Fe
door Felix198 Feb 23, 2019 om 23:18
Geldzaken & recht

Legitimeren bij ophalen pakket - Vervolg

Dit topic is al eerder aan de orde geweest en afgesloten, maar in 2019 opnieuw actueel.
Wanneer je bij DHL, PostNL etc. je pakket afhaalt moet je je legitimeren.
Logisch.

Maar je krijgt je pakket niet mee, wanneer je niet toestaat je legitimatie te laten inscannen in het systeem van de vervoerder:
"Alleen het nummer gaat maar in het systeem hoor...we doen er verder niks mee".

Dat klopt niet: in hun systeem is je ID nu gekoppeld aan je NAW-gegevens. Daar kun je fraude mee plegen.
En de veelal obscure winkeltjes, waarin het pakket-afhaalpunt zich bevindt, stelt ook al niet gerust.

Laat dan je pakket gewoon thuisbezorgen, denk je...
Maar dan krijg je van PostNL een kaartje opgestuurd: "Wij hebben op xyz-postpunt uw pakket klaarliggen.", compleet met foto van je pakket, dat je thuisbezorgd zou krijgen, en waar de webshop/jijzelf ook voor betaald heeft aan betreffende vervoerder.

Op de websites van pakketvervoerders staan hun verklaringen over privacy.
Maar die privacy-verhalen zijn zó opgesteld, dat het vergaren & combineren van je gegevens op de verschillende momenten van het leveringsproces uit de verklaringen weggelaten zijn.

Pakketvervoerders en hun medewerkers én stagiaires én uitzendkrachten - ter plaatse of op een hoofdkantoor - bezitten onze uitgebreide privacygegevens. Ze bezitten méér gegevens dan nodig is, om hun werk te doen en om fraude te voorkomen.
Je pakket wordt gegijzeld, wanneer je weigert de gegevens van je ID bij afhalen te laten scannen.
Enkel je ID tonen, om het door jou betaalde pakket mee te krijgen, is onmogelijk.

Iemand een idee of tips, hoe je online kunt kopen en je pakket in bezit kunt krijgen zónder dat je paspoortnummer/BSN/geboortedatum/NAW-gegevens/rijbewijsnummer bij commerciële vervoerders en hun afhaalpunt-winkels komt te liggen?

9316 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2019 om 23:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Compleet gezwets.

ma
door maarten heest Feb 24, 2019 om 10:51
463 Antwoorden / 0 Vragen

Want?

tijger1
door tijger1 Feb 24, 2019 om 11:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Omdat ik dat zeg.

aurora1
door aurora1 Feb 24, 2019 om 14:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tijger1: +10

diumenge
door diumenge - Feb 23, 2019 om 23:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zorgen dat je thuis bent voor de bezorging.

Thijs12
door Thijs12 - Feb 23, 2019 om 23:38
538 Antwoorden / Vragen

Ze moeten tegenover hun opdrachtgever toch bewijzen kunnen dat het bij de geadresseerde terechtkomt. Anders maar zelf meenemen in een stenen winkel.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 23, 2019 om 23:59
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Felix,

Ik snap je bezorgdheid.

In onze digitale wereld ligt overal gevaar op de loer.

Reken maar,dat de overheid ook meeleest op dit forum.......

costnix
door costnix Feb 24, 2019 om 10:34
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De readactie van Kassa leest zeker mee en zal wel het nodige, terecht, snoeien.

tenormin
door tenormin - Feb 24, 2019 om 00:29
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@felix, dan toch maar thuis zijn en pakketje in ontvangst nemen: maar zelfs bij mijn afhaalpunt: geen ge o.h. met legitimatie. Kom met mijn ontvangen streepjescode en kan het zo meenemen. Kan natuurlijk, maar dat weet ik niet, ook zo zijn dat Fred, de winkelier, me gewoon kent en het me meegeeft. Geen idee eigenlijk hoe het echt zou moeten. Hij scant, 't piept, ik krijg het mee en klaar is Kees.

tijger1
door tijger1 - Feb 24, 2019 om 00:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ga gewoon incognito naar de winkel en koop het daar. Betaal ook contant, dan hebben ze uw naam en bankrekeningnummer ook niet.

ne
door neodutchio Feb 24, 2019 om 08:32
5152 Antwoorden / 12 Vragen

En dan niet met de auto gaan omdat er overal ANPR camera's staan. Ook met geld afhalen, laat dit doen, hier staan namelijk ook camera's.

