El
door ElStu Nov 10, 2023 om 15:15
Geldzaken & recht

Mag een bedrijf voor de opleiding van het personeel die kosten op de klanten verhalen?

Het installatiebedrijf waar wij een cv onderhoud contract bij hebben, stuurde eerder dit jaar een rekening van €4,46.
omdat we dat niet begrepen heb ik telefonisch gevraagd wat dat betekent: het blijkt een verrekening van kosten die gemaakt zijn voor opleiding van monteurs vanwege de wettelijke verplichting tot certificering
Na maanden krijgen we nu een aanmaning.
Mijn vraag is: mag een bedrijf om bovengenoemde reden de kosten op de klanten verhalen?

5170 13 Rapporteer
ju
door juliomariner - Nov 10, 2023 om 15:23
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ongelovelijk. Het maken en versturen van de factuur kost meer dan het opbrengt. Wat een prutsers.
Ik zou het maar gewoon betalen om er vanaf te zijn maar er dan direct bijzeggen dat u het contract bij de eerst volgende mogelijkheid opzegt en dat u daar een schriftelijke bevestiging van wilt. Kijken hoe ze dan reageren.

ne
door neodutchio - Nov 10, 2023 om 15:25
5158 Antwoorden / 12 Vragen

Gaat het hier om een zakelijke of particuliere overeenkomst?

sira
door sira - Nov 10, 2023 om 15:32
2353 Antwoorden / 24 Vragen

Raar dat daar apart een rekening voor wordt gestuurd, maar ja, salarisverhogingen worden ook aan de consument doorberekend, alleen is het dan niet zichtbaar. Dit installatiebedrijf komt er gewoon voor uit.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 10, 2023 om 15:41
2080 Antwoorden / Vragen

Bedrijven verhalen alle kosten op klanten, dat is het idee van een bedrijf. Of een bedrijf ook met u overeengekomen is dat dit apart en tussentijds wordt gefactureerd, in plaats van het "gewoon" in de jaarlijkse verhoging te stoppen, weet ik niet, zoiets moet in uw contract staan.

mahadma
door mahadma - Nov 10, 2023 om 16:26
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Vroeger waren de kosten voor medicatie 20 euro. Nu staat er 10 euro medicijnen en10 euro kosten van de apotheek. Samen 20 euro maar valt iedereen op de openheid van de factuur.

Nu heeft u die openheid zelf gezien en maakt daardoor problemen en kosten.

Gr
door Grunn1 Nov 10, 2023 om 16:34
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Toch eerst eens de vraag goed lezen.
T.s.  krijgt zomaar een losse rekening te zijn en niet iets vergelijkbaars als een rekening bij een apotheek

mahadma
door mahadma Nov 10, 2023 om 17:45
11555 Antwoorden / 51 Vragen

@ Gryunn1:

vroeger kreeg je geen specificatie bij de apotheek nota, en men zei niets, nu wordt er gespecificeerd met vragen/problemen, en ook bij dit bedrijf wordt openheid gegeven.En het is weer niet goed.

Gr
door Grunn1 Nov 12, 2023 om 12:51
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Blijft moeilijk he lezen.
Je vergelijkt appels met peren maar dat schreef ik al maar voor jou nog een keer

Bij de apotheek krijg je een rekening voor medicijnen net als altijd was echter nu gesplitst naar kosten inplaats van alleen een totaal.
Ts krijgt achteraf lees goed achteraf een rekening voor alleen opleidingskosten niet gesplitst op een andere factuur maar achteraf.
Werkelijk totaal niet vergelijkbaar met een apotheek

vd
door vdlieuw - Nov 10, 2023 om 16:53
211 Antwoorden / 6 Vragen

Resctie van Juliomariner is opmerkelijk en kennelijk zonder enig inzicht hoecern bedrihf functioneert.
Natuurlijk mag een bedrijf alle kosten die het maakt doorberekenen in zijn prijs aan de klant.
Hij hoeft daar geen verantwoording over af te leggen. Normaal gesproken ziet een klant al die doorberekeningen niet (en wil dat misschien niet eens weten). Als al opgemerkt, dat dit bedrijf daar transparant en is, prima.
Als uiteindelijk de geoffreerde prijs aan de klant te hoog is wordt er niets verkocht dus een bedrijf/werkgever zal niet zomaar alles aan de klant berekenen want dan kan hij zijn deur wel sluiten. In uw situatie, volgens mij niets aan de hand.

ju
door juliomariner Nov 11, 2023 om 08:36
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Blijkbaar weet u niet hoe een bedrijf werkt.
Dot soort kosten horen gewoon in het contract opgwnpmen te zijn. Straks wordt er ook een rekening verstuurd omdat het vomputersysteem plotseling is gecrashed.
U hebt het over een geoffreerde prijs. Daar horen alle kosten in te zitten.

sw
door swat1500 - Nov 10, 2023 om 18:41
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Of het kan en mag zult u moeten opzoeken in het onderhoudscontract dat u heeft afgesloten.
Wij kunnen daar niets zinnigs over zeggen als we het contract niet kennen.

