Ni
door NikhilK Nov 9, 2018 om 19:47
Geldzaken & recht

Mag een betalingsherinnering alleen via de mail als mijn adres ook bekend is?

Mijn zusje die is op de middelbare school op kamp geweest. Er zou via de mail een factuur verstuurd worden. Echter hebben wij deze nooit ontvangen. En zijn verder zelf niet achteraan gegaan. Nu na 2 jaar hebben wij een brief gekregen van het incassobureau dat het bedraagd moet worden plus de kosten van het incassobureau en rente. Vervolgens heb ik de incassobureau gevraagd om bewijs van herinnering. Ik heb hier bij een aantal screenshots gehad (via de post) waar het mail adres onjuist vermeld staat. Dit is echter niet onze schuld dat deze onjuist in het systeem bij hun staat ingevuld. We hebben geen herinnering gehad via de post.

Is het nu rechtmatig dat wij de kosten van het incassobureau moeten betalen omdat wij hiervoor niet op de hoogte zijn gesteld dat wij nog een bedrag moeten betalen?

6465 13 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 9, 2018 om 19:59
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, dat is niet rechtmatig en u kunt ook aantonen dat u de factuur nooit heeft ontvangen.
Ik adviseer ik om de kosten van het kamp alsnog en zo snel als mogelijk aan de school over te maken en daarbij tevens een brief zenden, aangetekend, met hetgeen u meldt dus nadrukkelijk dat u de factuur in kwestie nooit heeft ontvangfen en dat ook door u kan worden aangetoond. Zend een kopie aan het incassobureau 'en laat u niet gek maken' als er nader wordt gedreigd. Bij een eventuele procedure zal men, u moet dan wel naar de zitting gaan, van de rechter ongelijk krijgen. Dus geen extra incassokosten betalen omdat die aantoonbaar onterecht zijn.

Ni
door NikhilK Nov 9, 2018 om 20:13
2 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt, om de kosten van het kamp over te maken heb ik wel een factuur nodig. Dan weet ik waar ik het naar toe moet overmaken. Dus ik moet nog even achteraan bij de school. Ik zal maandag a.s. even contact opnemen.
Nogmaals bedankt voor je antwoord

tijger1
door tijger1 Nov 9, 2018 om 20:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe kan men nou aantonen iets NIET ontvangen te hebben. Lukt niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 9, 2018 om 20:23
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, er is sprake van een foutief e-mail adres en dat is meer dan afdoende bewijs van het niet hebben kunnen ontvangen.
Frappant is dat de verzender niet heeft gecontroleerd of de e-mail ontvangen is. Bij een foutief adres komt normaliter een melding retour.

tijger1
door tijger1 Nov 9, 2018 om 20:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus het is een bestaand adres.

my
door mystery Nov 9, 2018 om 20:27
34 Antwoorden / 0 Vragen

En wie heeft dat email adres opgegeven de kabouters zeker.
TS wist dat er een factuur zou komen TS heeft zelf 0,0 aandacht eraan geschonken en nagevraagd waar de factuur bleef.
Dan was duidelijk geweest dat het mailadres foutief was, maar TS hoopte gewoon dat er niet meer over gezeurd zou worden en das verkeerd gegokt.

ha
door harrybre Nov 14, 2018 om 12:44
240 Antwoorden / Vragen

Als IK iets besteld en ontvangen heb bijv. met middelbare school op kamp geweest, vraag ik me altijd af, waar de rekening blijft, en vraag er desnoods om.
Dat de school ook e.e.a te verwijten is, is een ander verhaal. Aan die kosten zit u vast.
Bij belangrijke e-mails stuur ik altijd een Cc ( of desnoods Bc) aan mezelf. Weet ik zeker, dat het weggestuurd is en exact met welke tekst ook.

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2018 om 20:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wie heeft dat verkeerde mailadres opgegeven?

Maar uw zus ging op kamp en u bent er niet verder achteraan gegaan toen die factuur maar niet kwam? Dat is niet echt slim.

Die incassokosten hoeven niet betaald te worden, maar die factuur moet wel wel omgaande betaald worden.

Ni
door NikhilK Nov 9, 2018 om 20:12
2 Antwoorden / 2 Vragen

De mail is volgens mij bij de school terecht gekomen door een aanmeldformulier wat je dus met de hand invult. Het gaat om 1 letter die er onjuist tussen staat. Iemand heeft dus het formulier ingetikt in de computer en door dat een handschrift niet altijd goed te lezen is de fout gemaakt.

Wij hadden op dat moment krab en hebben gedacht dat de rekening nog wel zal komen en op een gegeven moment vergeten. Het is ook logisch als je er verder niets van hoort.

Ik zal maandag de school bellen en kijken hoe ze het kunnen oplossen.

audb
door audb Nov 14, 2018 om 14:06
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Vreemd dat ze een formulier geven terwijl dit ook via een webpage of email had gekunt.

Plus het feit dat als ze een email sturen naar een foutief adres dat ze daar een bericht van terug hebben moeten krijgen.

Als dat laaste het geval is geweest dan zijn hun in gebreken gebleven en dan kan je wel beroep doen op de wet die zegt dat je een herindering moest sturen en dan wel via de gewone post of telefoon.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 9, 2018 om 20:27
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@NIKHILK, toch nog even de vraag nu u meldt contact op te nemen met de school: bent u gemachtigd om namens uw zusje op te treden?
Op zich is het een bijzonder goed plan maar als u niet gemachtigd bent, zorg dan voor een volmacht namens uw ouders, aannemed dat uw zusje nog minderjarig is. De school kan de incasso ongedaan maken.

