Pakket kwijt
DHL is mijn pakket à 600 euro kwijtgeraakt wat 150g te zwaar bleek (bedrijf dat zich duurzaam noemt, en bovendien vraag ik me af hoe zoek raken mogelijk is in zo'n gestroomlijnd bedrijf). Het is eind september verstuurd (2 mnd terug), het contact met de klantenservice verloopt zeer moeizaam. Ze zeggen dat ze eventueel maximaal per kilo kunnen vergoeden, dat zou op zo'n 65 euro komen. Wat zijn mijn rechten hierin en wat kan ik verder doen? Ik kan nergens een klacht indienen/voel me niet gehoord door ze.
Hartelijk bedankt alvast!
Er is een verschil oif jij de ontvanger of de verzender bent.
Ben je de ontvanger dan moet je klagen bij jouw verzender. Deze is verantwoordelij voor jouw ontvangst. Hij zal het pakket opnieuw moeten verzenden en hij kan klagen en een onderzoek eisen van DHL.
Als verzender kun jij een onderzoek eisen van DHL en hen aansprakelijk stellen voor het kwijtraen van het pakket.
Ik ben de verzender. Ik heb het via marktplaats verkocht en heb de ontvanger zijn geld geretourneerd. Er is een onderzoek gestart maar dat duurt lang? En ik hoor er niks over.
Als ze het aan het onderzoeken zijn dan... is patience a virtue. Gedegen onderzoek heeft tijd nodig.
Bij een volgende zending van die waarde zou is het verzekerd met aangegeven waarde versturen. Desnoods ook nog aangetekend (als dat kan bij DHL) met handtekening voor ontvangst.
Dat het lang duurt is niet zo gek. Het pakket kan op heel veel locaties zijn, en het zoeken naar een pakket zodra het uit de pakketflow is verdwenen is handmatig werk. En ik kan me voorstellen dat ze niet op iedere mogelijke locatie tegelijkertijd gaan zoeken, maar dat zoiets enigszins gecoordineerd gedaan wordt.
Ik zou me niet al te veel bij zo'n onderzoek voorstellen.
Is het pakket wel aangetekend verstuurd?
Contactmogelijkheden:
https://www.dhl.com/nl-nl/home/klantenservice.html
Helaas moet ik zeggen dat deze "onderzoeken" door de pakketdiensten een wassen neus zijn. Ze kijken of het pakket nog een keer ergens langs een scanner gaan, ze gaan dus echt niet kijken of het ergens in een depot ligt (is gezien het aantal pakketten dat dagelijks door hen verwerkt worden ook bijna onmogelijk) De kans dat het pakket ooit nog weer opduikt is erg klein.
Als u het dan ook nog onverzekerd hebt verstuurd betalen ze inderdaad een klein bedrag per kg uit.
Helaas niet aangetekend en onverzekerd verzonden, vervallen daarmee al
mijn rechten?
Het recht kiloprijs vergoeding blijft bestaan.
Het komt bij onaangetekende dure pakketten vaker voor dat ze zoekraken.
Hoe kan dat?
Dat raadsel is niet opgelost.
Maar hoe weet je als dief dat er iets van waarde in zit?
@Neodutchio,
Gewoon het pakket openmaken om te kijken.....
Ik krijg vaak pakketjes/dozen met een gat erin.
Ja ik ook, wie er inkijkt weet ik niet...maar sommige pakketten zijn gewoon opengemaakt. Wie de dief is weet ik niet natuurlijk, maar het verwonderd mij ook zeker niet dat het gebeurd.
En dat zou dus niet gebeuren als het aangetekend verstuurd is.
Ja wat stom van me, de doos was niet verpakt alleen dicht getapet dus je kon zo zien wat het was (een fietstrainer dus niet voor iedereen heel bekend/gewild). Dat ik het ook niet aangerekend heb verstuurd... ik ging uit van goede diensten bij dhl :(
Degene die het pakket van u aannam had u er ook op kunnen attenderen bij zo'n duur artikel.
Er zijn 2 personen die vrij bij een pakket kunnen komen: het personeel bij het afleverpunt en de bezorger. Optie 1 valt af aangezien het pakket daar gescand word en het opvalt als er direct een open doos het circuit in gaat. De uiteindelijke bezorger kan er ook bij, maar dan zal die tijd moeten vrij maken om dozen te openen. Daarbij is het pakket al gescand en dus ook traceerbaar in zijn bus.
Alle schakels er tussenin zijn schakels waar niemand met jassen of tassen bij kan.
En hoe dozen toch kapot kunnen zijn? Vaker is het de wijze van verpakking van de verzender. Paketten worden hoog opgestapeld en door het gewicht zakken dozen in of scheuren ze.
Waardoor pakketten kunnen verdwijnen? Door het beschadigen van dozen kan ook de sticker of barcode beschadigd raken. Dan is er dus niets meer traceerbaar.
U bent de verzender en is het aan u om DHL voor dit verleis of anders gezegd niet nakomen van de door u met hen afgesloten overeenkomst na te komen. En dat betekent dat u DHL in gebreke kunt stellen. (Ook) ik heb de vraag waarom u het pakket niet bverzekerd heeft verzonden.
M.b.t. het aanspreken van DHL zie https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en en is dit te benutten: voorbeeldbrief-ingebrekestelling/
Heeft u een rechtssbijstandsverzekering, laat men dan daar voor u aktie ondernemen.indien de polisvoorwaarden dat toestaan.
