la
door lange2h Nov 20, 2013 om 16:26
Geldzaken & recht

Mijn buurman betaalt minder huur dan ik

Ik woon nu bijna een jaar in een appartement en heb sinds een maand een nieuwe buurman. Ik betaal al een jaar keurig 600 euro per maand, maar nu blijkt dat hij voor precies dezelfde woning 450 euro betaald. Dat is nogal een verschil voor precies dezelfde woning, hoe kan dit en wat kan ik doen?

Ik huur overigens bij een woningcorporatie.

19834 29 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 20, 2013 om 16:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hebt u uw vraag al voorgelegd aan de woningcorporatie? Wat was hun antwoord?

la
door lange2h - Nov 20, 2013 om 16:53
6 Antwoorden / 1 Vragen

Aangezien je nooit iemand anders aan de lijn krijgt dan de telefoniste, heb ik een mail gestuurd. Ze gaf aan dat mijn woning wellicht geüpgraded was. Iets wat ik niet zie, ben namelijk in beide woningen geweest. Maar dan nog 150 euro per maand voor een woning van 45 m2.

tenormin
door tenormin - Nov 20, 2013 om 16:56
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Dat lijkt wel de omgekeerde wereld, eerlijk gezegd. Meestal betalen nieuwkomers meer dan zittende bewoners. U woont er nu een jaar, is er misschien iets in die tijd bij u als "luxe" gemaakt wat de andere bewoner niet heeft? Blijf het vreemd vinden.

tijger1
door tijger1 - Nov 20, 2013 om 17:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat uw buurman wellicht de huurtoeslag rechtstreeks aan de huisbaas overmaken?

la
door lange2h - Nov 20, 2013 om 17:02
6 Antwoorden / 1 Vragen

Nee dat doet hij niet, ik hoorde ook al van meerdere mensen dat de woning voor 450 euro op Woningnet werd aangeboden. Contract zwart op wit 450 euro.

zoekster
door zoekster - Nov 20, 2013 om 17:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U heeft beiden een woning in de sociale huur, dus dan geldt gewoon het puntenstelsel zou je verwachten.
klik HIER dan kunt u zelf uw eigen huur nagaan.

Dan schijnt het ook nog zo te kunnen zijn dat een wbv 2 verschillende huren mag vragen naar gelang het inkomen van de huurder.
klik HIER

Een mail met een verzoek om schriftelijke uitleg is inderdaad de beste optie.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 20, 2013 om 17:11
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Zou het kunnen dat uw buurman minder inkomsten heeft, met die scheefwonen wetgeving gaan we dit meer meemaken.
Rijke mensen tophuur
de rest lagere huur

valerius-2
door valerius-2 - Nov 20, 2013 om 19:12
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U inkomen omlaag brengen dat zou dan de oorzaak van kunnen zijn. Tenmiste hier wordt daar na gekeken tussen een bepaalde grens.

la
door lange2h - Nov 21, 2013 om 11:49
6 Antwoorden / 1 Vragen

De woning is aangeboden voor 450 euro aan iedereen. Salaris speelt dus geen rol. En bovendien is mijn contract niet verlengd dus zo goed is mijn salaris niet.

pi
door pieterwolters - Nov 21, 2013 om 13:35
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diewilik schreef op woensdag 20 nov 2013, 17:11]Zou het kunnen dat uw buurman minder inkomsten heeft, met die scheefwonen wetgeving gaan we dit meer meemaken.
Rijke mensen tophuur
de rest lagere huur

Maar dat werkt niet zo. Om scheefwonen tegen te gaan is de huurverhoging inkomensafhankelijk. NIet de initieele huur. Pas als je een paar jaar daar woont gaan de huren flink uit elkaar lopen.

Dit klinkt eerder als dat de verhuurder moeite had/heeft om de woningen te verhuren en dat ze daarom de prijs hebben verlaagd. Maar eerlijk gezegd vind ik 450 euro voor 45 m2 nog steeds veel. Ik huur een vrije sector appartement (bouwjaar 2010) van ruim 90m2 voor 780 euro/maand. En dat is inclusief luxe badkamer en keuken.

ma
door manwijf - Nov 22, 2013 om 11:30
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ach weet u er zijn zelfs mensen die helemaal niets betalen! Kunt u ook nog proberen. Gaan ze wel dreigen met een deurwaarder enzo, maar uitzetten? Nee hoor. U moet eens weten hoeveel er van zulke huurders zijn.
Ze zouden de huur natuurlijk gelijk van de uitkering af kunnen trekken, maar doen ze niet....

ja
door jaapsplit - Nov 22, 2013 om 11:42
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=manwijf schreef op vrijdag 22 nov 2013, 11:30]Ach weet u er zijn zelfs mensen die helemaal niets betalen! Kunt u ook nog proberen. Gaan ze wel dreigen met een deurwaarder enzo, maar uitzetten? Nee hoor. U moet eens weten hoeveel er van zulke huurders zijn.
Ze zouden de huur natuurlijk gelijk van de uitkering af kunnen trekken, maar doen ze niet....

