Fl
door Fletje13 Sep 14, 2021 om 20:19
Geldzaken & recht

Mag de persoon die mijn auto kocht via martkplaats zijn geld terug eisen omdat hij het achteraf toch niet eens is over de koop

Ik heb mijn auto verkocht via martkplaats nu komt meneer terug op de koop omdat hij vind dat ik schade niet heb vermeld. Ik heb de advertentie geplaatst met foto s erbij en in het stuk tekst vermeld dat er schade zit op de deur van de bijrijders kant. Later kreeg ik reacties van veel mensen of ik duidelijke foto s wilde sturen van de schade en die heb ik er dus aan toe gevoegd. Meneer stuurde zijn vader en vriendin om de auto te bekijken en hebben hun de schade duidelijk laten zie en zijn vader zei het is ook geen nieuwe. nu zegt de man dat ik de foto s na de koop heb toegevoegd en de man eist nu 250 euro aan geld terug en anders schakelt hij een rechter in.

Ik heb niks verborgen bij de koop en heb alles laten zien ook hebben ze een stuk gereden. Meneer was er dan zelf wel niet bij maar zijn vader en vriendin gingen akkoord. Wie staat er nu in zijn recht en wat moet ik doen? De auto was 2550 euro en meneer eist 250 euro terug.

10416 20 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 14, 2021 om 20:23
16830 Antwoorden / 202 Vragen

En dat is nu helaas een probleem dat kan gebeuren bij verkoop via Marktplaats. Het enige dat u naar mijn mening kunt doen is de auto terug eisen en het geld 250 terug betalen om verdere problemen en eventuele kosten te voorkomen.

Fl
door Fletje13 Sep 14, 2021 om 20:25
1 Antwoorden / 2 Vragen

Het bedrag van de auto was 2550 de man wilt 250 euro terug hebben en de auto houden

ju
door juliomariner Sep 14, 2021 om 20:28
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Hij kan zoveel willen. Ze hebben de schade gezien en zijn akkoord gegaan.
Hij probeert er gewoo  een slaatje uit te staan. Voor €250,00 gaat hij echt geen rechtzaak beginnen. Hij zou een punt hebben als u de schade had proberen te verdoezelen. Nu blijft het gewoon koop = koop

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 14, 2021 om 20:40
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn reactie op uw reactie is weer eens niet doorgekomen en dus herhaald:  Ik zie nu dat het bedrag van verkoop € 2.550,00 was en de koper € 250,00 terug wenst te ontvangen. Om gedoe te voorkomen zou het zinnig kunnen zijn zijn om de € 250,00 terug te betalen onder voorwaarde van ook finale kwijting en om dan van verder gedoe etc af te zijn.

Een bedrag ad. €250,00 is nu niet meteen een bedrag om naar de rechter te stappen maar indien hij meent voldoende bewijs te hebben kunnen sommige mensen tot van alles in staat zijn. Mijn advies is dan om toch eerst maar even af te wachten of dat inderdaad gebeurt. Hoe dan ook zal hij dan een invorderingsprocedure moeten starten waarbij hij hoe dan ook afdoende bewijs moet hebben resp. u bewijs m.b.t. het tegendeel.

Dus toch, laat u niet bang maken en nu nog niet terugbetalen. Laat hem maar komen

tijger1
door tijger1 Sep 14, 2021 om 20:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Het verdient aanbeveling dat u een topic eerst eens goed leest, voordat u een reactie plaatst.

En due schade is ook door de vader en de vriendin van koper gezien.

Waarom zou de Ts in vredesnaam due € 250 terugbetalen?

Fl
door Fletje13 Sep 14, 2021 om 21:00
1 Antwoorden / 2 Vragen

@tijger1 , dankjewel voor je antwoord, heremietkreeft heeft het artikel gelezen, ik heb het aangepast door het bedrag erbij te zetten zodat het iets duidelijker werd excuses..

