do
door dorit schellekens Sep 1, 2017 om 20:30
Geldzaken & recht

Pensioen

Ik ben gescheiden van mijn man die politie agent is ikben geboren in 1955 hij in 1957 , ik ben gescheiden in nov 1990 ,was 15 jaar getrouwd .
heb ik recht op pensioen van hem ?
en hoe kom ik erachter hoe dat werkt.
groet dorit

17049 39 Rapporteer

getty
door getty - Sep 2, 2017 om 11:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als hij niet vrijwillig hier aanmerking werkt moet u naar de rechter.
Bgin met hem schriftelijk te verzoeken het pensioendeling te gaan betalen. Werkt hij niet mee, eventueel advocaat inschakelen.

tr
door truusje24 Sep 4, 2017 om 13:16
3 Antwoorden / 0 Vragen

Binnen 2 jaar na een scheiding had U een verzoek moeten doen bij de advocaat voor pensioendeling. Daarna kunt u er geen aanspraak meer op maken.

tijger1
door tijger1 Sep 4, 2017 om 14:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@truusje. De Ts had helemaal gern verzoek hoeven doen bij de advocaat. Die gaat daar helemaal niet over.
Zij had de scheiding binnen twee jaar moeten melden bij het pensioenfonds, maar daar is het nu natuurlijk veel te laat voor.
Nu moet zij de ex rechtstreeks aanspreken.

tijger1
door tijger1 - Sep 2, 2017 om 11:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent ouder dan uw ex, dus zult eerder oudedagspensioen krijgen. Vergeet niet dat uw ex recht heeft op een deel(tje) van uw ouderdomspensioen wat u tijdens het huwelijk hebt opgebouwd.

U kunt bij het ABP opvragen waar u tzt recht op heeft.

getty
door getty Sep 2, 2017 om 12:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Die zal/ hoeft niet meewerken. Betreft een scheiding voor 1995. Zie wet verevening pensioenrechten.

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2017 om 14:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het ABP werkt wel mee, met het verstrekken van een opgave. Uiteraard niet met het rechtstreeks aan haar uitbetalen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 2, 2017 om 11:57
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Het zal juridisch vast mogelijk zijn maar als je bijna 20 jaar gescheiden bent moet je dit toch niet meer willen.

Cookies
door Cookies Sep 2, 2017 om 12:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Volledig mee eens!

Ge
door Genee Sep 2, 2017 om 13:43
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Je gaat je pas echt interesseren voor het pensioen tegen de pensioenleeftijd.
Kan me wel voorstellen dat TS er nu pas mee komt en misschien nooit gerealiseerd dat ze eventueel daar recht op had. Ze heeft er bij de scheiding in ieder geval niet aan gedacht.

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2017 om 14:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou je dat na die jaren niet meer willen? Als de Ts zelf in die jaren geen pensioen op heeft kunnen bouwen omdat zij voor haar gezin zorgde, moet zij dan daarom op de pensioengerechtigde leeftijd maar op een houtje bijten?

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 2, 2017 om 14:14
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tijger, vrouwen kunnen ook zelf pensioen opbouwen. Maar ik vind dat dat de ex de ex is en dus ook niet financieel verantwoordelijk voor iets van 20 jaar terug.
Mevrouw had ook zelf kunnen gaan werken of sparen.
Dus ze hoeft niet op een houtje te bijten, vindt je dan dat alle mannen maar moeten inleveren en op een houtje moeten bijten?

Cookies
door Cookies Sep 2, 2017 om 14:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je kan voor je gezin zorgen en tegelijk werken toch? Bovendien zal het maar weinig pensioen opleveren over 15 jaar. Toeslagen worden ook meteen minder, het is dus nog maar de vraag of het onderaan de streep netto meer oplevert.

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2017 om 14:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men schijnt niet te begrijpen wat pensioen is. Tijdens het huwelijk zijn er besparingen geweest die in een pensioenpot gestopt zijn. Of dat nu veel is of weinig, doet niet terzake. Helaas worden heel veel financiële zaken niet goed geregeld bij een echtscheiding, volgens mij door onkunde en/of onwetendheid van een advocaat. Als een scheiding binnen twee jaar gemeld wordt aan de pensioenuitvoerder, heeft een ex bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd van een deelnemer zelfstandig recht op een deel van het opgebouwde oudedagspensioen. En dat deel wordt ook rechtstreeks aan de niet-deelnemer uitgekeerd.

