ha
door hansenmarja Sep 29, 2007 om 16:02
Geldzaken & recht

Overdracht koophuis

Mijn docher heeft een ( bestaand ) huis gekocht met als overdrachtdatum 01-11-2007.

Nu krijgt zij echter bericht van de makelaar dat de overdracht pas plaats kan vinden ná 15 November omdat de huidige eigenaar anders een bedrag van 22.500 euro moet betalen aan de woningvereniging waarvan hij het huis gekocht heeft. Blijkt nu dat hij pas ná 5 jaar mag verkopen en dat is dus 15-11 en niet 01-11. Vraag is nu of mijn dochter dit nu moet accepteren of dat zij schadevergoeding kan eisen.

Wie weet raad ?

Hans

7622 28 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 29, 2007 om 16:06
16894 Antwoorden / 202 Vragen

een simpel antwoord JA, dat kan zij als in de overeenkomst is geregeld dat de overdracht onvoorwaardelijk op 1 11 plaats vindt.

Kijk, het is m.i. niet nodig om de verkopende eigenaar het vel over de neus te halen maar uw dochter kan tenminste een vergoeding vorderen voor het ontstane ongemak zoals het zelf langer moeten huren etc. en andere. Ook kunnen er kosten zijn betreffende het uitstellen van al voor de nieuwe woning gevraagde diensten.

Ik zou rustig een bedrag ad. € 2.500 vragen.

wi
door wippie - Sep 29, 2007 om 17:10
260 Antwoorden / 0 Vragen

De verkoper wist dondersgoed dat hij had te maken met een clausule die hij is overeengekomen met de woningbouw. Ik zou eisen per afgesproken datum de overdracht of 10% van de koopsom.

sa
door satkijker - Sep 29, 2007 om 17:23
15 Antwoorden / 0 Vragen

In goed overleg moet dit toch te regelen zijn ?
De overdracht op 16 november en de sleutel alvast op 1 november.
Of ontstaan er dan andere problemen ?

Jan

wi
door wippie - Sep 29, 2007 om 18:13
260 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien kijkt de woningbouw wel mee? En dan............

marcel75
door marcel75 - Sep 29, 2007 om 18:20
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De verkoper had dit als eigenaar moeten weten en de makelaar had het moeten zien door het eigendomsbewijs in te zien. Niet echt handig om daar nu nog mee aan te komen (nog afgezien van de dwaasheid om een overdracht op de 1e van de maand te doen, maar daar zal ik me verder niet over uitlaten).

10% van de koopsom is niet zo maar opeisbaar. Daarvoor zal eerst een ingebrekestelling moeten komen en die kan pas op 2 november de deur uit.

Het nadeel van de sleutelverklaring, nog afgezien van de reactie van de woningbouwvereniging, is dat verzekeraars moeilij gaan doen als er schade geclaimd wordt. De eigenaar heeft de sleutels afgegeven en meestal wordt dit niet gemeld aan de verzekeraar. Op dat moment hoeft de opstalverzekeraar niet meer uit te keren. En dochter kan nog geen opstalverzekering regelen omdat ze nog geen eigenaar is. In de periode waarvoor de sleutelverklaring afgegeven wordt, maar dochter ook niet zo maar alles aan het huis doen. Alleen lichte werkzaamheden als schilderen en behangen mag gebeuen. Keukens er uit halen etc. mag dus niet.

Mijn voorstel zou zijn, in navolgin op Gerrit, korting op de koopprijs. Een bedrag van € 2.500,-- is redelijk, zeker gelet op de "winst" die de verkoper maakt.

brynnar
door brynnar - Sep 29, 2007 om 19:28
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Ik sluit me aan bij Satkijker. In onderling overleg met de verkoper moet er toch wel iets te regelen te zijn? Ik neem aan dat uw dochter eerst sowieso wil gaan schilderen, opknappen, etc en niet van plan was direct op 1 november er ook al te gaan wonen? Als het zo te regelen is dat zij wel alvast een sleutel krijgt en dat ze 01/11 al aan de slag kan met opknappen, schilderen, schoonmaken, maar dat op papier de formele overdracht op 15/11 is, dan is er toch geen man overboord? Beide partijen tevreden, want ik neem aan dat de verkoper zij verhuizing ook op 01/11 had gepland en het huis dan al leeg staat.

