Blackdragon161
door Blackdragon161 Jul 15, 2021 om 00:57
Geldzaken & recht

Moeilijk rondkomen door arbeidsongeschiktheid

Hallo. Wij zijn een stel van 25 en 21.

Sinds corona tijd hebben wij het nogal moeilijk om rond te komen. We zijn beide arbeidsongeschikt en ik val onder wajong 2015. Zij is nooit arbeidsongeschikt verklaart maar zij is nog in behandeling voor het uwv als een aanvraag van arbeidsvermogen. Vanuit haar is er absoluut geen inkomen mogelijk. Ze heeft geen recht op WIA, WAJONG of WZG Ze volgt haar derde studie en ontvang studiefinancieering, maar moet het volledig bedrag terugbetalen als zij deze opleiding ook niet haalt, wat reel is door haar ziekte.

Geschat is dat ze voor 65% afgekeurt is maar mischien ook wel tot 85%. Onbekend getal nog dus. Ze heeft een zeldzame bloedziekte wat haar chronische klachten levert.

Nou lopen wij tegen het probleem aan dat wij via haar geen enkele vorm van compensatie kunnen krijgen voor haar ziekte. Ik ben zelf aan het werk maar de kosten lopen dusdanig hoog op dat ik het zelf niet kan financieren. Ik heb namelijk door mijn eigen arbeidsbeperking geen enkele vorm van vastigheid.

Dit is inmiddels mijn 4e baan dit jaar en heb geen enkel vorm van vastigheid sinds ik in september er ook weer uit ga om een opleiding te doen in de hoop op meer vastigheid.

Heeft iemand enig idee hoe we uit deze situatie kunnen komen?

P.s vaste kosten voor haar is voornamelijk zorg en school. We hebben geen recht op speciale bijstand of compensatie.

Verder heeft zij geen werkervaring.

7987 15 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jul 15, 2021 om 01:05
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Vraag eens aan uw gemeente een gesprek met een sociaal werker aan. Kost niks.

tenormin
door tenormin - Jul 15, 2021 om 01:14
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Heel triest verhaal. Op zo'n jonge leeftijd. Dus wat @mahadma al schrijft: de Gemeente benaderen. En ook, ja, studiefinanciering, zal, op de ene of andere manier, ook terugbetaald moeten gaan worden. Wens jullie veel sterkte en... hoop op een redelijk happy ending qua hulp.

aurora1
door aurora1 - Jul 15, 2021 om 02:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Door wie is die 65% afgekeurd vastgesteld? Alsmaar allerlei opleidingen doen en niet afmaken komt u geen stap verder mee en daarvan lopen de schulden op. Logisch dat die schulden terugbetaald moeten worden.

Hou het bij werken gezien uw problemen over inkomen en denk eerder aan wat u beide wél kunt ipv wat u beide niet kunt en wat voor uitkeringen u dan misschien kunt krijgen. Laat het UWV helpen met zoeken naar werk. Alsmaar even werken om te stoppen voor weer een andere opleiding komt u geen stap verder mee en brengt u niet de vastigheid die u zegt te willen.
Vriendin doet werkervaring op door te gaan werken. Ze kan beginnen met bijv. vakken vullen in de supermarkt, als pizzakoerier etc.etc.  en stoppen met klagen, die energie is beter besteed aan werken. Zij is ruimschoots meerderjarig, dus u hoeft haar niet te onderhouden, integendeel zou ik haast zeggen. Wat betreft financiën: op internet is veel te vinden over hoe te bezuinigen, huishoudboekje bijhouden etc.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 15, 2021 om 02:29
1767 Antwoorden / 31 Vragen

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werken-met-arbeidsbeperking/beschut-werk-voor-mensen-met-arbeidsbeperkingGeachte Blackdragon 161,

Misschien komen jullie in aanmerking voor "beschut werk".

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 15, 2021 om 02:32
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Lees even de link: vroeger heette dit de Sociale Werkplaats / Sociale Werkvoorziening.