Nog zeer regelmatig blijkt, ook uit de vragen hier, dat dat door de advocaat, die je moet inschakelen om te kunnen scheiden, ook nu nog niet naar voren wordt gebracht.

Met alle vervelende gevolgen vandien.

"Grappige" opmerking over die toeslagen. Waarom zou iemand een beroep moeten doen op toeslagen terwijl hij eigenlijk recht heeft op een stukje pensioen? Moeten dan de belastingbetalers maar de deelnemer gaan bevoordelen?

Cookies
door Cookies Sep 2, 2017 om 14:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Reactie op laatste zin: daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Aan de andere kant zou het mijn eer te na zijn om ook maar iets te claimen bij een ex. Heb ik ook bewust niet gedaan bij de scheiding. Ik wilde niets, nada, ook geen pensioenclaim. Heb financieel altijd voor mezelf (en gezin) gezorgd, no problem. En nee, maak je niet ongerust, ik ontvang geen toeslagen.

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2017 om 15:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83. Dat vind ik, heel serieus, prijzenswaardig. Maar ik vind het echt onterecht dat zo'n claim van een ex "misdadig" wordt genoemd.

Juist iemand die hier op het forum zit, zou moeten weten hoeveel onwetendheid en onkunde er op het gebied van financiële zaken in het algemeen zit bij de mensen. Men realiseert zich niet wat een huwelijk betekent en ook niet dat een scheiding helemaal geen eind maakt aan veel verplichtingen tov elkaar.

Als je al die vragen leest over de afwikkeling bij een huis samen, bij een lening samen en ook later de pensioenrechten, dan zou je eigenlijk eerst een soort van examen voor willen stellen, voordat men mag trouwen.

Cookies
door Cookies Sep 2, 2017 om 15:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

"Bijna misdadig" is idd nogal overtrokken. Ik verbaas me keer op keer hoeveel mensen zo weinig van dergelijke materie afweten. Overigens bracht mijn advocaat ook het onderwerp pensioen niet ter sprake (zeer slechte zaak trouwens), dat heb ik zelf maar op tafel gelegd: hij geen aanspraak, ik geen aanspraak.

po
door polbak Sep 2, 2017 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat heb je he met vrouwen graaien graaien graaien zelfs na 27 jaar gescheiden te zijn je moet je diep schamen vrouwke.  hoop dat hij het ook bij u zal gaan doen en dat hij er beter uit komt dan u dat zal een giller wezen.  ik hoop het zo voor die man.

aurora1
door aurora1 Sep 2, 2017 om 20:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@polbak, menneke, als er een zich moet schamen bent u dat met dergelijke uitlatingen. Erg dom.

Cookies
door Cookies Sep 3, 2017 om 15:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Aurora1: 1e reactie van galbak in 5 jaar. Zullen we dus maar niet serieus nemen.

ko
door korenbloem2000 Sep 4, 2017 om 12:57
33 Antwoorden / Vragen

Slecht huwelijk ( gehad) Polbak?

eefie
door eefie Sep 4, 2017 om 13:37
69 Antwoorden / 30 Vragen

Ik denk niet dat mevrouw zit te wachten op waardeoordelen en meningen.

Cookies
door Cookies - Sep 2, 2017 om 12:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er van uitgaande dat je zelf ook in die periode hebt gewerkt: hij heeft vanzelfsprekend ook recht op pensioen van jou.

tenormin
door tenormin - Sep 2, 2017 om 12:04
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Er staan hier 16 antwoorden, waarvan 4 te lezen, met dit erbij waarschijnlijk 5. ;-((

sjjoppy
door sjjoppy Sep 2, 2017 om 13:04
7195 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin, het zijn de antwoorden van na de storing.

