br
door briancs Jul 12, 2013 om 15:23
Geldzaken & recht

Makelaars en prijzen exclusief BTW

Op internet vind ik wat verschillende verhalen.

Ik had een huis te koop staan bij een makelaar, maar heb deze na 2 jaar!! maar uit de verkoop gehaald.
Aan de telefoon werd mij gemeld dat intrekking € 250,- kost.
Ok helaas maar is niet anders.
Nou krijg ik de nota en staat daarop dat het bedrag exclusief BTW is, wat is het nut om een particulier een bedrag exclusief BTW te geven?
Ik heb nu een aantal mailtjes heen weer gehad met hem en hij geeft aan dat er altijd gesproken is van een bedrag exclusief BTW.
Wie heeft hier een tip in?

2524 18 Rapporteer

ikbenik
door ikbenik - Jul 12, 2013 om 16:19
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Volgens de wetgeving dient de verkopende partij (dus ook de makelaar) aan de consumenten een bedrag inclusief BTW te verstrekken. Verstrekt de tegenpartij toch een bedrag ex. BTW dan mag de consument dat bedrag zien als inclusief BTW.

Dus hoef je alleen het bedrag van € 250,- te betalen waarbij je vanuit mag gaan dat die inclusief BTW is.

hutch
door hutch - Jul 12, 2013 om 16:25
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Zoals u uw verhaal brengt is u dus niet medegedeeld, dat die € 250,-- excl. BTW was.

Gezien artikel 38 van de Wet op de omzetbelasting 1968 is dit verboden als u een 'normale' consument bent. Als u bijv. een ondernemer bent is dat wat anders.

De letterlijke tekst van dit artikel luidt:
"Het is de ondernemer verboden aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen zou zijn begrepen."

Gr. Hutch

hutch
door hutch - Jul 12, 2013 om 16:33
4517 Antwoorden / 29 Vragen

De boete die staat op overtreding van voornoemd artikel is er een van de derde categorie: maximaal € 7800,-- (zie art. 42 van voornoemde wet).

Laat u dat die makelaar maar weten en, zoals aangegeven door Ikbenik, niet méér betalen dan de genoemde € 250,--.

Gr. Hutch

ikbenik
door ikbenik - Jul 12, 2013 om 16:39
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Nog een tip:
Laat je aub niet bang maken.
Ze kunnen dreigen met naar de rechter toegaan, ze kunnen een incassobureau op je afsturen maar je moet gewoon niet bang zijn.
Veel mensen laten zich intimideren en betalen toch uit angst.
Vooral als incassobureau's een grote bek opzetten.
Ik heb geleerd dat als een incassobureau een grote bek geeft en ik nog een grotere bek teruggeef dat ze dan indammen.

Ik weet eerlijk gezegd niet onder welke btw tarief de makelaar valt. Maar als ze onder het 21 procent tarief vallen zou de btw €52,50 bedragen. Zouden ze onder het 6 procent tarief vallen zou de btw € 15,- bedragen. Dat zijn geen bedragen waarbij ze naar de rechter toestappen. Hou dat mooi in het achterhoofd. ;-)

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2013 om 17:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ikbebik

Een makelaar valt onder het 21% tarief.

ikbenik
door ikbenik - Jul 12, 2013 om 17:21
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 12 jul 2013, 17:13]@ikbebik

Een makelaar valt onder het 21% tarief.
Thnx!
Weer wat geleerd! ;-)

br
door briancs - Jul 13, 2013 om 20:39
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie antwoord, ik ga de makelaar mailen en zal hier laten horen hoe hij reageert

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 14, 2013 om 19:39
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Welke makelaar?
Ja een bedrijven makelaar die wel eens een huis erbij doet mag deze fout wel maken maar bij opgave prijs moeten ze normaal wel het juiste bedrag noemen of duidelijk telkens vermelden dat het EX BTW was...
Dat is hier niet gebeurd en omdat bedrijven makelaars zeldzaam zijn maar het kan dus toch.
Daarom mijn hopelijk en vermoedelijk overbodige bericht.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 14, 2013 om 23:20
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=briancs schreef op zaterdag 13 jul 2013, 20:39]Bedankt voor jullie antwoord, ik ga de makelaar mailen en zal hier laten horen hoe hij reageert
Ben erg benieuwt wat het antwoord van de makelaar is.

br
door briancs - Jul 17, 2013 om 15:29
4 Antwoorden / 1 Vragen

Nou ik krijg net reactie....

