Pl
door Plantey Jul 10, 2016 om 21:24
Geldzaken & recht

Parkeerboete ten onrechte uitgeschreven

In maart ontvingen wij van Belastinsamenwerking Gemeente Utrecht een brief met de melding dat de auto die op naam van mijn vrouw staat, geparkeerd had gestaan in het centrum van Utrecht op 15 maart. Wijzelf noch deze  auto zijn op die datum in Utrecht geweest, sterker nog , wijzelf noch deze auto (in ons bezit sinds 4-2-2013) is ooit in het centrum van Utrecht geweest in de afgelopen 10 jaar!

Ons bezwaar tegen deze bekeuring is afgewezen en men verplicht ons alsnog het bedrag van € 64.53 te betalen tenzij wij kunnen bewijzen dat we er niet waren! Dit is een onzinnnige vraag, hoe kun je dit aantonen. Laten zij maar aantonen dat zij onze auto daar hebben zin staan (foto?). Ik heb zelf al even gezocht op de site van de  RDW en daar gevonden dat er identieke auto's zijn (zelfde type en zelfde kleur) die maar 1 cijfertje afwijken van ons kenteken (onze auto 34-LHS-4, andere auto's volgens RDW 33-LHS-4  en 35-LHS-4)
(Als ik in mijn werk op een bestelling in een klantnummer van 5 cijfers 2 van deze cijfers van plek verander kan dit beteken dat  een bestelling bestemd voor Drachten in Maastricht terecht komt, iedereen kan een vergissing maken).

Als ik dit betaal geef ik een feite goedkeuring aan een systeem waarin het blijkbaar mogelijk is om willekeurig mensen mee te delen
dat zij iets strafbaars hebben gedaan zonder dat zij hoeven aan te tonen dat dat waar! Het slachtoffer moet aantonen dat het niet waar is...Kan dit zo maar?

20294 19 Rapporteer

da
door datzoekikop - Jul 10, 2016 om 21:34
251 Antwoorden / Vragen

Is er door de verbalisanten een foto gemaakt van het voertuig in overtreding? Zo ja, vraag die op.
Klopt het merk, kleur, type van UW auto met de omschrijving op het verbaal? Zo nee, dan is het een duidelijk verhaal voor u, Zo ja, dan is het mogelijk dat er een auto rondrijdt met uw kenteken, illegaal dus. U zult dan met getuigen, bewijzen enz. moeten komen om de naheffing aan te vechten. Vergeet niet dat het om de auto gaat, u zou (zo denken ze) de auto uitgeleend kunnen hebben en zelf en uw partner thuis of in de woonplaats gebleven kunnen zijn. Als u beelden van een parkeer dag en tijd met aankomst en vertrektijd heeft in een garage oid staat u behoorlijk sterk. (In mijn woonplaats maken ze een foto van het illegaal geparkeerde voertuig op prent moment. Bovendien gebruiken ze een scanner met ontheffingen erin, kunnen ze zich dus niet vergissen ........ )

ch
door chrisd1 - Jul 10, 2016 om 21:35
21 Antwoorden / 0 Vragen

Zeker kan dat zomaar; mij is dat 2x gebeurd; kijk maar eens op www.flitsservice.nl

zoekster1
door zoekster1 - Jul 10, 2016 om 21:41
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt in beroep gaan bij de rechter, dat kost u 41 euro, maar dat krijgt u terug als u gelijk krijgt. Zet wel in het beroep dat u aanspraak maakt op proceskosten. Ook moet u dan eerst de boete betalen. die u vanzelfsprekend ook terug krijgt als u in het gelijk wordt gesteld.
Als het goed is staat in de afwijzing van uw bezwaar dat u in beroep kunt gaan.

sw
door swat1500 - Jul 10, 2016 om 23:37
3786 Antwoorden / 0 Vragen

Het betreft hier een gemeentelijke naheffingsaanslag parkeerbelasting. U bent belasting verschuldigd tenzij u aannemelijk kunt maken de belasting niet verschuldigd te zijn. In het belastingrecht is sprake van een omgekeerde bewijslast.
Op de afwijzing van uw bezwaar staat op welke wijze u in beroep kunt gaan tegen de aanslag.

mathijs_b
door mathijs_b - Jul 11, 2016 om 12:24
641 Antwoorden / 77 Vragen

Protesteren heeft geen enkel nut! Het gaat de verbalisanten om de poen, niet om het recht.
Je recht halen wordt in Nederland ontmoedigd en onmogelijk duur gemaakt, speciaal omdat het om de poen gaat.

ma
door martin507 Jul 11, 2016 om 16:24
4 Antwoorden / 0 Vragen

Dit klopt niet. De verbaliserend ambtenaar werkt voor de gemeente terwijl het geld naar de rijksoverheid gaat.

pr
door prawo - Jul 11, 2016 om 12:45
15 Antwoorden / 1 Vragen

Beslist in beroep gaan. Probeer voor de zekerheid te bedenken waar je die dag en tijdstip wel was.
Niet alleen vergoeding van proceskosten vragen, maar het beroep laten indienen en uitvoeren d.mv. een gemachtigde  die vaker met dit bijltje heeft gehakt. Dan houdt de proceskostenvergoeding ook het salaris van die gemachtigde in.

