ro
door robvakantie Feb 27, 2019 om 06:30
Geldzaken & recht

11 jaar na dato een incasso(intrum)van wehkamp

hoi,
mn ouders kregen op 26 feb een brief binnen van het incasso intrum (die is op mijn naam is  geadresseerd ) met het bedrag van 1497.72 van het bedrijf whekamp genaamd en dat moet  voor as 3 maart betaald worden, het gaat om een rekening van  jongstleden 31/1/2008 ..(ik heb nog nooit kleding gekocht online en zeker niet bij wehkamp)wehkamp gebeld...maar geen rekening open en mijn naam was helemaal niet bekend in het systeem...
En aangezien ik al heel lang niet meer in nederland woon vind ik het extra
 vervelend dat mijn ouders daarmee geconfronteerd word!
Hebben daar nog meer mensen  ervaring mee?
En wat kan ik doen?

16909 19 Rapporteer

marita5
door marita5 - Feb 27, 2019 om 07:03
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo RobVakantie ,

Neem contact op met Intrum .

Dit is niet mijn openstaande rekening, wat zal ik doen?

Neem alstublieft zo snel mogelijk contact op met één van onze medewerkers. Tijdens het contact verzoeken wij u vriendelijk om duidelijk te maken waarom u het niet eens bent met uw vordering. Houdt u er rekening mee dat het incassotraject doorloopt en gemaakte afspraken niet komen te vervallen. , klik op de rode regels .

https://www.intrum.nl/klanten/contact/

Op Klacht.nl lees ik dat ze telefonisch niet bereikbaar zijn .

https://www.klacht.nl/intrum-justitia/

https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/brief-intrum-justitia-betalen-of-niet/

https://schuldinfo.nl/?id=61

panter22
door panter22 - Feb 27, 2019 om 07:52
6599 Antwoorden / Vragen

De rekening is na 2 jaar verjaard. Of er moet een vonnis van de rechter zijn geweest, Eerst maar eens vragen naar bewijzen.
Rekening, aanmaningen, vonnis.
Lees deze info:
http://www.advocaten.nl/wanneer-verjaart-een-vordering-de-verjaringstermijn/

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 27, 2019 om 10:03
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22, mijn reactie en de uwe blijken elkaar te hebben gekruist. In ieder geval stond die nog niet bij mij in het beeldscherm toen ik aan de eerste en tweede reactie begon. Zie mijn opmerking over de verwijzing die u ook gaf. OP verjaring dient door de schuldenaar een beroep worden gedaan dus de twee jaar die u noemt is beslist 'niet heilig'zij het dat de schuldenaar er geen beroep op kon doen omdat de vermeende vordering niet bekend was.

panter22
door panter22 Feb 27, 2019 om 10:32
6599 Antwoorden / Vragen

In de link die ik gaf staan mogelijkheden aangegeven. Het wordt anders zo'n lang verhaal.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 27, 2019 om 11:02
16827 Antwoorden / 202 Vragen

In de info bij die link staat nu juist dat er juist geen sprake behoeft te zijn van verjaring na twee jaren. Ik had die link ook al klaar staan maar wilde die toch eerst nog even goed lezen en kreeg de bedenkingen bevestigd die ik al had m.b.t. de op zich heldere tekst van BW 7:28 en nog recente wijzigingne die ook in de info van de link worden genoemd.

audb
door audb Feb 27, 2019 om 12:26
1668 Antwoorden / 5 Vragen

2 jaar klopt echter is het wel zo dat als ze binnen de 2 jaar een invordering sturen dan gaat het opnieuw lopen dus is het niet zo dat je na 2 jaar niets meer hoeft te betalen. Echter moet je wel bij een verhuizing op tijd deze door geven doe je dat niet dan blijf je schuld gewoon openstaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 27, 2019 om 09:52
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Alweer Incasso Intrum?

