th
door thisischris Mar 1, 2023 om 11:07
Geldzaken & recht

Nachtdienst en ouderschapsverlof

Ik heb en vraag over nachtdienst en ouderschapsverlof. Stel dat je op woensdag altijd je ouderschapsverlof hebt. Dit ligt vast in het rooster. Mag je dan, wettelijk of volgens de cao Rijk, een nachtdienst krijgen van dinsdag op woensdag?

Dus:
Dinsdag 22:00-06:00 nachtdienst
Woesndag 09:00-17:00 ouderschapsverlof

1089 5 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Mar 1, 2023 om 11:27
11606 Antwoorden / 51 Vragen

Dat zal ook afhangen van de personeelsbezetting/vervanging opties. Als het een groot bedrijf is is het wat anders als een klein(er) bedrijf qua mensen.

gerbera
door gerbera - Mar 1, 2023 om 11:47
7388 Antwoorden / 14 Vragen

Zal u de cao er even op moeten nalezen, over het algemeen geldt dat er tussen 2 diensten 12 uur rusttijd zit. Echter hier is geen sprake van een dienst maar een verlof dag waarbij de door u opgegeven "uren" niet van toepassing zijn. Uw verlofdag is vanaf 06.00u tot aanvang van uw volgende dienst welke dan niet op die dag, dus voor 24.00u, mag aanvangen. (dit zoals dat bij mijn werkgever de praktijk was)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 1, 2023 om 12:13
1819 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Chris,

Dit is een goede vraag voor uw vakbond.

Als u nog niet lid bent van een vakbond ,wordt dan zo snel mogelijk lid.

Het lijkt alsof uw werkgever dit express zo doet....

sira
door sira - Mar 1, 2023 om 12:59
2406 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk dat u hier alleen kan uitkomen door in overleg te gaan met uw werkgever of anders ruilen met een collega.

sw
door swat1500 - Mar 1, 2023 om 13:40
3805 Antwoorden / 0 Vragen

De wet regelt dit niet dus moet u in uw cao kijken. Is het daar niet geregeld dan moet u met uw werkgever hierover afspraken maken.