Fl
door Fletje13 Sep 14, 2021 om 21:02
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk dat ik maar even afwacht wat er gebeurd voor mijn gevoel ben ik eerlijk geweest en heb ik alles laten zien toen ze hem kwamen bekijken.

tenormin
door tenormin Sep 14, 2021 om 21:15
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Je hoeft helemaal niets terug te betalen @fletje13. Als je eerlijk bent geweest, zoals je schrijft: via Marktplaats kopen is kopen en daar moeten die mensen het mee doen. Klaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 14, 2021 om 21:39
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER! is het u ontgaan dat Ts de verkoopprijs eerst niet noemde en dat n.a.v. mijn eerste reactie wel? En daarin het verkoop bedrag noemde? Weet u nu echt nietit van ophouden of zijn mijn reacties allergies voor u?

@FLETJE13, dank voor uw opmerking in deze.

sira
door sira Sep 14, 2021 om 21:55
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Helemaal niets betalen, laat hem barsten. Hij probeert u gewoon geld afhandig te maken.

Redacteur
door Redacteur Sep 15, 2021 om 10:14
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Graag inhoudelijk op elkaar reageren. Daar zijn topicstarter en de forumbezoekers het best mee geholpen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 14, 2021 om 20:35
2042 Antwoorden / Vragen

Koop is koop, die man kan eisen wat hij wil maar hij heeft werkelijk geen poot om op te staan. Dit soort mensen probeert het gewoon, soms dreigen ze met juridische stappen en soms helpt dreigen met geweld en dan betalen mensen maar om ervan af te zijn.

mahadma
door mahadma - Sep 14, 2021 om 20:38
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Wie staat er nu in zijn recht en wat moet ik doen?

Mijninziens:
U staat in uw recht. U heeft een kleine schade vòòr verkoop gemeld. Koper had alle kans dat te bekijken vòòr betalen/kopen.
Particulier naar particulier = geen garantie whatever. Koop zo de auto erbij staat op dàt moment.
Laat hem een rechter inschakelen, maar of die voor 250 euro in actie komt? Nee, denk ik niet.

Wat ik wel denk is dat hij probeert op te licht. En over 2 maanden met nog wat komt en mogelijk later nog wat.

Dus melden dat u geen terug betaling doet en wens hem veel succes met zijn rechtszaak. Laat hem maar met "bewijzen" komen.

tijger1
door tijger1 - Sep 14, 2021 om 20:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Iedereen mag alles eisen, maar ze hoeven nog niets te krijgen.

De schade was welbekend en is ook nog door twee personen die hij gestuurd had gezien.

Die koper probeert gewoon de boel op te lichten, dus lekker laten dreigen met die rechter.

Ga dus beslist niet voor die dreigementen overstag, maar mocht hij het werkelijk tot een rechtzaak laten komen, doet hij natuurlijk niet, ga dan daar wel naar toe met uw bewijzen.

Uw bewijs is die advertentie, de foto's, het verzoek om meer foto's, en die aanvullende foto's. Bewaar die paperassen goed.

ne
door neodutchio - Sep 14, 2021 om 21:05
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Bewaar de foto's die in de advertentie stonden en de tekst. Geef de koper aan dat de auto gekocht is in de staat zoals die was en goedbevonden was. Geef ook maar aan dat u de rechtszaak met vertrouwen tegemoed ziet.
U staat in uw recht. Het is een koop tussen particulieren en de koper moet vooraf onderzoek doen. U hebt aan uw plichten voldaan.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 14, 2021 om 21:18
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je iemand anders voor jou liet kopen loop je dit risico gewoon.

Verder vind ik de staat van onderhoud belangrijker dan deukje niet op de foto maar wel genoemd.

Gewoon niets doen en negeren,
deze persoon probeerde zo een voordeeltje  te halen maar de gestuurde mensen hadden niet zomaar

die €2250,- moeten geven maar er iets proberen vanaf te halen.

Elke auto is een risico, zeker zonder garantie en ook nog particulier.
Gewoon niets doen en  doei.