Kijk een naar de info van de verwijzing maar mijn belangrijste advies is om u er niet echtt druk om te maken.
Dit incasso bureua (Incasso Intrum Justitia is wel vaker aan de orde wegens te betwisten vorderingen
Reageer wel wel,, d.w.z. als u nog minder jarig bent, uw ouders naar het incasso bureau waarin duidelijk de vordering wordt betwist met daarin onder meer de belangrijste vraag: kom maar met bewijs. Zo men de moed heeft om door te zetten kan dat niet anders dan middels het door hen inschakelen van een deurwaarder die dan een exploit afgeeft met oproep voor een zitting.
In dat geval wel naar de zitting gaan met de argumenten waaronder het ontbreken van enig bewijs en de rechter zal dan neem ik aan een voor u gunstige uitspraak doen. Als u (resp. uw ouders als u nog minderjarig bent) niet gaan is het risico van wel een toewijzing van de vordering veel te groot.

Hoe dan ook niet betalen. https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-procedure/incasso-deurwaarder/incassobureau

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 27, 2019 om 09:59
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u resp. hebben uw ouders een rechtsbijstandsverzekeringschakel die dan in en zo niet, neem eventueel contact op net een juridisch loket in uw omgeving www.juridischloket.nl

(Herhaald maar iets anders gezegd, incassobureaus'willen wel eens erg intimiderend zijn en zogenaamd machtvertoon tonen.
Een incassovordering eerst na 11 jaar geeft te denken omdat mogelijk ook een spelletje kan worden gespeeld met de verjaringstermijn.

U wist/kende de vordering doen en kon dus geen beroep doen als gemeld in het artikel waar ik nu naar verwijs. Ook dat kan van belang zijn. http://www.advocaten.nl/wanneer-verjaart-een-vordering-de-verjaringstermijn/

tijger1
door tijger1 Feb 27, 2019 om 10:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts woont al jaren in het buitenland.

he
door henk51 - Feb 27, 2019 om 11:09
90 Antwoorden / 0 Vragen

U schrijft ik heb nog nooit kleding gekocht online bij Wehkamp. Wehkamp verkoopt niet alleen kleding maar ook electronica, meubelen woninginrichting  witgoed etc etc.

groeten Henk

gi
door girlbad - Feb 27, 2019 om 12:03
13 Antwoorden / 1 Vragen

U schrijft "jongstleden 31/1/2008".  Heeft u de datum verkeerd ingetypt? Want jongstleden betekent recent en 2008 is niet recent.
Ik ga mee met het antwoord van Heremietkreeft en Panter22.
Laat u of uw ouders niet bang maken. Het incassobureau moet met duidelijke bewijzen komen.
Misschien kunt u ook een e-mail naar Wehkamp sturen met de vraag of het klopt, wat Incasso Intrum aangeeft.
Onderneem wel enige actie, laat het niet op zijn beloop. Want het lost niet vanzelf op.

marita5
door marita5 Feb 27, 2019 om 12:11
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@girlbad ,Misschien kunt u ook een e-mail naar Wehkamp sturen met de vraag of het klopt, wat Incasso Intrum aangeeft . wehkamp gebeld...maar geen rekening open en mijn naam was helemaal niet bekend in het systeem..

endemion
door endemion Feb 28, 2019 om 16:19
237 Antwoorden / 3 Vragen

Jongstleden betekent niet recent. De meest eenvoudige definitie is "vorig" als in voorafgaand. Net als vroeger net zo goed naar gisterren kan verwijzen, vroeger als in eerder dan nu. En al was het wel zo dat het recent betekent dan is dat ook niet meer dan een kwestie van perspectief. Gezien de leeftijd van het universum kun je met recent duizenden jaren terug gaan. Vanuit het perspectief van een eendagsvlieg is recent misschien hooguit een minuut. Als mens ben je vast wel bekend met de uitspraak "ik herrinner me dat als de dag van gisteren" wat aangeeft dat wat voor de een recent is voor een ander lang geleden kan zijn. Dan heb je ook nog het leeftijdsaspect, een kind zal iemand van 25 oud vinden en iemand van 25 zal iemand van 40+ oud vinden...

fredmeelker
door fredmeelker - Feb 27, 2019 om 12:23
3 Antwoorden / 0 Vragen

Incasso Bureau komt zeker uit Den Haag heb ook gehad met tele 2 heb niets met Tele2 zo dus niet gereageerd en ook niets betaald, nooit meer iets gehoord gtt Fred

audb
door audb - Feb 27, 2019 om 12:36
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het is heel eenvoudig te verklaren.

