Ma
door Maike_B Oct 17, 2021 om 18:41
Geldzaken & recht

Mag verhuurder zonder toestemming dakterras betreden en gebruik van maken?

Ik woon in een pand met 3 appartementen. Woning op begane grond heeft eigen tuin. Een dakterras grenst aan mijn woning op eerste verdieping, deze deel ik met de bewoner op de verdieping boven mij. Het dakterras is toegangbaar via een deur in mijn appartement, of via een raam in het trappenhuis.

Dit was altijd goed geregeld, totdat de bewoner op begane grond verhuisde, en mijn verhuurder daar zelf in ging wonen. Nu gebruikt hij ons dakterras om zijn spullen op te bergen en betreed hij het ook regelmatig.

Tegen mij en bewoner boven mij had hij gezegd, toen wij onze appartementen huurden, dat het dakterras word gedeelt tussen ons twee woningen. Nadat wij reeds hem hierover hadden aangesproken, zegt hij nu: Nee, het dakterras word gedeelt met alle drie woningen.

Wij hebben ons huurcontract doorgenomen, maar er staat niks over een dakterras. Het is ons woord tegen zijn, dus wij zijn niet echt optimistisch of wij er wat aan kunnen doen...

7493 13 Rapporteer

getty
door getty - Oct 17, 2021 om 18:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik lees niets raars wat de bewoner/ verhuurder doet

sw
door swat1500 - Oct 17, 2021 om 19:01
3786 Antwoorden / 0 Vragen

Als in het huurcontract niets staat over een exclusief gebruik van dit terras door uw appartement en dat van uw boven buurman heeft uw verhuurder gelijk.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 17, 2021 om 19:42
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Maike,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Gaat het om een Sociale huurwoning?

Kunt u een foto plaatsen van de situatie, genomen vanaf de straatkant? (u kunt een foto uploaden bij een nieuw antwoord)

Wat voor spullen plaatst de eigenaar op het dakterras?

Ik snap, dat het qua privacy vervelend voor u is als de eigenaar weer via het raam het dakterras op komt......

En de bewoner boven u : komt die persoon ook via het raam op het dakterras?

Maar daarom ook mijn laatse vraag : ergert u zich alleen aan de spullen of ook aan de eigenaar?

me
door mein33 Oct 17, 2021 om 19:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

"Gaat het om een Sociale huurwoning" ?

Dan heeft de directeur van de woningstichting het appartement zeker betrokken, want dat is de verhuurder.
Wel illegaal, maar daar kraait natuurlijk geen haan naar.

Sorry hoor, maar ik kon het niet laten ;-))

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 17, 2021 om 19:57
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mein33,

In uw dorp zal het niet voorkomen, maar in de grote steden nog wel.....
Klik op de volgende link :

https://www.nul20.nl/dossiers/goedkope-particuliere-huursector-krimpt-snel

ju
door juliomariner Oct 17, 2021 om 19:59
1328 Antwoorden / 2 Vragen

U hebt helemaal gelijk. GA heeft voor de zoveelste keer de OP maar half gelezen.
Het valt nog mee dat hij niet om een foto van het dakterras, het raam waarmee de verhuurder zich toegang tot het terras verleend en de verhuurder vraagd.

me
door mein33 Oct 17, 2021 om 20:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@GA,

Ik woon niet eens in een dorp, maar dat terzijde.
Ik maakte maar een grapje en het zal mogelijk een particulier verhuurde (sociale)woning betreffen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 17, 2021 om 20:23
1767 Antwoorden / 31 Vragen

@Mein33,

Ik maakte ook maar een grapje : uw woonplaats zal vergeleken met Mokum een dorpje zijn..... ;<))

rj
door rjw Oct 17, 2021 om 22:41
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Hahaha, altijd lachen met die Amsterdammers die denken dat ze in een stad wonen. Als er ergens een kleinsteedse bekrompenheid heerst is het Amsterdam wel. Ze raken in paniek als een tunneltje onder een museum minder toegankelijk voor fietsen dreigt te worden. En dat is maar 1 voorbeeld.

Er is maar 1 echte stad in Nederland, en dat is niet Amsterdam.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 17, 2021 om 22:44
1767 Antwoorden / 31 Vragen

@RJW,

U bedoelt toch niet 010......? ;<))

Ma
door Maike_B - Oct 17, 2021 om 19:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi, het gaat om een sociale huurwoning.

