Co
door CovanDijk Feb 25, 2022 om 17:21
Geldzaken & recht

Lening Santander

Ik heb jaren geleden prive 50.000 euro geleend bij Santander.
Elke maand los ik 500 euro af. Het is een blok aan mijn been zeker als de rente hierin varieerd van 145 tot 155 euro per maand.
Na al die jaren heb ik die 50.000 euro netto al lang betaald maar met de rente hierin zit ik nog maar op de helft  met afbetalen.
Inmiddels maar een klein pensioentje, dus het wordt voor echte een last nu.
Kunt u mij helpen?

Met vriendelijke groet,

Co van Dijk

[EDIT REDACTIE: Foto van de brief verwijderd, deze bevat persoonsgegevens]

3895 9 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 25, 2022 om 17:29
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Haal A U B direct uw brief van het internet waar deze nu op staat. Dit is openbaar! En uw naam adres en postcode woonplaats en andere gegevens staan nu open en bloot ......... Voor alle zekerheid redactie gewaarschuwd.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 25, 2022 om 17:32
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien kan Santander in de eerste plaats u tegemoet komen nu uw inkomen veranderd is.

https://www.santander.nl/wat-als

 Wellicht staat hier ook nog iets voor u tussen

https://duckduckgo.com/?q=woekerrente+Santander&t=h_&ia=web

panter22
door panter22 - Feb 25, 2022 om 17:36
6599 Antwoorden / Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 25, 2022 om 17:38
16848 Antwoorden / 202 Vragen

nmeld u aan bij https://www.geldbelangen.nl/ waar men u kan iunformeren of hier inderdaad sprakje is van woekerrente en ook actie nemen.

Aanvullend, zie o.a. https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/wat-is-een-woekerpolis-eigenlijk-en-wat-moet-je-hiermee-doen-mocht-je-er-een-hebben/

en verwijder uw brief, in ieder geval uw persoonlijke gegevens. U zit denk ik niet op ongewenste berichten etc. te wachten. (Indien de redactie dat nog niet heeft gedaan na de mnelding van @MAHADMA aan hen))

ti
door tilpend Feb 26, 2022 om 13:50
132 Antwoorden / 0 Vragen

Er is geen sprake van een woekerrente, het rentepercentage is ongeveer 7 procent op basis van de door TS zelf verstrekte gegevens.
(ongeveer 150 euro rente per maand, uitstaande schuld op dit moment EUR 26.000 oftewel EUR 1.800/EUR 26.000 is 6,9%)

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 26, 2022 om 14:03
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ok, (hoewel ik andere berekeningen zie) dan is er weinig of nog beter gezegd niets anders aan te doen dan zoeken naar hulpverlening bij ewn instelling voor sociaal en maatschappelijke ondersteuning.

ti
door tilpend Feb 26, 2022 om 14:48
132 Antwoorden / 0 Vragen

De andere "berekeningen" die hier staan zijn gebaseerd op aannames. Mijn berekening is gebaseerd op de gegevens die TS zelf heeft geplaatst.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 26, 2022 om 14:54
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb niet zelf gerekend, u en ook anderen kennelijk wel. Met verschillende uitkomsten. Tja, dat kan. De 'crux'zit m.i. wel in 'jaren geleden'. Ik zie geen info hoeveel jaren geleden dat is en dat maakt rekenen lastig.

ti
door tilpend Feb 26, 2022 om 15:40
132 Antwoorden / 0 Vragen

De andere "berekening" die hier staat gaat uit van een aanname, namelijk dat de rente 10% is en dat klopt niet en daarom is die berekening ook niet correct.

TS geeft ons drie gegevens:
1) hij betaalt EUR 500 per maand
2) daarvan is ongeveer EUR 150 rente op dit moment en
3) in de brief die hij plaatst stond een bedrag van ongeveer EUR 26.000 als restant schuld.

Per jaar betaalt hij nu dus 12 x EUR 150 = EUR 1800 aan rente. 1800 is afgerond 7% van 26.000 dus dat is het rentepercentage.
Een annutaire aflossing voor een bedrag van EUR 26.000 met een maandelijkse bedrag van EUR 500 (aflossing+rente) maakt, bij een rentepercentage van 7%, dat hij ongeveer nog 63 maanden oftewel iets meer dan 5 jaar moet aflossen. (zie https://www.berekenhet.nl/berekenen/looptijd-annuiteit.html ).

