aritha
door aritha Jun 22, 2007 om 21:42
Geldzaken & recht

Mail

Mag een werkgever in je mailbox kijken als daar geen echte reden voor is?

Mijn leidinggevende kijkt altijd in iedereen zijn / haar mailbox om te kijken of ze niks vergeten zijn.

Wanneer hij de kans krijgt kijkt hij ook in je prive mailbox.

1406 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 21:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ja daar mag hij naar kijken,

je behoort geen privezaken te doen in zijn tijd en op zijn computer.

Reden zal zijn te kijken wat je allemaal zit uit te vreten in de baas zn tijd.................

Groetjes,

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Stacey,

Helaas, dat mag een werkgever niet zo maar doen. Ook op de mailbox op het werk rust het briefgeheim.

Een werkgever mag dat alleen doen als er gegronde redenen zijn. Dat kan bijvoorbeeld zijn doordat iemand bedrijfsgeheimen via de mail doorspeelt aan de concurrent. Alleen in dat soort zware gevallen mag er gekeken worden, anders niet.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 21:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

----Steeds meer bedrijven gaan tegenwoordig over tot het instellen van een gedragscode. In de gedragscode wordt beschreven wat wel of niet is toegestaan bij het gebruik van internet en e-mail

op de werkplek en wat de eventuele sancties zijn bij overtreding van die gedragsregels.   Werkgevers kunnen dan ook overgaan tot controle van het e-mail- en internetverkeer binnen hun

bedrijf.----------

Hebben jullie geen gedragscode ?

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 22:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Marcel,

Wij hebben een gedragscode met regels en sancties en daar zijn sommige dingen niet geoorloofd en wordt gesteld dat email (Het wordt niet verboden prive email ) in de/zijn mailbox dus voor hem toegankelijk is, wat me wel logisch lijkt, wij laten er niets prive in achter in ieder geval ;-)

Is dit dan niet toegestaan wat werkgever doet/op gesteld heeft ?

Want ik vondt wel dit bij rechtspraak;

---Bovendien wordt er bekeken of de betrokken werknemer wel een duidelijke instructie heeft gehad van zijn werkgever. Deze instructie moet duidelijk aangeven welk gebruik van internet en e-mail verboden is en welke sancties kunnen volgen op overtredingen. Pas als een internetreglement heel duidelijk is en als de werknemer goed bekend is met de gevolgen die verboden gebruik van internet en e-mail kunnen hebben, is een ontslag op staande voet terecht.-

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 22:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

@stacey,

Dat klopt. als er geen enkel beleid is, kan er geen sanctie worden opgelegd. Maar de werkgever moet een zeer dringende reden hebben om de e-mails van zijn werknemers te onderscheppen en te lezen. Zonder enige reden mag er dus niet gekeken worden.

Er moeten dus voldoende aanwijzingen zijn om een sanctie op te leggen, veelal ontslag, voordat dat mag.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vraag was misschien niet helemaal duidelijk voor jou, gelukkig wel voor de anderen. Mijn leidinggevende zal ook niets prive vinden in mijn mailbox, maar dat is wel wat hij zoekt. Hij wil kijken of ik dingen zeg over hem waarschijnlijk die hem niet bevallen.

TEVENS heeft hij een keer op een dag toen ik vrij was mijn Hotmail adres laten kraken en mijn mail gelezen. IS DAT NORMAAL?

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hi,

Bedankt voor je antwoord. Toen ik op de verkoop zat in dit bedrijf was ik aan hem verplicht mijn e-mail te laten zien.

Nu ik ben verhuisd naar de administratie is het volgens mij wel minder dat hij zit te kijken. Hij is gewoon een control freak. We hebben nu ook een ander systeem waardoor we op elke PC in elkaars mail kunnen kijken tenzij je een wachtwoord hebt. Ik heb eergisteren een wachtwoord op mijn account gezet.

Ik hou niet van die nieuwsgierigheid. Ik doe niks fout en doe gewoon mijn werk.

Aritha

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk een beetje vreemde vraag.
Als je bij een bedrijf met deze mogelijkheden moet inloggen dan doe je dit met een Password.
Dit Password kan je altijd behouden maar ook vaak moet je dit regelmatig aanpassen. Dit is tevens je toegang tot je e-mail bestand.
Is dit Password bij de leidinggevende bekend?