Ik kan nu geen foto nemen want het is donker.

Tuinspullen, gft emmer, plaats hij daar.

Bewoner boven mij komt ook via raam, en dat is ook gewoon goed geregeld tussen ons.

En ja, ik erger me een beetje aan beide, spullen en ook de eigenaar, maar het gaat bij ons, dus ik en de boven bewoner, om het principe dat de verhuurder tijdens ons bezichtinging tegen ons beide hebben gezegd dat het darkterras word gedeeld tussen ons twee woningen.

Tegen de vorige bewoner op de begane grond had hij bijvoorbeeld niet gezegd dat hij het darkterras mag betreden.

Maja, er staat inderedaad niks over het darkterras in het huurcontract van ons....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 18, 2021 om 10:17
1767 Antwoorden / 31 Vragen

@Maike B,

Neem contact op met de Woonbond.

Klik op de volgende link :

https://www.woonbond.nl/huurderslijn

rj
door rjw - Oct 17, 2021 om 22:43
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Het kan natuurlijk best kloppen wat destijds is gezegd. Dat ze het terras op dat moment alleen gebruikt werd door de twee woningen boven, omdat de toenmalige huurder van de begane grond er geen gebruik van maakten. Maar dat wil niet zeggen dat de bewoner van de begane grond er geen gebruik van mag maken. Dat is waarschijnlijk nooit zo gezegd.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 18, 2021 om 09:59
1389 Antwoorden / 10 Vragen

De verhuurder is dus eigenaar....

Begane grond dak is zijn dak en  U kon zijn dak als terras gebruiken.

Via een raam voor de 2e etale bewoner is beetje vreemd.

Maar hij kan via dat raam ook of via  trap in zijn tuin ook omhoog.

Mondeling en niets op papier is het probleem.

Uw mondelinge  toestemming van je mag gebruiken is nog geen recht  helaas.

Word gedeeld door 1e en 2e etage en  BG heeft al tuin... dat is  verteld.

Ik zie gebruik dak als gedogen.

Bij een rechtszaak is  het aantal jaren bepalende of je kunt winnen, 20 jaren of langer....

Maar een eigenaar  op BG... zou ik dat liever niet doen.

ro
door ronny530 - Oct 18, 2021 om 11:38
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Zo te lezen is het dakterras via een raam voor elke bewoner vrij toegankelijk en behoort daarmee tot het gehele pand. Met de vorige huurder kunnen afspaken gemaakt zijn om het dakterras niet te gebruiken maar die afspraken vervallen als die huurder vertrekt. De eigenaar is weer in het pand komen wonen en vraag ik me af of het wel sociaal huren betreft of toch vrije vestiging wonen aan de orde is. Het lijkt mij dat de eignaar door goederen op het dakterras op te slaan en regelmatig op dat dakterras te verblijven hoopt dat u en uw medebewoner het zat worden en vertrekken en daarna voor veel geld weer te verhuren.

Iv
door Ivan007 Oct 18, 2021 om 14:37
47 Antwoorden / 3 Vragen

Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht.  Verhuurder gebruikt een hoekje van zijn dakterras om wat tuinspullen neer te zetten. Niks mis mee toch?

di
door dibbertje48 - Oct 18, 2021 om 14:02
11 Antwoorden / Vragen

Hoi Maike,

Er is blijkbaar afgesproken dat jij met de andere huurder het dakterras mag gebruiken. De huurder op de begane grond heeft het dakterras nooit gebruikt. Nu is de huurder op de begane grond vertrokken en heeft de verhuurder daar zijn intrek genomen. In het huurcontract staat niets vermeld over het gebruik van het dakterras. Als dat het geval is dan ligt het op de weg van de verhuurder om te bewijzen dat er is ooit is afgesproken dat alle drie de gebruikers van de appartementen het dakterras mogen gebruiken. Dat ligt overigens niet vor de hand immers je hebt geen tuin of balkon en bovendien is het ooko een beetje vreemd om een dakterras te betreden via een raam. Bouwkundig gezien hoort het dakterras blijkbaar bij jou appartement omdat je een toegangsdeur hebt. Als de verhuurder meent door het raam te mogen klimmen dan zou hij ook vanuit zijn tuin een ladder kunnen plaatsen? Ik zou er dus zeker niet mee akkoord gaan en de verhuurder de toegang tot het terras verbieden. Een andere optie is dat je het toestaat in ruil voor huurverlaging. Het woongenot wordt namelijk minder omdat je het terras met meer mensen moet delen.