1paul
door 1paul - Nov 11, 2023 om 08:46
3162 Antwoorden / 0 Vragen

opleidingskosten zijn gewoon voor het bedrijf zelf en niet voor de klant, deze heeft immers geen "opdracht" gegeven hiervoor.

aan de andere kant staat het dit bedrijf wel vrij om de kosten voor onderhoud van de ketel te verhogen natuurlijk.

met andere woorden, linksom of rechtsom de rekening komt bij de klant te liggen!!

niet betalen, dit bedrijf dit ook laten weten en voet bij stuk houden als er een incasso komt, bij de rechter houd dit geen stand simpelweg omdat dit geen onderdeel is van uw kontrakt MITS dit niet vermeld staat in de voorwaarden, lees deze even na dus..

Iv
door Ivo W - Nov 11, 2023 om 12:08
731 Antwoorden / Vragen

Een bedrijf mag in principe alle kosten die het wil op klanten verhalen zolang dat onderdeel is van de gesloten overeenkomst.

Wanneer achteraf een aanvullende factuur komt zonder dat er extra werkzaamheden zijn verricht, komen deze extra 'opleidingskosten' vermoedelijk niet voor in de overeenkomst die u heeft. Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen, want ik ken de overeenkomst niet die u heeft met de installateur en ook de bijbehorende Algemene Voorwaarden zijn mij niet bekend.

ro
door ronny530 - Nov 12, 2023 om 10:22
2788 Antwoorden / 41 Vragen

U heeft navraag bij het installatiebedrijf gedaan en ook een uitleg gekregen waarom die 4,46 euro éénmalig in rekening werd gebracht, blijkbaar was u er het toen al niet mee eens en vraag ik me af waarom u toen geen bezwaar heeft gemaakt en tot nu aan toe die 4,46 euro niet betaald heeft.
M.i. vallen wettelijk op gelegde maatregelen buiten het onderhoudscontract en mogen bij de bestaande klanten éénmalig verhaald worden en dit installatiebedrijf verdeeld heel schappelijk de kosten onder alle bestaande klanten.
Als u van mening blijft verschillen dan vooral niet betalen want wie eist die bewijst en hopelijk zet het installatiebedrijf de vordering door en dan zal een kantonrechter zich over de vordering gaan buigen met een gerede kans dat u als verliezer alle kosten mag op gaan hoesten.
Aan u de keuze alsnog betaten of er voor die 4.46 euro een principekwestie van maken waarvan de uitkomst niet zeker is.

ka
door kaartendraak - Nov 15, 2023 om 11:21
182 Antwoorden / 2 Vragen

Wat ik raar vind is: Je schrijft dat je na maanden een aanmaning krijgt. Waarom heb je het destijds niet gewoon betaald of eerst deze vraag hier gesteld? Je hebt het maanden laten liggen, dat had toch allang opgelost kunnen zijn?

mo
door mof - Nov 15, 2023 om 12:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Alle kosten mogen uiteindelijk in de prijs van de geleverde dienst worden verrekend. Afhankelijk van wat in uw contract staat kan dit tussendoor of met de gangbare jaarlijkse (of andere termijn) prijscorrecties worden toegevoegd aan uw rekening.

agapon1951
door agapon1951 - Nov 15, 2023 om 18:58
173 Antwoorden / Vragen

Een overeenkomst die gemaakt wordt is men wetelijk verplicht alle kosten inzichtelijk te maken en dat is hier dus niet gebeurd. Het bedrijf had U eerstens op de hoogte moeten brengen van deze kosten (extra) maar ook wat de totale kosten van de uit te voeren werkzaamheden zijn of waren, indien zij dat niet doet, is zij rechtsgeldig gezien, niet haar recht. M.a.w. achteraf extra kosten in rekening brengen is dan ook niet terecht. Gezien het wel erg kleine bedrag zou ik overmaken en dit bedrijf laten weten nooit meer gebruik te maken van hun diensten.l.