sanvw
door sanvw Aug 19, 2008 om 21:55
Geldzaken & recht

Kosten voor aansluiten gas/water

Mijn nieuwbouw huis wordt volgend jaar opgeleverd,
hierbij stond ergens in de gegevens die ik van de makelaar heb gehad dat je nog rekening moest houden met de aansluiting hiervan.

Maar wat houdt dat precies in?
Qua kosten / tijd?

Iemand hier ervaring mee?

Tnx!

4563 7 Rapporteer

kiran
door kiran - Aug 19, 2008 om 22:39
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo sanvw

"Qua kosten / tijd"?

Toen ik de laatste keer verhuisde, ook nieuwbouw, waren er geen kosten verbonden aan aansluiten. (is tijdje geleden, mogelijk nu wel, dat is bij de leverancier na te vragen)

Wat tijd betreft: zodra de datum van verhuizing bekend is, kan je gas/water/elektra aanvragen.

m.vr.gr. kiran

poltol
door poltol - Aug 19, 2008 om 23:26
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Ik zou, als ik u was, nog maar eens goed in het bestek lezen wat de aannemer u gaat leveren. Normaal gesproken is alles aangesloten. U regelt dat met de uitvoerder ter plaatse. U geeft aan welke leverancier voor welk medium en vult samen met de uitvoerder de papieren in. En alles werkt als u het huis opgeleverd krijgt. En ... die makelaar ook maar eens onder z'n kont schoppen. Die kan ook wel eens wat gaan doen voor z'n geld. Wat een klojo. Hij hoort u te helpen daar krijgt hij ruim voor betaald.

Vr.gr. poltol

si
door sicces - Aug 20, 2008 om 13:38
4 Antwoorden / 0 Vragen

Een aannemer is verplicht (eis in het bouwbesluit) een huis op te leveren met aansluiting voor Gas, water en elektra. TV, telefoon, internet e.d. dien je zelf te regelen.

af
door aflierman - Aug 20, 2008 om 13:58
128 Antwoorden / 0 Vragen

sanvw,
Nooit van gehoord.
Het is al weer een tijd geleden dat wij ons huis hebben gekocht,echter toen was alles in één.
Zou het maar eens goed uitzoeken,misschien kan eigenhuis je wel een antwoord geven.
Succes.
A.F.

gr
door grandma - Aug 20, 2008 om 17:58
14 Antwoorden / 2 Vragen

In 1999 ons eigen nieuwbouwhuis  betrokken. Bij ons was het een hele wijk die beurtelings opgeleverd werd. Vooraf werden er informatieavonden gegeven en kon men formulieren  krijgen die je moest invullen en ondertekenen voor de levering van gas (bij ons n.v.t.) dag/nacht energie en water, zodat bij de oplevering het huis opgeleverd werd met energie en water.

Informeer eens goed bij de makelaar hoe het bij U in elkaar steekt.

Succes

jv
door jvdbroek - Aug 21, 2008 om 20:11
3 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk goed in het koopcontract of de eenmalige aansluitkosten voor Gas, Water, Elektra, CAI, Glasvezel maar ook Riool enz. inderdaad NIET inbegrepen zijn. Vraag eventueel hulp bij deze soms lastige teksten.
Indien niet inbegrepen, ga dan naar www.aansluitingen.nl of www.huisaansluitingen.nl (voor Brabant en Limburg) en kijk daar voor de aanmeldprocedure en de kosten. Kijk ook naar de levertijd, zeker bij nieuwbouw. Meld ruim van te voren aan.
Let op: er is verschil tussen de Netwerk-bedrijven (voor de leidingen in de grond) en de Energieleveranciers. Alleen de Energieleveranciers mag u zelf kiezen (ook als de aansluitingen WEL in de koop inbegrepen zijn).
Meestal kunt u het Internet-abonnement eenvoudig verhuizen via uw huidige provider. Als er via de huidige provider geen aansluiting mogelijk is op het nieuwe adres (bv geen glasvezel aanwezig), zult u op zoek moeten naar een ander.
TIP: probeer (via de makelaar/verkoper) het adres te krijgen van uw nieuwe buren: twee weten meer dan een en samen staan we sterk.

sanvw
door sanvw - Aug 21, 2008 om 20:49
32 Antwoorden / 9 Vragen

Dank voor jullie reactie, het geeft goed jullie ervaringen weer en dat vind ik altijd handig!

Wat blijkt is dat alle leidingen e.d. worden aangelegd, behalve de bekabeling voor CAI en telefoon. Ook staat er expliciet dat het kan voorkomen dat er eerst door een gecertificeerde loodgieter alle leidingen moeten worden afgemonteerd en daarna het huis pas van water kan worden voorzien.

Komt dit laatste vaak voor?