On
door Onixdig Apr 18, 2020 om 10:15
Geldzaken & recht

NOW Oproepkrachten min uren

Mijn werkgever heeft oproepkrachten meegenomen in de NOW regeling. Zodoende hebben we dan ook de maand maart uitbetaald gekregen. Echter, wil de werkgever nu dat wij aangeven of wij gebruik willen maken om loon doorbetaald te krijgen en hoeveel loon over niet gewerkte uren. Deze zullen vervolgens worden aangemerkt als min uren, en zullen vervolgens moeten worden ingehaald zonder daarvoorbetaald te krijgen of door te verrekenen bij uit dienstreding. Door aan te geven dat wij gebruik maken van deze regeling, gaan wij akkoord met deze regeling. We hebben ook de keus om onszelf niet uit te laten betalen en zodoende geen min uren op te laten bouwen.


mag dit?    



 

 

5374 12 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 18, 2020 om 10:21
16888 Antwoorden / 202 Vragen
4

Neen, voor zover ik weet op basis van ook nieuwe arbeidswetgeving m.b.t. felexibele contracten mag dat niet. Uw werkgever betaalt u op basis van de vcergoeding die hij/zij krijgt op basis van de NOW en als hij die uren later onbetaald wil laten inhalen steekt hij m.i. dat geld in eigen zak. Neem contact hierover op met bijv. FNV of CNV die daar aparte advoesloketten voor hebben. Zie o.a. deze: https://www.cnvvakmensen.nl/themas/noodfonds-coronacrisis en deze https://www.fnv.nl/corona/minder-werk-inkomen-door-corona  U kunt ook het www.juridischloket.nl benaderen voor nader advies hoewel men het ook daar wel erg druk zal hebben.

tijger1
door tijger1 - Apr 18, 2020 om 10:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen
1

Nee dat mag niet. Uw werkgever wildan misbruik maken van de regeling.

rj
door rjw Apr 19, 2020 om 18:21
3298 Antwoorden / 5 Vragen

Of de werkgever snapt de regeling nog niet. Kan natuurlijk ook. Niet iedereen die iets verkeerd doet, doet dat om ergens misbruik van te maken.

tijger1
door tijger1 Apr 19, 2020 om 18:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Droom maar lekker verder.

mr
door mrmoto Apr 20, 2020 om 10:22
167 Antwoorden / 4 Vragen

Tijger , 10+ van mij.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 18, 2020 om 10:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen
12

Ik neem aan dat uw vraag nu gaat over april. Neem dat op met het UWV als u geen werk meer hebt, dan hebt u recht op WW. Uw werkgever wil aan die regeling flink verdienen, dat is niet de bedoeling.

On
door Onixdig Apr 19, 2020 om 12:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties. Wat is nu wijs om te doen in deze situatie. Een brief opstellen waarin ik de werkgever wijs op het feit dat dit niet de manier is waarop de NOW moet worden ingevuld? Welke info moet ik hierbij aanhalen?

tijger1
door tijger1 Apr 19, 2020 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In principe hebt u niets te maken met hoe uw werkgever die NOW regelt. 


Maar u kunt hem schrijven dat u niet akkoord gaat met min uren die u later om niet zou moeten inhalen. Ook kunt u schrijven dat dat fraude is. 


Neem contact op met het Juridisch Loket en het UWV. Maar vooral niet akkoord gaan.

rj
door rjw Apr 19, 2020 om 18:22
3298 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou niet gelijk grote woorden als fraude gebruiken als we de details niet weten.

tijger1
door tijger1 Apr 19, 2020 om 18:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de werkgever van het UWV 90% van het loon uitbetaald krijgt, plus daarnaast de opslag voor vakantiegeld enzovoort, maar hij eist dat de werknemers, als de situatie weer nomaal wordt, die uren onbetaald werken en inhalen. Is dat gewoon fraude.

Daar hoef je geen details voor te weten.

On
door Onixdig Apr 20, 2020 om 17:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

De UWV verwijst me door naar de rijksoverheid. Ik zou het graag van een officiele instantie zwart op wit hebben staan voor deze specifieke casus.

Topantwoord

Iv
door Ivo W - Apr 18, 2020 om 20:25
741 Antwoorden / Vragen
12

Nee, dat mag niet en is fraude.

mo
door mof - Apr 20, 2020 om 10:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen
0

U bent oproepkracht, u krijgt daarom een zeker wachtgeld, maar het idee achter oproepkrachten is: je wordt opgeroepen wanneer je nodig bent en dan betaald voor het werk.
u bent nu niet nodig, wordt niet opgeroepen en kunt feitelijk een voorschot nemen op later werk. U kunt dat ook weigeren. Het lijkt me redelijk wat uw baas doet.

tijger1
door tijger1 Apr 20, 2020 om 10:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee dat is niet redelijk, want de werkgever krijgt dat loon grotendeels betaald door het UWV.

1paul
door 1paul Apr 20, 2020 om 11:48
3201 Antwoorden / 0 Vragen

Onzin...