Zelfs de Reidende rechter zal dit niet  doen.

tenormin
door tenormin - Sep 14, 2021 om 21:20
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Vader en vriendin zijn akkoord gegaan, dus de echte koper vertrouwde hen (en U). Via Marktplaats is koop een koop. Dus de hele boel aan foto's, informatie etc. bewaren maar: in wezen kunnen ze niets ondernemen, zeker geen €250,00 gaan terugbetalen. Wat zou betekenen dat u informatie zou hebben achtergelaten. U heeft het hele verhaal plus later foto's over auto verteld dus: laat Pa maar die €250,00 aan zoon geven. ;-)

aurora1
door aurora1 - Sep 14, 2021 om 21:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Koop is koop. Dus verder niet reageren. Ze proberen u te piepelen.  Als ze gaan dreigen oid, dit aan de politie melden. Bewaar alle bescheiden goed, neem eventuele gesprekken op.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 14, 2021 om 21:31
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Fletje13,

Soortgelijke vragen zijn  al vaker gesteld op dit forum, klik op de volgende link :

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/marktplaats-koper-is-ontevreden-wil-gekochte-komen-terugbrengen

tenormin
door tenormin Sep 14, 2021 om 21:47
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@GA, niet, en al vaker? Hoe dan? Nooit of veelvuldig?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 14, 2021 om 22:15
1759 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Een type foutje zie ik.... Even verbeterd. Bedankt.

Het is een particuliere verkoop tussen 2 particulieren.

Dus koop is koop, zonder garantie verder.

sira
door sira - Sep 14, 2021 om 22:09
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Nogmaals, niet betalen. En als u de boel (die vent) niet vertrouwt, informeer uw buren en de politie vast.

Ik weet niet of u een man of een vrouw bent, maar ik ben een vrouw (met een bedrijf). Ik kreeg ooit een onterechte factuur van een montagebedrijf die ik weigerde te betalen. Ik ben toen door hem telefonisch bedreigd, als ik voor die en die dag niet betaald had, zou hij langskomen met een paar kampers (zijn woorden). Gelukkig ben ik niet bang aangelegd, want ik heb hem toen gezegd dat hij van harte welkom was en dat het ontvangstcomité zou klaarstaan. Ik had destijds een Duitse Herder met een schofthoogte van 68 cm, maar ik heb voor alle zekerheid wel aangifte gedaan en ik heb mijn harpoen geladen voor het grijpen klaargelegd. :-))
Hij is nooit geweest en ik heb nooit betaald.

Het zal wat zijn als je mensen toelaat je op een dergelijke manier te intimideren. Harpoen staat inmiddels weer in veiligheidsstand.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 14, 2021 om 22:19
1759 Antwoorden / 31 Vragen

@Sira,u maakt geen grappen..... ;<)), heeft u een coffeeshop?.....

sira
door sira Sep 14, 2021 om 22:24
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Nee, ik heb geen coffeeshop en ik gebruik ook niets.
Dit montagebedrijf was ingehuurd door mijn ex-vennoot om werkzaamheden bij een klant te verrichten. helaas kon ik het contract niet ontbinden. Ik kon wel weigeren de onterechte factuur te betalen.

Ik woon alleen, maar ik zal mij nimmer door iemand laten bedreigen. En was hij langsgekomen, ik had werkelijk de harpoen gebruikt.

panter22
door panter22 - Sep 15, 2021 om 08:45
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom kon de zoon niet mee om de auto te kopen?
Nu kopen vader en vriendin de auto en krijg je babbels van de zoon.
Met die zoon heb je niets te maken.
Vader met vriendin hebben de auto van jou gekocht. Zij hebben toestemming van de zoon om namens hem de auto te kopen.
Als de zoon het achteraf niet tevreden is, dan moet hij maar klagen bij vader en vriendin en hen maar die €250 vragen die ze volgens hem teveel betaald hebben.
Dreigen met een rechter. Terugdreigen met een advocaat.