Een leidinggevende heeft niets in je e-mail bestand te zoeken, Hou zou er zelfs geen tijd voor mogen hebben.
Je werkgever kan, indien noodzakelijk, de systeembeheerder opdracht geven om een aantal zaken na te kijken. Dit gaat hoofdzakelijk dan om het Internetverkeer.

Een bepaalde vorm van privacy is ook op een werkplek gewenst en moet ook mogelijk zijn, kwestie van vertrouwen?

Groet en mogelijk heb je iets aan de antwoorden,
Uncle Willy

ve
door verwijderd - Jun 23, 2007 om 00:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Artitha

Het is zeker niet normaal dat hij je hotmail kraakt en al helemaal niet dat je moet toestaan dat hij je e-mail leest.

Ervaring heeft mij geleerd dat juist zulke mensen heel wat te verbergen hebben. Ik heb dan haast de neiging om hetzelfde terug te doen. Maar ja, dan verlaag je je tot zijn niveau (filosofisch gezien verleg je dan je maxime).

Ik zou als ik daar aanwijzingen voor had dat mijn baas zonder reden mijn e-mail zou checken snel op zoek gaan naar een andere baas (is mij in het verleden erg goed bevallen).

ve
door verwijderd - Jun 23, 2007 om 03:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo aritha,

Wekrgever kunnen ten allertijde bij je werk-mail, of daar nu wel of wachtwoord op zit. Meestal is er wel iets altijd iets over terug te vinden in de regelementen van het bedrijf.

Maar ik wil het meer hebben over het kraken van je hotmail-adres. Volgens mij (ken de wet niet zo goed) heeft hij hier een strafbaarfeit begaan en ook inbreuk gemaakt op de privacywet. Kraken (hacken) is namelijk verboden. ik hoop dat je hier nog reactie op krijgt van juristen-experts, maar volgens mij kun je zelfs aangifte hierover doen bij de politie!

Laaglander

ve
door verwijderd - Jun 23, 2007 om 10:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Laaglander,

Laten we aub afspreken dat we het nooit meer hebben over "de privacywet" hebben, die bestaat namelijk niet in Nederland. Wel zijn er allerlei wetten waarin dingen als geheimhouding voor bepaalde beroepen staat.

Wat jij bedoeld is dat de werkgever het briefgeheim schendt. Is inderdaad strafbaar, maar zoals al eerder aangegeven geld dat briefgeheim ook voor de werkmail.

Dat de werkgever de gelegenheid heeft, geeft nog niet het recht. Als u in de winkel bent en er is geen personeel te vinden, dan geeft u dat ook nog niet het recht te winkelen zonder te betallen.

De werkgever moet dus, behalve zwaarwegende redenen, uit de mail van werknemers blijven, tenzij de werkgevers hiervoor uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven. En nee, dat mag je niet in een reglement regelen. Dat is bijvoorbeeld wel het geval als een werknemer op vakantie gaat en zijn e-mail doorlinkt aan een collega. Die collega ziet dan, uiteraard, de inkomende berichten om daar actie op te kunnen ondernemen.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2007 om 12:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@marcel75

dan zal het wel weer typisch nederlands zijn om daar wel een boete over te krijgen ;-) :

linkje

maar wat ik eigenlijk wilde zeggen, is dat de meeste mensen snel hun mail deleten en dat ze dan denken dat niemand het meer kan lezen. mail wordt ontvangen en verstuurd via een server en al die mail wordt bewaard...

kun je trouwens ook reageren op dat hotmail-gedeelte, daar zit die beste man toch ook fout??

Laaglander

ve
door verwijderd - Jun 23, 2007 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@laaglander,

Zie mijn eerdere reactie. Ook bij het hotmail verhaal zit de werkgever fout. Hoewel hij op dat punt nog fouter zit dan al bij het checken van het werkadres omdat hij zich op de één of andere manier toegang heeft verschaft tot een prive-mailbox.

Maar in beide gevallen zit hij dus ontzettend fout!