ba
door baver Nov 3, 2003 om 17:31
Geldzaken & recht

Niet-stoneerbare incasso's : wettelijk bepaald ?

Hallo,
Het schijnt volgens de Postbank zo te zijn dat het mogelijk is dat een bedrijf een bedrag afschrijft bij een klant en vervolgens een code daaraan meegeeft die het onmogelijk maakt om het bedrag terug te vorderen (stoneren). Ze zeggen zelfs dat dit wettelijk bepaald zou zijn ? Weet iemand hier iets meer van ? Zo ja, dan snap ik niet waarom er nog incasso buro's zijn die allemaal moeilijk lopen te doen met deurwaarders als de bedragen zo zijn af te schrijven.

2090 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is inderdaad zo dat een bedrijf (denk bv aan loterij) een code kan invoeren zodat een eens af geschreven bedrag niet gestorneerd kan worden. Stel dat dit bedrijf onrechtmatig geld heeft afgeschreven dat is het aan de (post) bank om te zorgen dat jij dat geld terugkrijgt, als je er niet uitkomt met het betreffende bedrijf. Niet iedereen heeft machtigingen afgegeven en niet ieder bedrag geeft die code mee (gelukkig niet!) dus deurwaarders blijven nodig.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank je eva, voor je reactie,
Maar wat nu als er GEEN machtiging id afgegeven ? Er was een aanvraag voor internet via de kabel, maar de klant wilde zelf geen ethernetkaart aanschaffen en heeft nooit getekend voor ontvangst modem. Na een paar maanden werd er ineens een flink bedrag afgeschreven waarvoor zeer zeker geen machtiging was afgegeven. Als het terughalen van het geld niet zomaar kan, dan wordt het voor criminelen wel heel erg makkelijk om snel rijk te worden ! Dus dit baart me toch wel ernstige zorgen, zeker vanwege de afschuifcultuur tussen incasserend bedrijf, de bank en interpay !

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat de modem retourgezonden is?
Als er géén machtiging is afgegeven, kun je de bank verzoeken het geld terug te halen. Zij zijn dit wettelijk verplicht, zíj zijn verantwoordelijk, als intermediair voor onterecht gedane afschrijvingen. Dus niet laten afschuiven!!!
Via internet een aanvraag doen, geeft vaker problemen. Je kunt het bedrijf verzoeken een kopie toe te sturen (bewijs) dat je een aanvraag gedaan zou hebben *en een handtekening gezet* dat kunnen ze dus niet. hiermee kun je enige druk trachten uit te oefenen. Maar nogmaals jouw bank is de verantwoordelijke hier! Succes

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

als particulier mag je een incasso waarmee je niet akkoord gaat binnen 30 dagen laten storneren. Het is jou geld.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit antwoord klopt niet helemaal,

Er bestaan in de bankwereld namelijk 2 soort incasso machtigingen.

De eerste is een eenmalige machtiging.

Dit is een incasso die maar één maal wordt uitgevoerd in 1 of meerdere termijnen. Deze kan in de meeste gevallen

niet teruggedraaid worden (een 0-dagen weigeringstermijn) Deze wordt vooral gebruikt door kansspelen en loterijen.

Ook wanneer de incasso de code DV heeft kan deze niet teruggedraaid worden.

De tweede is een automatisch (periodieke) incasso

Het kunnen terugboeken van een incasso hangt af van het soort machtiging. Je kunt zelf niet altijd achterhalen wat

voor soort machtiging het betreft, maar hier toch een aantal aanknopingspunten.

0-Dagen Weigeringstermijn. (terugboeken is niet mogelijk)
Deze wordt vooral gebruikt door loterijen en bedrijven die werken met een eenmalige machtiging. Ook incasso's met de code DV vallen hieronder

5-Dagen Weigeringstermijn. (binnen 5 dagen aankloppen bij je bank)
Deze vorm wordt bij consumenten nauwelijks gebruikt, Betalingsverkeer binnen bedrijven werken hier wel mee.
Voor consumenten wordt dit voornamelijk gebruikt door loterijen die gebruikt maken van een telefonisch afgegeven machtiging.

30-Dagen weigeringstermijn. (binnen 30 dagen aankloppen bij je bank)
Dit is de meest gebruikte vorm van machtigingen. Zoals doorlopende machtigingen en telefonisch afgegeven machtigingen aan bedrijven. Deze kunnen door je bank binnen 30 dagen worden teruggeboekt (mits er geen code DV bij staat natuurlijk)

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit antwoord klopt niet helemaal,

Er bestaan in de bankwereld namelijk 2 soort incasso machtigingen.

De eerste is een eenmalige machtiging. Dit is een incasso die maar één maal wordt uitgevoerd in 1 of meerdere termijnen. Deze kan in de meeste gevallen niet teruggedraaid worden (een 0-dagen weigeringstermijn) Deze wordt vooral gebruikt door kansspelen en loterijen.

Ook wanneer de incasso de code DV heeft kan deze niet teruggedraaid worden.

De tweede is een automatisch (periodieke) incasso Het kunnen terugboeken van een incasso hangt af van het soort machtiging. Je kunt zelf niet altijd achterhalen wat voor soort machtiging het betreft, maar hier toch een aantal aanknopingspunten.

0-Dagen Weigeringstermijn. (terugboeken is niet mogelijk) Deze wordt vooral gebruikt door loterijen en bedrijven die werken met een eenmalige machtiging. Ook incasso's met de code DV vallen hieronder

5-Dagen Weigeringstermijn. (binnen 5 dagen aankloppen bij je bank) Deze vorm wordt bij consumenten nauwelijks gebruikt, Betalingsverkeer binnen bedrijven werken hier wel mee. Voor consumenten wordt dit voornamelijk gebruikt door loterijen die gebruikt maken van een telefonisch afgegeven machtiging.

30-Dagen weigeringstermijn. (binnen 30 dagen aankloppen bij je bank) Dit is de meest gebruikte vorm van machtigingen. Zoals doorlopende machtigingen en telefonisch afgegeven machtigingen aan bedrijven. Deze kunnen door je bank binnen 30 dagen worden teruggeboekt (mits er geen code DV bij staat natuurlijk)