ol
door olleke23 Sep 30, 2009 om 15:37
Geldzaken & recht

Moet ik invorderingsrente betalen ?

Ik was wat laat met het betalen van mijn 2e termijn gemeentelijke belastingen. Nu heb ik vorige week donderdag betaald, maar vandaag (woensdag) krijg ik een dwangbevel, waarbij het oorspronkelijke bedrag is vermeerderd met invorderingsrente. Nu kan ik me wel voorstellen dat ik rente bij de gemeente moet betalen, maar moet ik ook die invorderingsrente betalen omdat het bevel 6 dagen na betaling pas plaats vindt ?

1671 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 30, 2009 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag olleke23,

Advies: neem zelf even kontakt op met de betrokken gemeentelijke instantie en stel deze vraag daar.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 30, 2009 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het dwangbevel komt 6 dagen na de betaling, dan hoef je de kosten van het dwangbevel en de invorderingsrente niet te betalen. Met uw betaling 6 dagen geleden is dus de kous af. Je zult er ook niets meer van horen.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2009 om 01:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt toch niet helemaal.
Ik heb van de gemeente een herinnering gekregen waarbij er 6 euro rente in rekening werd gebracht. Deze heb ik betaald bij de eerste termijn. Nadien heb ik geen aanmaning meer gehad. De invorderingsrente waar ik het over heb, zijn pas voor het eerst naar voren gebracht op het dwangbevel wat ik (inmiddels) gisteren heb gekregen.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2009 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw reactie lezende, heb ik het sterke vermoeden dat er helemaal geen sprake is van invorderingsrente.

U geeft zelf aan dat er bij de aanmaning een bedrag van € 6 in rekening werd gebracht. Dat zijn de wettelijke kosten van een aanmaning –dus nadrukkelijk geen invorderingsrente- als het gaat om een betalingsachterstand van niet meer dan € 454. Invorderingsrente komt daar dan nog bovenop. Als er invorderingsrente zou zijn berekend, dan zou er dus meer dan € 6 extra in rekening zijn gebracht. Dat is kennelijk niet het geval en het woord invorderingsrente zal naar mijn stellige overtuiging dan ook niet op de aanmaning voorkomen. Wel de term aanmaningskosten of een daar op gelijkende omschrijving.

Voor een dwangbevel zijn ook kosten verschuldigd. De hoogte van dat bedrag is afhankelijk van de betalingsachterstand. Voor de eerste € 45 zijn de kosten van het dwangbevel € 36 en voor elke volle € 45 meer komt daar € 3 bij. Dus vanaf € 90 euro zijn de kosten € 39, vanaf € 135 zijn die € 42 en zo voorts. Die kosten worden als kosten betekening dwangbevel of onder een soortgelijke benaming op het dwangbevel vermeld. Gezien de spraakverwarring bij de aanmaning lijkt het me sterk dat ook op het dwangbevel geen bedrag aan invorderingsrente in rekening wordt gebracht.

Het enige probleem dat nu nog rest, is de verschuldigdheid van de kosten van het dwangbevel. Als het geld op de rekening van de gemeente is bijgeschreven voordat het dwangbevel werd betekend, hoeft u die niet te betalen. Zie mijn eerdere reactie.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2009 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

lijkt het me sterk dat ook op het dwangbevel geen bedrag aan invorderingsrente in rekening wordt gebracht

moet natuurlijk zijn:

lijkt het me onwaarschijnlijk dat ook op het dwangbevel een bedrag aan invorderingsrente in rekening wordt gebracht

ve
door verwijderd - Oct 1, 2009 om 22:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt gelijk. Er is inderdaad een spraakverwarring, want het betreft kosten voor het opmaken van het dwangbevel. Ik ga morgen even telefoneren, want vandaag is dat er niet van gekomen door mijn werk.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2009 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb telefonisch contact gehad. Moet even de betaling kopieren en doorsturen zodat ze mijn betaling kunnen zien. Verder is de kous er dan mee af. Bedankt voor de reacties.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2009 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

U zegt dat u vorige week donderdag hebt betaald, u was "wat laat". Dan kan, iedereen vergeet toch wel eens wat. Maar dat dwangbevel is niet de eerste reminder die de gemente stuurde. Er is namelijk een aanmaning aan vooraf gegaan. De uiterste betaaltermijn zal daarom ook "wat langer geleden" zijn.

De gemeente heeft het recht om invorderingsrente te verlangen over de periode tussen de laatste dag van de betalingstermijn tot en met de dag dat uw betaling op hun rekening is bijgeschreven. De kosten van het dwangbevel zult u niet hoeven te betalen. De invorderingsrente en de kosten van de aanmaning bent u wel gewoon verschuldigd. Als u er meer uit wet te slepen, dan is dat puur coulance van de gemeente.

Vriendelijke groet, Priewjet2