Incasso bureau`s kopen (voor een superlage prijs openstaande vorderingen en proberen dan het geld te innen.

Lukt het? dan is het kassa (zonder vara) en dan gaat het soms om heel veel geld.

Helaas denken mensen dat je moet betalen omdat ze het zo ook in de brieven willen vermelden maar dat je soms helemaal niet hoeft te betalen vermelden ze namelijk niet.

Hier wordt uitgelegd hoe en wat wel en niet invorderbaar is.

https://www.dezaak.nl/1267/wat-verjaringstermijn-factuur-vordering.htm

Il
door Ilse.m - Feb 27, 2019 om 12:40
3 Antwoorden / Vragen

Hoi Rob,

vraag om bewijsstukken. Een dergelijke vordering verjaard na 2 jaar en moet binnen die twee jaar gestuit worden door een aanmaning.
vraag om de factuur eventueel afleverbon en eerder verzonden aanmaningen.

als ze die niet verzenden kun je rustig afwachten tot je wordt gedagvaard. In de dagvaarding staan aanwijzingen hoe je in verweer moet gaan.
Ik je verweer moet je aangeven dat je niet bekend bent met de vordering en geen stukken ter onderbouwing hebt ontvangen, ondanks je verzoek daartoe.

Il
door Ilse.m - Feb 27, 2019 om 12:44
3 Antwoorden / Vragen

Als de vordering  wel terecht maar verjaard is kun je je beroepen op verjaring.

voer hoe dan ook verweer. Niet reageren is zeer onverstandig

tenormin
door tenormin Feb 27, 2019 om 17:52
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Nee hoor @ilse, wel reageren is onverstandig. Zeker als je nog nooit iets besteld hebt bij Wehkamp. En Intrum heeft zo'n goede naam, not! Ik zou in ieder geval nooit reageren.

va
door vanlotjegetikt Mar 1, 2019 om 13:24
809 Antwoorden / Vragen

Bij vage nota's van nog vagere Incassoburo's nooit op reageren. Zij proberen nl met alle middelen die ze tot hun beschikking hebben om een argeloze consument een poot uit te draaien.

mo
door mof - Feb 27, 2019 om 12:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Niets doen. Zijn criminelen die gokken datiemand uit angst gaat betalen.
wehkamp moet binnen twee jaar een claim uitbrengen anders verjaart de rekening.
als ze dit gedaan hadden dan zou het kunnen dat u het niet weet, maar dan is de verjaring wel gestuit.

maar omdat u noiit iets bij wehkamp gekocht heeft en u niet bekend bent in het systeem denk ik dat dit dus een bende
is die iedereen rekeningen stuurt. Als een klein percentage daar in trapt is hun winst verzekerd

zoekster1
door zoekster1 - Feb 27, 2019 om 15:06
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Heel dubieus. Ten eerste hebben ze als bedrijfsnaam Intrum. Alsof ze het bekende incassobureau Intrum Justitia zijn en dan lijkt het wat serieuzer, maar dit is een heel ander bedrijf is.
Verder hebben u of uw ouders niets besteld bij Wehkamp. Ik zou Wehkamp ook even aanspreken, want zo wordt ook de naam van Wehkamp besmeurd.
En verder is een rekening 11 jaar oud allang verjaard, tenzij er een gerechtelijke uitspraak is geweest, maar daar geloof ik niets van.

Als ik u was zou ik een mail sturen waarin u de vordering betwist en dat Intrum maar bewijs moet leveren voor de onbetaalde rekening, omdat u nooit klant bent geweest bij Wehkamp. Verzoek om een schriftelijk antwoord binnen 7 dagen. Zeg ook dat u op de site van Kassa staat met uw klacht. Verder geeft u aan dat u een klacht in gaat dienen bij consuwijzer over de werkwijze van Intrum. Uw klacht wordt zo doorgestuurd naar de ACM want die is erg gebrand op dit soort bedrijfjes die zomaar wat netten uitgooien en dan hopen wat binnen te hengelen. Ik denk dat ze expres wat oudere mensen benaderen, die worden wat eerder zenuwachtig van incassobureaus en zullen dan toch maar betalen 'om er vanaf te zijn'.