Po
door Pontiac - Sep 2, 2017 om 12:10
131 Antwoorden / 5 Vragen

of u bent nog zeer goede vrienden of u probeerd uw ex alsnog een hak te zetten , maar het zal mijnsinziens wel het laatste wezen en dat vind ik niet gewoon heel laag maar na 27 jaar bijna misdadig !

Ge
door Genee Sep 2, 2017 om 12:57
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@pontiac
Uw veronderstelling is ook bijna misdadig.

tenormin
door tenormin Sep 2, 2017 om 13:10
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@pontiac, wat een onzin. Ik was na 17 jaar huwelijk ook gescheiden, getrouwd in 1961 (in de tijd dat vrouwen niet mochten werken als ze van mejuffrouw naar mevrouw gingen) ;-)) en gescheiden in 1979. Toen mijn ex-echtgenoot overleed kreeg en krijg ik nog steeds een weduwen pensioentje uitbetaald over de 17 jaar dat we met elkaar getrouwd waren. Heeft totaal niets met "een hak zetten" van doen, gewoon bij wet zo geregeld. Je hebt immers samen iets opgebouwd.

Cookies
door Cookies Sep 2, 2017 om 13:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

TS is geboren in 1955 dus die kon gewoon werken. Bovendien gaat dit niet over weduwenpensioen.

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2017 om 13:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. U krijgt bijzonder nabestaandenpensioen naar aanleiding van het overlijden van uw ex.

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2017 om 14:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Bijna misdadig". Waanzin, volkomen terecht dat de Ts deze claim neerlegt.

ta
door tarwe15 Sep 6, 2017 om 13:22
93 Antwoorden / 62 Vragen

Blijkbaar en ik spreek uit ervaring gaat het vrouwen in een scheiding alleen om GELD  !!!!

tijger1
door tijger1 Sep 6, 2017 om 13:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tarwe25. Ja, en dat ze van die vent af zijn.:-))

Cookies
door Cookies Sep 6, 2017 om 14:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: dat is slechts een bijkomstigheid.;-))

Po
door Pontiac Sep 6, 2017 om 16:37
131 Antwoorden / 5 Vragen

Dames u dwaalt af , in de vraag staat na 27 jaar  hoe oud zouden dan de eventuele kinderen zijn en het kan natuurlijk ook zo zijn dat de vrouw bij de man is weggegaan vanwege een nieuwe romance op haar pad , ik gun zowel de politie-agent als de dame in kwestie natuurlijk van alles maar ik blijf het toch jakhalserig gedrag van de dame in kwestie of zoals menigeen ook wel eens zegt :Rupsje nooit genoeg !

ro
door ron503 - Sep 2, 2017 om 12:24
1229 Antwoorden / 0 Vragen
getty
door getty Sep 2, 2017 om 12:41
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wel nog eventueel via een rechterlijke procedure.

aurora1
door aurora1 - Sep 2, 2017 om 13:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@pontiac, wat een kletspraat. Misschien heeft vraagsteller wel thuis voor kinderen en partner gezorgd (opvoeder, kok, werkster, huishoudster etc. etc.) en heeft daardoor zelf geen extra pensioen opgebouwd. Heel gebruikelijk in die jaren trouwens.

Cookies
door Cookies Sep 2, 2017 om 14:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

TS was 20 in 1975. Veel vrouwen bleven toen gewoon werken, ook als er kinderen kwamen.

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2017 om 14:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien waren er wel vier kinderen. En een politieagent draait wisselende diensten, ook bij nacht en ontij, zodat "papa" niet bepaald kon inspringen.
Maar dan nog, wellicht heeft dat stel het zo samen geregeld. Prima.

aurora1
door aurora1 Sep 4, 2017 om 00:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Veel mensen kozen en kiezen er ook voor om zelf de kinderen thuis op te voeden en niet naar een opvang te sturen. Anders kan ook zelfs sprake zijn van een part-time baan waarbij ook nauwelijks pensioen opgebouwd zal zijn. Kinderen opvoeden, huishouden in orde, factotum zijn, huisvrouw, kok, werkster enz. enz. is ook een baan, maar onbetaald en doorgaans enorm ondergewaardeerd.

holiday
door holiday Sep 4, 2017 om 23:37
102 Antwoorden / 12 Vragen

Hoeveel en hoelang heeft die man al alimentatie moeten betalen, sommige vrouwen gaan over lijken.

tijger1
door tijger1 Sep 5, 2017 om 00:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@holiday. Zeker ook een slechte scheiding achter de rug? Alimentatie heeft niets van doen met pensioenrechten.

reflecs
door reflecs - Sep 2, 2017 om 13:52
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Het is dus niet besproken bij de scheiding?

