Nieuw artikel verkocht via marktplaats, koper wilt geld terug
Via marktplaats hebben we een nieuwe broek verkocht. Deze netjes met kaartje eraan verstuurd in nette verpakking. Vervolgens kregen we te horen dat er een zwarte streep/vlek in de broek zat 'door de verpakking' en dat de broek te groot is. Ondanks dat de broek te groot en vies is, heeft de koper wel het kaartje eraf geknipt en vervolgens 'in een winkel' er aan laten maken zonder ons dit te melden. We hebben de koper de broek laten retouren i.v.m. de vlek. Bij ontvangst zaten er meerdere zwarte strepen in de broek en was het kaartje er opnieuw aangemaakt door de stof heen. Als voorstel hadden we om de helft van het bedrag terug te storen omdat de broek er niet meer uitziet zoals wij deze haden verstuurd. De koper is nu boos en dreigt andere stappen te nemen als we het gehele bedrag niet overmaken. Wat denken jullie hiervan? Moeten we het geld terugstorten of niet?
Dit lijkt mij duidelijk een geval waarop u negatief kunt reageren. De koper heeft een kaartje afgeknipt en er iets anders aan laten maken.. De broek is ookdaardoor niet meer verkoopbaar. Het lijkt mij dat ook in dit geval geen beroep kan worden gedaan op de consumentenbeschermingswetgeving als genoemd in het BW art 17 t/25.
U bent ondernemer en deze site is feitelijk bestemd voor consumenrten en daarom kunt u deze vaarg ook (mogelijk nog beter) stellen aan https://www.higherlevel.nl/
https://www.higherlevel.nl/ (Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken) hoewel ik denk dat het antwoord daar niet anders zal zijn. Laat de koper maar komen nmet stappen, u staat naar mijn mening sterk genoeg dat hij/zij met de dan genomen stappen geen succes zal hebben.
Het feit dat u op basis van coulace 50% heeft geboden is absoluut dan ook nog in uw voordeel, dat had m.i. niet gehoeven.
Bedankt voor je reactie en fijn om te horen. Ben geen ondernemer hoor, had deze broek zelf gekocht, maar niet naar wens dus doorverkocht????????
Oh, maar dan is het nog makkelijker: bij verkjoop zoals nu door iu als particulier via Markplaats heeft de koper helemaal NIETS te wensen omdat dan heel simpel wek koop = koop geldt. De wetgeving heeft betrekking op verkoop door ondernemers aan particuliere consumenten.
Als u een nieuwe broek verkocht heeft en het betreft particulier naar particulier dan is dit een poging tot oplichting van u.
Bericht ze kort maar krachtig, koop= koop en daarmee af.
Er is in elk geval iets aan de broek veraqnderd en daarmee zou elk retour onmogelijk worden.
Waarom is het oplichting als ik een nieuw artikel verkoop aan een particulier?
@shaniav, ik denk dat @mahadma bedoelt: dat dit een poging tot oplichting aan u is.
Ahh oke bedankt
Als u geen geld terug wil geven, moet u de broek wel weer naar ze terug doen natuurlijk.
Dat is wel van belang omdat de broek is betaald en niet meer van u is. M.a.w. een zeer relevante opmerking van @GETTY!
U had de broek helemaal niet terug moeten nemen, laat staan het voorstel de helft terug te storten. Koop = koop tussen 2 particulieren. Door de broek terug te nemen, maakt u het probleem voor uzelf alleen maar groter. Nu bent u straks nog een keer verzendkosten kwijt.
Zeg tegen de koper dat u helemaal niets doet en bereid bent de broek onder rembours terug te sturen en dat u de rechtzaak met vertrouwen tegemoet zult zien.
Als je een broek particulier kocht in foute maat is hun probleem, gewoon online aanbieden.
Voor een nieuwe in winkel geld dat je moet terug betalen maar U is particulier dus geld die regel niet.
Zwarte streep? In schone verpakking vind ik dat niet geloofwaardige.
Gerechtelijke stappen? Rechter zal roepen; koop=koop bij particulier en laten opsturen mag maar beter ophalen, passen en kijken!
Kaartje is eraf geweest?
Voor winkels een reden om retour te weigeren, hij is dus hoewel te ruim wel gedragen!
Gewoon niet meer reageren en ook geen half geld meer aanbieden uit coulance.
Ja. De koper heeft 14 dagen retourrecht en hoeft niet te verantwoorden. U moet aantonen dat de vlekken in de broek door hem zijn veroorzaakt. Het kaartje dat is afgeknipt heeft geen betekenis voor het retourrecht.
Onzin, is een verkoop tussen 2 particulieren en dan telt dit niet.
MOF echt triest dat iemand met zo weinig kennis antwoorden zit te geven.
Als je nieuwe broek schreef denk ik ook aan een winkel... zeker met kaartje er nog eraan vast....
Gewoon iets te snel gelezen.
heb ik ook wel eens last van.
Op markplaats is koop koop tenzij u niet particulier bent en die indruk krijg ik. U runt blijkbaar een soort amateurwinkel maar weet niet goed wat de regels zijn voor verkopen op internet. Als iemand koop bij een handelaar heeft hij retourrecht en dat wil zeggen dat hij het product mag uitpakken en bekijken en ik zou voor een broek zeggen mag passen, net als in een winkel en retourneren. Maar daar zit wel een grens aan en als de broek gebruikt is hoeft u die niet retour te nemen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
NS e-ticket niet te wijzigen/annuleren
In de vragenlijst zie ik dat al sinds 2011 gevraagd wordt om een e-ticket te kunnen restitueren/van datum veranderen. NS zegt dat dit niet kan, omdat er kennelijk mensen zijn die een ticket meerdere keren uitprinten en dus profiteren van 1x betalen.
Betekent dus weer dat uitgegaan wordt van wantrouwen jegens de klant. (net als de toeslagenaffaire, controle zelfscankassa's, etc) Ik weet zeke
...
Lees meer
Hoe kan ik On that ass bereiken?
Ik heb begin dit jaar fotoboeken besteld bij Albelli samen met een collega, daarbij konden we 3 producten gratis bestellen uit een lijst van verschillende leveranciers. Mijn collega ging voor een onderbox van "On that ass". Ik heb 2 eurocent betaald en zijn adres opgegeven. Nadat hij zijn "gratis" onderbox had ontvangen, kreeg hij elke maand een ander onderbox. Hij had mij na de 1e zending gebeld ... Lees meer
Klacht online bij fysieke winkel
Ik heb ij een fysieke winkel eern pannenset gekocht omdat de winkel ze niet op voorraad had.
Na ontvangst 1 pan gebruikt en bij deze liet de binnenkant van de bodem los.
De overige pannen {nog} niet durven gebruiken.
Contact, via mail, opgenomen met winkel hoe dit op te lossen.
Zij kregen geen comntact metr de externe leverancier maar hebben mail gezonden.
Hierop kreeg ik
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer