Ma
door Mark W Jan 2, 2017 om 13:56
Geldzaken & recht

Klanten ING Fiscaal benadeeld

Op 31-12-2016 heb ik net als voorgaande jaren mijn hypotheek aflossing gedaan vanaf mijn ING betaalrekening om zo mijn hypotheekschuld en tevens vermogen in box 3 te verlagen. Ondanks dat de betaling is uitgevoerd via iDeal aan mijn hypotheekverstrekker en direct van mijn saldo in mijn ING werd afgeschreven is het bedrag pas daadwerkelijk op 2 januari verwerkt door de ING bank.

De ING heeft dus feitelijk een achterstand in het afhandelen van de betalingen en de gegevens welke worden doorgegevenaan de zijn onjuist. Immers de Belastingdienst handteert de peildatum van 1 januari 2017 terwijl de balans niet correct is bijgewerkt waardoor de klanten / burgers dus Fiscaal fors benadeeld worden.

Kan ik dit alsnog corrigeren bij de belasting aangifte of gaat de Belastingdienst hier niet mee akoord?

4428 19 Rapporteer

Apetjoek
door Apetjoek - Jan 2, 2017 om 15:34
234 Antwoorden / 16 Vragen

is u soms van mening dat ing ook overboekingen op 1januari verwerkt , zoja dream on , er is als u geld overmaakt , hoe dan ook altijd een verwerkings dag aanwezig en nee u kan het niet corrigeren.

Ma
door Mark W Jan 2, 2017 om 21:33
Antwoorden / 1 Vragen

De afgelopen jaren heb ik ook op 31-12 mijn hypotheek deels afgelost en was het bedrag op 1 januari keurig verwerkt het kan dus wel degelijk. Het ING bank kantoor was op 31-12 ook gewoon open dus een normale werkdag voor de bank zou je zeggen. Echter is de boeking dit jaar pas op 2 januari verwerkt. Hetgeen in mijn ogen toch erg raar is anno 2017.

ti
door tilpend Jan 3, 2017 om 09:11
134 Antwoorden / 0 Vragen

De afgelopen jaren viel 31-12 op een werkdag en was er gewoon betalingsverkeer. In 2016 viel 31-12 op een zaterdag en dan is er al sinds mensenheugenis geen betalingsverkeer mogelijk, zie ook onderstaande link: https://www.ing.nl/zakelijk/klantenservice/service-en-dienstverlening/betalingsverkeer-op-feestdagen/index.html?bid=0000_Service_HPZ_mkb_algz_feestdagen_wk52_BB1 (sorry, ik heb geprobeerd hem op de juiste manier in te voegen maar dat werkt dus niet)  De eerst volgende werkdag was 2 januari en op die dag is uw geld dan ook verwerkt. U heeft het geld dus te laat overgemaakt.

tijger1
door tijger1 - Jan 2, 2017 om 15:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk vind ik het uitermate onverstandig zulke zaken op het scherp van de snede te doen.

En dan nog een Ideal betaling aan uw geldgever? Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.

Afgezien daarvan is er in het weekend geen betalingsverkeer mogelijk, maar als het echt van uw ING rekening is afgeschreven, zal daar een sterretje bijstaan, dat het gereserveerd is.

Of u de aangifte op dat gebied corrigeert, is aan u, maar u bent dus niet "fors" benadeeld. U hebt een en ander aan uzelf te wijten,

tenormin
door tenormin Jan 2, 2017 om 17:45
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, snap niet eens hoe je via je eigen ING internetbankieren Ideal kan kiezen(?). Wel natuurlijk als ik via Thuisbezorgd wil kanen. ;-))

tijger1
door tijger1 Jan 2, 2017 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kan dus ook helemaal niet.

ja
door janf43 Jan 2, 2017 om 23:06
733 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger,
Dat kan dus wel. Ik kan in op de site mijn hypotheekbank, mijn account openen en vandaaruit ideal betalingen doen voor een extra aflossing.

