ka
door karuma May 13, 2012 om 16:53
Geldzaken & recht

Na 3 jaar geen aanmaning of herinering. Aansprakelijk voor extra kosten?

Goedenmiddag,

In 2009 ben ik met een aantal mensen gedagvaard voor ontruiming door mijn gemeente. Op het vonnis staat dat we de proceskosten moesten betalen indertijd en de dag erna zijn we netjes vertrokken, ook waren we met 3 van de 6 mensen naar het gerechtsdeurwaarders kantoor gegaan om ons deel van het geld te betalen. Dus de helft.

Na deze betaling, waarvan bewijs aanwezig is, hebben we niets meer vernomen over de zaak. In die tijd heb ik mijn eerste studie afgerond thuiswonend en ben ik erna op kamers gaan wonen voor mijn tweede studie in het westen.

Nu bijna 3 jaar later krijg ik ineens een brief in de bus van het kantoor waarin staat dat ik 1660,- ong moet betalen binnen 10 dagen. De orginele proces kosten waren ongeveer 1200,- en daar was de helft van betaald. Er waren dus mensen die hun deel niet hadden betaald en we zijn alle 6 hoofdaansprakelijk.

Ik heb contact opgenomen met het kantoor en heb ze deze stukken voorgelegd met een aantal vragen zoals; waar was mijn herinnering/aanmaning, waar zijn deze torenhoge kosten op gebaseerd etc.

Over de aanmaning konden ze niet aantonen dat er in de afgelopen 3 jaar enigszins iets was verzonden. De balie medewerkster vertelde me maar op een lompe manier dat dit formulier de eerste aanmaning dan maar moest zijn (na 3 jaar). Verder kreeg ik op een later punt in de week een brief met de hoge kosten verklaring. Ze hebben nu namelijk 1200 nog wat euro in kosten gebracht als executie verschotkosten; zoals het vervangen van sloten waarvan de sleutels waren ingeleverd (is bewijs van de inlevering), in beslag name van geld van een ander persoon (waar wij nooit over zijn geïnformeerd) en verdeelkosten (terwijl er 1 geldeiser is).

Wat mij opvalt uit het officiële rechterlijke vonnis is dat er niet bijstaat dat wij andere kosten ook moeten betalen die buiten de proceskosten vallen.

Ik heb onderhand ook mijn rechtsbijstand verzekering ingeschakeld om naar de zaak te kijken.
Maar mijn vraag is dan ook; mag dit zomaar; na 3 jaar zonder herinnering of wat geld eisen (ja ik weet dat het pas na 5 jaar is verjaard maar ivm oplopende kosten mag dit?). Als in het rechterlijke vonnis niet staat dat wij verantwoordelijk zijn buiten de proceskosten mogen ze de rest zomaar vragen? Moeten wij kosten betalen waarover wij niet zijn geïnformeerd nog aansprakelijk (zoals de vervangen sloten waarvan de sleutels zijn ingeleverd en kosten van Overbetekening wat het ambtelijk informeren is van de schuldenaars dat er beslagname is gepleegd maar waarover niemand van ons is geïnformeerd)

1735 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar was jouw herinnering/aanmaning?

Heb jij aan ze doorgegeven dat je verhuisd was dan?

Zoals je zelf al aangeeft staat er 5 jaar voor.

Je bent alle 6 hoofdelijk aansprakelijk en jou hebben ze nu gevonden, dus jij draait nu overal voor op. Jullie hadden toendertijd alles of niets moeten betalen. Nu komt de helft van wat niet betaald is weer terug, met natuurlijk allerlei extra kosten.

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb nooit een aanmaning gehad tevens ook niet 2 van de andere oud-huisgenoten. Het bureau had ook niet in het systeem staan dat er wat was verstuurd door de loop van jaren.

Ik heb verder altijd ingeschreven gestaan in het gemeentelijk bestand, ik ben dan wel verhuisd maar ben altijd makkelijk te vinden geweest, enige oude post zou bij mijn ouders aankomen.

