dh
door dhr.j.vdb Dec 30, 2011 om 15:57
Geldzaken & recht

Opengescheurde en inhoudloze post ontvangen

Had het niet verwacht maar ook hier in Groningen komt het steeds vaker voor. Vandaag post ontvangen wat opengescheurd was en de inhoud (gevouwen kerstkaart met daarin geldbedrag) is weg. Kortom er werd een toegetakelde envelop bezorgd door postNL. Een klacht ingediend zoals velen waar niets mee gedaan wordt. Vandaar dat ik hier mijn verhaal wil delen.

4003 28 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 30, 2011 om 16:31
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Is het mogelijk dat de post (er gaat genoeg fout) fout bezorgd is en geopend met zonder geld bij jou in de brievenbus gedaan is? Ik neem aan dat post.nl (hoeveel fouten ze ook maken) niet bewust een enveloppe opent, het geld eruit haalt en dan vrolijk de geopende enveloppe bezorgt. Overigens, is het te bewijzen dat er geld meezonden is? Want, met alle respect, zeggen dat het zo is, is nog geen bewijs. En als het zo is, is het een risicovolle manier om geld te versturen, een bankoverschrijving is toch een stuk veiliger, dacht ik.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 30, 2011 om 17:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja zo iets ga je krijgen nu de oude postbezorgers afgedankt worden.

haarp
door haarp - Dec 30, 2011 om 19:29
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=dhr.j.vdb schreef op vrijdag 30 dec 2011, 15:57]Had het niet verwacht maar ook hier in Groningen komt het steeds vaker voor. Vandaag post ontvangen wat opengescheurd was en de inhoud (gevouwen kerstkaart met daarin geldbedrag) is weg. Kortom er werd een toegetakelde envelop bezorgd door postNL. Een klacht ingediend zoals velen waar niets mee gedaan wordt. Vandaar dat ik hier mijn verhaal wil delen.

Dit zijn incidenten dat een geopende envelop in je brievenbus beland. Waarom geld sturen bij een "kerst" kaart wetende dat er vele per ongeluk in de verkeerde brievenbus belanden vanwege de drukte.

Ook ik heb al post van de buren opengemaakt daar ik niet goed heb opgelet en deze brief tussen mijn brieven zat.
Gewoon dicht plakken en bij het juiste adres afleveren of in een brieven bus gooien

Voor hen die geld meesturen bestaat de mogelijkheid als je deze brief tegen het licht houd kan zien dat er geld in zit.
Als je dan toch geld via de post wilt versturen, wikkel de biljetten in ondoorzichtig papier of zoiets dat deze niet zichtbaar zijn als je ze tegen het licht houdt.

ooparry
door ooparry - Dec 31, 2011 om 10:35
80 Antwoorden / 3 Vragen

Nooit per post geld versturen, er werd 25 jaar geleden al voor gewaarschuwd. Het blijft mensenwerk en de verleiding is er altijd. Een poststuk gaat door meerdere handen, dus het risico is er altijd.

tdehond
door tdehond - Dec 31, 2011 om 10:44
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Dit komt vaker voor, zelfs als aangetekend verstuurd wordt.

Dit jaar is PostNl er toch in geslaagd om een aantal brieven hier te bezorgen waarbij er een fout in het adres geslopen was.

Blijft: een kaart waarvan het adres niet klopt en de envelope is geopend door mijn hond.

mahadma
door mahadma - Dec 31, 2011 om 11:43
11569 Antwoorden / 51 Vragen

"de envelope is geopend door mijn hond"

Leuk dat je hond ook kerstkaarten krijgt, een populair type.

zwemmer
door zwemmer - Dec 31, 2011 om 11:59
2638 Antwoorden / 35 Vragen

@haarp. Vroeger stuurde mijn oma - ja, ja, daar komen de verhalen! - altijd geld op en deed dat in een wenskaart terwijl het geld daarin tussen carbonpapier zat. Dat was zo werd mij gezegd opdat men niet kon zien dat er geld in de envelop meegestuurd werd. Is die methode in de vergetelheid geraakt?

