st
door stanehv Oct 11, 2016 om 13:48
Geldzaken & recht

Mag een verhuurder zonder overleg nieuwe huurders plaatsen?

Beste allemaal,
Ik huur een kamer op een etage van 17 mensen in een flat van een grote woningbouwvereniging in Tilburg. Nu hebben we al zolang als we weten coöptatierecht, wat inhoudt dat potiënte huurders zich aanmelden via de site van de woningbouwvereniging en wij een lijst met kandidaten krijgen waaruit we kiezen. De mensen op deze lijst nodigen we uit op een kijkavond om zo de meest geschikte kandidaat te vinden omdat we een hecht huis zijn, veel dingen samen doen en gezamenlijke boodschappen betalen. Nu komt er vanaf november een kamer vrij bij ons en hebben we ineens geen coöptatierecht. Via de site hadden zich zeker 15 mensen aangemeld waar we normaliter uit konden kiezen maar nu heeft de woningbouw zelf iemand toegewezen. Ik vind het belachelijk dat wij geen stem (meer) hebben (zonder enige aankondiging) in onze nieuwe huisgenoot. Wij krijgen nu een exchange student die waarschijnlijk naar een halfjaar vertrekt en zich niet gaat mengen in het huis. Ik vraag me af of de woningbouw zonder enig overleg mensen in een huis kan plaatsen, iets wat de sfeer en de onderlinge relaties niet ten goede komt.

EDIT: Coöptatierecht staat vermeld in het contract

8664 9 Rapporteer

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Oct 11, 2016 om 13:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Staat dat 'coöptatierecht' vermeld in je huurcontract?
Denk het niet.
Een verhuurder is dan vrij om te bepalen welke huurder woonruimte toegewezen krijgt.

zoekster1
door zoekster1 Oct 11, 2016 om 14:11
1583 Antwoorden / 3 Vragen

klopt niet.

st
door stanehv - Oct 11, 2016 om 13:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Vergeten te vermelden, coöptatie staat vermeld in het contract!

edrick3
door edrick3 Oct 11, 2016 om 15:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dan kun je de verhuurder daarop aanspreken! Zie reactie van zoekster1

Topantwoord

ja
door jackyh - Oct 11, 2016 om 13:59
953 Antwoorden / 4 Vragen

Zou de verhuurder er op aanspreken. Lijkt mij dat je de normale gang van zaken niet zomaar eenzijdig kunt wijzigen. Er geldt ook nog zoiets als gewoonterecht.

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - Oct 11, 2016 om 14:00
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik denk dat die exchange student flink gaat betalen voor de kamer, of het is iemand die contacten heeft binnen de wbv. Want dit is bijzonder vreemd. Gelukkig heeft u wel rechten opgebouwd in de loop der jaren. (en ik lees nu dat het ook nog eens in het huurcontract staat.)

klik HIER

waaruit:
Er zijn voor de huurder drie manieren om het coöptatierecht te verkrijgen. In de eerste plaats kan het recht door partijen zijn overeengekomen in de huurovereenkomst. Vaak heeft de huurder het recht om de opvolgend huurder uit te kiezen of om enkele potentiële kandidaten aan de verhuurder voor te stellen, waaruit de verhuurder een keuze maakt. Een tweede mogelijkheid is dat het coöptatierecht ontstaat door een bestendige gedragslijn. Dat wil zeggen dat de verhuurder enige tijd (enkele jaren) toelaat dat de huurders zelf hun medebewoners kiezen. Hoewel de verhuurder wel het recht heeft om het coöptatierecht op te zeggen, mogen de huurders ervan uitgaan dat de verhuurder deze praktijk niet zo maar wijzigt. Rechters houden meestal een termijn van zes maanden aan waarop de verhuurder het coöptatierecht kan opzeggen. In de derde plaats moet de verhuurder op grond van de redelijkheid en billijkheid rekening houden met de gerechtvaardigde belangen van de huurders. Hoe ver die verplichting gaat, hangt af van de omstandigheden van het geval.

Ga daarom meteen in bezwaar bij de wbv en 'dreig' met rechtsmaatregelen.

zoekster1
door zoekster1 - Oct 11, 2016 om 14:10
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als u in bezwaar gaat, doe het bewijsbaar schriftelijk, dus via mail met ontvangstbevestiging of via een aangetekende brief. Zorg dat alle namen van de huidige huurders onder de bief/mail staan. Vermeld uw rechten en uit uw wensen/eisen. Verzoek om een schriftelijk antwoord binnen 7 dagen. Er is haast bij.

Ik vind het echt belachelijk zoals die wbv te werk gaat. U mag gerust de naam noemen van de wbv.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 11, 2016 om 16:31
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Variant: als u zeker weet dat het coöptatierecht in uw huurovereenkomst staat en ik heb geen reden om aan uw woord te twijfelen betekent een en ander niet meer en niet minder dan dat de verhuurder die overeenkomst niet nakomt. U kunt dan op basis van het Burgerlijkwetboek 6:167 navoleving 'vorderen'. (Zelfs zonodig sommeren).

mo
door mof - Oct 12, 2016 om 12:04
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u een cooptatieRECHT heeft, dan mag dat niet zomaar. Dat recht moet dan wel,zijn vastgelegd in de huurvoorwaarden.
Als u bijv. uit een aantal gegadigden geen keuze maakt dan mag de verhuurder op zeker ogenblik zelf iemand uitkiezen.

wanneer het recht niet op papier staat is het meer een soort gewoonterecht en zal het een stuk lastiger worden iemand het huis uit te krijgen.
hoe weet u trouwens zo zeker dat deze exchance student zich niet voor een half jaartje cooperatief opstelt? Misschien heeft hij daar wel,juist om gevraagd, een half jaar in NL is niet lang, zo kan hij in korte tijd veel kontakten opdoen.

1paul
door 1paul - Oct 12, 2016 om 15:02
3173 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft dit recht en aldus maak bezwaar bij de verhuurder met verwijzing naar het contract welk u heeft...

hansje klein
door hansje klein - Oct 12, 2016 om 15:13
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Nee. De momentele huurders hoeven dit niet te accepteren. Op voorhand dus bezwaar aantekenen, misschien niet om voor deze toch korte periode die student te weren, maar om voor eens en allemaal duidelijk te maken, dat deze werkwijze toekomstig niet meer geaccepteerd gaat worden. Eventueel aansluitend de huurvoorwaarden extra  aanscherpen, want dit is een prima huurders-zelfbescherming tegen onbegrijpelijke en toekomstige? voorkeuren van de verhuurder. Ik zou het als een verworven recht blijven beschouwen en voor het voortbestaan knokken.