Wat mij wa sopgevallen is dat er derdenbeslag was gepleegt bij de uitkering van iemand van de 6 maar waar wij nooit over waren geïnformeerd. Daar zijn dus een hoop extra kosten van gemaakt die voorkomen hadden kunnen worden als het bureau enigzins contact had opgenomen met ons. Het is gewoon 3 jaar geheel stil geweest, het bureau gaf ons daarmee de indruk dat wij er klaar mee waren nadat wij ons deel hadden betaald.

Ik heb nu een brief gekregen met een uitleg over de executiekosten die ineens 1200,- ong bedroegen (zelfde bedrag als de proceskosten). De kosten die eropstonden slaan op bijvoorbeeld het derden beslag waar wij niet over waren geïnformeerd en die voorkomen hadden kunnen worden als zij contact hadden opgenomen met ons. Verder ook voor het vervangen van sloten terwijl wij met bewijs de sleutels hadden ingeleverd.

Er klopt naar mijn mening een hoop niet op de kostenlijst en er is een hoop communicatief fout gegaan waar uiteindelijk ik en anderen ineens het dubbele van de kosten moeten opdraaien. verder heb ik het vonnis voor me liggen waar niet in staat dat wij de executiekosten moeten betalen. Dit staat alleen op een formulier [edit-red.} zonder officieele stempel maar alleen met een handkrabbeltje.

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb onderhand ook mijn rechtsbijstand verzekering ingeschakeld om naar de zaak te kijken.

Dat is nooit verkeerd.
Jurofoon en juridisch loket zijn er ook nog.

Als jou alleen kosten worden aangerekend die niet in het vonnis vermeld staan, op basis waarvan doet het deurwaarderskantoor dat dan, vraag ik me af?
Je hebt geen idee wat het adres is van degenen die (zoals nu blijkt) niet betaald hebben?

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee geen idee, de andere mensen die des tijds wel hebben betaald heb ik onderhand contact mee gehad. Het kantoor heeft volgens mij wel hun adres omdat iedereen een week terug is aangeschreven.

Ik heb alles naar mijn verzekering gestuurd omdat ook de persoon aan het juridisch advies de zaak erg niet kloppend vond en heb ook in de emails gezet dat het rechterlijk vonnis niet spreekt over het betalen van de executiekosten maar ook dat er kosten zijn opgelopen die voorkomen hadden kunnen worden.

Ik kreeg bij het eerste rechterlijke vonnis een extra brief opgesteld door iemand van het kantoor; op verzoek van de publiekrechtelijke rechtspersoon, (naam gemeente), zetelende in (stadnaam), voor deze zaak tot het uiteinde der executie van na te melden executoriale title woonplaats keizende te (adres kantoor, naam kantoor en naam persoon)

verder stond erbij In naam van der koningin bevel gedaan;

dat we binnen 6 weken uit het pand moesten

dat binnen 2 dagen de betaling van de proceskosten moesten worden voldaan enerbij kosten van dit exploot als aan de voet dezes nader gespecificeerd 82,- euro exclusief de advertentiekosten van te plaatsen aankondiging
onverminderd de verder nog te vallen kosten en verschotten van executie, welke niet-tijdige voldoening zullen volgen.

Dit is een extra formulier die bij de post was gekomen in 2009 en daarna nooit meer. Ook werdt dit formulier niet besproken toen we op bezoek waren en kregen we alleen nogmaals het vonnis te zien waar dit stuk niet opstaat.

Er staat welliswaar dat we hiermee verantwoordelijk zijn voor bv advertentiekosten maar als het bureau na het verstreken termijn geen contact meer met ons opneemt terwijl ze bv derdenbeslag plegen zonder aankondiging dan klopt er iets in mijn ogen niet. De hoge rekening zou kunnen zijn voorkomen als het bureau met ons contact had opgenomen met een aanmaning of herinering, we hadden indertijd ons deel van de rekening betaald en hebben daarna nooit meer wat gehoord wat ons de impressie gaf dat alles goed was verlopen.

het extra formulier was indertijd meegestuurd met het vonnis maar hoorde er niet bij, toen wij naar het kantoor waren gegaan hebben wij een kopie meegekregen van het vonnis waar toen dit formulier niet meer bij zat.
het rechterlijk vonnis klinkt als volgt;
binnen 6 weken eruit, de procedure kosten betalen (begrote verschotten en advocaat salaris) dat was wat we in 2009 op de rekening kregen 1200,- ong.
verklaart dit vonnis tot zover uitvoerbaar bij voorraad,
wijst af het meer of anders gevorderde.