Thijs12
door Thijs12 - Feb 24, 2019 om 00:38
538 Antwoorden / Vragen

En laat geen vingerafdrukken achter op het cash geld waar je mee betaalt.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 24, 2019 om 07:09
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Er is een klacht met geboden oplossing te lezen op klacht.nl
Hoplijk stelt dit u enigszins gerust.

https://www.klacht.nl/schending-privacybeleid-bij-ophalen-pakket/

https://www.postnl.nl/privacy-verklaring/

Fe
door Felix198 Feb 24, 2019 om 16:24
Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor uw meedenken!

sjjoppy
door sjjoppy Feb 24, 2019 om 16:27
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Graag gedaan @felix198

ro
door ron503 - Feb 24, 2019 om 08:08
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u wel eens goed op uw paspoort of rijbewijs gekeken want behalve naam en geboortedatum staat er aan de voorzijde geen informatie waar het afhaalpunt iets mee kan.

jo
door jorisw Feb 24, 2019 om 14:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen

He, doe nou niet zo flauw door met feiten te komen.

ne
door neodutchio - Feb 24, 2019 om 08:37
5152 Antwoorden / 12 Vragen

De enige pakjes die meteen naar een PostL afhaalpunt verstuurd worden zijn pakjes van Ali waar voor getekend moet worden. Dit is aan de track en trace code te zien. Andere pakjes worden gewoon thuis aangeboden. Maar als u niet thuis bens gaat het alsnog naar een afhaalpunt.

Thuis mag een bezorger er van uit gaan dat u daar ook woont. Als u in bij een afhaalpunt staat wil men graag weten wie het afhaalt. Alleen een handtekening is niet voldoende, een documentnummer is dan herleidbaar naar de afhalen.

Overigens is bij DHL uw adres niet zichtbaar in het systeem. Men zien alleen een naam en pakketnummer. En op de doos wordt over uw adres een nieuwe sticker geplakt met de adres gegevens van het afhaalpunt en daarop alleen uw naam.

Hoe zou u het vinden als iemand anders uw bestelling ophaalt en er niet te traceren is wie dat geweest is?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 24, 2019 om 10:13
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Regelrechgte flauwekul. Notabene was ik gisteren nog zelf bij DHL en van inscannen van mijn id was geen sprake. Ik haalde het pakket voor iemand anders opo en vind het volstrekt logisch dat kan worden achterhaald wie het poakket ophaalt.

Wel is het zo dat juist om te voorkmen dat later wordt gesteld dat een pakket onjuist is afgeleverd of helemaal niet het nummer van de ID kaart gecontroleerd en genoteerd. En let op: het 9 cijferige nummer, niet het BSN. (Re-edit)

Mijn oplossing voor uw herhaalde probleem: niet online kopen!

Cookies
door Cookies Feb 24, 2019 om 10:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een ISBN staat niet op een ID;-)

costnix
door costnix Feb 24, 2019 om 10:41
2874 Antwoorden / 1 Vragen

....maar wel in elk modern boek

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 24, 2019 om 10:43
16848 Antwoorden / 202 Vragen

re edit xx Zie ook dit: het staat ook op het rijbewijs, achterzijde, dat ook als ID kan dienen. https://www.toeslagenaanvragen.net/waar-vind-ik-mijn-bsn/

Cookies
door Cookies Feb 24, 2019 om 10:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zoek de verschillen, heremietkreeft.;-)

jo
door jorisw - Feb 24, 2019 om 14:21
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet een goeie deal: als consument hoeven we ons ID niet meer te laten zien als we wat op gaan halen. In ruil daarvoor hoeven webwinkels hun adres- en KvK gegevens niet meer te publiceren. En gaan we als consument ook niet klagen als pakketjes kwijt raken omdat ze aan anderen zijn meegegeven.

aurora1
door aurora1 - Feb 24, 2019 om 14:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het is hier geen discussierubriek. Ik heb ook geen “vervolg” nodig omdat u niet genoeg schijnt te hebben aan de vele informatie die op dit forum hierover aan de orde is geweest.
Tip: koop in een stenen winkel.
Voor het overige zit u allerhande onjuistheden en kletspraat te beweren.

Ka
door Kassagebruiker - Feb 24, 2019 om 16:01
683 Antwoorden / 5 Vragen

Over vergaren en combineren, ooit op taxi gereden voor visa/versa schiphol, Ja, je weet welk adres (omdat je binnenkomt) er uit ziet en hoelang en of het adres onbewoond blijft. Je zou daar misbruik van kunnen maken, om de lijn door te trekken naar het noteren van het document nummer, zou je (zuiver in theorie) alle gegevens bij elkaar kunnen krijgen. Maar gelet op de continue wisselende mensen achter de balie die alleen je INDENTITEITSBEWIJSNUMMER noteren om te kunnen bewijzen wie wanneer je pakket heeft afgehaald aan de afzender, is de trefkans dat die gegevens ooit totaal bij elkaar komen klein, zeker bij de grotere afhaalpunten. Stel je besteld een artikel via een afhaalpunt en zoals de vraagsteller zegt: Enkel tonen is niet goed. Stel even dat het wel goed zou zijn, dan kan het afhaalpunt geen bewijs leveren dat het afgehaald is en dus zou de verzender het moeten terugbetalen of nogmaals moeten sturen. Waarde vraagsteller, hoe zou je dàt zien? O ja, ga gewoon met eurobiljetten naar de winkel en betaal cash, maar laat als het een te groot artikel is vooral geen bezorgadres achter, want .............

pe
door peentjes - Feb 25, 2019 om 13:33
421 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ontvang zovele mogelijk op mijn postbus adres. Alles in elk formaat kan er worden bezorgd. En ja, bij aangetekende zending willen ze weten of ik ik ben. Maar verder nooit problemen of registratie. (Behalve als je via Dhl laat versturen, die bezorgen niet op postbus)