cookies
door Cookies Jun 16, 2017 om 11:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat ik ongepast vind, is dat mensen hier vragen stellen en de moeite niet nemen even te melden hoe het is afgelopen https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vrije-tijd-tuin/schade-door-glazenwasser?id=587333

ma
door malie Jun 16, 2017 om 13:45
29 Antwoorden / 3 Vragen

Ook jij helemaal gelijk Carola. Glazenwasser heb ik een brief gestuurd met aansprakelijkheidsstelling. Nooit meer 1 woord van hem vernomen en heb het er uiteindelijk maar bij laten zitten. Zo beter?