sc
door schaar_1 Sep 3, 2008 om 21:27
Geldzaken & recht

Netto minimum loon

Hallo,

Mijn zoon (25 jr) heeft een arbeidscontract (40 uur per week) voor een half jaar aangeboden met onderstaande voorwaarden :

Brutosalaris : 1.500,=

Nettosalaris : 1.227,79

De reiskosten worden niet vergoed.

Na aftrek van de reiskosten 49 km per dag a 0,20 ct p/km x 22 werkdagen per maand = 215,60.

Na aftrek van de reiskosten 1.227,79 -215,60 = 1.012,19.

Het wettelijk nettoloon voor >23 jr : 1.143,=

Conclusie : hij ontvangt na 40 uur werken nog minder dan het minimumloon.

Is dit wettelijk toegestaan?

gesloten met de onderstaande werkt bij een bedrijf en zijn brutosalaris = 1.500,=. Van dit

3091 8 Rapporteer

cassandra_1
door cassandra_1 - Sep 3, 2008 om 21:53
117 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

De werkgever is niet verplicht reiskosten te vergoeden. Door de hoge reiskosten komt uw zoon onder het minimum, maar niet doordat de werkgever te weinig betaalt. Misschien zou uw zoon een baan dichter bij huis kunnen zoeken?

Groeten, Cassandra

stacey
door stacey - Sep 3, 2008 om 22:01
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Conclusie : hij ontvangt na 40 uur werken nog minder dan het minimumloon.—

Dit is een Foute Conclusie;

Hij Ontvangt Niet minder dan minimumloon, hij houd alleen na aftrek van kosten minder over dan minimumloon, dat is wat anders en dat is feitelijk zijn probleem.

----Primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden,

Loon is een primaire arbeidsvoorwaarde, net zoals bijvoorbeeld arbeidsduur en sociale voorzieningen. Bij die laatste gaat het onder andere om (bovenwettelijke) regelingen in geval van ziekte, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. Ook de pensioenvoorziening behoort tot de primaire arbeidsvoorwaarden.

Naast de primaire arbeidsvoorwaarden, geven veel bedrijven een aantal andere zaken aan hun werknemers, de zogenaamde secundaire arbeidsvoorwaarden. Hier zijn er heel veel van te bedenken. Een aantal voorbeelden zijn:

Kinderopvang,  (lease)auto van de zaak , fiets van de zaak , laptop,mobiele telefoon , 13e maand , aandelenregeling , OV-jaarkaart , opleidingen , etc.

Werkgever is Niet verplicht reiskosten te vergoeden, je kiest er zelf voor zover weg te gaan werken is hier de redenering dus is het feitelijk jou probleem.

Wellicht kan je zoon verhuizen?

Anders zul je met de werkgever moeten onderhandelen dat hij (gedeelte)reiskosten gaat vergoeden of je anders de baan helaas niet kan aannemen door de te hoge reiskosten, mocht dit accoord zijn laat de reiskostenvergoeding en hoogte dan wel opnemen in contract/arbeidvoorwaarden.

Gaat werkgever niet accoord dan overwegen een baan met betere secundaire arbeidsvoorwaarden te  zoeken.

Wil de werkgever iemand graag in dienst nemen dan valt er over de reiskosten wel te onderhandelen

stacey
door stacey - Sep 3, 2008 om 22:24
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Overigens, --wettelijk nettoloon -- bestaat niet, enkel wettelijk BRUTO LOON ( wat er netto overblijft is afhankelijk van verschillende inhoudingen en kan per werkgever verschillen)

Het Bruto Minimumloon 2008 - Per 1 juli 2008

Minimumloon 23 jaar en ouder. Het Bruto minimumloon voor een werknemer vanaf 23 jaar bij een volledig dienstverband..
23 jaar en ouder     Per Maand

minimumloon            € 1.356,60

Globale Indicatie Bedragen Netto Minimumloon

Leeftijd                       Per Maand

23 jaar en ouder         €  1.160,-

Zijn Brutoloon ligt hoger dan minimum dus wellicht moet je die reiskosten dan maar voor lief nemen. Bij een werkgever die

E 1356,60 bruto betaald en wel reiskosten hou je per saldo wellicht hetzelfde of als je pech heb Minder over.........

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 3, 2008 om 23:03
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag schaar,

Inderdaad bestaat er geen wettelijk minimumloon. De €1143,-- is slechts een indicatie. Wettelijk brutoloon is €1335,--.

De afstand is enkele reis nog geen 25 km. Met de fiets kun je vaak veel korter reizen over directere fietspaden. Fietsen in weer en wind is  zeer goed voor z'n conditie en karaktervormend. Hij leert beter omgaan met tegenslagen in het leven. Doordouwen als het moeilijk gaat en niet gauw de moed laten zakken.

Onze zoon, welke geen auto heeft, gaat een dergelijke afstand op de fiets, want reiskosten zijn hem te duur. Dat kan hij zelf verdienen. Gewoon een simpele 3-versnellingfiets, een regenpak of poncho, een banaan voor onderweg en klaar is Kees.
Verder zou hij voor de hele beroerde maanden een maandkaart O.V.
kunnen nemen. Bij mooi weer kan fietsen een feest zijn. Relaxend.

Aangezien een werkgever niet verplicht is een reiskostenvergoeding te geven, luidt het antwoord op uw vraag: Ja.

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 3, 2008 om 23:05
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Sorry, lees a.u.b. ....geen wettelijk NETTOloon, i.p.v. geen wettelijk minimumloon.
H.

sanvw
door sanvw - Sep 3, 2008 om 23:16
32 Antwoorden / 9 Vragen

Het zou natuurlijk wel leuk zijn: ik met mijn brutosalaris van 2500,- waar ik maar 1350,- van overhoud :p dat ik mag gaan klagen omdat ik net boven het minimum loon zit.

Maar alle gekheid op een stokje de antwoorden hierboven is natuurlijk over het bruto bedrag (wettelijk minimumloon).

Reiskosten worden of wettelijk 0,19 c per km vergoed of je kan bijvoorbeeld een vergoeding krijgen doordat alle treinkaartjes vergoed worden, ligt er een beetje aan. Volgens mij is dit eerste wel wettelijk verplicht als dit niet anders in het contract staat.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 4, 2008 om 00:26
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ sanvw:

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar.
Belastingtechnisch MAG (niet moet) een werkgever 19 ct/km vergoeden voordat gesproken wordt door de BD over bovenmatige vergoeding waarover loonbelasting enz. betaald moet worden.

H.

sanvw
door sanvw - Sep 5, 2008 om 14:08
32 Antwoorden / 9 Vragen

Kijk weer wat geleerd :D