speedy54
door speedy54 - Oct 18, 2021 om 14:51
19 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag aan de verhuurder de woningwaardering (WWD) op.
Hierin staat hoeveel m2 buitenruimte je hebt die bij je woning hoort.
Als hieruit blijkt dat het volledige dakterras bij je woning hoort kun je hiermee naar de verhuurder en vragen om het dakterras niet meer te gebruiken of bijvoorbeeld huurverlaging omdat je de m2 die niet bruikbaar zijn dan ook niet hoeft te betalen.
Kijk ook eens op de site van de huurcommissie hoe het zit met de verdeling van de m2 bij een gezamelijke buitenruimte.
Bovendien zou ik ook de bovenbuurman vragen hoe zijn WWD er uit ziet, mogelijk heeft hij het dakterras helemaal niet in zijn WWD staan.
Dat jij dan met je bovenbuurman afspreekt dat hij er gebruik van mag maken laat dit onverlet.

mo
door mof - Oct 18, 2021 om 19:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als er geen afspraken in de huurvoorwaarden staan betreft het een gemeenschappelijke ruimte. Die is dan toegankelijk voor alle bewoners van de appartementen.

1paul
door 1paul - Oct 19, 2021 om 08:45
3153 Antwoorden / 0 Vragen

Ook een mondelinge afspraak is een afspraak, trek gezamenlijk op met je andere buur en schrijf een brief naar de verhuurder met de mededeling dat jullie van hem verwachten dat deze de spullen weghaald en geen gebruik meer maakt of zich toegang verschaft tot het dakterras.

werkt dit niet dan zul je hem officieel moeten manen geen gebruik meer te maken via een officiele brief, trekt ie zich daar niets van aan zul je juridische stappen moeten ondernemen!

In de tussentijd, wat staat er in jullie huurkontrakt over de tuin? mag je daar ook gebruik van maken?

panter22
door panter22 - Oct 19, 2021 om 08:58
6599 Antwoorden / Vragen

De verhuurder woont in het benedenhuis. Wat heeft hij in het trappenhuis naar jullie deel van de woning te zoeken?
En dan ook nog door een raam klimmen en spullen op het dakterras neerzetten?
De verhuurder heeft een eigen tuin. Wat moet hij op het dakterras. Als het dakterras voor gezamenlijk gebruik is, dan mag hij daar geen spullen opzetten.
De deur naar het dakterras zit er niet voor niets.
Als alle huurders het dakterras moeten delen, dan zal de verhuurder moeten zorgen voor een behoorlijke toegang, dus een deur naar dat dakterras en niet klauteren door een raam.
Ga eens met je huurcontract naar het Juridisch loket.
https://www.juridischloket.nl/

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Oct 20, 2021 om 10:13
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Deur of raam?

Ik heb oude defecte schuifpui vervangen!

Ik kon kiezen tussen een vast raam + deur met zwaar HR+++ glas voor €1947,- zonder montage....

of een Stolp Raam  met 1x draai kiep + hor voor de vliegen  en  2e een draai raam voor nog meer open...

maar €1026,-  en die  heeft geen drempel dus  voorzichtig overheen stappen onder of plankje erop als open is.

Gezien de drempel  voor Stolp raam in achter gevel gekozen.

Nadeel geen deur die van buiten open kan met sleutel maar alleen krukje binnen.

De keukendeur was er ook nog  dus  van 1 schuif ooit open naar 2 open als  ik dat wilde voor minder geld.

Een raam is vaak voordeliger dan een deur, omdat die hogere eisen heeft.

Ik zie geen probleem voor een dakterras die wel eens gebruikt word via een raam.

panter22
door panter22 Oct 20, 2021 om 15:08
6599 Antwoorden / Vragen

Jouw dakterras wordt toch niet gedeeld met je buren?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2021 om 16:30
16859 Antwoorden / 202 Vragen

?? Een sociale huurwoning waar d vehuurder zel ook gaat wonen? Neem contact met https://www.woonbond.nl/huurderslijn  Men zal dan wel vragen of u lid bent/wilt worden.
Ik begrijp niet wat een verhuurder te maken heeft op een deel dat u kennelijk huurt en hij dus als opslag benut.