geen idee wat manwijf hier mee wil zeggen, volgens mij is dat niet de vraagstelling en een dom antwoord

he
door helprich - Nov 22, 2013 om 11:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

Voor een luttel bedrag van € 25 kun je de vraag aan de Huurcommissie voorleggen om een uitspraak te doen over de redelijkheid van de huurprijs, daarna nog aan de kantonrechter.
Vergelijk je huur ook met het aantal woonpunten wat daar voor een maximale huurprijs uitkomt, ik denk als je dat lastig vindt dat de woonbond wel wil helprn.
Het huurbedrag is ook vermeld in het huurcontract waarbij de corporatie zich aan die afspraak wenst te houden.

bobbyx
door bobbyx - Nov 22, 2013 om 12:37
29 Antwoorden / 9 Vragen

het zou zo kunnen zijn dat uw buurhuis voor de nieuwe bewoner langdurig door eenzelfde huurder bewoond was, waardoor de huur toen al lager was dan de uwe.
De woningbouw mag bij iedere nieuwe huurder er een percentage op doen, en misschien is uw huis voor u al meerdere malen verhuurd, waardoor u hoger uit komt dan uw buurman.
Mijn buurman betaalt ruim € 150,= meer dan ik, maar ik woon hier al 24 jaar, en de buurman is in diezelfde periode de elfde bewoner.

tijger1
door tijger1 - Nov 22, 2013 om 12:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@bobbyx

Eerst even lezen. "Sinds een maand een nieuwe buurman".

stefine12
door stefine12 - Nov 22, 2013 om 13:00
6 Antwoorden / 6 Vragen

Het zou kunnen zijn dat uw buurman uit een woning komt, die op de nominatie staat om gesloopt te worden. Hij betaalde daar misschien nog minder dan nu. Dan wordt er een huurbeleid toegepast om de huur geleidelijk op te hogen.

U zegt echter dat de huur op de aangeboden site al 450 Euro was. In dat geval zou ik via de site van de huurbond uw punten gaan berekenen en kijken of uw huur wel klopt! Zo niet, dan hoort u met terugwerkende kracht uw teveel betaalde huur terug te krijgen. En om heel zeker te zijn dat het klopt zou ik ook de punten van het huis van de buurman berekenen.

Misschien woont u op een hoekhuis en heeft u net even meer tuin, misschien heeft u dubbel glas en is uw huis goed geisoleerd terwijl dat van hem niet zo is. Er kunnen heel veel (on)zichtbare verschillen zijn tussen woningen die het huurverschil kunnen verklaren!

ge
door gerrit.s - Nov 22, 2013 om 13:03
7 Antwoorden / 2 Vragen

Beste lange2h,

Ik heb al veel antwoorden gezien, maar het juiste antwoord is het volgende. U schrijft dat u bijna een jaar in uw woning woont. Aanvraag toetsing huurprijs bij de huurcommissie is niet meer mogelijk, dat moet binnen een half jaar.Wat u wel kunt doen is zelf een puntenwaardering maken (voorbeeld op site huurcommissie.nl) en dan zien of de door u betaalde huurprijs niet hoger is dan de maximaal redelijke huurprijs volgens het puntensysteem. Is dat wel het geval, dan kunt u de verhuurder een huurverlagingsvoorstel doen. Is uw huurprijs lager dan de maximaal redelijke huurpijs, dan is er niks aan te doen. Een verhuurder mag elke huurprijs vragen als hij de maximaal redelijke huurprijs volgens het puntensysteem maar niet overschrijdt.

Succes gerrrit.s

la
door lange2h - Nov 22, 2013 om 13:10
6 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de vele reacties.

Het is een appartementencomplex uit 2001, slopen absoluut niet aan de orde. De woningen zijn identiek, zelfde tuin, zelfde afmeting, zelfde keuken, zelfde afmeting berging en beide geen hoekappartement. Als ik de huur op basis van de punten bereken betaal ik de maximale prijs die voor de woning gevraagd mag worden, daar valt dus niks te halen. Heb wel gelezen dat woningcorporaties eigenlijk zelden de hoofdprijs vragen voor een woning. En aan de huurprijs van mijn buurman te zien klopt dit.

Betreffende het salaris:
Het klopt dat mijn buurman op het moment dat hij erin kwam geen baan had en dus een lager salaris had dan ik. Maar de rollen zijn inmiddels omgedraaid en heeft hij een fulltime baan en ben ik binnenkort werkeloos. Zou dit dan betekenen dat ik een nieuw contract zou mogen aanvragen op basis van mijn huidige salaris?

zoekster
door zoekster - Nov 22, 2013 om 13:36
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=lange2h schreef op vrijdag 22 nov 2013, 13:10]Zou dit dan betekenen dat ik een nieuw contract zou mogen aanvragen op basis van mijn huidige salaris?

Nee, zo werkt dat niet, u heeft de woning toen met die huurprijs geaccepteerd. Wel zal het van invloed zijn op de jaarlijkse huurverhoging en misschien komt u binnenkort in aanmerking voor (meer) huursubsidie.