tijger1
door tijger1 Jan 2, 2017 om 23:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiterst ongebruikelijk, maar u zit dan blijkbaar bij Florius, want ik zie dat dat daar kan.

costnix
door costnix Jan 3, 2017 om 08:51
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1: de TS zal dan ook wel een floriusant inkomen hebben, dus hij hoeft van mij geen medeleven verwachten :-)

tijger1
door tijger1 Jan 3, 2017 om 10:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@costnix. Nee, medeleven is hier helemaal niet op zijn plaats.

ro
door ronny530 - Jan 2, 2017 om 15:51
2794 Antwoorden / 41 Vragen

De belastingdienst kijkt naar het saldo op 1 januari en daar is de aflossing al in mindering gebracht. Het maakt niet uit of het een reservering betreft want de belastingdienst heeft geen inzage over de betalingen die u heeft gedaan.

tenormin
door tenormin Jan 2, 2017 om 17:20
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ik dacht 31 December van een afgesloten jaar. @ronny530

tijger1
door tijger1 Jan 2, 2017 om 18:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, wat er op 1 januari op je rekening staat. Dus niet de eventuele rente die op 1 januari van een jaar wordt bijgeschreven.

Ma
door Mark W Jan 2, 2017 om 21:37
Antwoorden / 1 Vragen

Belastingdienst kijkt naar saldo van 1 januari, afschrijving is pas op 2 januari op de achtergrond door ING verwerkt het lijkt op 31-12-2016 en 1-1-2017 op mijn ING wel keurig verwerkt.

getty
door getty - Jan 2, 2017 om 15:52
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarom op zaterdag dit doen? Dit soort betalingen worden nooit op zaterdag verwerkt.
Ik snap werkelijk waar niet waarom het niet een week eerder gedaan kon worden.

getty
door getty - Jan 2, 2017 om 15:55
4179 Antwoorden / 10 Vragen

En natuurlijk kunt u het corrigeren bij de aangifte, maar de kans is aanwezig dat de BD niet akkoord gaat hiermee. U zal dan in bezwaar en eventueel beroep moeten gaan.  Feitelijk staat op 1 januari dit geld nog op uw rekening dus telt het mee voor het vermogen van 2017.

Ma
door Mark W Jan 2, 2017 om 21:39
Antwoorden / 1 Vragen

correct dat is nou juist het probleem, voorgaande jaren zijn de transacties op 31-12 keurig op tijd door ING verwerkt.

ja
door janf43 Jan 2, 2017 om 23:08
733 Antwoorden / 0 Vragen

ja, dat waren normale werkdagen. Dan is er geen probleem.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 2, 2017 om 16:27
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hypotheekvertrekker benadeelt door te laat betalende klanten,

Had zomaar de kop kunnen zijn.

Cookies
door Cookies - Jan 2, 2017 om 16:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Of: ik ben zo dom geweest de betaling niet 1-2 dagen eerder te doen. Heb ik nu mezelf benadeeld?

DOOR DIEWILIK - 2 JAN. 2017 OM 16:27
1054 ANTWOORDEN / 13 VRAGEN

Hypotheekvertrekker benadeelt door te laat betalende klanten,

Had zomaar de kop kunnen zijn.

tenormin
door tenormin Jan 2, 2017 om 17:47
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, die hypotheek vertrekt niet door te laat betalende klanten, hoor. ;-))

diumenge
door diumenge - Jan 2, 2017 om 17:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarom doe je zoiets op zaterdag 31 december en niet twee dagen eerder? Wilde je nog even die laatste twee dagen rente meepakken?

tenormin
door tenormin Jan 2, 2017 om 17:22
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Laatste twee dagen rente? Dat is dan wel Café de Gulle Hap. ☼

diumenge
door diumenge Jan 2, 2017 om 17:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Precies, daarom begrijp ik niet dat iemand wacht tot de laatste dag van het jaar die ook nog eens een zaterdag is.

costnix
door costnix Jan 3, 2017 om 09:11
2874 Antwoorden / 1 Vragen

"Ach"zei de TS, "vorige jaren deed ik had zo en het ging altijd goed. Waarom dit jaar niet?"

ph
door philip36 - Jan 2, 2017 om 17:26
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als u het zeker wilt weten neem contact op met de ING bank.

