Ka
door Kassagebruiker Mar 15, 2020 om 22:08
Geldzaken & recht

Mag een particulier verhuurder dit vragen?

Via FB zag ik deze advertentie:

Bent u geïnteresseerd in deze woning, reageer dan UITSLUITEND via email op *******@gmail.com met onderstaande informatie:
- Kopie legitimatiebewijs
- Gezinsamenstelling
- Bewijs inkomen laatste 3 maanden
- Bewijs storting inkomen op bankrekening laatste 3 maanden (onnodige info mag u zwart maken)
- Verhuurdersverklaring
- Werkgeversverklaring(en)
Na uw reactie zullen wij u foto's doen toekomen. Wij werken nauw samen met de politie en treden zeer streng op tegen wietplantage's!!

Is dit wel toegestaan om zoveel info te vragen voor een particulier verhuurder?

4251 10 Rapporteer

sw
door swat1500 - Mar 15, 2020 om 22:14
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Vragen staat vrij.  Het is aan u om te bepalen of u deze info wil geven om de woning te kunnen krijgen. U kunt de aanbieder niet dwingen met minder genoegen te nemen.

tijger1
door tijger1 - Mar 15, 2020 om 22:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoveel bijzonders wordt er niet gevraagd.

lo
door lovewinnie - Mar 15, 2020 om 22:57
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk mogen ze dat

 Ze willen toch weten wie ik hun huis komt. Ze vragen echt niet te veel. Juist voor verhuurders erg belangrijke informatie want huurder er uit krijgen lukt niet zomaar. Je moet dus goed opletten wie je in je huis zet .
Wilt u dit niet geven,ook prima. Voor u 200 andere die dat wel doen. Er is nu eenmaal flinke woningtekort

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Mar 15, 2020 om 22:57
16829 Antwoorden / 108 Vragen

1. Kopie legitimatiebewijs - zie ik niet als een probleem (niet de achterkant met BSN)
2. Niets mis met gezinssamenstelling
3. Bewijs inkomsten ook niets bijzonders, vraagt een WBV ook
4. Ook bewijs storting laatste drie maanden (zwart maken mag) ze willen alleen zien dat werkgever gestort heeft
5. Weet niet wat er met verhuurdersverklaring bedoeld word; dat u nu elders huurt?
6. Werkgeversverklaring: ook heel gewoon bij gewone WBV

Ook een particuliere verhuurder wil wel zekerheid van inkomsten. Laat ik het zo stellen: mijn zoon verhuurt particulier en wil ook weten wat voor vlees hij in zijn huizen krijgt. Alleen dat gmail adres: zoiets word bij hem niet gebruikt. Hij gaat naar de te verhuren lokatie met potentiële huurder. Dus daar zou ik wat huiverig voor zijn. U moet wel gewoon de naam, adres en telefoon van de verhuurder krijgen, anders zou, ik, het niet durven met al die gegevens.

Magnum007
door Magnum007 - Mar 15, 2020 om 23:00
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Kassagebruiker,

Het antwoord is : ja.

Waarschijnlijk heeft de verhuurder slechte ervaringen gehad.

Zoals Tenormin aangeeft,zou ik de gegevens liever ook per post opsturen.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Mar 15, 2020 om 23:08
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Met welke reden wordt dit gevraagd? Voor een huurovereenkomst is dit geen probleem. Als het alleen maar is om meer info te sturen over een huis wel.

Ka
door Kassagebruiker - Mar 16, 2020 om 00:11
683 Antwoorden / 5 Vragen

Dank voor de reacties. Ik zag dit staan en vroeg mij af of dit legaal is/was voor slechts INFO!
Ik ga (hoewel ik het huis niet wil) toch niet aan een persoon die foto's plaatst van een pand zonder adres, alleen een naam van de verhuurder met een (oerdegelijk?) gmail adres toch geen kopie id sturen. Dit kan probleemloos een tricky zaak zijn om jouw gegevens te gebruiken.

Ik snap ook heus wel dat het bij effiecient huren dit wel gevraagd mag worden. Toen wij onze flat kregen werden die gegevens effectief gevraagd en gebruikt. Voor sec info vind ik dit behoorlijk verregaand.

ne
door neodutchio Mar 16, 2020 om 08:16
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Heel verstandig. Dergelijke informatie verstrekken voor alleen informatie te ontvangen is nergens voor nodig.

marita5
door marita5 - Mar 16, 2020 om 08:12
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Kassagebruiker ,

Een gmailadres en alle informatie geven alleen voor info , geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt .

Lees ook deze informatie ,

https://www.huurcheck.nl/checklist-documenten-huurder-verhuurder/

Topantwoord

panter22
door panter22 - Mar 16, 2020 om 08:22
6599 Antwoorden / Vragen

Het lijkt er op dat deze verhuurder een wietplantage in zijn huurwoning heeft gehad en dat hem verteld is deze gegevens te vragen voordat hij weer de woning zou verhuren. En dit voorvast maar in de advertentie heeft gevraagd aan alle mogelijke kandidaten.
Maar dit gaat veel te ver.
Ten eerste weet je niet dat het om een  eigenaar  van een bestaande  huurwoning gaat.
Ten tweede wat wordt er met die persoonlijke gegevens gedaan door de echte particuliere verhuurder?
Ten derde worden deze gegevens pas gevraagd als er een huurder gevonden is.
En dan geldt  voor verwerking van de gegevens de AVG.
In deze link vind je een uitgebreide publicatie. (Te groot om zo even te lezen)
https://www.hekkelman.nl/publicaties/bescherming-van-persoonsgegevens-bij-verhuur-van-woonruimte/
Het lijkt mij iets om een klacht in te dienen bij de Autoriteit persoonsgegevens
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 16, 2020 om 08:59
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn reactie is bepert ja. In beginsel vragen alle verhuurders en verhuurorganisaties naar deze gevenens alvorens na gebleken belangstelling een woning al of niet toe te wijzen. Het lijkt mij evenwel strijdig met de AVG, zoals gemeld ook door PANTHER22 dat dit op voorhand vie een wervingsadvertentie gebeurt.
Daarbij is uiteraard ook aan de orde dat men slechts een kopie  ID bewijs mag vragen waarvan het BSN niet zichtbaar is.

Ook in strijd met de AVG is dat men op deze wijze op voorhand veel te veel info verzamelt ergo van ook te veel belangstellenden die de woining toch niet krijgen.

Het is wel een lastige omdat de vragen kennelijk zijn bedoeld om een voorselectie te kunnen doen. Maar herhaald, deze uitgebreide info kan m.i. eerst aan de orde zijn als er sprake is van een reeel aanbod van toewijzing en niet aan meerderen tegelijk.