Zwemmer

ooparry
door ooparry - Dec 31, 2011 om 12:23
80 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=zwemmer schreef op zaterdag 31 dec 2011, 11:59]@haarp. Vroeger stuurde mijn oma - ja, ja, daar komen de verhalen! - altijd geld op en deed dat in een wenskaart terwijl het geld daarin tussen carbonpapier zat. Dat was zo werd mij gezegd opdat men niet kon zien dat er geld in de envelop meegestuurd werd. Is die methode in de vergetelheid geraakt?

Zwemmer
Neen, zwemmer, verstand gebruiken!!!

tdehond
door tdehond - Dec 31, 2011 om 12:37
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 31 dec 2011, 11:43]"de envelope is geopend door mijn hond"

Leuk dat je hond ook kerstkaarten krijgt, een populair type.

Dat is ze zeker. Ze apporteerde ijverig de kerstkaarten die ook aan de honden verstuurd zijn. :) Zo gaat dat onder hondenmensen.

zwemmer
door zwemmer - Dec 31, 2011 om 13:03
2638 Antwoorden / 35 Vragen

@ooparry, Ben en jij er ook al zo een die de site nodig heeft om laf om zich heen te blaffen? Ik vroeg dus of die onschuldige truc met het carbonpapier bekend is, want dat was heel verstandig.

Zwemmer

mahadma
door mahadma - Dec 31, 2011 om 13:10
11569 Antwoorden / 51 Vragen

@zwemmer,

"Vroeger stuurde mijn oma", ja inderdaad, vroeger was het moeilijker om geld aan iemand te sturen/geven (postwissel enz) en kwam de post ook vaker aan. Nu kan je geld versturen in de spreekwoordelijke muisklik en komt het zeker aan. En dat laatste kan je van de post heden ten dage niet meer zo zeker stellen ..................... Als de postbode's al nederlands kunnen lezen moeten ze ook nog hun leesbril opzetten èn ook nog eens de post in de juiste brieven doen, en dat is kennelijk ook een vak apart.

Bovendien, waar koop je tegenwoordig nog carbonpapier?

ooparry
door ooparry - Dec 31, 2011 om 13:38
80 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=zwemmer schreef op zaterdag 31 dec 2011, 13:03]@ooparry, Ben en jij er ook al zo een die de site nodig heeft om laf om zich heen te blaffen? Ik vroeg dus of die onschuldige truc met het carbonpapier bekend is, want dat was heel verstandig.

Zwemmer
Bravo, fatsoen is ook zoiets!

despuiter
door despuiter - Dec 31, 2011 om 14:56
107 Antwoorden / 2 Vragen

In de afgelopen 2 weken ook 3 keer post ontvangen die open gemaakt is, in het verleden nooit geen last van gehad met de vaste postbode.
Waardeloos die Postnl !

haarp
door haarp - Dec 31, 2011 om 21:51
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=despuiter schreef op zaterdag 31 dec 2011, 14:56]In de afgelopen 2 weken ook 3 keer post ontvangen die open gemaakt is, in het verleden nooit geen last van gehad met de vaste postbode.
Waardeloos die Postnl !

Is dit het eerste jaar dat er bij jou drie brieven werden geopend?

Laat mij het anders aan je uitdrukken. Jij zegt "In de afgelopen 2 weken ook 3 keer post ontvangen die open gemaakt is, in het verleden nooit geen last van gehad met de vaste postbode.
Waardeloos die Postnl !"

Dit kunnen ook kaarten zijn die per abuis verkeerd zijn afgeleverd. Als mijn vrouw een stapeltje kaarten uit de brieven bus haalt scheurt ze soms ook per ongeluk een verkeerde envelop open.

