Gerry1969
door Gerry1969 Dec 10, 2016 om 15:12
Geldzaken & recht

Lening naar gift omzetten en dan niet mee erven.

Beste allemaal,
Ik heb al een paar uur op google gezocht maar kan niet vinden wat ik zoek.

Situatie is als volgt:

Mijn moeder leeft nog en heeft aan jongste zus ettelijke duizenden euro's geleend die niet zijn terugbetaald.
Jongste zus kan slecht met geld omgaan en heeft derhalve altijd tekort, ze kan echter als niemand anders mijn moeder manipuleren dat ze weer pech/tegenvallers hebben en mijn moeder kan dan nooit nee zeggen.

Mijn oudste zussen en broer (en ikzelf ook) vinden dit op zijn minst belachelijk, met haar inkomen zou ze heel normaal moeten kunnen leven.
Nu heeft mijn moeder een testament waarin staat dat alles over de 5 kinderen evenredig moet worden verdeeld, maar ze ziet wel in dat dat straks heibel in de tent gaat geven als jongste zus haar hand op komt houden.
In het testament staat zelfs dat leningen ingebracht moeten worden in de pot om zo evenredig en eerlijk te kunnen delen.
De andere 4 kinderen waaronder ikzelf kunnen prima leven en hebben het geld niet nodig van de nalatenschap maar we storen ons enorm aan het gedrag, de lakse houding, manipuleren en gebrek aan moraal van jongste zus.

Nu wil mijn moeder alle gedane leningen naar een gift  omzetten en dan bij de nalatenschap de jongste zus uitsluiten.
De andere 4 kunnen zich hier prima in vinden ondanks dat jongste zus ruim bevooroordeeld is in de laatste jaren.

Nu zijn mijn vragen conreet:
1 Mag dit?
2 Mogen we zelf een document opstellen wat als bijlage bij het testament komt?
3 Iemand een idee of er een soort voorbeeldbrief te vinden is, ik heb gezocht maar stuitte niet op iets nuttigs?

Alvast bedankt voor het meedenken.

8441 15 Rapporteer

vd
door vdlieuw - Dec 10, 2016 om 15:38
215 Antwoorden / 6 Vragen

Tsjonge, voor mij te ingewikkeld, werk voor een notaris lijkt me maar ik hoop voor u dat er wat zinnige antwoorden op uw vraag komen.

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 10, 2016 om 16:06
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ingewikkeldheid valt toch wel mee, hebberige zus krijgt alle leningen geschonken maar moet afzien van erfdeel.

Althans dat is de opzet.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2016 om 15:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat uw moeder, of misschien de andere kinderen willen, kan zomaar niet.

Elke wijziging in een testament moet door een notaris worden opgesteld.

Uw moeder kan een kind, in casu uw zus onterven, maar zij blijft dan altijd recht hebben op haar legitieme portie, dat is de helft van wat zij geerfd zou hebben, als zij gewoon erfgenaam zou zijn,

Maar in principe heeft uw moeder nu al een testament, waarin staat, wat zij nu met wijzigingen denkt te bereiken. En het komt mij zo voor dat ook die wijziging "heibel in de tent" zal geven.

Ik neem aan dat die leningen op papier staan en dat die ook niet betwist worden. Dus als uw moeder komt te overlijden, bestaat haar nalatenschap, even ruw gezegd, uit haar bezittingen en de vorderingen op uw zus. Het totaal wordt dat dan over vijf kinderen verdeeld.

Ik maak uit uw verhaal op het kindsdeel al kleiner zal zijn dan haar schuld aan de nalatenschap. Dus zij houdt dan in pricipe een schuld aan de andere kinderen. De andere kinderen kunnen van die schuld afzien, waardoor zus overbedeeld wordt, eventueel met meer erfbelasting tot gevolg.

Ik heb natuurlijk geen idee hoe groot haar totale schuld aan haar moeder is, en ook niet hoe hoog de nalatenschap in totaal zal en kan zijn.

Is alles erg hoog, dan kan een en ander ook ongunstig uitpakken voor de andere kinderen want die moeten wellicht erfbelasting afrekenen over hun kindsdeel. Net zoals de leenzieke zus trouwens.

Zomaar nu alle leenbedragen omzetten in een schenking kan er ook voor zorgen dat uw zus schenbelasting moet betalen.