Wi
door Wilma-60 - Sep 15, 2021 om 11:49
25 Antwoorden / Vragen

Goedemorgen, ze zijn geweest om te kijken en alles gezien. En u heeft duidelijk vermeld , dat er schade is en konden ze zien. U hoeft niks te betalen, hadden ze naar een garage moeten gaan en een nieuwe moeten kopen.
Dan had hij zelf moeten komen kijken en geen anderen sturen !! Moet hij dat geld maar aan zijn schoonvader terug eisen !!!
U staat in uw recht klaar. Als ze u bedreigen per mail of per telefoon , dit opslaan en aangifte doen van bedreiging !!!

mo
door mof - Sep 15, 2021 om 14:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Niets doen. Van een particulier gekocht is garantie tot de straathoek.
die man gaat echt niet naar de rechter want hij zal alles moeten bewijzen.

ro
door ronny530 - Sep 15, 2021 om 17:18
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Die meneer heeft geen poot om op te staan omdat in de advertentie tekst al stond dat de auto schade had. Dat u uit goedheid ook nog een foto van de betreffende schade stuurt had helemaal niet gehoeven omdat de schade ook bij de bezichtiging bekeken had kunnen worden. Wat nog grappiger is is dat die meneer de auto niet gekocht heeft want zijn vader heeft de auto na constatering van de schade gekocht. Die meneer kan dus geen 250 euro eisen omdat hij de auto niet heeft gekocht en de vader in kwestie ook niet omdat die de schade voor de koop gezien heeft. Al zou meneer naar de rechter stappen dan is zijn zaak kansloos omdat u de auto niet aan hem verkocht heeft en dus geen zaak tegen u kan beginnen. Typisch gevalletje proberen geld uit uw zak te kloppen en waarschijnlijk zullen er nog wat dreigmails gaan volgen en die kunt u afdoen met 'ik heb de auto niet aan u verkocht'.

1paul
door 1paul - Sep 16, 2021 om 11:21
3134 Antwoorden / 0 Vragen

jammer voor meneer maar in dit geval hebben de kopers de auto kunnen zien en hem meegenomen zo die is, laat ze maar naar de rechter stappen, ze hebben geen poot om op te staan, die schade kan ook gekomen zijn terwijl de koper op weg naar huis was!!!!

ha
door harrybre - Sep 17, 2021 om 11:26
240 Antwoorden / Vragen

"m de auto te bekijken en hebben hun de schade duidelijk laten zien

Verkopen op o.a. Marktplaats, waarbij de kopende partij het goed heeft geinspecteerd en goedbevonden, afgeerekend en betaald, zijn zg "voetstootse" aankopen. Alle verantwoordelijkheid eindigt hier, tenzij nadrukkelijk dit een verzwegen en vitaal gebrek is. Dat is hier duidelijk niet het geval, dus.. jammer voor de koper.

mo
door mof - Sep 17, 2021 om 11:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Gewoon over laten waaien ... zulke figuren denken dat ze met intimidatie kunnen bereiken wat ze willen. Het is een tweedehands koop van een particulier. Hij moet alles bewijzen als hij iets van u wilt ontvangen. Dat gaat hij niet doen voor maar 250€

pe
door pebk - Sep 17, 2021 om 13:11
581 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft voldaan aan uw deel van de overeenkomst. U heeft vermeld dat er schade was (in tekst en met foto's). Bovendien heeft de koper een onderzoeksplicht. Dat hij zijn vader en vriendin stuurt is niet uw probleem en u heeft hen de schade laten zien. Kortom, het is de verantwoordelijkheid van de koper.

Tip: Volgende keer een schriftelijke overeenkomst afsluiten. Op de site van de anwb staat een template.
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/de-koop-sluiten/tips-koop-particulier

Dave lubeck
door Dave lubeck - Sep 20, 2021 om 09:38
88 Antwoorden / 2 Vragen

Ach , gewoon geen aandacht aan besteden . mensen zijn heel snel met anders ga ik naar de Rechter . Onbenullig !!! Weten niet dat naar een rechter voor 250 euro veel duurder kan uitpakken voor degene die de zaak aanhangig maakt . Want stel dat ze het verliezen , dan krijgt degene die het bij een rechter heeft aangekaard een behoorlijk gepeperde rekening van sowieso advokaat tegenpartij en kosten rechtbank . Dus maar te schreeuwen om naar een rechter te gaan is een absurde manier om de tegenpartij bang te maken .
En vraag mij toch af waarom nou expliciet 250 euro die terug word gevraagd en niet het hele bedrag . IK ZOU ZEGGEN , LAAT MAAR KLETSEN EN GEEN AANDACHT MEER AAN BESTEDEN . ZONDE VAN JE TIJD , !!!