Ni
door NikhilK Nov 9, 2018 om 21:24
2 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor het antwoord. Ik ben inderdaad gemachtigd.

tenormin
door tenormin - Nov 9, 2018 om 21:19
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@nikhilk. "we hadden het op dat moment krab" (krap); met andere woorden: je wist er wel degelijk van, alleen betalen kon, toen niet. Je was kennelijk wel op de hoogte maar hebt, net als Meneer de Uil, oogjes dichtgedaan. Iets niet ontvangen onstslaat niemand van zijn/haar plicht er wel achteraan te gaan. Je hoopte er alleen op, onterecht, dat er geen rekening zou komen. Dus wel. Zou maar betalen; kosten lopen anders giga snel op. Hoop dat je na 2 jaar niet krap bij kas zit.

re
door red1 - Nov 14, 2018 om 12:13
329 Antwoorden / 1 Vragen

beleasting stuurt nooit e-mails

lo
door lovewinnie - Nov 14, 2018 om 12:20
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt mijn wel. U wist dat er een rekening hoorde te komen? Wrm heeft u niet gebeld toen u niks hoorde. Foutje is zo gemaakt natuurlijk. Geen geld is geen excuus niet te hoeven betalen
En hoe komen ze aan het emailadres? Is het door u fout door gegeven of door hun fout genoteerd . Mijn ervaring is dat je de gegevens die ingevoerd worden zelf moet controleren en ondertekenen. Is dat niet gebeurd??

De rekening zsm betalen, nou ja u ouders of tenzij u verantwoordelijk bent dan u. Zusje was minderjarig dus ouder/voogd moet betalen . Incasso kosten hoeft u niet te betalen tenzij hun kunnen aantonen dat u foute gegevens heeft doorgegeven waardoor u de rekening nooit ontvangen heeft

aurora1
door aurora1 - Nov 14, 2018 om 12:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U wist dat de rekening eraan zou komen maar toen zat u even krap bij kas en verkoos daarom uw struisvogelpolitiek.
Ik zou maar p.o. betalen om de kosten niet nog hoger op te laten lopen.
U lijkt nu smoesjes te zoeken om er (opnieuw) onderuit te kunnen komen.

qwerty789
door qwerty789 - Nov 14, 2018 om 13:23
7 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, Een e-mail kan ook (soms) niet aankomen daarom moet het schriftelijk

audb
door audb - Nov 14, 2018 om 13:57
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Mag een factuur via mail worden verstuurt? Ja dat mag als dat van te voren duidelijk is aangegeven
Maar nu komt er een incassobureau omdat u niet betaald heeft en ook dat is geheel rechtmatig.

Omdat u wist dat er een betaling moest plaats vinden en u geen actie heeft ondernomen toen er geen factuur binnen kwam bent u zelf in gebreken gebleven.

Maar ook de school is hier schuldig aan ook die hadden wel actie moeten ondernemen en u een herindering moeten sturen.

Nou geeft u aan dat de mail nooit is binnen gekomen en het lijkt mij dat als een email niet goed is dat ze de mail terug hebben gekregen toch is het aan u om de school hiervan op de hoogte te stellen.

Helaas voor u de portemonnee moet open u heeft namelijk een informatie en betalings verplichting.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 14, 2018 om 13:58
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@NIKHILK: is er iets te melden over resultaat m.b.t. overleg met de school?

gy
door gypsyjoy - Nov 14, 2018 om 14:25
28 Antwoorden / 3 Vragen

Scholen jagen ouders onnodig op kosten met peperdure excursies. Deze zijn nog verplicht ook. De kosten voor mijn kind bedroeg bijna de helft vh gezins-inkomen. Een potje had de school niet voorhanden.Aangezien genoemde excursie verplicht was en ik kon aantonen dat echt niet te kunnen betalen, is mijn kind pro deo mee gegaan.Ik vind het niet wenselijk om dergelijke kosten welke op geen enkele manier in verhouding staan met het inkomen,aan ouders te verplichten.Je zult maar een tweeling hebben of meerdere kinderen op school. Dit moet stoppen.En wel nu.

mrnn
door mrnn - Nov 14, 2018 om 14:53
67 Antwoorden / 10 Vragen

Als er een onjuist emailadres gebruikt is door de school, dan heeft de school een melding gekregen dat de email niet bezorgd kon worden. En dan hadden zij contact op kunnen nemen om naar een juist adres te vragen. De school heeft dat niet gedaan, dus is die - in mijn ogen - net zo schuldig aan nalatigheid.

mo
door mof - Nov 14, 2018 om 15:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, uw zusje is op de middelbare school op kamp geweest. Waarom zou u daar niet voor betalen dan? Dat het email adres niet juist is geadministreerd, daar heeft u wel een punt, tenminste. Ik neem aan dat de school ook uw woonadres heeft en uw telefoonnummer. Kunt u aantonen dat u het emailadres juist heeft
doorgegeven? Dat zou uw zaak zeker sterker maken. U bent niet verantwoordelijk voor de administratiefouten op school.
Wel zou ik de kosten van het schoolkamp voldoen. Maar over de extra kosten zou ik zeker bezwaar maken.