Dus het hangt sterk af van de hoogte van de bedragen wat wijsheid is. En stopt uw moeder dan met uitlenen?

Wellicht is het voor uw moeder verstandiger om contact op te nemen met een notaris en daar de mogelijkheden en onmogelijkheden te bespreken. Nuttig kan dan zijn van te voren een overzicht te maken van de bezittingen en de vorderingen op uw zus.

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Dec 10, 2016 om 15:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De eerste vraag moet zijn: zijn die leningen op schrift gezet dus gedocumenteerd en afgetekend door uw zus èn moeder? alvorens nieuwe schriftstukken te gaan ontwerpen. Uw moeder kan van alles in het (nieuwe) testament zetten, maar indien de schulden niet zijn gedocumenteerd komt u straks als broers en zussen wéér niet verder.

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 10, 2016 om 16:05
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Top dat er al zo snel reacties zijn dank daarvoor.
Leningen staan niet op papier en het valt bijna niet meer te achterhalen hoeveel er naartoe is gegaan, ik heb aan de hand van de bankgegevens waar ik voor gemachtigd ben een schatting kunnen maken.
Laten we zeggen dat er grofweg, en minimaal € 15.000 - € 20.000 in de laatste 10 jaar heen is gegaan. De erfenis (moeder heeft niet lang meer) zal rond

€ 15.000 zijn.

Jongste zus heeft al meermalen geroepen, toen ze op leengedrag werd aangsproken dat het giften waren om haar uit de puree te halen.

Mijn moeder, licht dementerend zegt stellig dat het om leningen gaat. Dat heb ik dan wel zwart op wit.

Ik zou bij de ABN alle afschriften van laatste 10 jaar kunnen opvragen maar dat kost € 4,25 per afschrift dus een kleine € 60 per jaar, dat is best veel geld.

moeders kan niet meer uitlenen omdat ik sinds overlijden vader, eerder dit jaar de finacien beheer, internetbankieren kan ze niet en ze heeft weinig cash in huis.

Uiteraard had ik gehoopt dat we een soort bijlage bij het bestaande testament kunnen voegen maar ik heb nu al door dat dat hem niet gaat worden. Heel misschien kunnen we iets opstellen wat notarieel bekrachtigd kan worden.

Nogmaals dank voor het meedenken

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2016 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zegt : "dat heb ik dan wel zwart op wit" dat zus erkent die bedragen ontvangen te hebben?

U schrijft: "Moeder is licht dementerend". Dat betekent haast dat zij geen wijziging meer kan aanbrengen in haar testament, behalve als de notaris ervan overtuigd is dat zij weet wat ze doet.

Als die gelden per bank zijn overgemaakt, is natuurlijk, in verhouding, een en ander simpel na te gaan. Als u voor uw moeder internetbankiert, kan men heel wat jaren terugkijken.

En is die € 15.000 per kind of het totaal? Maar zoals gezegd, wat er gewenst is, staat al in het testament. Dus in principe hoeft er niets gewijzigd te eorden.

Ik heb ook zo'n zus en had ook zo'n moeder. Ik heb haar bij de verdeling van de erfenis maar gewoon mee laten delen er viel daar niets te halen.

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 10, 2016 om 16:43
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Alleen het korte termijn geheugen laat wat steekjes vallen, dus ze kan mentaal nog prima mee.
Ik heb een opname van een heel ander gesprek wat overging op de leningen van mijn zus.
Mijn moeder zegt 3 x in dat gesprek dat het "leningen" aan zus A zijn geweest.
Bij de ABN kan ik slechts 1,5 jaar terugkijken maar daar toon ik niet mee aan of het een lening of gift is.

Mijn zus roept dat zolang er geen "lening" bij de overboeking staat dat het een gift is.
Mijn mening is dat dit andersom zou moeten werken.
Als er niet specifiek "gift" bijstaat dan is het automatisch een lening maar zo zal het vast niet werken.

De 15.000 is totaal, ik ga maandag toch de notaris maar bellen wat wijsheid is.

Dank voor het meedenken

Cookies
door Cookies Dec 10, 2016 om 18:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Even off-topic: het is heel normaal dat het korte termijn geheugen met het stijgen der jaren, achteruit gaat (dit proces begint al rond je 50e). Met dementie heeft dit dus niks te maken.

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2016 om 16:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebben uw ouders/ uw moeder overigens die vorderingen op uw zus aangegeven bij de aangifte inkomstenbelasting?