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-consuwijzer?

marita5
door marita5 Feb 27, 2019 om 18:59
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@zoekster1 , De houder van domeinnaam Intrum is Intrum Justitia .

marita5
door marita5 Feb 27, 2019 om 19:07
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Intrum Justitia is samen gegaan met Lindorff , gaan nu verder onder de naam Intrum , https://www.telegraaf.nl/financieel/1646104/column-intrum-nog-dominanter-na-fusie-met-lindorff?utm_source=google&utm_medium=organic

zoekster1
door zoekster1 Mar 1, 2019 om 11:30
1583 Antwoorden / 3 Vragen

O dat wist ik niet, bedankt voor de link.

1paul
door 1paul - Feb 27, 2019 om 15:44
3132 Antwoorden / 0 Vragen

soms zoeken ze gewoon op naam naar het adres omdat ze degenen niet kunnen vinden en komen ze bij de verkeerde uit.

vraag ze maar om de bewijsstukken van de rechterlijke uitspraak, voor wie deze bestemd is, en meld ze dat deze rekening allang verjaard is.

go
door goofert - Feb 27, 2019 om 16:53
16 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo ROBVAKANTIE,

Laat het incassoburo schriftelijk weten dat je geen bestelling bij Wehkamp hebt gedaan, en dat je dus niet zult betalen. Vraag het incassoburo om het bewijs

(de Wehkamp factuur), hierop staan de naam het adres en de gegevens betreffende het bestelde artikel. Voordat Wehkamp een incassobedrijf inschakeld,
stuurt men de klant eerst altijd een aantal aanmaningen om te betalen, als je die niet hebt ontvangen klopt er iets niet.
Ik heb een soortgelijk probleem met een incassoburo gehad, op de factuur die men mij uiteindelijk stuurde stond wel mijn naam, maar een adres in een andere straat en stad (waar ik nooit heb gewoond). Ik heb het incassoburo gezegd dat ik ze wel zou zien bij de rechter, ik heb daarna niets meer van ze gehoord.

Op die manier proberen sommige incassoburo's toch het geld binnen te hengelen. Laat je niet bang maken, zonder sluitend bewijs kunnen ze je niets maken.

Ik vraag mij af of na 10 jaar deze case al niet verjaard is.  Succes !

tenormin
door tenormin Feb 27, 2019 om 17:56
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Niets vragen aan het malafide incasso bureau. Als men niet reageert, reageren zij ook niet meer. Omdat ze weten dat ze malafide bezig zijn.

tijger1
door tijger1 Feb 28, 2019 om 16:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is niets malafide aan dat incassobureau.

xq
door xqcnbthz - Feb 27, 2019 om 17:10
9 Antwoorden / 4 Vragen

intrum heeft dat vaker. dat er iets niet klopt heb nog steeds me twijfels na zoveel jaar of dat incasso buro ook wel werkelijk mag incaseren.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 27, 2019 om 17:26
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een rekening voor een cosument verjaart na 2 jaar.
Meld dat maar even aan Intrum.
Na 20 seconden googelen had ik dit antwoord al gevonden.
Als u begrijpt wat ik niet ga zeggen.
Gewoon intikken bij Google : wanneer verjaart een rekening.

we
door wehkamp_webcare - Feb 27, 2019 om 21:01
83 Antwoorden / 0 Vragen

Goedenavond,

We willen je graag vragen om dit eerst te bespreken met Intrum Justitia; wanneer er een bedrag door ons is overgezet naar een incassobureau, ligt de verdere afhandeling hiervan ook bij hen.
Mocht je er met Intrum Justitia niet aan uitkomen, of mochten er onduidelijkheden zijn over het bedrag, dan kijken we graag verder met je mee.

Zou je ons hiervoor wat gegevens willen sturen via de mail? We ontvangen graag een kopie van de brief van het incassobureau, of in ieder geval de naam van de geadresseerde en het adres waar de brief naar gestuurd was. Dit mag naar socialmedia@wehkamp.nl.

Met vriendelijke groet,

Webcareteam Wehkamp

gr
door graham - Feb 28, 2019 om 00:17
11 Antwoorden / 0 Vragen

niet betalen heb je het incassobedrijf gegooeld en pas na 10 jaar een een rekening ... misschien oplichters als je naam nergens bekend is dsan niet betalen