Oorspronkelijk looptijd zal bij een rentepercentage van 7% 151 maanden zijn geweest, oftewel afgerond 12,5 jaar. Dat klopt ook met bewering van TS inmiddels het oorspronkelijk leningbedrag al terugbetaald te hebben, hij heeft in de afgelopen 7,5 jaar al minimaal EUR 44.000 betaald maar waarvan dus ruim EUR 20.000 aan rente. Een doodnormale lening dus.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 26, 2022 om 16:19
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, dat lijkt dan toch duidelijk en waarom dan deze discussie? En behalve enkele foutjes, wat was er fout met deze vraag, bedoeld als indien u denkt dat ... Citaat '' meld u aan bij https://www.geldbelangen.nl/ waar men u kan informeren of hier inderdaad sprake is van woekerrente en ook actie nemen".

ti
door tilpend Feb 26, 2022 om 18:43
132 Antwoorden / 0 Vragen

Er is wat mij betreft helemaal geen discussie. Ik geef enkel aan dat er geen sprake is van woekerrente en dat op basis van de door TS verstrekte gegevens kan worden geconcludeerd dat er hier sprake is van een normale rente en aflossing.

Uw link gaat overigens over een woekerpolis, iets heel anders dan woekerrente.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 26, 2022 om 19:19
16848 Antwoorden / 202 Vragen

@TILPEND, toch nog een vraag: Waarom reageert u op mijn antwoord en niet met een antwoord op de vraag van vraagsteller?  Kent u de regels van deze site wel m.a.w niet bedoeld als kritiek op andere antwoorden tenzij compleet foutief. Ik verwees (niet meer en minder) naar een instatie die hoe dan ook veel kennis heeft van deze materie.!

Het is toch echt hier een kwestie van dat de vraagsteller zelf bepaalt wat hij of zij met de verkregen antwoorden doet.

U behoeft niet meer te reageren hoor. Ik ben de vraagsteller niet. En als al gezegd, mijn antwoord betrof slechts een welgemeend advies.

ti
door tilpend Feb 26, 2022 om 19:51
132 Antwoorden / 0 Vragen

U stelt mij een vraag en vervolgens zegt u dat ik uw vraag niet hoef te beantwoorden, apart.
Maar ik beantwoord u vraag wel: ik reageer op uw antwoord omdat uw suggestie dat het mogelijk woekerrente betreft incorrect is. Evenals de link die u plaatst die naar iets heel anders verwijst dan waar u het over heeft. Mijn doel is om te voorkomen dat TS op het verkeerde been wordt gezet en nodeloos tijd en energie gaat verspillen aan incorrect informatie.

Zoals u al zegt: de vraagsteller kan zelf bepalen wat hij of zij met de verkregen antwoorden doet, hij weet nu in ieder geval dat het geen woekerrente betreft.

Ik mag aannemen dat de regels van dit forum niet verbieden dat iemand erop mag wijzen als iets fout is? Dat u dat blijkbaar persoonlijk opvat is vervelend maar niet mijn bedoeling en ook niet mijn probleem.

mahadma
door mahadma - Feb 25, 2022 om 17:45
11541 Antwoorden / 51 Vragen

50.000 : 500 per maand = rekenkundig 100 maanden = 8,3 jaar.
U zal wel een bepaald % rente, welk percentage is niet te zien.
Uitgaan de 10% is dat in één jaar al 5.000,00, u betaalt per jaar 500,00 x 12 = 6.000,00
Per saldo lost u dus 1.000,00 per jaar af en dat wordt jaar 2 dus schuld 49.000 x 10% = 4.900, u betaalt 6.000,00, dus uw schuld is dan 1.100 minder = 49.000,00 min 1.100, = 47.900,00 Dus na 2 jaar 500,00 per maand betalen is uw schuld nog 47.900,00.