Zijn die vorderingen aangegeven bij de aangifte erfbelasting van uw vader?

Moeder kan nu natuurlijk wel zeggen dat het leningen zijn en waren, maar als dat al jaren aan de gang is, dan weet zij zelf duvels goed, dat er geen cent van terug zou komen. Dus afgezien van het feit dat een en ander al in haar testament staat, die verrekening, zegt moeder nu niet iets waarvan zij denkt dat de andere kinderen dat graag willen horen?

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 10, 2016 om 16:59
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tijger

Op beide eerste vragen is het antwoord nee.

Ik voel een beetje aankomen dat wij met z'n vieren niet zo sterk staan :-)

En vooral dat na het overlijden een hok vol heibel zal ontstaan, maar goed dat overleven we dan wel weer. Maandag eerst maar even de notaris om info vragen.

Fijn weekend verder, ik ga de lokale horeca maar eens sponsoren vanavond. Een goed diner doet wonderen :-)

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2016 om 17:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als zus stelt dat het schenkingen waren, en daarmee dus explicitiet erkent geld te hebben ontvangen, kan in het testament de zinsnede worden opgenomen dat schenkingen moeten worden ingebracht.

Dus met haar opmerking trekt zij nog aan het kortste end.

Lees hier.

https://www.gmw.nl/artikel/inbreng-van-schenkingen-in-de-nalatenschap

Ik ga er van uit dat bij de betaling van die bedragen aan haar, niet staat vermeld dat het schenkingen zijn, die niet hoeven te worden ingebracht.

Of lees hier.

http://www.erfrechtshulp.nl/erfenis/inbreng-schenkingen-nalatenschap/

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 10, 2016 om 17:43
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tijger, dat zijn mooie bruikbare links, Dank

Ro
door Robin- - Dec 10, 2016 om 17:35
1 Antwoorden / Vragen

1.) Theoretisch gezien wel. Het staat uw moeder vrij om de uitstaande leningen kwijt te schelden en zij mag uw zus onterven. Uw zus zal dan na het overlijden van uw moeder geen aanspraak kunnen maken op het gewone erfdeel. Een kind kan echter nooit volledig uitgesloten worden bij de verdeling van de erfenis. Het is bij wet geregeld dat onterfde kinderen altijd recht hebben op een legitieme portie (ook wel bekend als 'kindsdeel') van de nalatenschap. Een kindsdeel is alleen van toepassing op vermogen en niet op goederen. D.w.z. dat er een taxatie wordt gemaakt over alle roerende en onroerende zaken, minus de lopende schulden, waarbij alle goederen dus op waarde worden geschat. Uw zus zal na onterving geen aanspraak kunnen maken op bijvoorbeeld de sieraden van uw moeder, maar wel op de waarde daarvan.

Een rekenvoorbeeld: Na overlijden blijkt er €20.000 aan spaargeld op de bank te staan, wordt het huis voor €200.000 verkocht (hypotheek en andere schulden even buiten beschouwing gelaten) en worden de sieraden getaxeerd op €1000.

De complete nalatenschap zou dan €221.000 zijn. Rekensom: 221.000/5 = 44.200. Een onterfd kind krijgt daar de helft van. Dus 44.200/2 = €22.100. De andere helft zal verdeeld worden onder de andere kinderen. U zou in dit voorbeeld dus 44.200 + 5525 (1/4e van 22.100)= €49.725 erven.

Stel dat uw zus graag het horloge van uw moeder wil hebben, dan kan dat alleen als u en uw broers en zussen daarmee akkoord stemmen en wordt dat gezien als een gift van u vieren aan haar. Als er bezwaren zijn, mag het per definitie niet aan haar worden geschonken, dan wel verkocht. Het doet niet ter zake hoeveel leden van de familie daarop tegen zijn, omdat u alle vier gedeeltelijk eigenaar bent.

Belangrijk om in het achterhoofd te houden: De lening(en) van uw moeder aan uw zus wordt een 'onderhandse lening' genoemd. Over de leningen aan uw zus moet rente worden betaald en die moet marktconform zijn. Stel dat zij 5 jaar geleden €20.000 heeft geleend en de marktconforme rente bijvoorbeeld 3% is. Na 5 jaar is de schuld dan opgelopen tot ca. €23.185. Uw moeder zou kunnen besluiten om de rente kwijt te schelden, maar de openstaande lening van €20.000 te laten aftrekken van haar erfdeel. Andersom zou ook kunnen, of het bedrag + de rente (hier meer over belastingvrij schenken).