Conclusie: je mag blij zijn dat er nog mensen zijn die deze kaarten aan het juiste adres afleveen.

haarp
door haarp - Dec 31, 2011 om 21:58
514 Antwoorden / 62 Vragen

@ zwemmer,

Idd. mijn oma deed dit vroeger ook doch mijn ouders hadden het geld er al uitgehaald alvorens ik de brief kreeg. Of dit carbonpapier was weet ik niet meer. Een beetje nostalgie ... van voor in de jaren zeventig.

despuiter
door despuiter - Jan 1, 2012 om 10:22
107 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=haarp schreef op zaterdag 31 dec 2011, 21:51][quote=despuiter schreef op zaterdag 31 dec 2011, 14:56]In de afgelopen 2 weken ook 3 keer post ontvangen die open gemaakt is, in het verleden nooit geen last van gehad met de vaste postbode.
Waardeloos die Postnl !

Is dit het eerste jaar dat er bij jou drie brieven werden geopend?

Laat mij het anders aan je uitdrukken. Jij zegt "In de afgelopen 2 weken ook 3 keer post ontvangen die open gemaakt is, in het verleden nooit geen last van gehad met de vaste postbode.
Waardeloos die Postnl !"

Dit kunnen ook kaarten zijn die per abuis verkeerd zijn afgeleverd. Als mijn vrouw een stapeltje kaarten uit de brieven bus haalt scheurt ze soms ook per ongeluk een verkeerde envelop open.

Conclusie: je mag blij zijn dat er nog mensen zijn die deze kaarten aan het juiste adres afleveen.

Correctie het waren er 4 volgens mijn vrouw en niet 4 in 1x maar op verschillende dagen.
Conclusie: Waardeloos die Postnl Het adres staat er duidelijk op dus 4 verkeerd bezorgen is ook ......

haarp
door haarp - Jan 1, 2012 om 15:32
514 Antwoorden / 62 Vragen

@ despuiter,

Ik raad je aan een schriftelijke klacht in te dienen bij Post.nl, ondergetekent door meer mensen bij jou in de buurt en postcode met een idem probleem.

Loopt de communicatie met Post.nl niet naar behoren raad ik je aan een gegronde klacht in te dienen bij consuWijzer

di
door digioma - Jan 3, 2012 om 13:33
646 Antwoorden / 29 Vragen

Rouwkaart van kennisje twee dagen na de begrafenis ontvangen; notabene in dezelfde regio als wij wonen... we waren zeker naar deze begrafenis gegaan als we van het overlijden hadden geweten. Dank Post.nl !!!
Daarentegen een kerstkaart van een kennis ontvangen die ongefrankeerd was (mogelijk de postzegel eraf geschoven in de sorteermachine) Twee grote kaarten met het bevel 92 cent aan zegels te plakken voor deze ene kleine kerstkaart en op te sturen naar Post.nl. Stond op beide kaarten dezelfde code.
Alweer reuze bedankt Post.nl.

dh
door dhr.j.vdb - Jan 30, 2012 om 21:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Een reactie ontvangen van postNL waar ze aangeven de klacht intern zullen behandelen. Hierdoor ontvang ik dan ook geen verdere reactie.

Fantastisch, helemaal top!

donna
door donna - Jan 30, 2012 om 22:31
207 Antwoorden / 43 Vragen

Mag ik hier mijn bijdrage in Vraag en Antwoord herhalen? Het is vandaag nog relevanter geworden.

De postbezorging is ook hier heel erg slecht, ik heb bij KPN, TNT, POST NL enz. veel klachten daarover gemeld. De laatste keer werd me gezegd dat ik het allemaal zou verzinnen en dat ze niet meer op mijn klachten zouden reageren! Als het te vaak fout gaat mag je er dus niets meer van zeggen. Overigens maakt het niet veel uit, er is nog nooit een klacht opgelost.

Vorige week kreeg ik een correct geadresseerde brief waarbij op de printregel onder op de envelop het verkeerde huisnummer geprint was, dus een ander nummer dan op de envelop stond. De machine maakt dus een fout. Ik heb het bij toeval gezien, waarschijnlijk is dit wel vaker gebeurd. Ik probeerde dit door te geven aan POST NL maar ze weigeren glashard om hiervan een melding te maken.

Vandaag ontdekte ik dat op 18 januari een envelop met daarin een luister-cd en pakje kaarten aan mij is verstuurd en niet is bezorgd, tenminste niet bij mij..

