de
door deknapste Jan 31, 2005 om 19:22
Geldzaken & recht

Patstelling

Geachte lezers,

Wij hebben in 2001 een bank gekocht met daarbij een Protexx verzekering/behandeling. Deze verzekering hield in dat indien er bepaalde vlekken (binnen 5 jaar) niet uit de bank te verwijderen waren, de bank opnieuw gestoffeerd zou worden. U raadt het al: wij hebben vlekken in bank die niet te verwijderen zijn. Na lang onderhandelen hebben we eindelijk gelijk gekregen en de bank mag opnieuw gestoffeerd. Echter 1 probleem; onze kleur is niet meer leverbaar. Wij naar de meubelzaak geweest om een andere kleur uit te zoeken, maar niets dat in de buurt kwam. Na lang gewik en geweeg hadden we dan toch een andere kleur uitgezocht, maar nu blijkt de stof weer duurder. 137 euro per zitting (6 stuks) meer, oftewel een dikke 800 euro meer. Nu willen ze dat wij de meerkosten voor onze rekening nemen. Wij hebben hun "vorstelijk" aanbod natuurlijk afgeslagen omdat zij niet kunnen leveren wat in 2001 afgesproken was. Eind van deze week komt er iemand langs om over deze patstelling te praten en er een oplossing voor te bedenken.

Kunnen wij gewoon eisen dat zij de meerkosten voor hun rekening nemen, omdat onze "oude" stof/kleur niet meer leverbaar is? Of  kunnen zij zeggen zoek maar een kleur uit van de goedkopere stof, terwijl er geen kleur in de buurt komt van wat we hebben?

Dank voor uw antwoord,

Spier

290 1 Rapporteer

gepriso
door gepriso - Feb 1, 2005 om 16:00
113 Antwoorden / 1 Vragen

Daar is afhankelijk van de voorwaarden van de verzekering. Staat er bijvoorbeeld maximale uitkering in de verzekering genoemd dan  hoeven ze ook niet meer uittekeren. Staat er in de verzekering dat alleen de schade of de aankoopkosten vergoed worden dan hoeven ze ook niet meer uittekeren dan de oorspronkelijke waarde. Staat er in de voorwaarden dat de bank volledig opnieuw wordt gestoffeerd tegen de dan geldende prijs dan zijn ook alle kosten voor de verzekering. Uitzondering daarop is als u een duurdere stof koopt terwijl er een goedkopere stof beschikbaar is die vergelijkbaar is met wat er nu op zit. Het verschil daartussen hoeft waarschijnlijk ook niet te worden uitgekeerd.