Kwijtschelding is in sommige gevallen fiscaal voordeliger t.o.v. de lening terugbetalen na het overlijden. De (gedeeltelijke) vordering die niet wordt geschonken, zal overigens na het overlijden toekomen aan de erfgenamen. Het is eenmalig mogelijk om tot ca. €25.000 belastingvrij te schenken. Correct me if I'm wrong, ik weet het volgende niet zeker: In een situatie waarbij de vordering op uw zus deel uitmaakt van de nalatenschap aan de overige kinderen, zal de fiscus erfbelasting (van 20% ouder-kind of 30% broers-zussen. Geen idee welk percentage in casu van toepassing is) vorderen.

2.) Ja en nee. U kunt het toevoegen, maar de afhandeling moet dan op basis van onderling vertrouwen gebeuren. Noch de rechter, noch de fiscus zal een dergelijke bijlage rechtsgeldig verklaren. Mijn advies: Leg alles vast bij de notaris, dat kan u later heel veel ellende besparen.

3.) U bedoelt een voorbeeldformulier voor de onterving e.d.? De notaris heeft 'standaard' documenten (testamenten, huwelijksaktes, koopaktes etc).

Ik dacht even snel antwoord te kunnen geven op uw vragen, maar ik ben inmiddels 45 minuten verder en moet zo de deur uit. Mijn excuses alvast als er woorden of zelfs hele zinsdelen ontbreken.

Is uw vraag hiermee beantwoord?

Mvg,
Robin

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 10, 2016 om 17:44
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Beste Robin, erg bedankt voor je tijd en antwoorden.
Ik ga zoals ik al aan @Tijger aangaf maandag de notaris maar even bellen.

tijger1
door tijger1 Dec 10, 2016 om 18:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De legitieme portie is dus juist niet het kindsdeel..

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2016 om 18:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@robin

Tot 2010 mocht een lening renteloos zijn, zonder dat de belastingdienst de niet berekende rente als gift zou zien. En verder is die rente helemaal niet van belang. De schuld zou volgens de Ts nu ca.
€ 20.000 zijn en dat tegen 6 % is ruim onder de vrijstelling. Die schuld is in de loop der jaren opgebouwd.

Afgezien van dat alles zijn die leningen nooit fiscaal verantwoord bij de ouder(s) van de Ts, dus moeder kan niet eens zwart op wit verklaren dat de leningen omgezet worden in schenkingen.

De erfbelasting bij erven van ouders naar kinderen is tot een belaste verkrijging van bijna €122.000 tien procent.

Éénmalig € 25.000 belastingvrij mogen schenken hangt van de leeftijd van de verkrijger af.

le
door leroy heszler - Dec 10, 2016 om 20:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou toch raad vragen bij een notaris. Misschien een rare vraag maar als het een gift zou zijn, heeft uw daar dan ook giftbelasting over betaald?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 11, 2016 om 12:52
16888 Antwoorden / 202 Vragen

oals sommige anderen al melden: het kan wel wat uw moeder wil en zeker gelet op de situatie zoals u zelf schildert dat er niets op papier staat.

Houd er rekening mee dat uw jongste zuster hoe dan ook a:
recht hou op een aandeel maar dat dan wel beduidend minder is dan het aandeel dat normaliter bij een evenredeige verdeling aan de orde zou zijn. Een en ander is beschreven in het burgerlijkwetboek. (Art 4 13 - 27).
b. er een stevige 'adder onder het gras' kan zijn nu u aangeeft dat uw moeder licht dementerend is.
Uw jongste zus kan als betwisting van het testament aanvoeren dat uw moeder niet meer afdoende handelngsbekwaam zou zijn geweest!
Absolute noodzaak dus om dit goed af te stemmen met een notaris!
Een en ander kan uitsluitend en alleen in een testament / herroeping van een eerder testament gebeuren.
Dat nieuwe testament dfient ingeschreven te zijn in het register. U eerder u nu handelt, hoe beter het is.

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 12, 2016 om 12:17
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Beste allemaal,
Ik heb vanmorgen contact gehad met de notaris en inderdaad is het juridisch gezien een zeer complexe zaak. Alles is te regelen maar het wordt een enorm gedoe.