Doe je het zelf dan krijg je niets (buiten een kleine vergoeding wegens tijdsverzuim, waar je uitdrukkelijk om moet vragen, als je t.z.t. naar de zitting bij de rechtbank gaat, maar die krijg je ook als je met de gemachtigde meegaat).

runet1
door runet1 Jul 11, 2016 om 15:50
12 Antwoorden / 0 Vragen

Prawo.
je moet eerst bezwaar maken bij de verbalisant ,als dat afgewezen wordt kan je eenberoeps procedure starten bij de kantonrechter.
niet eerder
.Rudi

be
door bejo52 - Jul 11, 2016 om 12:56
10 Antwoorden / 1 Vragen

Beste plantey

ik heb zoiets ook mee gemaakt terwijl ik op vakantie was kreeg ik een bekeuring omdat mijn auto in Zandvoort verkeerd was geparkeerd ! Ik heb de bekeuring onder protest betaald ( anders werd het niet in behandeling genomen ) in de eerste instantie werd het afgewezen ik ben in hoger beroep gegaan bij de officier van de rechtbank en ben toen in het gelijk gesteld en kreeg het ten onrechte betaalde bedrag terug dus ik zou als ik u was toch proberen ( het adres van de officier staat op de bekeuring ) de boete moet je zo wie zo  betalen en om een toeslag te voorkomen kan je beter op tijd betalen .

groet Bejo

r.kemperman
door r.kemperman Jul 13, 2016 om 11:10
423 Antwoorden / 4 Vragen

Groot verschil tussen fout parkeren (Openbaar Ministerie) of niet betalen parkeergeld (Gemeente belastingen)
Kijk goed op het formulier hoe en bij wie u bezwaar / beroep kunt aantekenen

jhogaarts
door jhogaarts - Jul 11, 2016 om 13:01
101 Antwoorden / 1 Vragen

Zeker aanvechten.Heb het zelf 2x aan de hand gehad. 1x snelheidsovertreding.Bezwaar gemaakt en toegewezen.Zeg laat de foto maar zien,bleek ander model en kenteken was wazig. 2e keer parkeerboete in Maastricht op invaliden P plaats terwijl ik in NH woon.Was s'middags on 17:00 uur.Had huis met visite omdat vrouw jarig was. Kom maar op met foto.Nooit meer wat van gehoord.
Dus kom met zoveel mogelijk argumenten zoals kleur auto,kenmerken op de auto zoals stickers ed.

bokskabouter
door bokskabouter - Jul 11, 2016 om 13:31
32 Antwoorden / 4 Vragen

Zoals SWAT1500 terecht opmerkt gaat het hier om een naheffing parkeerbelasting en bij elke belastingdienst geldt de 'omgekeerde bewijslast'. Zij hoeven dus niets te bewijzen maar, helaas, uw wel. Foto's etc. doen er niet toe. Foto's van Flitsservice hebben betrekking op overtredingen zoals te hard rijden enz. Antwoorden met 'oplossingen' zoals die van PRAWO en SAINT helpen u echt niet verder want als men er achter komt dat u (uit frustratie) probeert de kluit te belazeren bent u helemaal de sjaak. Probeer er achter te komen of er foto's zijn gemaakt (in een heleboel steden gebeurt dit al om de 'welles-nietes' discussie te vermijden) en blijf vooral bezwaar maken. Helaas zult u éérst moeten betalen maar soms helpt een 'goed' gesprek met een leidinggevende bij de belastingdienst nog wel eens. Trekt u zich niets aan van die figuren die u aan de telefoon krijgt want die zijn zo 'geprogrammeerd' dat al uw bezwaren meteen van tafel worden geveegd. En als u niet in een al te grote gemeente woont kan het raadslid van uw partij misschien nog iets nuttigs doen. Maar, nogmaals, één goede raad: probeer niet met valse verklaringen, leugens en meer van die ongein uw gelijk te halen want dat heeft men al vaak genoeg gehoord en levert totaal niets op. Sterke en succes.

ke
door kerstdag Jul 11, 2016 om 16:25
68 Antwoorden / 9 Vragen

Een camera in de auto zou ook wel heel erg handig zijn.

mo
door mof - Jul 11, 2016 om 14:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat kan zomaar en nee, dat zou niet zomaar moeten kunnen. Een parkeerboete is een belastingtechnische overtreding die onder civiel recht valt, en ja, daar kan omgekeerde bewijslast gebruikt worden.
er wordt vanuit gegaan dat de parkeerwachter zijn werk goed heeft uitgevoerd en het is aan u aan te tonen dat dit niet goed is gebeurd.