Mvgr - B

tonnieboy
door tonnieboy - Sep 29, 2007 om 20:36
1094 Antwoorden / 2 Vragen

In ruil voor het uitstel van 2 weken dat voor uw dochter waarschijnlijk niet eens nadeel zal opleveren staat het vrij om een redelijke vergoeding te vragen van de verkoper, die immers een aanzienlijke boete verbeurt als de transactie op de afgesproken datum zal plaatsvinden.
De verkoper zal eieren voor zijn geld kieze en min of meer gedwongen zijn om akkoord te gaan met een redelijk bedrag. Eventuele schade die uw dochter lijdt kan zij sowieso in rekening brengen en daarnaast dus een bedrag als genoegdoening.
Ik krijg echter wel een nare bijsmaak van de roep om euros.

poltol
door poltol - Sep 29, 2007 om 21:04
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo Hans,

Ik heb het geloof ik al tig keer hier gemeld. Makelaars zijn de pest van dit land. U moet u er zich helemaal niets van aantrekken. Afspraak = afspraak. Contract = contract. U heeft toch wel een voorlopig koopcontract? Ja, nou dan staat u helemaal sterk want daar is niets voorlopig aan. U zit dan op rozen. Dan gaat de makelaar maar betalen aan de verkoper. Het zijn toch van die slimme lui [maar niet heus] wat een kneus, zeg. Dus niet schuiven in tijd mogelijk wel met geld uw kant op. Van wie is niet belangrijk dat zoekt de verkopende partij maar uit.

Zet 'm op, poltol

marcel75
door marcel75 - Sep 30, 2007 om 12:25
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@b
en wat roepen we ook alweer in de omgekeerde situatie? Oftewel de situatie dat de koper de overdracht wil uitstellen? In dat geval moet de koper per definitie schadevergoeding gaan betalen. Nu dus ook

Overigens zou een bij een beroepsorganisatie aangesloten makelaar hier niet zomaar aan mee mogen werken. Uiteraard werkt de makelaar alleen maar voor zijn klant, hij is ook verplicht op grond van zijn erecode's (of hoe dat tegenwoordig ook heet) te voorkomen dat zijn klant wanprestatie pleegt jegens andere contractspartijen dan de koper (in dit geval dus de woningbouw) en moet ook waken voor de belangen van die derden (wederom de woningbouw). Door dit opzetje, zeker als er met een sleutelverklaring wordt gewerkt, gaat dat dus niet goed. Overigens gelden deze verplichting ook voor de verkoper natuurlijk.

Nogmaals: de verkoper/diens makelaar zijn zo stom geweest om dit niet op te tijd te melden, laat de verkoper dat dus maar merken en werk alleen mee als een schadevergoeding komt/verlaging van de koopsom.

klazien4
door klazien4 - Oct 1, 2007 om 13:44
27 Antwoorden / 2 Vragen

hallo,

Wat ik hier lees verbaas me, men gaat uit van boze opzet van de makelaar.

maar wat heeft hij hier voor belang bij ik neem aan dat voor de verkoop het niet uitmaakte of de overdracht 1 of 15-11 plaats vind.

Dit geld ook voor de verkoper dat hij er later achterkwam en veaagt of het later kan vind ik voor de hand liggend.

Wat de vergoeding betreft alleen de werkelijk gemaakte kosten .

14 dagen geduld is toch wel zonder schade op te brengen.

groetjes Klazien

klazien4
door klazien4 - Oct 1, 2007 om 13:47
27 Antwoorden / 2 Vragen

Oja ga vast verven als adt mag

klazien4
door klazien4 - Oct 1, 2007 om 13:47
27 Antwoorden / 2 Vragen

moet zij dat

klazien

poltol
door poltol - Oct 1, 2007 om 14:03
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@ Klazien,

Ik ga niet uit van kwader trouw van de makelaar. Het is alleen een kneus. Hij wordt ingehuurd, en dat kost een paar euri's, om dit soort zaken te regelen. Een advertentie met foto op een website zetten kunnen u en ik ook wel. Maar de makelaar is de aangewezen persoon [vinden zij zelf] om u en mij [zeggen zij zelf] te leiden door het oerwoud van regels en wetten die nu éénmaal komen kijken bij het verkopen of kopen van een huis [zeggen zij zelf]. Kijk maar eens op de site van de NVM.

Vriendelijke groeten, Poltol

klazien4
door klazien4 - Oct 1, 2007 om 14:16
27 Antwoorden / 2 Vragen

kan wezen dat het op dat moment een kneus was, maar moet dan elk foutje meteen met geld afgestraft worden.

En moet men overal geld voor vragen we wonen toch niet in de VS waar men hoopt dat een ander een foutje maakt om vlink geld te kunnen ontvangen

Klazien

johanpc
door johanpc - Oct 1, 2007 om 14:26
1379 Antwoorden / 2 Vragen

De verkoper verkoopt een huis op een moment dat hij het  nog NIET MAG verkopen en de datum waarop het wel mocht wist hij dus al 5 jaar, want daar heeft hij voor getekend!