Hallo Lon08 ,
Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid
Om te beginnen: niet de ontvanger maar de verzender van een poststuk is degene die een overeenkomst heeft met de bezorgdienst. De verzender heeft het immers gefrankeerd, en de bezorgdienst de opdracht tot verzending gegeven.
De bezorgdienst is vervolgens verantwoordelijk voor de afhandeling hiervan. Dat wil echter niet per definitie zeggen dat je eventuele schade die ontstaat door het kwijtraken ervan, kunt verhalen op die bezorgdienst.
Is je poststuk 'gewoon' verstuurd, dus niet aangetekend? Dan is de bezorgdienst niet aansprakelijk voor het kwijtraken ervan. Dit staat doorgaans ook vermeld in de algemene voorwaarden.
In het geval van een aangetekende zending is het postbedrijf wel aansprakelijk, zij het in beperkte mate:
- Voor een brief die aangetekend verstuurd is, is de aansprakelijkheid beperkt tot 50 euro.
- Voor een pakket dat aangetekend verstuurd is, is de aansprakelijkheid beperkt tot 500 euro.
Met andere woorden: als je aangetekende brief of pakket kwijtraakt in de post, kun je daar maximaal 50, respectievelijk 500 euro voor vergoed krijgen. Voor een zending met een hogere waarde is het dan ook wellicht verstandig om te kiezen voor een verzekerde verzending.
Voorbeeldbrief verzender ,
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/voorbeeldbrieven/item/poststuk-kwijtgeraakt-klaag-als-verzender/
Maar toch DHL hanteert een maximaal gewicht van 20 kilo en ook geen grammetje meer. Uw pakket kwam met 150 gram boven het maximale gewicht uit en dat maakt eigenlijk dat DHL het pakket bij het inleverpunt heeft achtergelaten want al is 23 kilo de arbo norm bij indenciteel tillen toegestaan DHL hanteert de 20 kilo norm. U heeft van DHL wel bericht ontvangen dat het pakket 150 gram te zwaar was en dus ook niet verzonden kon worden. In zo'n bericht staat ook wat u kunt doen om het niet verzonden pakket weer af te halen binnen de termijn die er voor staat. Misschien heeft het inname punt het pakket nog in bewaring gehouden maar na rwee maanden acht ik de kans bijzonder klein maar het is het proberen waard.
Hoi Ronny, ik lees nergens dat het een pakket was van 23 kilo, wellicht mis ik iets. Een pakket via luchtpost is al helemaal niet economisch, en als het echt meer als 20 kilo is dan wordt het allemaal wel erg kritisch. Het is ook niet verzekerd verzonden, dus eigenlijk is de verzender een beetje op zoek naar geluk.
Beter was, en wat ik ook altijd doe met dit soort verzendingen, via shipment transport! Het moet dan wel mogelijk zijn natuurlijk, maar vanuit Nederland kan je vrijwel alles verzenden overzee . Kost een krats, en risico nihiel.
Laat dat over aan bekwame expediteurs, het scheelt u in de toekomst veel ergenis en geld.
Ik lees nergens dat pakket naar buitenland is verstuurd
Bedankt voor jullie reacties. Achteraf had ik beter zelf naar Den Haag kunnen rijden, ik kom er bovendien nog maandelijks. Ik ging misschien naïef uit van de goedheid en diensten van dhl. Thuis was het 20kg. Wellicht de tape of verkeerde kalibratie/verschil in weegschalen. Ik heb geen bericht ontvangen, ik moest dit via de chat te horen krijgen. De klantenservice is sowieso ondermaats.
Ik schijf niet dat het pakket 23 kilo gewogen heeft maar en dat was wellicht verwarrend de arbonorm van 23 kilo erbij vermelde en ook dat DHL de 20 kilonorm hanteert.
In eerste instantie zou je verhaal kunnen halen bij de verkoper. Deze heeft het pakket te slotte per DHL verstuurt. Ik hoop voor je dat hij je een nieuw product stuurt (via PostNL) . Verder kan ik je vertellen dat er bij DHL veel wordt gestolen. Dat is een echt probleem bij dat bedrijf. Ik had een soortgelijke ervaring en kwam er daardoor dus achter. helaas.
Dat is inderdaad heel vervelend, ik ging uit van een professionele dienst. Ik ben de verkoper en heb de koper reeds terug betaald
Keurig netjes van jou als verkoper, deze problemen weerhouden mij ook helaas om via DHL te versturen. Bij zwaardere pakketten verkies ik altijd overzee transport. Ik heb nu weer 2 accu's ontvangen via zeevracht, die verscheping op zich kost echt weinig. Altijd gegarandeert geleverd!
Probeer het op die manier, die bootjes varen overal naar toe hoor, en anders via via.
Succes, ermee.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zorgplicht online casino's
nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer
Afwijzing huurwoning
Sta eerste op een woning papieren zijn in orde maar de woningbouw corporatie is van plan om alsnog te weigeren op basis van of het wel gaat matchen met de buren mag dit? Lees meer
Kantar
Hi,
Brief gekregen van KANTAR, voorheen TNS, om mee te doen aan het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (afgekort NMO).
Je wordt lekker gemaakt met me vergoedingen die kunnen oplopen tot € 220 per jaar.
Later in een email staat dat het om Bol.com bonnen gaat.
Toen begon ik huiverig te worden.
Is dat terecht of het is het betrouwbaar?
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer