ma
door manus59 Jan 26, 2023 om 10:16
Geldzaken & recht

Loonheffingskorting

Wat is het beste om te doen?
Ja of nee aankruisen bij AOW of pensioen?

9301 17 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Jan 26, 2023 om 10:18
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Standaart wordt bij de AOW geen belasting ingehouden. Dus bij je pensioen moet je nee aankruisen.

Mabelle
door Mabelle Jan 26, 2023 om 10:20
423 Antwoorden / 1 Vragen

Standaard wordt WEL loonheffing ingehouden door de SVB!

sira
door sira Jan 26, 2023 om 10:23
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Klopt wat Mabelle aangeeft, dus NEE bij pensioen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 26, 2023 om 10:28
16849 Antwoorden / 202 Vragen

@JANTJE7: absoluut foutief. AOW is net als andere uitkeringen een bron waarover belasting wordt geheven. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/pensioen_en_andere_uitkeringen/u_hebt_de_aow_leeftijd_bereikt/loonheffing_over_uw_aow_pensioen_of_andere_uitkering/

Mabelle
door Mabelle - Jan 26, 2023 om 10:21
423 Antwoorden / 1 Vragen

Als de AOW hoger is dan je pensioen, moet je bij de SVB de loonheffing laten toepassen.

gr
door gravin2 Jan 26, 2023 om 10:31
24 Antwoorden / Vragen

moet?

Ik heb altijd gedacht dat het niet uitmaakt of je het bij het grootste of kleinste bedrag laat toepassen,

uiteindelijk worden de inkomens toch opgeteld door de BD?

Mabelle
door Mabelle Jan 26, 2023 om 10:34
423 Antwoorden / 1 Vragen

Nou, moet niet, maar het is wel zo verstandig, aangezien je een grotere naheffing krijgt als je de loonheffing laat toepassen bij het laagste inkomen.

Ag
door Agamemnon Jan 26, 2023 om 17:24
82 Antwoorden / 7 Vragen

Klopt. maar de vraag is waar de (heffings-)korting moet worden toegepast, en dat is net andersom dan waar de heffing moet worden toegepast.
Maar de meeste mensen laten de heffingskorting toepassen op het hoogste inkomen. Ja dan moet je wellicht meer nabetalen, maar niet altijd. Maar aangezien we ook niet weten of het een alleenstaanden of gehuwden AOW is, kan het evt. ook zijn dat men geld terugkrijgt. Dan kan je beter minder achteraf en meer maandelijks krijgen.
Dus krijg je terug: korting toepassen op hoogste inkomen,
Moet je nabetalen: korting toepassen op laagste inkomen.
Maar wat je ook kiest, na het doen van aangifte wordt alles weer gladgestreken en maakt het niets uit.

rj
door rjw Jan 26, 2023 om 18:49
3262 Antwoorden / 5 Vragen

@gravin2: "moet" kan op meerdere manieren worden gebruikt. Als iets verplicht is als iets een welgemeend advies is. Iemand zal ongetwijfeld wel eens iets als "Die film moet je zien" hebben gezegd. Wat uiteraard niet betekent dat je verplicht naar de bioscoop moet.

sira
door sira - Jan 26, 2023 om 10:22
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Ja bij AOW
Nee bij pensioen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 26, 2023 om 10:27
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Bij AOW ja, bij andere uitkeringen of inkomsten uit arbeid die u nogb ontvangt: neen.

Zoi u neen zou invullen bij alle bedoende inkomsten als uitkering en loon zou u een naheffing krijgen, doet u dat niet, dan wordt er teveel aan loonheffing ingehouden.

ma
door manus59 - Jan 26, 2023 om 11:50
61 Antwoorden / 35 Vragen

Verschillende antwoorden lees ik. Ik denk zo dat het bij de pensioenuitkering het beste is. Dat is meer dan de AOW.
Dank allemaal.

gerbera
door gerbera Jan 26, 2023 om 15:42
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb het even nagekeken, ook mijn pensioen is meer dan de AOW en bij de AOW ja en bij pensioen nee ingevuld. Dit toen gedaan op advies van het pensioenfonds, gevolg is dat bij de AOW geen loonbelasting en premie volksverzekering wordt wordt ingehouden.

Ag
door Agamemnon - Jan 26, 2023 om 17:33
82 Antwoorden / 7 Vragen

De vraag is of het alleenstaanden of gehuwden AOW is. We weten inmiddels dat het pensioen hoger is dan de AOW.
Dus is het bijv. 12000 en 15000 (AOW bij gehuwden en pensioen)
Of is het bijv. 18000 en 20000 (bij alleenstaanden)
Het maakt namelijk uit of je geld moet nabetalen of terugkrijgt. En dat is weer van de hoogte van deze uitkeringen afhankelijk.

Als je verwacht geld terug te krijgen, de gehuwde in dit voorbeeld, dan de korting laten toepassen op de hoogste, het pensioen.
Je krijgt dan na de aangifte/aanslag minder eenmalig terug en hebt maandelijks wel netto meer.