En ik heb ook al eens een opengescheurde envelop gekregen, waarvan de inhoud weg was. Hierbij was het duidelijk dat het bij de post was gebeurd, want er zat een briefje bij waar dat op stond.

Ik word er helemaal wanhopig van, ik kan niets doen, want klachten nemen ze niet aan. En niet alleen cadeautjes en bestellingen komen niet aan, ook mijn hele privacy ligt op straat want bankafschriften en persoonlijke brieven zijn in het verleden meermalen verdwenen.

haarp
door haarp - Jan 31, 2012 om 18:11
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=donna schreef op maandag 30 jan 2012, 22:31]Mag ik hier mijn bijdrage in Vraag en Antwoord herhalen? Het is vandaag nog relevanter geworden.

De postbezorging is ook hier heel erg slecht, ik heb bij KPN, TNT, POST NL enz. veel klachten daarover gemeld. De laatste keer werd me gezegd dat ik het allemaal zou verzinnen en dat ze niet meer op mijn klachten zouden reageren! Als het te vaak fout gaat mag je er dus niets meer van zeggen. Overigens maakt het niet veel uit, er is nog nooit een klacht opgelost.

Vorige week kreeg ik een correct geadresseerde brief waarbij op de printregel onder op de envelop het verkeerde huisnummer geprint was, dus een ander nummer dan op de envelop stond. De machine maakt dus een fout. Ik heb het bij toeval gezien, waarschijnlijk is dit wel vaker gebeurd. Ik probeerde dit door te geven aan POST NL maar ze weigeren glashard om hiervan een melding te maken.

Vandaag ontdekte ik dat op 18 januari een envelop met daarin een luister-cd en pakje kaarten aan mij is verstuurd en niet is bezorgd, tenminste niet bij mij..

En ik heb ook al eens een opengescheurde envelop gekregen, waarvan de inhoud weg was. Hierbij was het duidelijk dat het bij de post was gebeurd, want er zat een briefje bij waar dat op stond.

Ik word er helemaal wanhopig van, ik kan niets doen, want klachten nemen ze niet aan. En niet alleen cadeautjes en bestellingen komen niet aan, ook mijn hele privacy ligt op straat want bankafschriften en persoonlijke brieven zijn in het verleden meermalen verdwenen.

Bovenstaande is mij zeer bekend. Je staat met de rug tegen de muur. In hoeverre worden klachten serieus genomen!?

donna
door donna - Feb 1, 2012 om 09:32
207 Antwoorden / 43 Vragen

Er is een Geschillencommissie Post, maar daar kun je alleen als afzender een klacht indienen, ze willen met de geadresseerde, dus de benadeelde partij, niets te maken hebben. Typisch PostNL. Voor wie het wil weten:

http://www.degeschillencommissie.nl/userFiles/file/POS%20reglement_17-8-11.pdf

Koninklijke PostNL BV
Postbus 30250
2500GG Den Haag
-

Aangesloten bij de GeschillenCommissie Post
vanaf 27-2-1998 tot heden
Deze commissie behandelt klachten van consumenten tegen Koninklijke PostNL, voorheen TNT Post. Een klacht over post die niet aangekomen is, kan alleen door de afzender en niet door diegene voor wie de post bedoeld was worden ingediend

donna
door donna - Feb 1, 2012 om 10:44
207 Antwoorden / 43 Vragen

Op de Kassa website lees ik: PostNL verbetert bezorgkwaliteit. Ja, humor hebben ze wel bij de Vara.

Vorig jaar is 96.1% van de poststukken op tijd bezorgd.

Maar nu even rekenen: volgens de website van PostNL zijn 4.070.000.000 voor verzending aangeboden. Met 3.9% was dus wat mis. Als ik goed reken zijn dat 158.730.000 poststukken.

Moeten we echt blij zijn met deze "verbetering"?

haarp
door haarp - Feb 1, 2012 om 19:02
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=donna schreef op woensdag 1 feb 2012, 10:44]Op de Kassa website lees ik: PostNL verbetert bezorgkwaliteit. Ja, humor hebben ze wel bij de Vara.