Als klazien dat onzin vind waarom zijn er dan nog wetten en regels in dit land.

em
door emph001 - Oct 1, 2007 om 14:33
2 Antwoorden / 0 Vragen

@Klazien

Ik weet niet van welke planeet u komt, maar afspraak is afspraak. Ik heb onlangs een huis gekocht, een week na overdracht moest ik mijn huurwoning uit zijn. Als ik voor de overdracht te horen zou krijgen dat de overdracht met twee weken is uitgesteld, wie gaat dan de kosten betalen voor mijn verblijf? Waar moeten mijn meubels en dergelijk opgeslagen worden? Want eenmaal de huur opgezegd is opgezegd en dat valt niet meer terug te draaien.

Ik ben het eens dat er niet te pas en te onpas geld gevraagd moet worden, maar als ik door de schuld van een onoplettende makelaar, op kosten wordt gejaagd, gaat dat mij te ver om te zeggen dat ik er geen vergoeding voor wil hebben.

Voorlopige koopcontracten en dergelijke worden niet voor niks opgesteld en zijn in het belang van de kopende en verkopende kant.

klazien4
door klazien4 - Oct 1, 2007 om 14:35
27 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zeg niet dat de verkoper geen foutje heeft gemaakt, maar dat hier vast geen opzet in het spel is en dat de koper hier geen nadeel en geen voordeelvan hoeft te hebben.Dus allen de wekelike kosten vergoed moet krijgen. Dat het belang van de verkoper erg groot is kan natuurlijk ook met begrip opgelost worden en daar hoeft toch geen geld tegeover te staan. Dit is vast op te lossen door vast te gaan verven. En gewoon later de overdracht.

klazien4
door klazien4 - Oct 1, 2007 om 14:38
27 Antwoorden / 2 Vragen

ik schrijf bij herhaling de werkelijke kosten moeten natuurlijk vergoed worden.

En ik kom gewoon ui spijkenisse hoor niet van de maan of zo.

Klazien

re
door rene17 - Oct 1, 2007 om 14:57
106 Antwoorden / 3 Vragen

Het is gebruikelijk dat er een bedrag wordt voldaan door de verkopende partij voor iedere dag dat de woning te laat wordt overgedragen.

Lees zekerheidshalve ook nog even het koopcontract na. In de meeste 'standaard' koopovereenkomsten is wel een passage opgenomen over te late oplevering.

Wees daarnaast voorzichtig met hetgeen je vast voor de oplevering in het huis gaat investeren. Het huis is immers nog geen eigendom en in geval van bv. brand voor de overdracht, is alles voor niets geweest, want als niet-eigenaar blijf je dan met lege handen achter.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 1, 2007 om 15:02
16894 Antwoorden / 202 Vragen

boze opzet of niet, in ieder geval een nalatige makelaar en mogelijk ook verkopende partij die dit toch had moeten weten. De vraag is en blijft of het acceptabel is en of schadevergoeding kan worden geiest. het eenduidige antwoord is JA op het laatste en Neen op het eerste, zij het dat het met genoegdoening middels eventueele schadevergoeding wel acceptabel wordt.  Ook m.i. is dit niet zo maar een fout(je) Het is aan vraagsteller te bepalen wat er dan aan schadevergoeding of schadeloosstelling (verschillende begrippen) wordt gevraagd. (Al naar gelang de consequenties voor de dochter van vraagsteller. Zullen we verder discusseren op het forum?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 1, 2007 om 15:06
16894 Antwoorden / 202 Vragen

De laatste zin trek in in nu ik zie dat deze vraag de vraag van de week is geworden.

mo
door mof - Oct 1, 2007 om 15:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk is de verkoper verantwordelijk voor de extra kosten die u maakt. Hij/zij moet het dan maar weer op de makelaar zien te verhalen als het diens vergissing was. Dat is niet uw probleem.

Maar, kunt u die meubels niet zolang opslaan in het door u per 15 november gekochte huis???
De huidige eigenaar mag dan weliswaar pas verkopen per 15 november, maar hij mag toch wel huisraad in het huis zetten? En een paar gasten laten logeren?

Wat is nu het probleem? Alleen de koopdatum op het contract moet veranderd worden, toch? Kost misschien wat extra notaris of zo, moet toch een redelijk eenvoudige mouw aan te passen zijn?
Is de woningbouw vereniniging al op de hoogte? Of is het alleen maar een regeltje in het contract met die vereniging? Zouden ze werkelijk zoveel bezwaar maken voor die twee weken? Misschien kan hij wel een lagere boete bedingen, of vindt de wonginbouwvereniging het wel ok. Anders is de woning toch ook binnen twee weken verkocht.