Topantwoord

ja
door jackyh - Jan 2, 2017 om 17:47
953 Antwoorden / 4 Vragen

Het gaat niet om de verwerkingsdatum maar om de valutadatum. Is die niet 31.12.

Ma
door Mark W Jan 2, 2017 om 21:44
Antwoorden / 1 Vragen

Goeie vraag zal deze morgen navragen bij de belastingdienst, immers heb ik het bedrag op 31-12 uitgegeven en zodoende niet meer de beschikking over het bedrag aangezien het na betaling niet meer mijn geld betreft. in mijn ogen loopt de bank achter met de administratie en zou ik dat moeten kunnen corrigeren bij de aangifte.

ha
door halex Jan 2, 2017 om 22:06
1374 Antwoorden / 4 Vragen

De bank geeft het saldo door per 1/1/17. Als u de oudejaarsloterij had gewonnen, beschikte u op oudjaarsavond echt niet over het prijzengeld. Maar toen box 3 nog het gemiddelde saldo van 1/1 en 31/12 was, telde het wel gewoon mee. De bank loopt niet achter, dus u hoeft de bank niet te corrigeren. Als de bank de afboeking meegenomen heeft, dan weet de Belastingdienst dat. Als de bank het anders doorgeeft, dan is er geen sprake van een verlaagd vermogen op 1/1/17. Dat werkt echt heel simpel.

ja
door jackyh Jan 2, 2017 om 22:26
953 Antwoorden / 4 Vragen

Als u klikt op de afschrijving dan verschijnen de gegevens van de betaling. Daar staat dan ook de valutadatum genoteerd. U hoeft niet na te vragen bij de belastingdienst maar kunt dat zelf zien op uw bankafrekening. Ook bij online bankieren. U moet dus bij de bank zijn en niet bij de belastingdienst.

ha
door halex - Jan 2, 2017 om 18:52
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Helaas viel 31/12 niet als voorgaande jaren op een zaterdag. De ING heeft al haar klanten geïnformeerd dat als een betaling nog in 2016 uitgevoerd moet worden, dat je deze uiterlijk 29/12 overboekt. Nu u dat niet gedaan hebt, kunt u moeilijk de ING verwijten u te benadelen. Feitelijk hebt u uzelf benadeeld.
Corrigeren in uw aangifte gaat u niet lukken. De Belastingdienst ontvangt van de bank het saldo op 1/1/17. Als u dat aanpast, weet u één ding zeker: uw aangifte trekt de aandacht van de inspecteur.

getty
door getty Jan 2, 2017 om 19:25
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U bedoelt denk ik  dat helaas 31-12  wel op een zaterdag viel dit jaar?

ha
door halex Jan 2, 2017 om 22:00
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Eh, ja, dat bedoelde ik wel inderdaad.

ja
door janf43 - Jan 2, 2017 om 19:08
733 Antwoorden / 0 Vragen

Opdrachten die op zaterdag worden ingevoerd worden de eerstvolgende werkdag verwerkt. Dat is al sinds jaar en dag zo.
U wordt niet door ING benadeeld, als er een nadeel is, is er slechts een schuldige aan te wijzen. Kijk eens in de spiegel.

tijger1
door tijger1 - Jan 2, 2017 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u eigenlijk wel naar het saldo per 1-1-17 van uw betaalrekening gekeken? Want elke betaling die gedaan wordt, gaat er wel af.

En een betaling van ING naar een ING betaalrekening staat er op zaterdag zelfs ook direct bij.

Ma
door Mark W Jan 2, 2017 om 21:57
Antwoorden / 1 Vragen

Ja deze heb ik nagekeken maar bleek niet te zijn verwerkt, de betalingen van ING - ING zijn idd wel dezelfde dag verwerkt.

tijger1
door tijger1 Jan 2, 2017 om 22:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar geef nou eens een toelichting op uw Ideal verhaal. Maar voorgaand jaar viel 31 december niet op een zaterdag.