Ik ben voor 1995 gescheiden, maar na 1981

Bent u gescheiden ná 27 november 1981, maar vóór 1 mei 1995? Dan zijn de huidige regels over de verdeling van oudersdomspensioen niet van toepassing. Het zogenaamde pensioenarrest Boon/Van Loon geldt in dit geval. Mogelijk heeft u toch recht op de verdeling van pensioenrechten.

Was u in gemeenschap van goederen getrouwd? Dan kan er alsnog om verdeling van ouderdomspensioen worden gevraagd. Voorwaarden hierbij zijn:

  • Er is pensioen opgebouwd;
  • Dit pensioen is op het moment van scheiding nog niet (volledig) verrekend.

Rechters denken verschillend over de vraag of er een verjaringstermijn geldt. Sommige rechters hebben bepaald dat verdeling van het ouderdomspensioen altijd kan. Andere rechters hebben bepaald dat er na 20 jaar geen verdeling van ouderdomspensioen mogelijk is.

Als u getrouwd was buiten iedere gemeenschap van goederen (koude uitsluiting)? Dan kunt u geen aanspraak maken op verdeling van ouderdomspensioen.

https://www.juridischloket.nl/familie-en-relatie/echtscheiding/ouderdomspensioen#

tijger1
door tijger1 - Sep 2, 2017 om 13:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo "misdadig" en dwaas is het niet om na zoveel jaren een deel van het oudedagspensioen op te eisen. Wij weten niet hoe die 15 jaar het huishouden draaide.

Ook is het helemaal niet raar dat dat bij de scheiding niet geregeld is.

Het barst hier van de vragen over financiële zaken bij een scheiding en ik heb de indruk dat maar weinig advocaten de finesses daarvan in hun vingers hebben, wat maakt dat veel later de ex, meestal de vrouw, flink op haar neus kijkt tav haar rechten.

Ik mag er, denk ik, van uitgaan dat het pensioen van de ex ondergebracht is bij het ABP. Zou ex nu komen te overlijden, dan krijgt de Ts automatisch wel bijzonder nabestaandenpensioen.

Helaas moet zij voor haar deel van het oudedagspensioen nu bij ex aankloppen.

Cookies
door Cookies Sep 2, 2017 om 14:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Kan je dat weduwenpensioen van een ex ook weigeren trouwens? Of wordt dat gewoon door de strot geduwd?

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2017 om 14:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat wordt niet door de strot geduwd. De rechthebbende krijgt bericht met het verzoek een aantal gegevens te verstrekken. Doe je dat niet, dan volgt er een reminder. Reageer je daar niet op, dan houdt het op. Ze zoeken niet je bankrekeningnummer om het toch maar uit te betalen.

Cookies
door Cookies Sep 2, 2017 om 14:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Da's mooi. Ik wil nl helemaal geen weduwenpensioen ontvangen.

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2017 om 15:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt het na ontvangst ook nog weggeven.:-))

Cookies
door Cookies Sep 2, 2017 om 15:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Sh*t, eigenlijk nooit aan gedacht. Geef het tzt (tenzij ik eerder vertrek naar zonniger oorden) gewoon door aan onze zoon.

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2017 om 15:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of een ander "goed doel". Hebt u nog een fiscale aftrekpost:-)).

Cookies
door Cookies Sep 2, 2017 om 16:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, nee, zoonlief is het beste goede doel. Heb meteen even gegoogeld: ben nog geen weduwe.;-))

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2017 om 16:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb ook twee van die "goede doelen". :-))

Cookies
door Cookies Sep 2, 2017 om 17:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Twee goede doelen was ook ooit mijn streven. Helaas, pindakaas.

wi
door wilhelmina59 - Sep 2, 2017 om 15:12
516 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.advocaten.nl/pensioen-boon-van-loon-regeling/
Hier komt ook de uitspraak  vandaan "boontje komt om zijn loontje"

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2017 om 15:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Leuk gevonden, maar daar komt die uitspraak dus helemaal niet vandaan. Stamt uit een oud sprookje.

sjjoppy
door sjjoppy Sep 2, 2017 om 15:51
7195 Antwoorden / 3 Vragen
wi
door wilhelmina59 Sep 4, 2017 om 08:55
516 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.advocaten.nl/pensioen-boon-van-loon-regeling/
Of de uitspraak an sich ouder is, geen probleem, alleen de regeling waar ik naar verwijs draagt deze naam.

tijger1
door tijger1 Sep 4, 2017 om 19:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, en u zegt dat de uitspraak daar vandaan komt.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 2, 2017 om 15:29
7195 Antwoorden / 3 Vragen

De link van @wilhelmina59:
Klik

gerbera
door gerbera - Sep 2, 2017 om 16:27
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Dit had, zoals @tijger1 al schreef, bij de scheiding geregeld moeten worden. U heeft er gewoon recht op, alleen zal u nu een advocaat moeten nemen als u er met uw ex niet uit komt.
[edit-red.]

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2017 om 19:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die wet is voor vrouwelijke ambtenaren in 1954 afgeschaft.

pr
door prenkie - Sep 2, 2017 om 20:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

Verdeling pensioen na scheiding is een recht geen plicht .
dit moet vastgelegd worden/zijn in het convenant

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2017 om 21:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat hoeft dus helemaal niet per se vastgelegd te zijn in het convenant.

gerbera
door gerbera Sep 2, 2017 om 22:00
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Een convenant is voor het pensioenfonds totaal niet van belang. Dit moet bij het pensioenfonds aangemeld zijn en daar zijn bepalingen voor.

an
door annie van es - Sep 4, 2017 om 13:00
53 Antwoorden / 4 Vragen

helaas ben je te laat Dorit, dit moet je melden binnen 2 jaar na de echtscheiding bij de pensioenverzekeraar. Jammer dat je advocaat hier destijds niet op heeft gewezen. Die van mij heeft dat wel gedaan. Jammer.

tijger1
door tijger1 Sep 4, 2017 om 13:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts is niet " te laat", maar moet het nu gaan halen bij de ex.

an
door annie van es Sep 6, 2017 om 11:31
53 Antwoorden / 4 Vragen

als hij dat niet wil is ze nergens

tijger1
door tijger1 Sep 6, 2017 om 13:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@an62. Dan moet de Ts dus naar de rechter. Niet nergens.

hammond
door hammond - Sep 4, 2017 om 13:10
122 Antwoorden / 15 Vragen

Om het pensioen uit te kunnen betalen, moet het pensioenfonds wel van uw scheiding op de hoogte zijn. Hiervoor stuurt u het pensioenfonds het formulier Mededeling van scheiding in verband met de verdeling van ouderdomspensioen. Dit moet u binnen 2 jaar na de scheiding doen.

tijger1
door tijger1 Sep 4, 2017 om 14:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mosterd na de maaltijd dus.

an
door annie van es Sep 6, 2017 om 11:32
53 Antwoorden / 4 Vragen

dit is precies zoals ik het al zei

sp
door sporten - Sep 4, 2017 om 14:04
17 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Dorit,

Helaas al de z.g. experts praten maar wat.
Deze materie is zo geweldig ingewikkeld, daar kom je zelf niet uit.

Ik adviseer je, bel de Ombudsman Pensioen.
Hij is diegenen, die het juiste antwoord op jouw vraag kan geven.

Uiteraad is een het Boon/Van Loon arrest, maar vraag dit na.

Ter info : mijn echtgenoot is gescheiden na 2 jaar huwelijk in 1971, Ik was er van overtuigd, dat hij geen pensioen hoefde af te dragen, en dat het pensioenfonds een fout had gemaakt.
Ik had ongelijk deelde de Ombudsman Pensioenen mij mede.

tijger1
door tijger1 Sep 4, 2017 om 14:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kunt u dan beter de reacties even doorlezen, uw overtuiging is echt niet van belang. En zo ingewikkeld is het niet hoor.