Even een excel sheet gemaakt op basis van geleend 50.000, betaald per maand 500, rente 10%, levert op: na 19 jaar 114.000 betaald, 62.840 betaalt aan rente. Als de rente nu pakweg 15% is, tja dan snapt u het wel. U zal (vermoed ik) 12,5% rente moeten betalen, dan blijft uw schuld stabiel en blijft het saldo geleend bedrag 50.000

rj
door rjw Feb 25, 2022 om 19:39
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Heel lang geleden heb ik ook wel eens geleend en toen was het eigenlijk verplicht om maandelijks 2% van het geleende bedrag te betalen. Met zo'n percentage is het in een overzichtelijke termijn af te lossen. Geen idee wanneer het mogelijk is gemaakt om slechts 1% per maand te betalen. Met een eenvoudige simulatie is aan te tonen dat dat gewoon te weinig is.

ti
door tilpend Feb 26, 2022 om 13:49
132 Antwoorden / 0 Vragen

Het is allemaal niet zo moeilijk want TS schrijft zelf dat hij 500 euro per maand betaald en dat de rentecomponent daarvan ongeveer EUR 150 is. Uitstaande bedrag was nog EUR 26.000
Dus huidig rentepercentage is: EUR 1800 / EUR 26.000  = 0,69 x 100% = 7%.
Een prima rente, absoluut geen woekerrente.
Rekening houdend met dat percentage en een maandtermijn van EUR 500 over de lening in 62 maanden afgelost.

Iv
door Ivo W Feb 26, 2022 om 14:30
729 Antwoorden / Vragen

De rente zal inderdaad op ongeveer 7% liggen. De oorspronkelijke looptijd was waarschijnlijk 15 jaar.
Het is mij een raadsel waarom de lening-nemer er in dit geval zo verbaasd over is dat de lening nog niet is afgelost, terwijl in de originele documentatie ongetwijfeld een duidelijke looptijd heeft gestaan.
Inmiddels is zo'n 10 jaar van de looptijd verstreken, en is inderdaad al lang een bedrag aan rente+aflossing betaald wat samen hoger is dan het oorspronkelijk geleende bedrag. En dat is logisch. Zo werkt een rentedragende lening nu eenmaal. In de stukken die bij aanvraag van de lening verstrekt zijn, zal ook ongetwijfeld een "prijs van het krediet" gestaan hebben.

Maar joh, als we 50.000 euro op onze rekening gestort kunnen krijgen en 15 jaar lang 500 euro per maand moeten betalen, waarom zouden we dan alle voorwaarden moeten lezen? En waarom zouden we moeten nadenken hoeveel invloed die 500 euro heeft op onze financiële situatie als we over een paar jaar met pensioen gaan? Nee joh. Gewoon pakken die 50 ruggen, handtekening zetten en nergens over nadenken!

ti
door tilpend Feb 26, 2022 om 14:51
132 Antwoorden / 0 Vragen

Op basis van een rentepercentage van 7% en er vanuit gaand dat het maandbedrag vanaf het begin EUR 500 is, zal de looptijd rond de 12,5 jaar hebben gelegen. Maar misschien was het percentage iets hoger in het begin en was het inderdaad 15 jaar. Hoe dan ook, een normale lening met normale voorwaarden zo te zien.

getty
door getty - Feb 25, 2022 om 18:16
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Neem contact op met uw gemeentelijke schuldhulpverlening voor informatie en advies en eventuele hulp hierbij.

justmeagain
door justmeagain Feb 26, 2022 om 01:51
623 Antwoorden / 8 Vragen

@getty. Ik mag hopen dat de schuldhulpverlening dit niet gaat oppakken.
Bij iedere lening wordt gekeken hoeveel je kunt lenen. Als je maximaal leent en minimaal terugbetaald loop je dus eigenlijk nooit in. Ts heeft deze lening bewust en als volwassene genomen en er weer ik veel wat mee gedaan. Hij wist de rente, hij kende zijn leeftijd en wist heel goed dat dit geld duur is.
Dus ik moet u 250.000 euro gaan lenen een paar jaar terug betalen en me dan beroepen op mijn pensioen en de schuldhulpverlening, slecht plan.