1paul
door 1paul - Jul 15, 2021 om 07:52
3155 Antwoorden / 0 Vragen

prioriteiten stellen, is de boodschap....

ga na welke kosten u onnodig maakt en stop daar mee....

panter22
door panter22 - Jul 15, 2021 om 08:42
6599 Antwoorden / Vragen

Jij hebt een Wajong uitkering en werkt er bij. Je vriendin heeft studiefinanciering. Dan hebben jullie samen een inkomen van naar ik schat van meer dan €2000 per maand. Daar kunnen jullie niet van rondkomen.
Als jij naast je Wajong uitkering werkt, dan zal je inkomen hoger zijn dan de bijstandsnorm voor samenwonenden. Dat is €1545,73 netto per maand exclusief vakantiegeld van €81,35 per maand.
Dan kom je niet in aanmerking voor een bijstandsuitkering.
Als jij minder verdient dan de bijstandsnorm als je vriendin stopt met haar studie, dan zullen jullie een met een aanvullende uitkering van dit bedrag per maand moeten leven.
Nu ga je zelf een studie beginnen ipv werken?  En dat kun je je permitteren?
Je zult drastisch moeten bezuinigen.
Zoek hulp bij een sociaal wijkteam of het maatschappelijk werk. Of misschien stichting MEE.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 15, 2021 om 09:02
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Naast al genoemde opties bij Gemeente en UWV: er is vast wel een organisatie voor Sociaal/Maatschappelijk werk in uw omgeving waar men u ongetwijfeld kan adviseren en helpen. Zie o.a. https://www.sociaalwerknederland.nl/over-ons/wat-is-sociaal-werk

Blackdragon161
door Blackdragon161 - Jul 15, 2021 om 09:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Effe ter verduidelijking. Ik heb alleen maar tijdelijke baantjes gekregen. Mijn huidige contract loopt tot september met geen enkele kans op verlenging. Ik heb zelf al moeite met solliciteren laat staan een baan houden. Ik heb geen startkwalificatie en mijn vriendin ook niet. Ik werk zelf in de processindustrie en had een vaste baan bij een multinational. Vanwege corona ontslag gekregen. Vanuit daar word ik constant aan de kant geschoven voor mensen met een kwalificatie. Ik ben ongeschikt om te werken in sociale banen. (Klantcommunicatie en alles meedien). Vandaar dat ik nu praktisch geforceerd ben om een opleiding te volgen wil ik uberhaupt kans maken op de arbeidsmarkt.

Verder heb ik nog terugvorderingen lopen vanuit het uwv en toeslagen.

De reden waarom mijn vriendin zoveel opleidingen heeft gevolgt is omdat ze eerst 2 beroepen heeft gekozen (ict en horeca) die teveel van haar vragen. Ze is tijdens ict dusdanig erg ziek geweest met 6 weken verzuim dat haar mild verwijderd is en ook nog eens van de opleiding is getrapt omdat ze het niet genoeg zou volgen. Tijdens de horeca ging het al slechter met haar.

panter22
door panter22 Jul 15, 2021 om 09:35
6599 Antwoorden / Vragen

Het is vervelend wat jij en je vriendin is overkomen, maar je zit nu even met een financieel probleem wat je op moet lossen.

Thecla58
door Thecla58 Jul 15, 2021 om 12:03
856 Antwoorden / 3 Vragen

Blackdragon161,

Als je een stopt met kijken wat er niet is of kan en kom uit je slachtofferrol en ga kijken wat er wel mogelijk is (hier zijn al tal van tips gegeven) en ga eens buiten je comfortzone solliciteren.

Geef jezelf een schop onder je kont en doe iets aan je situatie en wacht niet af tot een ander aan je deur klopt met de vraag of je hulp nodig hebt. De gemeente waar je woont heeft een afdeling WMO ga daar een praten.

aurora1
door aurora1 Jul 15, 2021 om 23:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

+10

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2021 om 10:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vraag me af over welke compensatie u het hebt? En als er zo weinig inkomen is, is er in ieder geval nog zorgtoeslag en ik neem aan ook huurtoeslag. Daarnaast kunnen sommige medische kosten opgevoerd worden op de aangifte inkomstenbelasting waardoor er wellicht wat belasting terugkomt.

Ook vraag ik me af wat uw situatie met corona van doen heeft. De meeste mensen geven juist (veel) minder uit in deze tijd.