Cookies
door Cookies Sep 4, 2017 om 14:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@sporten: jouw expertise ligt waarschijnlijk bij korfbal of hardlopen. In ieder geval niet bij lezen of pensioenkwesties.

marijke77
door marijke77 - Sep 4, 2017 om 14:45
158 Antwoorden / 3 Vragen

als ik het goed heb moet dat tijdens de scheiding al aangegeven worden.

tijger1
door tijger1 Sep 4, 2017 om 19:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin, maar binnen twee jaar maakt het wel veel eenvoudiger.

kc
door kcdb - Sep 4, 2017 om 15:04
113 Antwoorden / 2 Vragen

Ik weet niet hoe dat bij het ABP werkte, maar veel pensioenen begonnen pas op te bouwen vanaf het 25e levensjaar van de betrokken werknemer. Als uw ex-man in 1957 geboren is en hij vanaf (1957 + 25) 1982 pensioen is op gaan bouwen dan heeft hij  dus tot 1990, gedurende uw gezamenlijke huishouden, slechts 8 jaar het gezamenlijke pensioen opgebouwd. Dat is niet echt veel. Als uw man ook nog aanspraak maakt op het pensioen dat u zelf misschien heeft opgebouwd, mogelijk zelfs twee jaar langer omdat u twee jaar eerder geboren bent, en die bedragen worden met elkaar verrekend, dan blijft er voor u zeer waarschijnlijk bar weinig in bare Euro’s  over. Als u pech heeft valt het misschien zelfs negatief voor u uit en moet u het verrekende pensioen wellicht aan uw ex-man gaan betalen. Overweeg dus zo lang na uw scheiding serieus of u nog wel de moeite en kosten wilt maken om dit stukje recht nog te behalen dan wel dit nog aan uw ex-man te doen toekomen. Wellicht is het verstandiger, zo lang na uw scheiding, ook voor uw gemoedsrust, die strijdbijl nu eindelijk eens te begraven.

tijger1
door tijger1 Sep 4, 2017 om 19:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft niets met strijdbijl van doen. Wie zegt dat de Ts pensioen heeft opgebouwd tijdens het huwelijk?

he
door henkie.penkie - Sep 4, 2017 om 18:15
149 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat je grote pech hebt, lees dit maar eens !

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/verdelen-ouderdomspensioen-na-scheiding

leo1949
door leo1949 - Sep 4, 2017 om 19:00
16 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds 1 mei 1995 is de echtscheidingswet veranderd en moet je binnen 2 jaar je aanspraak kenbaar maken anders verloopt je recht op het pensioen.
Is de scheiding voor deze datum dan zou het mogelijk zijn.

tijger1
door tijger1 Sep 4, 2017 om 19:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin. Lees de reacties eens.

diandra
door diandra - Sep 4, 2017 om 19:09
32 Antwoorden / 24 Vragen

Hoi Dorit, kort geleden hetzelfde "probleem" aan de hand gehad, toevallig ook hetzelfde beroep alleen 18 jr huwelijk. Mijn ex ging die week met pensioen en ik hoorde maar niets vh pensioenfonds, heb toen gebeld en kreeg het volgende antwoord: ik had 2 jr na de scheiding een aanvraag moeten doen om recht te krijgen op pensioen en als leek heb ik dat niet gedaan. Advies: hem een aanvraag formulier laten invullen zodat je recht hebt op pensioen (staat op de site vh ABP en ff uitprinten) wil hij daar niet aan mee werken dan een jurist of advocaat inschakelen, ik heb beide gedaan en beide antwoorden dat de 2 jr niet nodig was en dat ik er recht op had. Als het tot een zaak zou lijden dan zou ik voor 99% winnen waardoor de kosten ook nog eens voor je ex zijn.
Het pensioenfonds kan je wel een berekening geven op hoeveel je recht hebt (duurt ongeveer 8 wkn en is bruto) ik heb het niet tot een zaak laten komen omdat het pensioen zo weinig was dat mijn huur/zorgtoeslag minder zou worden, dus lood om oud ijzer. Heb er verder geen zaak van gemaakt.
Niet elk pensioenfonds hanteert de 2 jr regeling maar het ABP wel. Aangezien je 15 jr was getrouwd verheug je niet op veel en bereken goed je voor en nadelen vooral als je huur/zorgtoeslag hebt, want dat word in mindering gebracht. Succes !

tijger1
door tijger1 Sep 4, 2017 om 19:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die twee jaar staat in de wet. Is geen verzinsel van het ABP.