Het is ws. een speculatie beding in het contract, binnen die 2 weken is toch geen enorme prijsstijging of daling te verwachten, trouwens, de koop is al gesloten en de prijs gefixeerd.

En als het niet anders kan, gewoon een opslag huren en declareren.
Voor zover ik week kun je alleen werkelijk gemaakte kosten declareren, tenzij er in het koopcontract iets anders is overeengekomen.

Ik zou me geen zorgen maken. Accepteren dat je pas later kunt intrekken zul je ws. moeten, kun je volgens mij wel in een hotel zitten of zo.

Maar er samen uitkomen lijkt me eleganter.

pb
door pbierman - Oct 1, 2007 om 16:18
31 Antwoorden / 6 Vragen

Nou, als ik dan ook nog een tip mag geven na al deze tips.

Het is logisch dat een vergoeding voor gemaakte kosten mag worden berekend. Had de makelaar maar beter op moeten letten en idd. worden voorlopige contracten niet zomaar voor de lol opgesteld.

Maar ik waarschuw uit eigen ervaring; neem GEEN sleutel over voordat de overdracht heeft plaatsgevonden. Dit KAN nare gevolgen hebben. Je bent immers nergens voor verzekerd! Geen opstal, inboedel enz..
Dus pas daarmee op.

ja
door janlamark - Oct 1, 2007 om 16:44
7 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn altijd risicos met vooraf de sleutel afgeven voordat de overdracht heeft plaats gevonden. Stel dat de overdracht niet doorgaat en  men vast gaat slopen en/of wonen, zit u met een heel groot probleem

brynnar
door brynnar - Oct 2, 2007 om 08:40
1782 Antwoorden / 27 Vragen

@ Gerrit,

Ik betwijfel of de amkelaar daadwerkelijk nalatig is geweest. Hij doet namelijk gewoon datgene waar hij voor wordt betaald: zo snel mogelijk een huis trachten te verkopen. Als er al iemand nalatig is geweest, dan is dat zeker de verkoper geweest, die niet heeft opgelet of de uiteindelijke overdrachtdatum wel spoort met zijn contractuele verplichtingen met de woningbouwvereniging waarvan hij het huis had verkocht.

Nogmaals, de overdracht is formeel een papieren kwestie. In goed overleg met de verkoper zou het toch mogelijk moeten zijn om alvst de klusjes te gaan doen tussen 01/11 en 15/11? De verkoper heeft namelijk (waarschijnlijk) ook al een ander huis gekocht, waarbij hij aan een overdrachtdatum vast zit en dus hoogstwaarschijnlijk op 1/11 sowieso het huis al uit zou zijn.

Ik zie, als dit een oplossing zou zijn, geen enkele reden om stampvoetend naar de makelaar te gaan en op hoge poten het vel over de verkoper zijn neus te trekken.

Mvgr - B

gi
door gijlstra - Oct 2, 2007 om 23:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap al dat gezever niet; mijn verhuizer was vergeten de verhuisdatum in zijn agenda te plaatsen.Ik als verkoper probeerde contact te zoeken met de koper, die niets van zich liet horen.mijn notaris vertelde mij, dat de consequentie was: "boete" 10 % van de koopsom.ik moest halsoverkop een andere verhuizer zoeken. de etterbak van een koper heeft ook niet een keer een poststuk nagestuurd.dure maar waardevolle les: houdt vast aan voorlopig koopcontract!

gerard.

marcel75
door marcel75 - Oct 6, 2007 om 14:36
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom steeeds de vraag of de makelaar nalatig is geweest? (Overiogens ben ik wel van mening dat hij een behoorlijke steek heeft laten vallen door niet even in het eigendomsbewijs te kijken). Vooropgesteld moet worden dat de eigenaar/verkoper wist of behoorde te weten dat hij niet voor 15-11 de woning mocht overdragen, tenzij toestemming van de woningbouw. Dat hij zegt van niets te weten, doet daaraan dus niets af. Je hoort, zeker als je bijna 5 jaar in een woning woont, te weten van de hoed en de rand.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 7, 2007 om 10:42
16894 Antwoorden / 202 Vragen

toch nog maar even: niet de makelaar is prmair nalatig. Dat is de verkopende partij! Als de verkopende partij de aansprakelijkheid wil verleggen is dat zijn zaak.Dat is geen zaak van /voor de koper.