Als je verwacht na te moeten betalen, de alleenstaande in dit voorbeeld, dan de korting toepassen op de laagste, de AOW.
Je hoeft dan na de aangifte/aanslag minder na te betalen, maar krijgt uiteraard maandelijk netto ook iets minder.

Heb je een heel hoog pensioen waardoor je altijd veel moet nabetalen, dan kun je ook nergens de korting laten toepassen.
Bovendien kan de fiscus met een voorlopige aanslag ook maandelijks alvast belasting in rekening brengen danwel uitkeren.
Zo'n voorlopige aanslag gaat in principe altijd er vanuit dat de kortingen op het hoogste inkomen worden toegepast en als je dat als belastingplichtige wilt veranderen dan kan dat alleen met een truucje dat zelfs bij de BD niet bekend is.

In totaal maakt het niets uit omdat na de aangifte/aanslag de totaal over dat jaar verschuldige belasting gelijk zal zijn, wat je ook aanvinkt.

ma
door manus59 - Jan 26, 2023 om 17:55
61 Antwoorden / 35 Vragen

Ter aanvulling: Ik ben man met AOW en Pensioen. Mijn echtgenote is nog niet zo ver!

Iv
door Ivo W - Jan 26, 2023 om 21:21
729 Antwoorden / Vragen

De heffingskorting mag u maar bij één inkomstenbron toepassen.

U heeft meerdere inkomstenbronnen (AOW en één of meerdere pensioenuitkeringen). In zo'n geval is het het meestal aan te raden om de heffingskorting toe te passen op het hoogste inkomen. Welke van de inkomsten het hoogste is, verschilt natuurlijk per persoon en kunt u natuurlijk zelf makkelijk bepalen.

Het kan zijn dat de belastingdienst u vanaf volgend jaar of 2025 vraagt om elk jaar een voorlopige belastingaangifte te doen, om het tekort of teveel aan ingehouden belastingen te beperken en een grote bijbetaling of teruggave te voorkomen.

donna53
door donna53 - Jan 27, 2023 om 11:02
98 Antwoorden / 10 Vragen

De loonheffingskorting laat ik bij beide (AOW en pensioen) niet verrekenen. Dan krijg je per maand netto minder maar in mei/juni na het invullen van je belastingsopgave al het teveel betaalde geld terug. Het is natuurlijk je eigen geld maar het voelt dan net als een cadeautje. Bovendien: wat je per maand niet krijgt kun je ook niet uitgeven. En voor de huidige rente hoef je het niet te laten.

puscas
door puscas - Jan 27, 2023 om 11:57
1 Antwoorden / Vragen

Je kunt het beste de loonheffingskorting toepassen op het inkomen dat bruto het hoogste is, dus is je pensioen hoger dan je AOW uitkering vul dan bij pensioen ja in, en bij AOW nee

ma
door marie47 - Jan 27, 2023 om 12:38
40 Antwoorden / 0 Vragen

In Geld en recht van de Plus van januari stond de zelfde vraag.

Het andwoord was dat het eigenlijk niks uit maak, dat u in beide gevallen evenveel belasting betaald.
De heffingskorting is een belastingkorting waar u recht op hebt en het kunt incasseren in lopende jaar of het jaar daarop
bij het doen van belastingaangifte.
U kunt  er ook voor kiezen het helemaal niet toe te passen dan krijgt u minder pensioen maar de belastingdienst verrekend het
in jaar van aangifte.
Heb ik overigens ook zo gedaan en kreeg dan een mooi bedrag in een keer van de belastingdienst erug

ze
door zeemannetje - Jan 27, 2023 om 15:22
120 Antwoorden / 0 Vragen

Dat kan wat ingewikkelder zijn dan alleen een ja of nee. Hoe veel verschillende pensioenen en/of lijfrenteuitkeringe zijn het, Hoe hoog is dat pensioen enz, Kun je teveel ontvangen belasting makkelijk terugbetalen of betaal je liever nu teveel belasting zodat je volgend jaar geld terug krijgt? Praat eens met iemand die hier goed in thuis is en neem je gegevens mee, bv FNV belastingservice.

He
door Helen 66 - Jan 27, 2023 om 16:04
119 Antwoorden / Vragen

Ligt er aan of uw pensioen hoger is dan de AOW. Let wel pensioen van 1 werkgever, wwant als u medere pensioenpotjes hebt bij verschllende werkgevers, dan telt dit niet als 1 pensioen.  Dus het hoogste bedrag: JA bij loonheffing

CP
door CPV - Jan 27, 2023 om 20:26
21 Antwoorden / Vragen

Het maakt eigenlijk niet veel uit: SVB en je pensioenuitkeerder weten niet van elkaar, dus je ingehouden belasting is altijd te laag. Dat zul je bij de definitieve heffing moeten bijbetalen.
Het is dus handiger uit te rekenen hoeveel je volgend jaar moet bijbetalen en daar alvast rekening mee houden. Grof geschat is het de helft van je bruto AOW.