Je
door Jeff59761 - Jul 15, 2021 om 10:35
43 Antwoorden / 1 Vragen

Gezien er ook schulden zijn ga zo snel mogelijk naar de gemeente en regel budgetbeheer/beschermingsbewind.

ro
door ronny530 - Jul 15, 2021 om 16:55
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Als u een Wajong 2015 uitkering heeft dan heeft u een uitkering gebaseerd op bijstandsniveau en worden de inkomsten van een eventuele partner buiten beschouwing gelaten. Ik lees dat u wel tijdelijke baantjes heeft gehad en er nu nog één heeft maar de inkomsten uit die baantje worden weer gekort op uw Wajong uitkering dus dat u door de coronacrisis minder inkomsten heeft genoten durf ik te betwijfelen. Uw partner ontvangt studiefinanciëring die als er een MBO 1 of 2 opleiding gedaan wordt een gift is omdat het prestatiebeurs betreft. Voor uitwonende studenten is de basisbeurs 285 euro en met een aanvullende beurs 381 euro en dat opgeteld met uw inkomen komt beiden boven de norm uit om voor regelingen in aanmerking te komen uit. Voor huur en zorgtoeslag komt u beiden wel in aanmerking en als u die toeslagen niet aangevraagd heeft doe dat per direct want dat scheelt aanzienlijk in de vaste lasten. Wat betreft uw partner kan ik kort zijn zolang niet vaststaat dat zij arbeidsongeschikt is dan is zij arbeidsgeschikt en dient in haar eigen inkomen te voorzien. Ook ik ga mee in het advies om uw beider situatie met uw gemeente te bespreken want de medewerkers daar kunnen u advies geven en ondersteunen om de financiëen weer onder controle te krijgen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 16, 2021 om 12:30
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Nee,  ik zal geen compleet verhaal vragen wegens Privici regels nu.

Maar zowel UWV  als Gemeente heeft  ervaring in dit soort gevallen.
Kijk welke jou dubbelle probleem relatie kan helpen.

Vaak is het 1 persoon en nog te doen maar 2 die geen vast werk  vinden en nog opleidingen?

Mijn antwoord is ook niets....  teb moeilijk....

Gemeente &UWV vragen voor  hulp.
Kan wel enige tijd duren  omdat  ze daar ook om beurten op vakantie gaan komende maanden.

Reken op September of later ......en als eerder heb je geluk.

ha
door harmsen - Jul 16, 2021 om 12:35
22 Antwoorden / 9 Vragen

Aurorai,
Het UWV helpt niemand aan het werk!! Ikzelf ben voor 80% door die lieden afgekeurd!! Ook heb ik een WSW-indicatie!! Slaat helemaal nergens op!!Ik kan best wel werken,maar zij [Edit redactie: taalgebruik!] vinden dat als iemand in een rolstoel zit, je niet kunt werken!!! Ik heb [Edit redactie: taalgebruik!] 8 jaar productiewerk gedaan op de Sociale Werkplaats!! Dus hoezo niet kunnen werken!!! Ik ga wel achter de kassa bij de plaatselijke AH werken, als u dat even voor mij regelt!! Ik woon in Zutphen en AH is aan de Polsbroek!!! Dichtbij mij in de buurt!! [Edit redactie: taalgebruik!] Ik ben 58 jaar, dus te oud om te werken in een supermarkt achter die [Edit redactie: taalgebruik!]kassa!!!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 16, 2021 om 13:02
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte mevrouw Harmsen,

Misschien komt u in aanmerking voor beschut werk(Sociale Werkplaats/Sociale werkvoorziening)?

Informeer bij uw gemeente of zie mijn link boven bij mijn reactie.

panter22
door panter22 Jul 16, 2021 om 13:07
6599 Antwoorden / Vragen

Richt je pijlen niet op Aurora1, daar heb je niets aan.
Het is waardeloos dat je graag wilt werken, maar er geen plek voor je is en je ook niet geholpen wordt.
Misschien kan MEE iets voor je betekenen. Kijk eens op de website. https://www.mee.nl/
Heb je wel eens gedacht aan vrijwillgerswerk? Ben je er even uit.