On
door Onixdig Apr 20, 2020 om 17:12
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt. Maar mijn werkgever heeft wel een NOW aangevraagd voor ons. Daar krijgt hij subsidie voor. Die subsidie is dan toch voor ons?

panter22
door panter22 Apr 20, 2020 om 17:41
6599 Antwoorden / Vragen

Nee, die subsidie is voor je werkgever. Jij moet gewoon de uren later inhalen en die krijg je dan niet betaald.

On
door Onixdig Apr 20, 2020 om 19:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

·         De werkgever is verplicht om de subsidie te gebruiken om de loonkosten te betalen.bron: KVK.nl

On
door Onixdig Apr 20, 2020 om 19:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

De nieuwe tegemoetkomingsregeling is ook van toepassing op de loonkosten voor werknemers waarvoor de werkgever geen loondoorbetalingsplicht heeft. Denk aan werknemers met een oproepcontract. bron: fnv horeca

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Apr 20, 2020 om 10:27
104 Antwoorden / Vragen
0

Gaat dit over alle uren of over die 10% die de werkgever zelf moet betalen??

On
door Onixdig Apr 20, 2020 om 17:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dit gaat over alle uren.

1paul
door 1paul - Apr 20, 2020 om 11:47
3201 Antwoorden / 0 Vragen
1

je hebt recht op doorbetaling van de uren die je normaal zou werken als je nul uren kontrakt hebt en deze uren MAG je niet inhalen, dat mag de werkgever niet van je vragen....

On
door Onixdig - Apr 20, 2020 om 17:17
2 Antwoorden / 1 Vragen
0

Wat is een goede vervolgstap hierin? De werkgever erop wijzen dat dit niet hoort natuurlijk, maar als hij hier geen gehoor aan geeft? Wat dan?

panter22
door panter22 Apr 20, 2020 om 17:51
6599 Antwoorden / Vragen

Zeggen dat je liever salaris krijgt als je de uren maakt en niet van tevoren, Dat je later dan financieel in de problemen komt want dan heb je het geld al opgemaakt oid.
De werkgever zal niet blij zijn en zeker niet als je hem er ook nog op wijst dat het niet mag.
De vervolgstap kan zijn dat je ontslagen wordt. 
Beetje rustig aan, een leugentje om bestwil kan geen kwaad.

tijger1
door tijger1 - Apr 20, 2020 om 18:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

https://www.kvk.nl/corona/now-regeling-tegemoetkoming-in-loonkosten/


Lees dit eens door en laat het uw werkgever zien. Hij weet het natuurlijk wel. 


Ik snap niet dat mensen met zulke rottige contracten geen lid zijn van een bond, dan heb je tenminste een vraagbaak bij problemen. 

On
door Onixdig - Apr 21, 2020 om 12:13
2 Antwoorden / 1 Vragen
0

Ik heb net 1 uur gebeld met een mevrouw van het Juridisch loket. Deze vertelde mij dat dit allemaal wel mocht, ik heb de keuze om er wel of niet mee akkoord te gaan, en anders moet ik maar niet worden meegenomen in de NOW regeling vertelde ze. Heel apart allemaal.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

ni
nicmol - Jun 17, 2024 om 13:39
Vrije tijd & tuin

Hoeveel % hout mag ik aan houtopslag in mijn tuin leggeneggen

Ik  heb eenderde van in de  tuin hout liggen voor mijn houtkachel neergelecht
Het is een huurwoning
De woningbouw 
Ze zeiden dit

Goedemiddag, Ik liep vanmiddag achter uw huis voor een iets anders. Maar ik schrok mij rot wat ik in uw tuin zag. Zou u zo vriendelijk willen zijn om dit op te ruimen. Los van de uitstraling, wil ik er niet aandenken dat hier brand ontsta ... Lees meer

si
simon1969 - Jun 17, 2024 om 16:00
Winkels & webshops
Bij een onlinewinkel naalden besteld en betaald maar bedrijf leverd niet

Bij een onlinewinkel naalden besteld en betaald maar bedrijf leverd niet

Ik heb op 19 mei 2024 100 stuks injectienaalden besteld en betaald bij Safe Products.nl. Krijg netjes na betaling een mailtje van de betaalde order en dat deze binnen 2- 5 werkdagen geleverd zou gaan worden. Tot op heden is er niets geleverd en ik had ze juist snel nodig voor mijn medicijnen iname. Mijn apotheek kan deze maat naalden niet leveren en ben dus aangewezen op een online winkel. Ik heb ... Lees meer

Mu
Mureuswausss - Jun 13, 2024 om 01:46
Computers & telefonie

Samsung komt zijn verplichtingen niet na betreft reparatie in garantieperiode

Goedenavond Kassa,

Eind september 2022 heb ik een nieuwe Samsung Galaxy S22 aangeschaft volledig nieuw in gesealde verpakking met de volledige gebruikelijke fabrieksgarantie van 2 jaar.

Nu is er tijdens deze periode een mankement opgetreden met de telefoon. 
De touchscreen in de 2 bovenste rijen functioneert/reageert niet meer.

Vanzelfsprekend heb ik een repa ... Lees meer