En ik lees klik HIER dat de jaarlijkse huurverhoging van dit jaar kan worden teruggedraaid als het inkomen daalt. Verdiep u daar ook eens in, misschien valt daar nog wat te behalen.

€600,- voor een woning van 45 m2 (sorry, in mijn ogen een kippenhok) vind ik overigens een idioot hoge huur. U zult dan wel een riante tuin hebben.

stefine12
door stefine12 - Nov 22, 2013 om 13:48
6 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt dit direct aangeven bij de woningbouw en met uw huidige uitkering vragen of u in aanmerking komt voor huursubsidie. Bij onze woningbouw is het zo, dat zij dat direct voor je uitrekenen.

Zo niet, dan krijgt u nog steeds teveel uitkering, maar wanneer deze weer omlaag gaat, kunt het weer (laten) uitrekenen.

Ik vind het overigens ook wel een heel hoge huur!!! Ik heb zelf een appartement van ruim 75 m2 waar ik 529 euro incl. servicekosten voor betaal. ze vragen dus wel de hoofdprijs bij u!!!! In welke stad woont u?

la
door lange2h - Nov 22, 2013 om 13:50
6 Antwoorden / 1 Vragen

De woning ligt in Landsmeer (dorpje dat tegen Amsterdam aan ligt). De tuin is 8 m2 dus die is ook klein :D

ha
door hans22 - Nov 22, 2013 om 18:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het is vrij simpel. De verhuurder heeft het recht om een huurprijs van een woning te verhogen wanneer de woning is leeggekomen. De nieuwe huurder gaat dan een hogere "kale"huurprijs betalen. Iedere keer als er iemand verhuist mag de verhuurder de kale huur voor de nieuwe huurder verhogen (maar niet hoger dan de maximaal toegestane huur).
Ook kan het zijn dat een buurman(vrouw) ooit een procedure heeft aangespannen bij de Huurcommissie en dat de uitspraak heeft geleid tot een huurverlaging op grond van gebreken aan de woning. Nadat deze huurverlaging was vastgesteld is er misschien een huurverhoging geweest die deze huurder niet behoefde te betalen en ook niet meer door de verhuurder mag worden ingehaald. Dus blijf je altijd een lager huurbedrag betalen dan de huurders die geen procedure bij de Huurcommissie hebben aangespannen.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 22, 2013 om 19:07
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als ik zo de reacties leest kunnen er verfschillend mogelijkheden zijn op dit topic. Maar zonder meer gegevens wat en hoe is dit een moeilike zaak om het goede antword te krijgen.

la
door lange2h - Nov 22, 2013 om 19:14
6 Antwoorden / 1 Vragen

@hans22 snap ik, maar ik woon al een jaar in de woning en mijn buurman pas een maand. De huur is dus binnen het jaar 150 gedaald voor dezelfde woning...

stefine12
door stefine12 - Nov 22, 2013 om 19:28
6 Antwoorden / 6 Vragen

Ik denk dat de enige mogelijkheid is, om je bij de woningbouw te melden en te vragen waar dit verschil in zit!

erto171
door erto171 - Nov 22, 2013 om 20:27
12 Antwoorden / 1 Vragen

woningen worden na leegkomst geharmoniseerd tot 100% van de maximaal redelijke huur, vroeger werden de woningen bij leegkomst niet geharmoniseerd of tot 70 % van de maximaal redelijke huur volgens het woning waarderings stelsel ( puntensysteem) daar door betalen huurders die er langer wonen een lagere huur.
Als in 2015 het systeem van huursom benadering wordt ingevoerd gaat iedeteen het zelfde bedrag betalen naar een huur waarde die die de woning waard is dit noemt men marktconform. ernst

jo
door johannes 59 - Nov 22, 2013 om 23:20
21 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, weet U hoe vaak de huizen van bewoner zijn gewisseld?

Blij dat ik in het zuiden (Brabant) woon, hier 149 m2 voor 470 euro, zelfde huis als mijn buren, ik woon hier 21 jaar, mijn buurman betaald 530 euro en is de derde bewoner, mijn buurvrouw zit er als vierde in en betaald 590 euro, in drie woningen betalen ze 470 euro deze zitten er 21 jaar in, rest van de huizen zijn regelmatig verwisseld van bewoners en betalen allemaal verschillende huren.
Als ik eruit ga wordt de huur 510 euro (ben ooit van plan geweest om te verhuizen), bij verhuurder kon je de prijs op website al lezen, er is toen niemand geweest om te kijken of er wat veranderd was in de woning, de huur ging dus gewoon omhoog.

ed
door edwardino - Nov 23, 2013 om 00:57
22 Antwoorden / 5 Vragen

weet u ook de huurprijs die de voorlaatste huurder van uw buurman betaalde? Dat bedrag kan bepalend zijn voor het huidige verschil in huur bedrag'. Zo ook het huurbedrag wat uw voorganger betaalde.
m. vr. groet

mi
door mickey 1991 - Nov 24, 2013 om 14:49
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ik lees in de vraag en antwoorden niks over de servicekosten. Zit daar het verschil niet in of betaalt u soms een voorschot voor verwarmingskosten en uw buurman niet?