aurora1
door aurora1 Jul 16, 2021 om 18:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hear hear! En @harmsen, ik had het niet tegen u, maar de ts. Met zo’n toon komt u natuurlijk ook nergens, ik zou u voor geen goud in dienst nemen met zo een toon en houding. En…. mensen die echt willen weken lukt het altijd. Probeer inderdaad eens vrijwilligerswerk…. als ze u willen hebben.

ro
door ronny530 - Jul 16, 2021 om 18:00
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Reactie op Harmsen, het UWV heeft u destijds een WSW (Wet Sociale Werkvoorziening) indicatie verstrekt en die was ooit bedoeld om mensen die niet in een normaal arbeidsproces mee konden komen toch aan betaald werk te helpen. Ik lees dat u tot 80% door het UWV bent afgekeurt en dat is eigenlijk het hoogst haalbare want als u voor 100% afgekeurt wordt kunt u helemaal geen arbeid meer verrichten zels niet uw eigen afwas doen. Heel triest maar 80% afgekeurt voor werk is het eindstation voor wat betreft uw werkzame leven en het enigste wat u kunt doen is aanvaarden dat u geen betaald werk meer kan doen, u wil wel maar hoelang gaat u dat volhouden. Ik kan best wel begrijpen dat u wil werken maar gezien uw gezondheid en de aanpassing van de werkplek loopt een werkgever een te groot risico en gaat uw aanwezigheid meer geld kosten dan uw werkzaamheden opleveren. U bent nu 58 jaar oud en u hoeft ook niet meer te werken dus zie ik uw probleem niet echt want u ontvangt een WAO uitkering die uiteraard lager ligt dan uw ooit genoten inkomen maar hoger dan het bestaansminimum. Het siert u wel dat u wil werken want anderen doen de meest rare sprongen om maar afgekeurt te blijven. Mijn tip zou zijn laat het voor wat het is of ga door met solliciteren want de nee die u nu steeds krijgt kan ook een ja worden maar betaald werk zie ik niet als mogelijkheid.

ee
door eefje1975 - Aug 1, 2021 om 11:45
1 Antwoorden / Vragen

Goedemorgen,
wellicht een overbodige tip mocht je deze actie nog niet ondernomen hebben.
Helaas moet ik het ook al jaren met een volledige arbeidsongeschiktheid doen in mijn uppie. Rondkomen hiermee is al jaren lastig en ik heb dan ook sindsdien heel wat momenten gehad dat ik amper sliep van de zorgen maar heb er wel altijd voor gezorgd dat ik never nooit me heb laten verleiden om hierdoor leningen/Credit Cards of whatever aan te schaffen. Ik redeneer nl...wat je niet kunt moet je ook niet willen ook al betekent dit dat je dan maar 10x een euro moet omdraaien. En ja...dat betekent dat je heel vaak het gevoel hebt er niet meer bij te horen want alle leuke dingen om aan het dagelijksleven deel te nemen kosten geld.. ik heb daardoor heel veel leuke dingen moeten laten schieten, maar ik heb daardoor never nooit nog een moment gehad waardoor ik dacht.....ik kom hier nooit meer uit. Want iedere keer liep het toch weer goed af,
Maaaaaaar,...ik heb destijds wel een stap gezet om daar support/feedback en hulp en een luisterend oor bij te krijgen.
Ik heb met knikkend knieën de Kredietbank gebeld voor een afspraak. Niet omdat ik diep in de schulden ZAT, maar om ervoor te zorgen en hulp te krijgen HOE alles zó te organiseren, te spreiden etc om daar niet in te komen. Tevens kunnen zij je leren hóé je financieel weerbaar te maken, ook hebben zij sneller en meer invloed als het gaat om betalingsregelingen overeen te komen met instanties. Zij beheren niks van mij maar ze nemen mij bij de hand en door samen te praten levert dit hele mooie resultaten. Je voelt je zekerder worden en je gaat zien dat wellicht de manier waarop je het op dit moment geregeld hebt of bekijkt, dit wellicht op een andere manier zou kunnen worden georganiseerd zodat er een last van je schouders valt en je wellicht weer wat licht gaat zien aan het eind van de tunnel.
ik wens je heel veel power en daadkracht toe want de enige die hier verandering in gang kan gaan zetten ben je nog altijd zelf!!  Je moet er wel actief mee aan de slag gaan.