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat mij wa sopgevallen is dat er derdenbeslag was gepleegt bij de uitkering van iemand van de 6 maar waar wij nooit over waren geïnformeerd. Daar zijn dus een hoop extra kosten van gemaakt die voorkomen hadden kunnen worden als het bureau enigzins contact had opgenomen met ons

Waarom worden nu de kosten van deze beslaglegging bij jou neergelegd?
Het lijkt mij toch als er beslag wordt gelegd op de uitkering van iemand dat dan de kosten ook voor die persoon zijn? Bovendien, wat staat er dan feitelijk nog open aan kosten? Die beslaglegging op de uitkering heeft toch ook wat opgeleverd?

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat snappen wij dus ook niet waarom dat op onze rekening staat.

In principe staat de rekening nu zo;

proceskosten incl. btw ong 1173,-
kosten betekening en bevel 82,-

dit was waar wij bericht over kregen in 2009.

Nu staat daarbij toegerekend;

subtotaal executiekosten; 1243,-
Dit bestaat uit oa; leges, advertentiekosten, proces-verbaal ontruiming
nota vervangen sloten, derdenbeslag, overbetekening, verdeelkosten

totaal komt nu tot 2500,- en een paar cent (zeer opvallend)

waarvan volgens hun betaald; 878,- waarvan 630,- door ons 3en de dag na het vonnis en de rest was inbeslag genomen uit iemands uitkering.

De executiekosten zaten toen niet bij de rekening en bij het nakijken waar de kosten vandaan komen wordt ik alleen maar meer verward; vervangen sloten wanneer de sleutels zijn ingeleverd, derdenbeslag kosten voor het innemen van geld uit de uitkering, overbetekening (ambtelijk laten weten aan de schuldenaar dat er beslag is genomen) die nooit naar ons is verzonden en verdeelkosten terwijl er 1 geldeiser is.

Ik begrijp ook niet waarom ik wordt aangeschreven van kosten voor beslaginname van een ander. De inbeslagname had niet eens hoeven te gebeuren als het bureau contact met ons had opgenomen indertijd en heeft ons hier nooit iets over laten weten. Voor 3 jaar lang geen aanmaning, herinering niets.

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

waarom laat je het niet aankomen op een recht-zaak ,laat die deurwaarder maar komen met een een bevel om te verschijnen bij rechtbank, dan kun je het hele verhaal vertellen dat je niks meer gehoord hebt van de deurwaarder ( moet je wel be-wijzen ) en dat er 5 anderen waren die ook verantwoordelijk zijn en je hebt goede wil getoond door met 3 man de rekening te voldoen ( 3 jaar geleden ) dat stelt rechter op prijs,hou er ook rekening mee dat deurwaarders maar 20% in rekening mogen brengen van het bedrag en andere verzonnen kosten van deurwaarders moet je niet betalen de rechter zal daar zeker in mee gaan ,vertel dit uit ervaring !

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wist niet dat deurwaarders niet meer dan 20% mogen vragen, staat dat ergens in de wet?

het kan zijn dat dt tot een rechtszaak uitkomt, het duurt even voordat de verzekering de zaak heeft ingekeken om te zien of ze er actie mee kunnen ondernemen. Maar ik hoor genoeg reacties om te weten dat ik er wel kennelijk iets mee kan doen.

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

kurama even een uitleg stel je hebt een bedrag openstaan van 1000 euro is opdracht aan deurwaarder om dat bedrag binnen te halen voor de opdrachtgever,deurwaarder mag kosten rekenen voor zijn werkzaamheden die kosten is dus in dit geval 200 euro !!en ze mogen griffie rechten ook in rekening brengen daar staat een vast bedrag voor meende tw. 52 euro ( ben er niet helemaal zeker ) resterende kosten zoals het in rekening brengen van zogenaamde admistratie-kosten en andere flauwekul moet je niet betalen !

ve
door verwijderd - May 14, 2012 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het genoteerd, ik zal dat zeker toevoegen als ik in gesprek ben met de verzekering erover. Dank je wel.