Iets met blaren en zitten......

panter22
door panter22 Feb 26, 2022 om 08:36
6599 Antwoorden / Vragen

Het is een doorlopend krediet. Die werden vroeger gemakkelijk verstrekt. Op dat moment voldeed hij aan de eisen, anders krijg je geen doorlopend krediet,
Ts betaalt nu een vast bedrag per maand en kan niet meer geld opnemen. Gezien het lage bedrag dat hij betaalt in verhouding tot de hoofdsom, moeten er al door de kredietverstrekker maatregelen zijn genomen.

getty
door getty Feb 26, 2022 om 08:44
4179 Antwoorden / 10 Vragen

@Justmeagain :daarom wijs ik ook op info en advies, niet perse een schuldregeling. Zeker omdat ts nu een lager inkomen heeft kan het nodig zijn om de financiële  zaken goed door te nemen. (Preventietaak)

ti
door tilpend Feb 26, 2022 om 19:01
132 Antwoorden / 0 Vragen

Waarop baseert u dat er hier sprake zou zijn geweest van een doorlopend krediet?

panter22
door panter22 - Feb 26, 2022 om 08:22
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je al eerder een aanpassing gehad van het maandbedrag?
Lees deze folder, dan weet je wat je moet doen:
https://www.santander.nl/media/419957/folder-help-ik-heb-een-achterstand.pdf

ro
door ronny530 - Feb 26, 2022 om 10:02
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Van de geleende 50.000 euro staat er nog een kleine 26.000 euro open en dat bedrag zal ooit betaald moeten worden. Gezien uw leeftijd zal Santander niet met een lagere afbetaling per maand akkoord gaan maar eerder een voorstel gaan doen om maandelijks nog meer af te gaan lossen want het risico bestaat dat u komt te overlijden voordat de lening is afbetaald. Met de huidige kredietvorm gaat het nog jaren duren en Santander kan u op een moment gaan dwingen de lening versneld af te gaan betalen waardoor u geheid in de financiele problemen gaat komen en dat is iets wat voorkomen dient te worden. Wie weet is Santander bereid om de leenvorm om te zetten naar een leenvorm met een vaste looptijd van zeg tien jaar tegen het rentetarief dat nu van toepassing is, het voordeel is dat het maandelijkse aflosbedrag omlaag gaat en u de lening daadwerkelijk af gaat betalen. Als Santander vast blijft houden aan de huidige leenvorm dan kunt u bij uw gemeente om advies vragen want ook uw gemeente wil niet dat u in de financiele problemen gaat komen en kan samen met u naar een oplossing zoeken. In sommige reacties lees ik een soort van eigen schuld verhaal maar zeker toen geld lenen door banken werd aangeprezen als zijnde goedkoop en met slogans van 'leen nu 10.000 euro en betaal 100 euro per maand af' snap ik wel dat mensen er in gestonken zijn want die vertrouwden nog blind op de bank en tekenden zonder de voorwaarden door te nemen.

ti
door tilpend Feb 26, 2022 om 13:40
132 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry hoor, maar ik ben een beetje klaar met altijd maar weer de schuld afschuiven op de banken en strooien met termen als "erin gestonken zijn". Niemand maar dan ook werkelijk niemand heeft ooit een pistool tegen zijn hoofd gehad bij de bank en werd gedwongen om een lening af te sluiten. Iedereen met gezond verstand weet dat lenen geld kost en dat je ooit moet afbetalen.
Dat is geen "eigen schuld dikke bult" richting TS want omstandigheden kunnen wijzigen maar in het algemeen gesproken vind ik dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Daarnaast is het rentepercentage 7%, dat is een prima rente.

Donuts
door Donuts Feb 26, 2022 om 15:55
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@Tilpend: +10. Lijkt mij dat je wel weet dat je pensioendatum er aan zit te komen, daar had hij op moeten anticiperen. Dus of minder DK of het aflossingsbedrag sterk verhogen zolang hij nog werkte.

Wi
door Willem70 - Feb 26, 2022 om 16:08
9 Antwoorden / Vragen

Niet zo slim,had je eerder moeten bedenken, als je eerder met pensioen bent gegaan mag je ook niets bij verdienen,anders zou ik een kranten wijkje nemen .
Als je nu nog op de helft zit 25000,- euro ,dan kun je beter wat anders zoeken? Zeker als je in het westen woont,daar si alles veel duurder! Succes