De notaris adviseerde mij om samen met de rest van broers/zussen en mijn moeder een gesprek met haar aan te gaan , de situatie uitleggen en haar voorleggen welk voordeel ze nu heeft gehad in al die jaren. Om haar vervolgens vrijwillig af te laten zien van haar erfdeel en dit zwart op wit te zetten.
Dit is niet de meest ideale oplossing maar het is in ieder geval iets.
Ik wil jullie echt heel erg bedanken voor de input en het meedenken want ik liep er een beetje mee vast.
Diewilik

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2016 om 12:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik wil natuurlijk helemaal niets afdoen aan het advies van de notaris, maar ik heb bij zijn idee toch wel de nodige bedenkingen.

Mijns inzien kan je helemaal niet "bij voorbaat" afzien van een erfenis, en als dat wel zou kunnen, kan uw zus daar, mijns inziens, na het overlijden van uw moeder simpel op terugkomen.
Ik neem aan dat uw zuster getrouwd is en dan heeft haar echtgenoot daar ook nog iets in te zeggen.

U verwacht na het overlijden van uw moeder "heibel in de tent". Maar wat denkt u dat er nu zal gebeuren tijdens dat gesprek? Wilt u dat uw moeder dan wel aandoen?

Ik ken uiteraard de situatie van uw moeder niet, maar dat "gesprek" kan wel maken dat er een breuk ontstaat tussen moeder en dochter en dat alles om een stuk erfenis ja of te nee?

Als u en de andere kinderen die bevoordelingen van uw zuster zo onrechtvaardig ervaren, zou ik het uitknokken na uw moeders overlijden en niet ervoor.

Maar dit is uiteraard mijn persoonlijke mening. Ik wens u wijsheid toe.

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 12, 2016 om 13:52
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Beste Tijger, zoals ik al schreef is de situatie sowieso niet ideaal.
Ook de notaris heeft benadrukt dat het op vrijwillige basis afstand doen niet rechtsgeldig is
Maar wat we willen proberen is om onze jongste zus in te laten zien dat ze met deze deal er zeer goed vanaf komt. Ze heeft tenslotte al een veelvoud van hette erven bedrag ontvangen.
En als ze na overlijden toch haar hand op komt houden zien we dan wel weer verder.
Ik zit er eigenlijk aan te denken om mijn moeder haar geld te laten schenken aan in dit geval het longfonds. Dan is er geen Cash en dus ook geen gedoe.

tijger1
door tijger1 Dec 12, 2016 om 15:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Beste Diewilik, ik wil u toch nog wat meegeven in uw gedachtengang. Uw ouders hebben, waarschijnlijk bij hun volle verstand, in al die jaren geen weerstand kunnen bieden aan uw zuster. Ook heb ik het idee dat ze niet aan de andere kinderen hulp of advies hebben gevraagd, hoe het plukken gestopt kon worden. Nu beheert u, door omstandigheden, de financiën van uw moeder en gaat u, door inzage, zich realiseren hoe erg het eigenlijk was. Dat u er nu als een blok voor gaat liggen dat het niet meer gebeurt, is logisch en ook prijzenswaardig, maar u moet zich realiseren dat u voor haar slechts "beheert" en niet beslist. Haar bewegen om nu iets te doen, wat zij zelf waarschijnlijk nooit overwogen zou hebben, om uw zuster in het zand te laten bijten, zal wellicht de andere kinderen genoegdoening geven, vertolkt natuurlijk niet haar wens en zal zij misschien als een zelfde "dwang" ervaren als dat zij van uw zuster heeft ondervonden.

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 12, 2016 om 16:19
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Beste Tijger, eerlijk is eerlijk, dit heb je mooi verwoordt.
Ik ben echt geschrokken van de bedragen en lig inderdaad als een blok beton ervoor.
Ik waardeer je meedenken echt enorm.

tijger1
door tijger1 Dec 12, 2016 om 16:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U neemt me gelukkig mijn opmerkingen niet kwalijk. Zoals ik al eerder schreef, heb ik dit zelf meegemaakt en dat ging over een kolossaal bedrag, ruimschoots een ton (in guldens). De andere kinderen wisten wel iets, maar niet het fijne ervan. Maar toen ik na jaren het volledige beheer over mijn moeders financiën kreeg, ivm een herseninfarct, werd mij duidelijk dat mijn moeder het wel niet "eerlijk" vond tegenover de andere kinderen, maar toch ook niet echt wilde dat het op zus verhaald zou worden. Er ging toen natuurlijk niets meer naar toe, anders dan de "gewone" giften, zoals iedereen kreeg. Niet dat er een cent te halen viel. Dus na het overlijden van mijn moeder, hebben we het maar zo gelaten. Wel zo rustig.

tijger1
door tijger1 Dec 12, 2016 om 17:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik gelovig zou zijn, dan zou ik u wellicht tot lering, niet tot vermaak, de parabel van de verloren zoon aanraden. Hoewel ik de reactie van de oudste zoon volledig kan begrijpen.:-))

Ma
door Mat Matheij - Dec 13, 2016 om 00:11
986 Antwoorden / 3 Vragen

Technisch gezien kunnen leningen niet zonder meer omgezet worden naar een gift. Wel hoop ik dat de bewuste leningen op papier zijn gezet. Bij een verdeling van de erfenis zou de lening moeten worden opgeteld bij de verdeling aangezien deze onderdeel uitmaakt van de erfenis, gedeeld door het aantal erfgenamen en moet de verstrekte -naar ik aanneem- renteloze lening worden afgetrokken van het nog voor uw zus beschikbare deel.
Dat is een eerlijke en juiste wijze van aanpak.Het bovenstaande is noch onjuist alsook niet onredelijk. Wanneer het testament blijft bestaan als geschetst zijn er geen problemen te verwachten. Slechts de leningen moeten alsdan wel uiteraard op papier staan.

tijger1
door tijger1 Dec 13, 2016 om 00:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien dan nog de vraag maar eens lezen van de Ts en de latere reacties van hem?

Ma
door Mat Matheij Dec 13, 2016 om 00:43
986 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft al een gouden randje. Het gaat hier om een bestaande en voor mij praktijksituatie. Het zou fijn zijn wanneer u niet bij voortduring in de commentaarstand zou staan.

tijger1
door tijger1 Dec 13, 2016 om 09:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het zou fijn zijn als u, voordat u een reactie plaatst, eerst de vraag zou lezen en ook nog de verdere reacties van de Ts.

an
door anti-azijnpizzer - Dec 13, 2016 om 20:28
8 Antwoorden / Vragen

In de eerste plaats: uw zus kan niet uitgesloten worden van haar wettelijk erfdeel. Met andere woorden: uw moeder kan haar niet onterfen. Uw moeder kan de leningen wel omzetten in een gift maar moet dit zwart op wit (met de bedragen) onder toezicht van een notaris laten optekenen. In dat geval kan men aantonen dat uw zuster haar erfdeel (of zelfs meer) al heeft gehad.

In de tweede plaats: u mag een document opstellen, maar het is niet rechtsgeldig. Een testament is een persoonlijk document en u bent (hoe nauw betrokken ook) niet de persoon van wie het testament is. De enige die dit kan doen is uw moeder zelf. Als uw moeder licht dementerend is kan uw zus dit document aanvechten en kan zij trachten aan te tonen dat uw moeder - ten tijde van ondertekening - verminderd toerekeningsvatbaar of zelfs gedeeltelijk wilsonbekwaam was.

Een voorbeeldbrief is niet te vinden: deze situatie is niet bepaald standaard.

Als laatste is het nuttig om te weten wie de executeur van het testament is. Wanneer deze niet bij naam is genoemd, zal dit in principe de oudste wettelijke erfgenaam zijn (uw oudste broer of zus). Het is zijn of haar wettelijke taak om het testament ten uitvoer te brengen en hij/zij kan uw zus alleen maar van "haar" erfdeel afhouden, wanneer onomstotelijk vaststaat dat ze haar erfdeel al heeft gehad.

tijger1
door tijger1 Dec 13, 2016 om 20:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er in het testament geen executeur benoemd is, is "in principe helemaal niet de oudste erfgenaam dat"? Hoe komt u op het idee. De erven kiezen samen wie er eventueel als executeur zal optreden. En daar heeft zowel de jongste als de oudste evenveel over te zeggen.

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 14, 2016 om 00:23
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@antiazijnpisser, bijna al uw opmerkingen zijn reeds eerder hier besproken. Ik heb oa zelf al aangegeven dat een zelfopgesteld document niet rechtsgeldig is. Lees al mijn antwoorden en die van @Tijger even na dan weet u hoe de vork in de steel zit.