Dus u wilt wel toeslagen van de staat ontvangen, wat door de beladtingbetalers moet worden opgebracht, maar niet uw recht claimen? En als dat recht zo weinig was, kan het ook niet veel invloed op de toeslagen hebben gehad.

Po
door Pontiac Sep 6, 2017 om 10:47
131 Antwoorden / 5 Vragen

voor u : mijn petje af Tijger , de DIANDRA links een gat en rechts een zeef in de handpalm

diandra
door diandra - Sep 4, 2017 om 19:30
32 Antwoorden / 24 Vragen

oke 2e poging. Hoi Dorit, afgelopen mei hetzelfde "probleem" aan de hand gehad, 18 jr huwelijk en hetzelfde beroep. Toen mijn ex die week met pensioen zou gaan had ik nog steeds niets gehoord vh ABP dus ff bellen en kreeg te horen dat ik dat binnen 2 jr na de scheiding aan had moeten vragen en ik als leek heb dat natuurlijk niet gedaan, advies van hun: aanvraagformulier (site vh ABP ff uitprinten) en hem laten invullen dan moet hij het elke mnd aan jou geven of storten. Wil hij niet mee werken dan een advocaat of jurist inschakelen, ik heb beide gedaan en die zeiden beide dat het 2 jr meld plicht totaal geen invloed heeft omdat ik gewoon recht had op mijn deel vh pensioen, wil je ex niet meewerken en je laat het tot een rechtzaak komen dan heb je 99% kans van winnen en betaald je ex ook nog eens de kosten vd zaak. Niet alle pensioenfondsen hanteren deze regel maar het ABP dus wel.
Wat het ABP wel voor je kan doen is een berekening maken op hoeveel je recht hebt (duurt ongeveer 7/8 weken en is bruto) in mijn geval was het zo weinig dat ik het heb laten rusten aangezien ik zorg/huurtoeslag krijg en dat dan in mindering word gebracht dus lood om oud ijzer.
Krijg je ook huur en zorgtoeslag vraag dan eerst een berekening aan en bereken of je er wel wat op vooruit gaat anders is het de moeite niet.
Succes !

tijger1
door tijger1 Sep 5, 2017 om 00:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus dubbel onzin verhaal.

redrose
door redrose - Sep 5, 2017 om 12:42
64 Antwoorden / 12 Vragen

U bent al 27 jaar gescheiden, dan heeft u toch ook wel zelf pensioen opgebouwd als u gewerkt heeft, volgens mij krijgt uw ex dan ook van uw pensioen een deel, u bent nl. 2 jaar ouder en dus eerder met pensioen. Ik zou mij door iermand die er verstand van heeft goed voor laten lichten.

nirak888
door nirak888 - Sep 5, 2017 om 15:23
4 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien komt u er met deze link er wel uit : https://www.echtscheidingswinkel.nl/echtscheiding/recht-op-pensioen/ouderdomspensioen-na-scheiding/

Bij het ABP kunt u met uw vraag ook tercht.

Veel succes.

ervand
door ervand - Sep 6, 2017 om 10:17
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Dorit,
bel even met het pensioenfonds van uw man, zij kunnen u precies vertellen of u recht hebt op een deel van het pensioen.
Dit weet ik uit eigen ervaring.

Po
door Pontiac Sep 6, 2017 om 10:49
131 Antwoorden / 5 Vragen

geef dan aan wat uw ervaring is ,positief of negatief  want .........

ervand
door ervand Sep 6, 2017 om 11:04
9 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn ervaring is positief, ik krijg de helft van wat we samen hebben opgebouwd.
Op het pensioen wat voor het huwelijk was opgebouwd, heb ik geen recht.