Sh
door Shaniav Nov 18, 2021 om 16:46
Geldzaken & recht

Nieuw artikel verkocht via marktplaats, koper wilt geld terug

Via marktplaats hebben we een nieuwe broek verkocht. Deze netjes met kaartje eraan verstuurd in nette verpakking. Vervolgens kregen we te horen dat er een  zwarte streep/vlek in de broek zat 'door de verpakking' en dat de broek te groot is. Ondanks dat de broek te groot en vies is, heeft de koper wel het kaartje eraf geknipt en vervolgens 'in een winkel' er aan laten maken zonder ons dit te melden. We hebben de koper de broek laten retouren i.v.m. de vlek. Bij ontvangst zaten er meerdere zwarte strepen in de broek en was het kaartje er opnieuw aangemaakt door de stof heen. Als voorstel hadden we om de helft van het bedrag terug te storen omdat de broek er niet meer uitziet zoals wij deze haden verstuurd. De koper is nu boos en dreigt andere stappen te nemen als we het gehele bedrag niet overmaken. Wat denken jullie hiervan? Moeten we het geld terugstorten of niet?

7440 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 18, 2021 om 16:54
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt mij duidelijk een geval waarop u negatief kunt reageren. De koper heeft een kaartje afgeknipt en er iets anders aan laten maken.. De broek is ookdaardoor niet meer verkoopbaar. Het lijkt mij dat ook in dit geval geen beroep kan worden gedaan op de consumentenbeschermingswetgeving als genoemd in het BW art 17 t/25.

U bent ondernemer en deze site is feitelijk bestemd voor consumenrten en daarom kunt u deze vaarg ook (mogelijk nog beter) stellen aan https://www.higherlevel.nl/

https://www.higherlevel.nl/  (Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken) hoewel ik denk dat het antwoord daar niet anders zal zijn. Laat de koper maar komen nmet stappen, u staat naar mijn mening sterk genoeg dat hij/zij met de dan genomen stappen geen succes zal hebben.

Het feit dat u op basis van coulace 50% heeft geboden is absoluut dan ook nog in uw voordeel, dat had m.i. niet gehoeven.

Sh
door Shaniav Nov 18, 2021 om 17:03
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie en fijn om te horen. Ben geen ondernemer hoor, had deze broek zelf gekocht, maar niet naar wens dus doorverkocht????????

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 18, 2021 om 17:32
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Oh, maar dan is het nog makkelijker: bij verkjoop zoals nu door iu als particulier via Markplaats heeft de koper helemaal NIETS te wensen omdat dan heel simpel wek koop = koop geldt. De wetgeving heeft betrekking op verkoop door ondernemers aan particuliere consumenten.

mahadma
door mahadma - Nov 18, 2021 om 17:03
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Als u een nieuwe broek verkocht heeft en het betreft particulier naar particulier dan is dit een poging tot oplichting van u.

Bericht ze kort maar krachtig, koop= koop en daarmee af.

Er is in elk geval iets aan de broek veraqnderd en daarmee zou elk retour onmogelijk worden.

Sh
door Shaniav Nov 18, 2021 om 17:09
Antwoorden / 1 Vragen

Waarom is het oplichting als ik een nieuw artikel verkoop aan een particulier?

tenormin
door tenormin Nov 18, 2021 om 17:17
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@shaniav, ik denk dat @mahadma bedoelt: dat dit een poging tot oplichting aan u is.

Sh
door Shaniav Nov 18, 2021 om 17:19
Antwoorden / 1 Vragen

Ahh oke bedankt

getty
door getty - Nov 18, 2021 om 17:55
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als u geen geld terug wil geven, moet u de broek wel weer naar ze terug doen natuurlijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 18, 2021 om 18:23
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is wel van belang omdat de broek is betaald en niet meer van u is. M.a.w. een zeer relevante opmerking van @GETTY!

sira
door sira - Nov 18, 2021 om 22:44
2348 Antwoorden / 24 Vragen

U had de broek helemaal niet terug moeten nemen, laat staan het voorstel de helft terug te storten. Koop = koop tussen 2 particulieren. Door de broek terug te nemen, maakt u het probleem voor uzelf alleen maar groter. Nu bent u straks nog een keer verzendkosten kwijt.

Zeg tegen de koper dat u helemaal niets doet en bereid bent de broek onder rembours terug te sturen en dat u de rechtzaak met vertrouwen tegemoet zult zien.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 19, 2021 om 11:11
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je een broek particulier kocht in foute maat is hun probleem,  gewoon online aanbieden.

Voor een nieuwe in winkel geld dat je moet terug betalen maar U is particulier dus geld die regel niet.

Zwarte streep? In schone verpakking vind ik dat niet geloofwaardige.

Gerechtelijke stappen?  Rechter zal roepen; koop=koop bij particulier en laten opsturen  mag maar beter ophalen, passen en kijken!

Kaartje is eraf geweest?

Voor winkels  een reden om retour te weigeren, hij is dus hoewel te ruim wel  gedragen!

Gewoon niet meer reageren  en  ook geen half geld meer aanbieden uit coulance.

mo
door mof - Nov 19, 2021 om 11:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. De koper heeft 14 dagen retourrecht en hoeft niet te verantwoorden. U moet aantonen dat de vlekken in de broek door hem zijn veroorzaakt. Het kaartje dat is afgeknipt heeft geen betekenis voor het retourrecht.

Gr
door Grunn1 Nov 19, 2021 om 12:05
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Onzin, is een verkoop tussen 2 particulieren en dan telt dit niet.

deexpert
door deexpert Nov 19, 2021 om 13:15
104 Antwoorden / 2 Vragen

MOF echt triest dat iemand met zo weinig kennis antwoorden zit te geven.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 19, 2021 om 16:34
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je nieuwe broek schreef denk ik ook aan een winkel... zeker met kaartje er nog eraan vast....

Gewoon iets te snel gelezen.

heb ik ook wel eens last van.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 19, 2021 om 12:55
2071 Antwoorden / Vragen

Op markplaats is koop koop tenzij u niet particulier bent en die indruk krijg ik. U runt blijkbaar een soort amateurwinkel maar weet niet goed wat de regels zijn voor verkopen op internet. Als iemand koop bij een handelaar heeft hij retourrecht en dat wil zeggen dat hij het product mag uitpakken en bekijken en ik zou voor een broek zeggen mag passen, net als in een winkel en retourneren. Maar daar zit wel een grens aan en als de broek gebruikt is hoeft u die niet retour te nemen.

panter22
door panter22 - Nov 19, 2021 om 13:34
6599 Antwoorden / Vragen

Was het wel dezelfde broek die je verkocht hebt?

sira
door sira Nov 19, 2021 om 18:18
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Daar heb ik ook al aan gedacht.

john devries
door john devries - Nov 19, 2021 om 16:25
219 Antwoorden / Vragen

Koop = koop Inpakken en terug sturen zou ik zeggen.

1paul
door 1paul - Nov 20, 2021 om 09:51
3161 Antwoorden / 0 Vragen

als je een handelaar bent dan geld terug als je particulier bent dan broek terug sturen....