Hij wil het zo doen dat we hem 250,00 geven in een envelop en dan is er geen factuur zeg maar....
Heb ik toch mijn zin ;-)

zoekster
door zoekster - Jul 17, 2013 om 16:49
10966 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=briancs schreef op woensdag 17 jul 2013, 15:29]Nou ik krijg net reactie....

Hij wil het zo doen dat we hem 250,00 geven in een envelop en dan is er geen factuur zeg maar....
Heb ik toch mijn zin ;-)
Als hij die 'bijdrage' dan later maar niet is vergeten! U krijgt wel op schrift dat de overeenkomst nu blijvend is verbroken zonder verdere kosten? U heeft nl geen enkel bewijs dat u heeft betaald.
Ik weet het niet met die makelaar, ik zou hem voor geen cent vertrouwen.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 17, 2013 om 17:09
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=briancs schreef op woensdag 17 jul 2013, 15:29]Nou ik krijg net reactie....

Hij wil het zo doen dat we hem 250,00 geven in een envelop en dan is er geen factuur zeg maar....
Heb ik toch mijn zin ;-)

Maar u heeftv volkomen gelijk dus u hoeft niet op deze manier nog een risico te lopen dat hij nog eens komt, dan kost het u meer als u geen bewijs van kwijting heeft.

br
door briancs - Jul 17, 2013 om 21:01
4 Antwoorden / 1 Vragen

Erop terug komen mag hij doen, er is van onze kant nooit iets getekend, maar wilde dit netjes afsluiten.
Ik denk niet dat hij erop terug zal gaan komen...

hutch
door hutch - Jul 18, 2013 om 07:56
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Zoals dat figuur totaal niet integer bezig is, is de mogelijkheid aanwezig dat hij u later ook (nog eens) belazerd.

"Nou ik krijg net reactie..." Als u dit per email gekregen heeft:

Wat dacht u van een formele klacht naar de branchevereniging, waarbij hij is aangesloten, bijv. de ?
Daarnaast een tip naar de toe?

Persoonlijk zou ik van hem eisen (!): een formele nota van € 250,-- inclusief de BTW.

Uiteraard staat het u vrij dat te doen wat u zelf wilt.

jpm
door jpm - Jul 19, 2013 om 13:02
821 Antwoorden / 28 Vragen

De makelaar wil het dus gewoon wel zwart ontvangen, dus zit hij fout. Ik zou daar maar nietd aan meewerken en kijken welk bankrekeningnummer hij heeft en bij welke bank. Gewoon per bank €250 overmaken met bij de mededelingen toegevoegd: inclusief BTW. Succes ermee.

van leyden
door van leyden - Jul 20, 2013 om 15:05
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=jpm schreef op vrijdag 19 jul 2013, 13:02]De makelaar wil het dus gewoon wel zwart ontvangen, dus zit hij fout. Ik zou daar maar nietd aan meewerken en kijken welk bankrekeningnummer hij heeft en bij welke bank. Gewoon per bank €250 overmaken met bij de mededelingen toegevoegd: inclusief BTW. Succes ermee.

Dit zou ook mijn advies zijn.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 20, 2013 om 18:34
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je de belastingdienst met dit forum en de makelaarsnaam zou confronteren zou er een BTW en overige boekhoud controle hem wel eens veel geld kunnen kosten want hij moet dan bewijzen dat hij altijd alles netjes heeft afgedragen.....

Zo pak je dit soort belasting ontduikers aan want dit kost ons allen geld.
De eerlijke moeten meer betalen omdat fraudeurs niets betaalden.
Kijk maar eens naar de berichten over Google en Apple en vele andere in de krant wat de G20 hebben besloten, want Uw makelaar doet hetzelfde maar dan iets kleiner....

nv
door nvmcons.voorl. - Jul 24, 2013 om 08:35
1 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer/mevrouw,

Voor een makelaar die lid is van de NVM geldt dat het overeengekomen honorarium en bijkomende kosten inclusief wettelijk verschuldigde omzetbelasting (BTW) zijn, tenzij dit uitdrukkelijk anders overeengekomen is. Deze afwijkende afspraak moet worden vastgelegd in een schriftelijke opdracht tot dienstverlening.

Mocht het in dit geval gaan om een makelaar die lid is van de NVM, dan kunt u voor nadere informatie over de regels die voor NVM-makelaars gelden in contact treden met de afdeling Consumentenvoorlichting van de NVM. Deze afdeling is elke werkdag (m.u.v. de vrijdag in week 30, 31 en 32) telefonisch te bereiken van 9.00 uur tot 11.30 uur via telefoonnummer 030 - 60 85 189, Voor contact per e-mail kunt u cv@nvm.nl gebruiken.