u kunt het voor de rechter laten komen, als u dan aanneemlijk maakt dat u nooit op dat moment in Utrecht kunt zijn geweest met de auto dan krijgt u ws gelijk.

ke
door kerstdag - Jul 11, 2016 om 16:22
68 Antwoorden / 9 Vragen

Kunt u niet aantonen elders geweest te zijn? Op het werk, in een andere gemeente? Gewoon iemand een verklaring laten ondertekenen dat u en uw vrouw, op deze datum en tijd, daar waren.

da
door datzoekikop Jul 11, 2016 om 16:31
251 Antwoorden / Vragen

Het gaat niet om waar de vraagsteller of de bestuurders waren, ze hadden de auto kunnen uitlenen. Dus de vraag is: waar was de auto!

ke
door kerstdag Jul 11, 2016 om 17:30
68 Antwoorden / 9 Vragen

In een verklaring kan ook staan dat ze met hun eigen auto op een ander adres aanwezig waren toch?

A.D.den.BOER
door A.D.den.BOER - Jul 11, 2016 om 16:26
2 Antwoorden / Vragen

Vraag de foto op.is de bekeuring door een parkeerwachter gemaakt en u kan bewijzen dat u er niet geweest ben.is hij of zij fout en dat is valsheid in geschriften(daar staat vier jaar gevangenis straf op)en vraag gelijk administratie kosten.(dat doet de overheid ook.)

Er
door Ernieduard - Jul 11, 2016 om 16:46
1 Antwoorden / Vragen

Welkom in Utrecht.

zoekster1
door zoekster1 - Jul 11, 2016 om 18:23
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als u in beroep gaat, dan moet u niet bewijzen dat u daar niet was, maar dat uw auto daar niet kon zijn geweest. Daar zit een groot verschil tussen. Het gaat er dus om aannemelijk te maken dat de auto ergens anders reed/stond, in ieder geval niet in Utrecht.

aadjepiraatje
door aadjepiraatje - Jul 11, 2016 om 18:56
7 Antwoorden / 0 Vragen

Wel eens van een VRIJWARINGSBEWIJS gehoord? Als u dit nog in uw bezit heeft is een kopie ervan voldoende om uw gelijk te bewijzen.

besseldekker
door besseldekker Jul 12, 2016 om 00:47
123 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan niets vinden over verkoop van de auto. In dat geval is een vrijwaringsbewijs niet relevant.

door 020222 - Jul 11, 2016 om 20:10
4 Antwoorden / Vragen

U was toch ergens dus als u getuigen heeft dat Uergens anders was heeft bewijs

hi
door hipppo - Jul 11, 2016 om 21:55
303 Antwoorden / 2 Vragen

[edit-red.] En inderdaad, vaak worden er fouten gemaakt bij het verbaliseren, dus opvragen van alle gegevens is niet zelden al voldoende om te kunnen aantonen dat oom/tante agent een fout heeft gemaakt.
Ooit wist ik een boete vanwege door rood rijden ongedaan te maken. Ten eerste was ik niet door rood gereden, maar ja, wat een politiebeambte waarneemt is in de ogen van officieren van justitie en kantonrechters altijd feilloos.
Gelukkig bleek in mijn situatie het gezichtsvermogen van de verbalisant zo beroerd, dat hij, na minutenlang mijn rijbewijs te hebben bestudeerd, de oliedomme vraag stelde of ik nog steeds woonachtig was in de .....straat. Nee, was mijn antwoord en daar heb ik ook nooit gewoond. Waar ik dan wel woonde, was de volgende vraag. Ik wees de oliebol erop dat het zo fijn is dat we documenten hebben , zoals bijv. het rijbewijs, waarop de adresgegevens zijn vermeld. Pas toen zag hij dat het de .....laan was, waar ik woonde. De kantonrechter was, in tegenstelling tot de officier van justitie, zo verstandig mee te gaan in mijn argument dat een diender die niet kon lezen wat mijn rijbewijs te zien gaf, onmogelijk had kunnen zien dat ik door rood was gereden. Ik had gelukkig ook een getuige, die ik een korte verklaring betreffende het voorval had laten ondertekenen.

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2016 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hippo

Wat een flauwekul verhaal. De straat, weg of laan staan helemaal niet vermeld op uw rijbewijs.

hareut
door hareut - Jul 13, 2016 om 10:37
16 Antwoorden / 4 Vragen

Je eerst even afvragen : Waar was je op genoemde datum, tijd, plaats met deze auto of waar stond deze auto geparkeerd ? Wie reed er deze dag in deze auto ?

Je zal gewoon moeten betalen, dat is nou eenmaal zo geregeld .! Als het onterecht is krijg je het betaalde terug . Ze zitten niet op die paar centen van je te wachten, moet je maar denken. Recht zal zegevieren .

succes gewenst .