Vorig jaar is 96.1% van de poststukken op tijd bezorgd.

Maar nu even rekenen: volgens de website van PostNL zijn 4.070.000.000 voor verzending aangeboden. Met 3.9% was dus wat mis. Als ik goed reken zijn dat 158.730.000 poststukken.

Moeten we echt blij zijn met deze "verbetering"?

Ik vind dit bedrag schokkerend dat er 158.730.000 poststukken niet tijdig dan wel niet geleverd worden.

no
door nomen - Feb 4, 2012 om 13:00
12 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zwemmer schreef op zaterdag 31 dec 2011, 11:59]@haarp. Vroeger stuurde mijn oma - ja, ja, daar komen de verhalen! - altijd geld op en deed dat in een wenskaart terwijl het geld daarin tussen carbonpapier zat. Dat was zo werd mij gezegd opdat men niet kon zien dat er geld in de envelop meegestuurd werd. Is die methode in de vergetelheid geraakt?

Zwemmer
In principe niet alleen is het carbonpapier nu vervangen door aluminiumfolie :)
Werkt perfect!

haarp
door haarp - Feb 4, 2012 om 14:47
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=nomen schreef op zaterdag 4 feb 2012, 13:00][quote=zwemmer schreef op zaterdag 31 dec 2011, 11:59]@haarp. Vroeger stuurde mijn oma - ja, ja, daar komen de verhalen! - altijd geld op en deed dat in een wenskaart terwijl het geld daarin tussen carbonpapier zat. Dat was zo werd mij gezegd opdat men niet kon zien dat er geld in de envelop meegestuurd werd. Is die methode in de vergetelheid geraakt?

Zwemmer
In principe niet alleen is het carbonpapier nu vervangen door aluminiumfolie :)
Werkt perfect!

Als een postbezorger jouw reactie leest ivm de aluminium folie dan hoeft hij/zij de brief maar te vouwen als indicatie dat er geld mee wordt gestuurd.

Geld per post versturen is oud nieuws, via internetbankieren kan iedereen veilig een bedragje overmaken.

reacteur
door reacteur - Dec 22, 2013 om 11:59
39 Antwoorden / 5 Vragen

Het is inmiddels Kerst 2013, twee jaar verder.
Nog steeds wordt (kaarten)post opengemaakt!!!!

Wij en onze familie worden er regelmatig mee geconfronteerd, het hele jaar door.
Opengescheurde brieven, niet alleen kerstkaarten, maar ook andere felicitatie kaarten, wel of niet met inhoud. Bij PostNl denkt men blijkbaar nog steeds dat mensen geld of andere waardevolle dingen versturen.
De gescheurde enveloppen worden weer dichtgeplakt met tape en met een begeleidende kaart van PostNL doorgestuurd met een bericht of de ontvanger maar even de porto wilt betalen.
Schijnbaar gebeurt dit landelijk, want de familie is nogal verspreid over het land.

Iedereen die wij kennen en dit heeft meegemaakt zijn er van overtuigd een postzegel te hebben geplakt, toch is deze verwijderd........vreemd.
De post wordt dus niet naar behoren geleverd en op verdachte manier "beschadigd", volgens PostNL door de machine, een grote smoes lijkt mij. Ik weiger dan ook steeds de porto te betalen, dat zou dan dubbelop zijn voor PostNL.

Zijn er nog steeds mensen die hetzelfde mee maken? Ik wil deze discussie dan ook weer op gang brengen om te weten of dit bij veel mensen voorkomt.

Misschien dat het programma Kassa er eens aandacht aan kan geven?

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 22, 2013 om 12:36
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je de huidige sticker plakte en goed vast... moeten er sporen van lijm zitten.

De strafport is gewoon weg gooien en je hoorde nooit meer iets.....
Retour afz is vaak onmogelijk en open post... ja had je de kerstkaart maar aangetekend moeten sturen.....

Ik heb de meeste digitaal gestuurd dus die Klets zegels, nu ook duurder....