Topantwoord

ph
door philip36 - Jan 2, 2017 om 20:30
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Om het saldo op 1-1-2017 te zien kiest u voor af- en bijschrijvingen en vult voor begin en ook voor de einddatum 01-01-2017 in.
U kunt kiezen voor pdf bestand en dat openen of opslaan.
Bij mij zijn pin-bedragen van 30-12-2016 op 1-1-2017 nog niet afgeboekt, dus denk dat u met die betaling op 31-12-2016 pech heeft.

aurora1
door aurora1 - Jan 2, 2017 om 21:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat is dit nu weer voor een onterechte beschuldiging.
U heeft te laat de overboeking gedaan.
31-12-2015 was een gewone werkdag.

Ma
door Mark W Jan 2, 2017 om 21:49
Antwoorden / 1 Vragen

31-12-2016 ook immers was het bankkantoor gewoon open.

ha
door halex Jan 2, 2017 om 22:03
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, want interbancair verkeer binnen SEPA ligt in de weekenden stil. En voor de goede orde: met werkdagen bedoelen we maandag tot en met vrijdag (met uitzondering van officiëel erkende feestdagen). En met weekenddagen de zaterdag en zondag. Dat heeft verder niets met het open zijn van een winkel, instantie of bank te maken.

tijger1
door tijger1 Jan 2, 2017 om 22:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ aurora1. U bedoelt, denk ik, geen gewone werkdag.

tijger1
door tijger1 - Jan 2, 2017 om 22:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als u op de 31ste het maximaal boetevrije bedrag hebt afgelost, vergeet dan niet dat u dat aan het eind van dit jaar niet kunt doen, want dan moet u boete betalen.

ph
door philip36 - Jan 3, 2017 om 08:15
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zou de belastingdienst niet bellen.
Deze zullen wel zeggen dat wat ING aanlevert is doorslaggevend.
U moet de aangifte naar eer en geweten invullen en u vindt dat de aflossing op 1-1-2017 van uw rekening af was.
Dan het vooringevulde bedrag, wat naar uw mening dus niet klopt, op het belastingformulier maar corrigeren met de betaalde aflossing op 31-12-2016.
Als u gecontrolleerd wordt en de belastingdienst accepteert het niet, kunt u een bezwaar indienen.

reflecs
door reflecs - Jan 3, 2017 om 10:54
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Zie hier:https://community.ing.nl/t5/Blog/Waarom-duurt-geld-overmaken-soms-zo-lang/ba-p/85

Maar waarom dan wel al geld afschrijven als het niet direct op een tegenrekening staat?

Dat noemen we reserveren. En dat doen we om te voorkomen dat klanten in de problemen komen: geld dat je niet meer hebt, kun je ook niet uitgeven.

Een reservering zetten we pas om in een boeking als de verrekening bij DNB heeft plaatsgevonden. Dit moment geldt als de boekdatum en dan passen we het bedrag ook echt in je boeksaldo aan.

Goed om rekening mee te houden:

  • Veel bedrijven en instellingen kijken uitsluitend naar de boekdatum of je op tijd hebt betaald. Zoals bijvoorbeeld de Belastingdienst bij je aangifte.
  • Rente (ook bij roodstand) wordt berekend vanaf de boekdatum.
en hier:https://community.ing.nl/t5/Blog/4-vragen-over-geld-overmaken-met-de-snelheid-van-WhatsApp/ba-p/33541

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 3, 2017 om 11:48
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Kort: uw belastingaangifte doen zoals u vindt dat u die moet doen en zorg dat u bij navraag resp. voorstel tot correctie het bewijs heeft dat u de overboekingsopdracht op 31 december heeft verstrekt. (Ook al vraag ik mij ook af waarom u dat niet een dag of twee eerder heeft gedaan).